מערכת COL | יום כ"א כסלו ה׳תשס״ו 22.12.2005

רעיון לחזרה בבתי כנסת – פרשת וישב

COL מפרסם גם השבוע דרשה מוכנה לפרשת השבוע לשבת ויצא עבור השלוחים והתמימים ההולכים לבתי כנסת לחזרת דא"ח. הדרשה ב'כתבה מלאה
רעיון לחזרה בבתי כנסת – פרשת וישב
בסיום הפרשה מספרת התורה על החלומות של שרי פרעה – שר המשקים ושר האופים. שני שרים אלו נאסרו בבית הסוהר, המקום בו היה יוסף כלוא בשל העלילה שהעלילו עליו בבית השר שבו היה. התורה מספרת כיצד סיפרו שני השרים ליוסף על חלומותיהם והוא פתר להם את החלומות. למעשה, הסיפור הזה הוא הקדמה לסיפור של פרשה הבאה:
בפרשה הבאה מסופר כיצד פרעה חלם חלום שהטריד אותו מאוד, ואז – כאשר הוא שאל בחוות דעת שריו ויועציו – נזכר שר המשקים ביוסף פותר החלומות, שנמצא בבית הסוהר; פרעה הוציא את יוסף ויוסף אכן פתר לו את חלומו – דבר שהביא לעלייתו לגדולה של יוסף עד היותו משנה למלך מצרים.

לכאורה, כל הסיפור הזה על החלומות מהווה הקדמה בלבד כדי להסביר את הדרך שבה עלה יוסף לגדולה. אולם התורה מאריכה ומפרטת גם את פרטי השיחה שהתנהלה בין יוסף לבין השרים: "ויבא אליהם יוסף בבקר וירא אותם והנם זועפים. וישאל את סריסי פרעה אשר אתו במשמר בית אדוניו לאמר מדוע פניכם רעים היום" (מ, ו-ז) – ואז מספרת התורה על החלומות ופתרונם.

לכאורה, לשם מה מספרת לנו התורה את כל הפרטים כיצד בדיוק נודע ליוסף על חלומותיהם של שרי פרעה? והרי היה אפשר לספר בקיצור, שיוסף שמע על החלומות ופתר אותם!

אלא שבאמת, בדו-שיח הזה שבין יוסף לשרי פרעה יש מסר עמוק, הוראה חשובה בחיים, כדלקמן.

ב.

יוסף שואל את שרי פרעה: "מדוע פניכם רעים היום" – ולכאורה, מה שאלה היא זו: הרי הם הודחו ממשרתם הרמה והושבו בבית האסורים – האם אין זו סיבה מספיקה כדי שיהיו עצובים?!…

יותר מזה: הרי יוסף עצמו היה אדם שסבל מצרות רבות – הפרידו אותו ממשפחתו בגיל צעיר, הוא נמכר לארץ זרה - מצרים, ובמצרים עצמה נעשה לעבד, ועד שהתגלגל לבית האסורים שלא באשמתו; במצב כזה, היה אמור להיות יוסף אדם ממורמר וחסר שמחה, לנוכח תלאות החיים שעברו עליו. ועם כל זאת, לא זו בלבד שיוסף עצמו נמצא במצב רוח של חיות ושמחה, הוא עוד מבחין ומתעניין באחרים שחסרה להם שמחה!...

בפרט היה צריך יוסף להיות ממורמר כלפי שרי פרעה, שהיו חברים של שר הטבחים שהוא זה שהשליך אותו לבית האסורים! ואף על פי כן, יוסף כל כך התעניין במצבם של שרי פרעה ורצה לסייע להם, עד כדי כך שהבחין בשינוי קל זה שחל בפניהם: אמנם כל הזמן הם היו עצובים, אך הוא הבחין בכך שביום זה נוספה עצבות מסויימת!

והוראה נפלאה למדנו כאן, עד כמה צריך האדם להתעניין בטובת זולתו ובמצבו ולנסות לעזור לו להגיע למצב של שמחה וטוב לבב, עד כדי התעניינות בפרטים הקטנים ביותר.

ואל יזלזל האדם בחשיבותם של הפרטים ה'קטנים' – כי הנה, בזכות התעניינות זו של יוסף בפרטים שוליים וחסרי חשיבות – לכאורה – זכה ונעשה למלך מושל בכיפה, ואף הציל את העולם כולו מרעב!…

(על פי שיחת ש"פ מקץ תשל"ד)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.