צבי סופר | יום כ"ו אדר ב ה׳תשפ״ד 05.04.2024

מועמד לסגן נשיא ארה״ב ששת ימים וילד יהודי ביום השביעי

"הרבה מידי אני שומע וקורא שהשבת נתפסת כמשהו כבד וקשה, יום של מה אסור ומה מותר. ג׳ו ליברמן מתאר את השבת כמו שהיא באמת בחוויה של שומריה, יום קסום נעלה ונעים, יום של קצב אחר וטעמים אחרים" | הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל, שווייץ, בטורו השבועי, מיוחד ל-COL
מועמד לסגן נשיא ארה״ב ששת ימים וילד יהודי ביום השביעי

באחד מימי הקורונה, בימים של חצאי סגרים ומרחקים חברתיים יצאתי לי לבדי ליום אחד של נסיעה ברכבת להרים.  הרצון היה לצאת לכמה שעות משאון העולם אל שקט פנימי על כן החלטתי להשאיר את הטלפון בבית ובמקומו לקחתי ספר. הספר אותו לקחתי היה ׳זמן שבת׳ של הסנטור ג׳ו ליברמן שיצא אז בעברית בהוצאת מגיד ובתרגומה של איילת סקסטין.

הספר הנפלא של היהודי הכי בכיר בפוליטיקה האמריקאית התאים לי בול ליום הנופש שלי. ליברמן מתאר בו את השבת החל מההכנות של יום שישי ועד ההבדלה של מוצאי שבת. מתובל בהומור יהודי אמריקני משובח, סיפורים על שבתות מיוחדות וגם הלכות של שבת מונגשות בו בחן.

אמריקנים יודעי וחובבי הפוליטיקה האמריקאית היו נהנים הרבה יותר מישראלי אשר כמוני, אבל בכל מקרה, מה שתפס אותי יותר מכל הוא הפער בין הסנטור של ימות השבוע ליוסף של שבת, בין מועמד לסגן נשיא ארה״ב ששת ימים ובין הילד היהודי שהוא נעשה ביום השביעי. הנה דוגמא: ביום שישי אחר הצהרים הייתי מגיע הביתה מבית הספר ומיד שואף את ניחוח מרק העוף, הבשר או הקוגל, או כל דבר אחר שהתבשל. הייתי ניגש אל הכירה ומרים את מכסה סיר מרק העוף, מרחרח וטועם מלוא הכף. אחרי שנים, כשהדסה ראתה אותי לראשונה טועם מסיר המרק ביום שישי אחר הצהריים במטבח של אמי, נחרדה.
״איך אתה יכול לעשות דבר כזה!״, שאלה אותי בנימה המחונכת ביותר שלה.
״זו המסורת שלי״, עניתי בחיוך גדול, כאילו הייתי טוביה החולב ב׳כנר על הגג׳.

הרבה מידי אני שומע וקורא שהשבת נתפסת כמשהו כבד וקשה, יום של מה אסור ומה מותר ואפילו יום של מאבקים כואבים ותפיסות פוליטיות כאלה ואחרות. ג׳ו ליברמן מתאר את השבת כמו שהיא באמת בחוויה של שומריה, יום קסום נעלה ונעים, יום של קצב אחר וטעמים אחרים ״בין הטעמים המיוחדים של השבת נמצא גם טעמו של קפה נמס. אולי אתם חושבים שטעמו של הקפה הנמס נחות מטעמו של קפה מבושל מהמכונה, אני מסכים, אבל בשבת יתרונו הוא שהוא שונה.״
גם סיפור על הליכה לילית שעה וחצי בגשם של וושינגטון רטוב עד לשד עצמותיו, מקבל בספר מן רכות והכנעה נפלאה של יהודי השומר את השבת.
לא לחינם בהקדמה לספר הוא אומר ״כששואלים אותי: איך אתה יכול להפסיק את כל עבודתך כסנטור כדי לשמור שבת מדי שבוע?״, אני עונה: ״איך הייתי יכול לעשות את כל עבודתי כסנטור אלמלא הייתי מפסיק כדי לשמור שבת מדי שבוע?״.

נזכרתי בכל זה כי יוסף ליברמן ז״ל נפטר בשבוע שעבר וכל כך הייתי רוצה להעביר את חווית השבת שלו שדי דומה לשלי לכל מי שחושב או מרגיש אחרת. וגם כי מגיע לו כבוד על הייצוג שלו את היהדות בגאון ובכבוד.

שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.