מערכת COL | יום כ"ב כסלו ה׳תשס״ו 23.12.2005

איך אומרים חנוכייה באמריקנית?

אמציה האיתן מעיתון 'בשבע', סוקר השבוע במדורו "תרבות ופנאי", את התקליטור החדש של חברת JEM: גם מי שלא נמנה עם חסידי חב"ד ודאי נתקל לא פעם בצילומים של הרבי, בכל סיטואציה אפשרית, כשהכתובית JEM מוצאת מקום של כבוד בצד הימני התחתון של המסך. החבר'ה, שראשי התיבות של שמה הם 'מדיה יהודית חינוכית', ממוקמת אי שם בברוקלין הרחוקה, אבל טביעות אצבעותיה ניכרות בכל מקום שיהודים נמצאים בו. חב"ד כבר אמרנו? הפעם נעדכן אתכם בהפקה החדשה של JEM, כשהתזמון המושלם מביא אותנו היישר אל חג החנוכה. התקליטור נקרא 'המתנה של חנוכה', והעיגול האדום על גבי העטיפה מכריז בגאווה: "שעות של חוויית חנוכה מדהימה לכל המשפחה". ושוב אני נאלץ לגעור בכותבי הסיסמאות, שנוטים להגזים, ותמיד לצד מסוים. "חוויית חנוכה" בהחלט, "לכל המשפחה" – מסכים, אבל "שעות"? קצת נסחפתם. אך מה אני נתפש לקטנות, כאשר באמת מדובר בחוויה מיוחדת במינה. הטור במלואו - ב'כתבה המלאה'
איך אומרים חנוכייה באמריקנית?
חג החנוכה הוא אחד החגים הכי מצטלמים. אם תוציאו מהבוידעם את אלבומי התמונות הישנים, את קלטות הווידאו מהילדות או אפילו את הקלטות הסלילים של סבא וסבתא מימי ילדותם – בכולם תמצאו את חג החנוכה מככב, לצדו של חג הפורים כמובן. שני החגים האלה מהווים פיצוי על כל אותם ימים מיוחדים בשנה, שמפאת קדושתם איננו יכולים אלא לראותם בלבד – אבל בשום אופן לא לצלמם.

משום כך, ברור מאליו שתקליטור המתאר את מצוות החג ומנהגיו יתמקד בשני חגים אלה: חנוכה ופורים. לחג הפורים כבר הוציאה חברת JEM תקליטור מיוחד, והנה הגיע תורו של חג החנוכה.
זכה חג זה ויהודים בכל העולם חוגגים אותו, ילדים וזקנים, שומרי מצוות ושאינם. ולא זו בלבד, אלא שאף שועי עולם נוכריים מתהדרים בהדלקת הנרות וטעימת סופגניות, בעידודם של שליחי חב"ד ברחבי התבל. זכינו אנחנו, וחסידי חב"ד בכל מקום שהם אף טורחים לתעד בתמונות ובווידיאו את האירועים הגדולים והקטנים, סביב לוח השנה היהודי.

בתקליטור החדש תוכלו לראות הדלקת נרות בחנוכיות ענק בכל מקום שתוכלו להעלות על הדעת. נשיאי המעצמה הגדולה לא הרשו לעצמם לפספס את הטקס המרשים, וגם המושלים ברחבי מדינות ארה"ב לקחו חלק בחגיגה היהודית. הרי לא תוותרו על המחזה של ארנולד שוורצנגר מדליק נרות חנוכה ואף פוצח בריקוד חסידי עם יהודי עירו. את החנוכייה הגדולה בעולם כבר ראיתם? ואת זו העשויה מקרח, או אולי משוקולד? 'המתנה של חנוכה' משתפת אותנו בהמון חוויות חנוכה, ממגרשי הכדורגל ועד מעבורת החלל, אי שם מעלינו.

גם מי שאינו בקיא בהלכות החג ומנהגיו ימצא כאן הדרכה מצולמת. משפחה יהודית, אמריקנית כמובן, מדליקה נרות, אוכלת לביבות ומשחקת בסביבונים, הכל תחת עינה הפקוחה של המצלמה, ובליווי הסבריו של הקריין. אל דאגה, הקריין ידבר עבורכם באנגלית, עברית, צרפתית, רוסית או ספרדית. מי שלא שולט בברכות ההדלקה יוכל להצטרף למקהלת הילדים, אם יצליח לשרוד את הקצב האטי של הברכה. לי אישית חסר מאוד ה"אאא-אאא-מן" שעליו גדלנו.

הסרטים צולמו כולם באנגלית, אך כיוון שרובם מבוססים על קריינות, הקריין הישראלי עושה עבורנו את העבודה הקשה. הילדים הקטנים יתקשו לקרוא את כתוביות התרגום בסרטון של הצגת ילדי הגן, אך עם שחקנים כל-כך חמודים, וקצת עזרה מהגדולים, הם יצליחו לעבור גם את המשוכה הזו.

גם המתכונים נכתבו במקור באנגלית, אחרת אין לי הסבר לגודל המחבת שנמדד באינץ' במקום בסנטימטר, או ל"1 אונס (28 גרם) שמרים טריים", ו"1 פאונד שומן". נדמה לי שמתרגם שנולד בישראל היה מתרגם גם את המידות והופך את השומן למרגרינה. ליתר בטחון הייתי שם קצת פחות סוכר בסופגניות, כי למיטב זכרוני האמריקנים אוהבים מתוק יותר מאיתנו, הישראלים.

גם המשחקים המצורפים לא תורגמו במלואם לעברית, וילדינו החביבים יעדיפו להכין שיעורי בית מאשר למצוא מילים באנגלית בתוך תפזורת גדולה. לעומת זאת, את משחקי בועות הסבון והמחליקיים הם יאמצו בשמחה.

לפחות דבר אחד ראוי לנו ללמוד מחסידי חב"ד: אין לנו מה להתבייש בתורתנו, בהלכות ובמנהגים. ואם יש לנו שכן או חבר שלא גדל על הדלקת הנרות, אלא על הסופגניות בלבד – אין ספק שישמח לקבל מתנה מחכימה זו, ואולי אפילו להעביר לקרוביו ולחבריו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.