משה כהנא | יום כ"ח ניסן ה׳תשפ״ד 06.05.2024

ה'תמים' המבריק שגיסו התגורר בשכנות לבית הורי הרבי - ונרצח

בליובאוויטש לא מציינים יום לזכר השואה בחודש ניסן. אולם כשמדברים על מלחמת העולם השנייה והשואה האיומה, אני נזכר בתיאורים על אח סבתי אסתר ע"ה, שנרצח באכזריות על ידי הנאצים בשמחת תורה | משפחתו גרה בשכנות לרבי בילדותו
ה'תמים' המבריק שגיסו התגורר בשכנות לבית הורי הרבי - ונרצח
מנחם מן דובקין הי"ד

מנחם מן דובקין הי"ד. אח של סבתי אסתר, מצד אמי ע"ה.

אביו, החסיד הנודע של הרבי הרש"ב הרה"ח ר' יוסף ראובן דובקין הי"ד, שהיה מבחירי התמימים של הרבי הרש"ב ואחד החסידים המפורסמים, יחד עם רעייתו מרת ריבה, וילדיהם: שלום בער, פרומא, ומנחם מן דובקין הי"ד (שכאן נראה בתמונה המקורית ונרצח כשהיה בן 24) נטבחו כולם בידי הנאצים הארורים בשמחת תורה תש"ב (1941) באופן אכזרי ביותר.

אסתר הבת הגדולה (סבתא שלי מצד אמי) ניצלה, משום שבעלה (סבי) ר' נחום פרוז'נסקי ז"ל, היה מהנדס מכונות וסטאלין בעת המלחמה העביר את כל משפחות המהנדסים שקשורים בתעשיית המלחמה פנימה לכיוון סיביר והרי אורל. כשחזרו לדנייפר (משפחת פרוז'נסקי גרו באותו בניין של אביו של הרבי ר' לוי יצחק והמשפחה הכירה היטב את שלושת בניו של ר' לויק, כך שמעתי בעדות מאחת הדודות במשפחה) לאחר המלחמה, לא נותר ממשפחתם שריד ופליט.

הבן הנוסף ר' מרדכי (מוטל) דובקין ז"ל, ניצל משום שהיה חובש\רופא קרבי ונלחם בגרמנים. אמא שלי סיפרה שהוא הגיע עם הצבא הרוסי עד לשערי ברלין הכבושה עם סיום המלחמה. כשחזר הביתה, גילה גם הוא למרבה יגונו כי ממשפחתו לא נותר אף אחד, למעט אחותו אסתר.
אמא שלי שמרה היטב את התמונה של הבן הצעיר למשפחת דובקין, מנחם מן דובקין הי"ד, והנה התמונה לפניכם. 

היא סיפרה עליו שהיה עילוי ובחור מבריק שעתידו היה אמור להיות לפניו (ניתן לראות משהו מיזה בתמונה...) אך נטבח גם הוא בידי הנאצים הארורים. הרגשתי את הכאב שלה כפצע שלא הגליד כנראה במשפחה. 

אמא שלי ע"ה לא הסכימה מעולם לקחת גרוש שחוק מהגרמנים כפיצוי. "זאל זיי בראנען אוף א קליינע פייר", (שיישרפו על אש קטנה") הייתה אומרת, ואני יכול להבין טוב גם למה. התנגדה גם לרכוש מוצרים של גרמניה.

א' יידישע מאמע.

אַב הָרַחֲמִים שׁוכֵן מְרומִים. בְּרַחֲמָיו הָעֲצוּמִים הוּא יִפְקד בְּרַחֲמִים הַחֲסִידִים וְהַיְשָׁרִים וְהַתְּמִימִים. קְהִלּות הַקּדֶשׁ שֶׁמָּסְרוּ נַפְשָׁם עַל קְדֻשַּׁת הַשֵּׁם.
הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִים בְּחַיֵּיהֶם וּבְמותָם לא נִפְרָדוּ. מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיות גָּבֵרוּ לַעֲשות רְצון קונָם וְחֵפֶץ צוּרָם.

יזְכְּרֵם אֱלהקינוּ לְטובָה עִם שְׁאָר צַדִּיקֵי עולָם. וְיִקום נִקְמַת דַּם עֲבָדָיו הַשָּׁפוּךְ. כַּכָּתוּב בְּתורַת משֶׁה אִישׁ הָאֱלקים. הַרְנִינוּ גויִם עַמּו כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּום וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתו עַמּו:

>  היודע פרטים נוספים על אודות החסיד הת' הי"ד מוזמן לשתף באמצעות מערכת התגובות

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
הי"ד!
כ"ח ניסן
מה זה הכתב יד המיוחד הזה??
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.