מערכת COL | יום כ"א כסלו ה׳תשס״ו 22.12.2005

בשם אומרם: השפעתה העולמית של תנועת חב"ד

אמיר חנצ'ינסקי מניו-יורק, מפרסם היום מאמר באתר NRG מעריב, שם הוא מגן על כבודה של תנועת חב"ד והודף את הטענות על הקיצוניות, כביכול שהשתרשה בחב"ד: להתקבל לגן יהודי בארה"ב זה בערך כמו להתקבל לאוניברסיטה, רק טיפה יותר קשה. זאת אומרת, אם אתם ממלאים אפליקיישיין כשנתיים מראש, ממלאים טפסים, עוברים מבדקים, משלשלים סכום תלת ספרתי בדולרים, ומפעילים קשרים בהנהלה, יש לכם סיכוי לא רע להתברג ב"וויטינג ליסט" לשנה הבאה.לעזרתנו נחלצה, ולא בפעם הראשונה, תנועת חב"ד, ולאחר מסע תלאות מפרך מצאו את עצמם אשתי ובני, ישובים בכיתתה של המורה שורהל'ה (שורי), בגן חב"ד. מקץ שבוע, אשתי שוחררה ונותרתי עם בן חב"דניק. פורים תשס"ד, סעודת פורים, אן-ארבור, מישיגן. דוקטור א., יהודי דתי ורופא משכיל ומקסים, טען כי חב"ד הולכים ומתנתקים מכלל ישראל לכדי כת נפרדת. אני, רחוק מלהיות חב"דניק, התקוממתי. התערבנו על השאלה האם עוד 15 שנה (מאז) תהיה חב"ד חלק מעם ישראל. מקץ שנה, משהזכרתי לרופא כי נותרו עוד 14 שנה והאצתי בו להתחיל לחסוך, הוא אמר שלדעתו הוא כבר ניצח, והוא מוכן ומזומן לגבות את החוב. המאמר המלא - ב'כתבה המלאה'
בשם אומרם: השפעתה העולמית של תנועת חב
חב"ד נטלה על עצמה את תפקיד שבט לוי. צילום ארכיון: ישראל ברדוגו

למרות שאיננה החסידות הגדולה ביותר, נראה שכיום חב"ד היא החסידות המשפיעה ביותר, והתנועה האורתודוכסית המשמעותית ביותר בעולם היהודי שמחוץ לישראל. נדמה כי שליחיו של הרבי מליובאוויטש, הם ומקדונאלדס, נמצאים בכל פינה שכוחת אל, מוכנים ומזומנים לעשות את עבודת הקודש שלהם - הקירוב (כלומר חב"ד, לא מקדונאלדס).

עדויות מלמדות כי רבבות מיהודי ברית המועצות חבים את זיקתם ליהדותם לשליחיו של הרבי. במאור פנים, באהבה, בנתינה, הם ימצאו יהודי באשר הוא, יציעו לו להניח תפילין, לשמוע שופר, לנענע ארבעה מינים, להדליק נר חנוכה, לאכול מצה, ושאר ירקות. אין מתחרים לגני הילדים שלהם, לשבתונים שלהם, לאופן הכמעט פמינסטי שבו נשים נוטלות חלק משמעותי בעשיה, לשליטה ולשימוש שלהם באמצעים הטכנולגיים המתקדמים ביותר.

זרועותיה של חסידות חב"ד פתוחות לקלוט כל יהודי באשר הוא מבלי לבדוק בציציותיו, בעברו, או מה הוא עושה לפני ואחרי השתתפותו במצווה.

נכון, יש לחלקם שריטה. מיעוטם חושבים שהרבי עדיין חי, "ממש בגשמיות", חלקם חושבים שהוא המשיח. אבל אמונה זו, חריגה ככל שתהיה, אינה יכולה להאפיל על תרומתה האדירה של חסידות חב"ד. הם לא יהודים פחות טובים מאחינו באשר הם, החילונים, הקונסרבטיבים, הרפורמים, נטורי קרתא, משיחי שלום עכשיו, נביאי ארץ ישראל השלמה, נשים בשחור, אלו בירוק, אלו ששכחתי, ושאר נציגי האל עלי אדמות.

נכון שאמונה בבוא המשיח היא אחד מי"ג עיקרים, ובכל זאת, לא הייתי מציע להתחיל לפסול יהודים על פי מידת דבקותם בפרשנות הקלאסית של העיקר (אם יש כזו), ולו מטעמים פרקטיים של צורך במניין. 

שבט לוי

חסידות חב"ד ראויה להערכה ולתודה מכיוון שדווקא בימים אלה, בהם עם ישראל מתפרק שוב לשבטיו, ו"איש לאהלך ישראל", או חמור מכך, איש לאהלך אמריקה, אירופה ואוסטרליה, נטלה על עצמה תנועת חב"ד את תפקיד שבט לוי. אין להם נחלה משל עצמם. מתוך אידיאל הם יוצאים לשליחות אי שם, לזרוע בתי חב"ד ברחבי העולם, להפיץ את תורת ישראל. כי כמעט לכל מקום שתגיעו, ותחפשו, בית כנסת, אוכל כשר, מקווה, או סתם לעשות שבת, בית חב"ד המקומי הוא הכתובת.

כי אם אתם חיים בגולה ורחוקים ממורשת ישראל, סבירות גבוהה שאין לכם מושג מתי חודש אלול, סוכות, או ליל הסדר, ואם יש לכם אז זה בזכות חב"ד. כי בבתי חב"ד הגרעין הקשה הוא של חב”דניקים אבל היתר הם "משתמשים קלים", כאלה שלא תמצאו בשום בית כנסת אחר. כי בפארפראזה על אפרים קישון והכיפה הסרוגה, אם תראו בגולה פנים מחייכות, מזמינות, לא שופטות, מתחת לכיפה שחורה, יש סיכוי טוב שפגשתם באוהד חב"ד.

יש לי הרבה התערבויות פתוחות, ובדרך כלל לא בוער לי לנצח. אבל בהתערבות על חב"ד אני לא מוכן בשום פנים להפסיד. ההפסד יהיה הפסד של כולנו, ואם חב"ד לא יהיו יהודים אני לא יודע מי כן. זה אומר כנראה אחת משתיים, או שהפלג המשיחי בחב”ד יתאפס על עצמו, או שהרבי יחזור בתור משיח. נשארו עוד 13 שנה וחצי, אבל אני אשמח אם זה יקרה בקרוב ממש. בכל זאת יש לי בן אצל המורה שורי, בגן חב"ד.

אמיר חנצ'ינסקי, נשוי ואב גאה ליהונתן. אחרי סיום דוקטורט במשפטים, כרגע בניו יורק, שולח דרישת שלום חמה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.