מערכת COL | יום י"ג אייר ה׳תשפ״ד 21.05.2024

עשרות השלוחים מכל רחבי רוסיה בכינוס אזורי בקלינינגרד

כמאה שליחי הרבי מכל רחבי רוסיה התכנסו בסוף השבוע האחרון בעיר קלינינגרד, המשמשת מובלעת רוסית באירופה, לכינוס שלוחים אזורי | מרכז התקשורת החב"די COL עם סיקור נרחב מכל המאורעות וגלריית תמונות
עשרות השלוחים מכל רחבי רוסיה בכינוס אזורי בקלינינגרד
צילום: אנדרי בויץ

86 שנים לאחר שניפצו הנאצים את חלונות בית הכנסת הגדול והעלו באש את הבניין המפואר בליל הבדולח, חוותה העיר מעמדים נעלים קדושים ומרוממים, כמוהם לא זכורים ליהודי העיר זה עידן.

בואם של כמאה שליחי הרבע ורבני הערים ברחבי רוסיה ובלרוס, השרה אווירת חג מרוממת על כל תושבי של העיר ההיסטורית "קלינינגרד", המוכרת גם בשמה הגרמני "קניגסברג" - הניצבת ועומדת בלב לבה של אירופה.

העיר מהווה מובלעת רוסית גדולה בשטח הגיאוגרפי של מדינות אירופה, לצדה של פולין, ליטא ובלרוס, על שפת הים הבלטי, ונהרות מים חוצים את העיר הגדולה ומקיפות את העיירות והכפרים הרבים הפזורים בכל המחוז בו מתגוררים מעל מיליון תושבים, והעיר מהווה מוקד משיכה תיירותי מהגדולים והראשונים ברוסיה. 

שרשרת האירועים החלה בחנוכת הבית של מקוואות הטהרה בקומת המרתף של בניין בית הכנסת, אשר שוחזר לפני מספר שנים בשיתוף פעולה של איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, עם הנגיד מר וולדימיר קצמן, והוא לקח על-עצמו גם את בניית אחד המקוואות, שבנייתו הושלמה לפני שבוע.

במעמד הפתיחה הוענק לו תשורה נאה בדמות תעודה מפוארת, ובמרכזה דולר לברכה שהתקבלה מידיו הקדושות של הרבי, כהערכה והוקרה על פועליו הרבים למען תחיית הקהילה היהודית בקלינינגרד, שעברה המפואר חקוק בספרי ההיסטוריה היהודית בכלל ושל אירופה בפרט, בזכות גדולי תורה שבחרו להרביץ תורה בעיר זו. 

את המשא המרכזי נשא רבה הראשי של רוסיה, שליח הרבי הרב בערל לאזאר, ובו הפליא במעלת הרבות טהרה בישראל וקרא לכלל יהודי העיר והתיירים היהודים המגיעים לעיר מכל רוסיה, לפקוד את בית הכנסת, להשתתף בשיעורי התורה והחסידות, ולהשתלב בפעילות הרבה הנעשית דבר יום ביומו לכלל הגילאים.

באירוע המרגש, בו השתתפו רבים מבני הקהילה, תומכים וידידים חשובים, תיאר השליח בקלינינגרד הרב אברהם ברוך דייטש, את השתלשלות בניית המקום, וההתלבטויות ההלכתיות והמורכבות, שנפתרו בעת ביקורו של הרב הראשי, שהגיע במיוחד לפני כשלוש שנים, ונמשכו במעקב הלכתי קבוע של מזכיר הרבנות הראשית לרוסיה הרב זלמן שמעון דערן. 

הרב דייטש הביע את תודות הקהילה לנגיד מר קצמן, לנגיד מר דוד אמינוב, לנגיד הרב יהודה דווידוב, הנגיד דן צ'רניק, לחבורת הכולל 'עיון ההלכה' בשכונת גני גאולה ירושלים בראשות ראש הכולל הרה"ג ר' אליעזר אייכנשטיין שליט"א, למרכז רבני אירופה ולעוד שורה של אנשים וידידים רבים, שהזילו מכספם למען המטרה הנעלית של הבאת טהרה, לאחר כמאה שנים מאז נחרב המקווה האחרון.

לאחר דבריו של נשיא איגוד הקהילות ברוסיה הרב אלכסנדר ברדה, שידיו רב לו בתחיית הקהילה בקלינינגרד, כמו עם העזרה הרבה לכלל הקהילות ברוסיה - כיבד השליח הרב דייטש את רב העיר הרב דוד שוועדיק ואת מר קצמן לשאת דברים, ולגזור את סרט הכניסה. הקהל פנה לקביעת המזוזה בפתח החיצוני בידי הרב הראשי, ולאחר מכן נערך סיור במקום והנאספים עמדו נפעמים לנוכח היופי וההדר, והבנייה רחבת הידיים בשיא ההידורים ההלכתיים. 

בסעודת המצווה המפוארת שנערכה בקומה השנייה של בית הכנסת, ישב הקהל שעה ארוכה להתוועדות חסידית שמחה וסוחפת, ובמהלכה קמו בזה אחר זה ראשי וחברי הקהילה, אשר הביעו את הערכתם לרב לאזאר על פועלו למען יהודי העיר, ובמיוחד מאז הבאת משפחת השלוחים שפתחו גן ילדים יהודי ופיתחו את הקהילה היהודית ללא היכר, והוסיפו נדבך על נדבך פועלו של רב העיר הרב שוועדיק. כמו גם הובעו תודות לנגיד ר' לוי לבייב והרב דוד מונדשיין, שבמסגרת קרן "אור אבנר" מעניקים לקהילה אפשריות רבות למען חינוך יהודי וקיום חגי ומועדי ישראל ברחבות ובהידור. 

שבת זו נבחרה להיות "שבת האחדות" המסורתית, אליה באים ומתאספים שליחי הרבי בכל רחבי רוסיה, בהכנה רבתי לקראת חג מתן תורה, ובשנה זו - נבחרה העיר קלינינגרד לשמש כאכסניה מכובדת להתכנסות זו, כנסיה לשם שמים וחיזוק אחדות השורות להמשך שיתוף פעולה פורה בין כל הרבנים, המקדשים שם שמים בכל מקום, בראותם את הנהגת יהדות רוסיה ובגאווה יהודית וברמה תחת שרביטו של הרב והשליח הראשי הרב בערל לאזאר שדלתו פתוחה לכל רב וראש קהילה כמו לכל אדם באשר הוא, ותמידין כסדרן עומד כמלאך האומר גדל, ובנסיעות אישיות לראות מקרוב ולשמוע בעצמו, עובר קהילה ומקום, פותר שאלות הלכתיות מורכבות ומסייע לכל פניה של יהודי הזקוק לעזרה מיוחדת בכל תחום שהוא. פעילות שאין לה אח ורע בעולם, בהתחשב בכך שרוסיה היא המדינה הגדולה בעולם, וישנם רבנים שטסו לשבת זו למעלה מתשע שעות טיסה! 

כינוס מיוחד זה נפתח בטבילה במקווה החדש, ומיד התיישבו הרבנים לשיעור במאמר חסידות שנמסר על ידי רבה של קאזאן השליח הרב יצחק גורליק, כהכנה לתפילה משותפת עם תושבי העיר. מראה ציבור כה גדול של רבני ערים בבת אחת בעיר - גרמה התרגשות גדולה והרמת קרן היהודים בכל העיר כולה, דבר שגם בא לידי ביטוי בכלי התקשרות המקומית, שסיקרה בכבוד ובכותרות ראשיות את ההתאספות המיוחדת שזכתה לכך העיר קלינינגרד לראשונה. 

בפתיחה הרשמית שנערכה בהיכל בית הכנסת הגדול, נאמרו פרקי תהלים למען אחינו בני ישראל בארצנו הקדושה הנתונים בצרה ובשביה, ולאחריהם נשאו דברים הרב לאזאר, אישי ציבור שונים. מושל המחוז, שמונה במפתיע לפני שבוע לתפקיד שר בכיר על ידי הנשיא פוטין ולשם כך עבר למוסקבה הבירה - שלח את נציגו האישי שקידם את הרבנים בברכה, והודה להם על עריכת הכינוס בקלינינגרד, דבר המביא כבוד לעיר חשובה זו וגורמת לאחדות בין כל העמים. 

עם סיום אירוע זה, סגרה המשטרה המקומית את הכביש הראשי, כדי לאפשר לרבנים לעבור בבטחה לגדות הנהר המשקיף לבניין בית הכנסת ממול לשם עריכת צילום משותף, בהשתתפות ראשי הקהילה היהודית. ואכן, על במה מיוחדת שהעירייה בנתה, עמדו הרבנים בבטחה, ותוך שירה חסידית התאספו עוד כלי תקשורת ומאות עוברי אורח ותיירים שצילמו את המעמד הגדול שהסתיים בריקודי שמחה נלהבים.

דל העט כדי לתאר את נועם זיו השבת קודש לסדר 'אמור אל הכהנים' - כאשר הרבנים העומדים לשרת את הקהל הם הכוהנים שבדורנו, לא נתנו כמעט שינה לעפעפיהם בפרשה בה נצטוו בני ישראל לדורותיהם על שבת קודש ומועדי ישראל. שבת שהחלה בלימוד חברותות בין כל הרבנים, לפי גורל שנערך מראש, והמשכו בתפילה מרוממת. בסעודתא דחקל תפוחין, ישבו זה לצד זה כלל הרבנים ובהנחיית רב העיר טומסק שבסיביר הרב לוי קמינצקי, הוזמנו רבנים שונים לשאת דברי תורה וחסידות, כאשר לאחר החלק הרשמי, נמשכה ההתוועדות החסידית עד זמן שחרית.

לאחר שעת לימוד חסידות, החלה התפילה בשעה הקבועה עם מתפללי בית הכנסת כמדי שבת, כאשר הרבנים האורחים מתכבדים לכבד את ה' מגרונם בתפילה מרוממת בשילוב ניגונים משובבי לב, שקולם נשמע עד לרחובות הסמוכים, ובכך המשיכו את קדושת בית הכנסת והשבת קודש חוצה - כמטרה הנעלית של השלוחים כפי אשר התווה הוד כ"ק הרבי - לתקן עולם במלכות ש-די, ובכוחו וברכותיו הקדושים כמו ברוסיה, פועלים ללא לאות יומם ולילה שלוחיו המסורים.

לצד האבות הרבנים הגיעו גם כמה עשרות של ילדים, שניצלו את ההזדמנות הנפלאה להעניק לבניהם יומיים של אחדות חסידית, וכבנים שנמצאים כל השנה בתפקיד נעלה של להיות דוגמה חיה של חינוך יהודי-חסידי בעירם, יכלו להשתובב ולשחק עם ילדים חסידים בני גילם. ובעבורם הזמין השליח הרב אברהם ברוך דייטש, את התלמידים-השלוחים הת' מענדל'ה אשכנזי והתמימים שלום אוריאן ולוי דהאן שלוחים בת"ת "חדר מנחם" במוסקבה, שהתמסרו לשלוחים הצעירים מבואם ועד צאתם, ברוחניות ובגשמיות, בתפילות ושיעורים מיוחדים, לצד טיולים וחוויות מהנות בעיר קלינינגרד המלאה אטרקציות ואתרים היסטוריים מרתקים, ובהם הצטרפות לתפילת הרבנים שנערכה באוהל ציונו של הגה"ק רבי ישראל סלנטר זצ"ל הטמון בבית החיים העתיק שנמצא בטבורה של העיר, ונבנה מחדש בידי נכדו הרב ראובן דסלר מארה"ב, ידידו של השליח המקומי ותומך הקהילה בעיר. 

במהלך סעודות השבת שנערכו בנפרד לילדים, נאם בפניהם הרב הראשי, על אחריות תפקידם וגודל זכותם, רקד איתם והעניק לכל אחד תשומת לב מרוממת ומיוחדת. 

עם סיום ההתוועדות החסידית שנמשכה מעל שבע שעות, בהנחיית השליח בשכונת 'מוסקבה-סיטי' הרב יוסף ויסברג, ולאחר תפילת מנחה ולימוד פרקי אבות, יצאו הרבנים לרחבת בית הכנסת, ובאוויר הצח הנושב ומגיע מהים הבלטי הסמוך, נערך בשעת רעווא דרעווין "סדר ניגונים" מעורר נשמה ולב, כשבמקביל הילדים משתתפים בחברת התהלים בבית הכנסת, לאמירת תהלים ופרקי אבות, ניגונים וסיפור חסידי, ובסיום קיבלו שקית ממתקים שהובאו במיוחד בארץ הקודש, יחד עם ספרים ומשחקים יהודיים.  

לקראת עריכת הבדלה על-ידי הרב הראשי, הוא הביע את תודתו לכל העוסקים במלאכת הקודש של הכנת וארגון כינוס זה, לשליח הרב בן ציון ליפסקר מקרן מרומים על עזרתו הרבה וליו"ר ועד הכינוס רב העיר פערם השליח הרב זלמן דייטש על מסירותו הגדולה, שיחד עם כלל הרבנים התומכים אחד בשני בכל עת ועניין כזכות וחובה לשמש ברבנות במדינה שמאות ואלפי יהודים מסרו את נפשם למען שמירת תורה ומצוות, וכעת זוכים לעשות זאת בריש גלי, ובתמיכה מלאה של הממשל המביע בכל פעם את הערכתו על פועלם של רבני רוסיה למען יהודיה וכלל האוכלוסייה.

ובתחושה מרוממת זו - לאחר סעודתא דדוד מלכא משיחא, שבו איש-איש לאוהלו וקהילתו, אלו ברכבת ואלו בטיסות, ובלבד לכוון ליבם לשמים, להגדיל תורה להאדירה. 

צפו בגלריה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.