הרב דוד מאיר דרוקמן | יום ד' ניסן ה׳תשפ״ד 12.04.2024

"נדהמתי כשקראתי את העמודים הללו וגיליתי בהם על עצמי"

"עד כדי כך דברים מגיעים, שאף פרטים הקשורים אליי, מתברר שלא ידעתי את הכל. זה רציני לחלוטין" | הגה"ח הרב דוד מאיר דרוקמן שליט"א, רבה של קריית מוצקין, בטור מיוחד אחרי קריאת חלקו השני והחדש של הספר "הרב אשכנזי"
בעיגול: הרב דרוקמן | ברקע: הרב אשכנזי ע"ה

הגה"ח הרב דוד מאיר דרוקמן

'העולם' אומר כי רב בישראל, בנוסף על ארבעת חלקי השולחן ערוך, צריך להיות בקיא גם "בחלק החמישי" של השולחן ערוך, והוא אותו חלק המבאר כיצד מתנהגים עם בני אדם.

הרעיון  הזה 'השתדרג' לאחרונה, והוא אומר, כי כיום צריך רב להתברך אף בידיעת "החלק הששי" של השולחן ערוך, הלא הוא אותו חלק המלמד כיצד מנהלים יחסים עם.. "פראי אדם".

גדלותו בתורה של הגאון החסיד רבי מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה היא מן המפורסמות שא"צ ראיה, ולא בכך קא עסקינן בשורות אלה.

במאי קא עסקינן? בעלעול מרתק בשני חלקי הספר "הרב אשכנזי" פרי העט של בנו האהוב הרה"ח הרב יוסף אשכנזי שי'.

מסתבר, כי לא פחות מבקיאותו המבהילה של הרב אשכנזי בארבעת חלקי השולחן ערוך ונושאי כליו (שלא לדבר על שו"ע רבינו הזקן) – התברך הרב אשכנזי בסייעתא דשמיא מיוחדת, והיא: 'בקיאות' בחלק החמישי והששי הנזכרים לעיל,  קרי; אינטואיציה ופקחות ואף חריפות מדהימה כיצד יש מתייחסים לבני אדם, ותסלחו לי; כן, זה גורלו של רב – כיצד אף מתנהלים  מול ..פראי אדם (וכאלה, בעידן ה"חוצפא יסגי" – לא חסר עולמנו).

עוד מסתבר מן הספר, כי זכרונו הפנומנלי של הרב ע"ה לא 'מצומצם' היה רק לתחום של גמרא ופוסקים – אלא הוא ניחן אף בבקיאות נפלאה בכל הקשור לעובדות וסיפורים מרבותינו הק', מהווי החסידים, ובכלל התמצאות מדהימה, בלשון המעטה, בהסטוריה ובעסקנות החבדי"ת של הדור האחרון.

כותב השורות, ממרום גילו, וכמי שרואה את עצמו כמי שמכיר קצת אירועים ואנשים במהלך עשרות השנים האחרונות – עומד נדהם מול שפע הגילויים ('סקופים' בלע"ז) הנחשפים בספר.

ועד כדי כך דברים מגיעים, שאף פרטים הקשורים אליי, מתברר שלא ידעתי את הכל... (זה מסתמא מעלה חיוך, אבל, חברים, זה רציני לחלוטין; עיין עמוד 411 בחלק ב' של הספר).

וזאת תורת העולה:

ב' הכרכים של הספר "הרב אשכנזי" מצריכים בהחלט ברכת הנהנין "על העט ועל פרי העט".

זה לא "עוד ספר", אלא – ספר חיוני לכל חסיד מן השורה אשר שומה עליו לדעת "מאין באת" (ומכוח זה – "לאן אתה הולך"), על אחת כמה וכמה – כשמדובר ברבנים, אנשי ציבור ותופסי משרות בכרם חב"ד, לאלו, דמותו של הרב אשכנזי הבלתי נשכח כפי שהיא מוצאת את ביטויה בספר - היא בבחינת "תורה שבעל פה".

ונאמר כך:

מחיבוריו התורניים הנאדרים של הרב אשכנזי אנו שואבים 'הלכות', ומהספר - 'הליכות'.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.