שניאור דייטש | יום ב' אדר ב ה׳תשפ״ד 12.03.2024

המפעל הגדול של רובשקין באיווה קיבל הכשר חדש ומהודר

שלושה רבנים מובילים בתחום הכשרות, התאגדו על מנת לתת הכשר מהודר ל'שחיטת ליובאוויטש' במפעל הבשר הכשר הגדול 'אגרי-סטאר' באיווה שהוקם על ידי משפחת רובשקין | תיעוד מיוחד מביקור הרבנים במפעל השחיטה ופרטים נוספים
המפעל הגדול של רובשקין באיווה קיבל הכשר חדש ומהודר

המפעל הגדול שנוסד על ידי משפחת רובשקין

הנגיד הנודע, רודף צדקה וחסד, ר' אברהם אהרון הלוי רובשקין ע"ה (ז' כסלו ה'תרפ"ט – ט' ניסן ה'תש"פ), נולד בעיירה החסידית נעוול שברוסיה הלבנה, והתחנך באווירה החסידית תוך כדי חיים של מסירות נפש על תומ"צ. כשפרצה המלחמה, עברה המשפחה לסמרקנד, וביציאה הגדולה של חסידי חב"ד בשנת ה'תש"ו מרוסיה הגיעו לפאריז צרפת, שם פתח האב ר' געציל הלוי רובשקין חנות מכולת, האם ניהלה את המטבח במוסד החינוך לבנות וליתומות של הגה"ח הרב שניאור זלמן שניאורסאהן (בן דודו של הרבי), ואברהם אהרון הצעיר נכנס לעסקי הבשר, ואף החל לארגן שחיטה כשירה באירלנד עבור כל הפליטים והעקורים.

הוא זכה לקבל בעקבות כך מכתב ברכה מהוד כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, בתאריך ז' מנחם-אב ה'תש"ט, בו כותב הרבי: "במענה על כתבו מכ"ז תמוז העבר, אודות התייסדות חנות בשר עם בית חרושת לוואורשט [=נקניק], עם שותפין יודעי מלאכת עשיית וואורשט, הוא דבר נכון במאוד, ועדת חסידי חב"ד נזהרים בתקנה מסודרה מהוד כ"ק רבינו הזקן והחמירו בהנהגה זו הוד כ"ק אבותינו רבותינו הק' כל אחד בזמן נשיאותו, אשר העוסק במכירת בשר או בתעשי' של בשר מעושן ובוואורשט, אשר גם אפילו המוחזק לירא אלוקים יודע תורה ובעל מידות חסידות צריך למשגיח תמידי, ובוודאי ישמרו לקיים הנהגה מסודרת זו, והשי"ת יחזק את בריאות כולם ובני ביתם יחיו ויתן לכולם פרנסה טובה בהרחבה".

לאחר שהיגר לארה"ב והתחתן, פתח איטליז בשכונת בורו פארק, בשותפות עם ר' אלתר יששכר דוב הלוי ליבערמאן ע"ה (ה'תרפ"ב – ה'תשע"ב), ואחר כך גם את המסעדה הידועה שהפכה ברבות הימים למוקד של חסד וחלוקת ארוחות חינם לנזקקים, עד שבשנת ה'תשמ"ז הקים את מפעל השחיטה הגדול 'אגרי-פרוססורס' בעיר פוסטוויל במדינת איווה, שהביא למהפיכה בתחום השחיטה, אריזה והפצה, של הבשר הכשר בכל רחבי ארצות הברית. לצד המפעל שהביא לתנופה ב'מבצע כשרות' והיכולת להשפיע על יהודי בכל רחבי ארה"ב לצרוך ולאכול בשר כשר למהדרין, הקים קהילה למופת, של שו"ב מומחים ובני ביתם שיחיו, וכל הדרוש להם, והמפעל בראשותו סיפק פרנסה מכובדת למאות משפחות בכבוד ובהדר במשך עשרות שנים.

קצת יותר מעשרים שנה לאחר מכן, רכש הנגיד ר' חיים הערש פריעדמאן שיחי' ממונטריאול קנדה את המפעל, והשקיע מיליוני דולרים במיתוג המפעל מחדש בשם 'אגרי-סטאר', והתקנת מערכות חדישות לייעול ושדרוג העבודה והייצור, וכמובן להשבחת ההידורים בשחיטה, בדיקה, ואריזה של העופות והבשרים.

ועד רבני ליובאוויטש

ועד הרבנים הכללי והמרכזי של חב"ד ליובאוויטש, שהוא הגוף הרבני העליון של חסידות חב"ד ליובאוויטש ברחבי ארצות הברית וקנדה, הוקם בשנת ה'תש"ל, ובראשו הועמד הגאון החסיד הרב זלמן שמעון דווארקין (ה'תר"ס-ה'תשמ"ה), שהיה הרב והמרא דאתרא של 'בית חיינו' ושל קהילת חב"ד ליובאוויטש בקראון הייטס מאז שנת ה'תשכ"ד, ועוד לפני זה היה רב ומד"א של אנ"ש בפיטסבורג, ולפני כן באירופה שימש בתור הרב המכשיר של השחיטה הכשירה באירלנד (אליה היה קשור הרא"א רובשקין כנ"ל).

במשך השנים, העניקו רבני הוועד כשרות מהודרת לעסקי אכו"ש שונים, מסעדות וחנויות מזון, יקבי יין, מפעלי שחיטה ובשר, ייצור חלב וגבינות, וכיו"ב.

שחיטת ליובאוויטש

בקרב חסידי חב"ד ליובאוויטש, הקפידו מאז ומקדם על כשרות האכילה והשתיה שיהיה בהידור מקסימלי, במיוחד לאור המוסבר בתורת החסידות, שהדברים שהאדם אוכל הופכים להיות דם ובשר כבשרו, ומשפיעים על תכונותיו, אופיו הרוחני והגשמי, אצלו ואצל כל בני משפחתו.

אחד מיסודות ההנהגה של החסידים הוא, שהשחיטה צריכה להיות דווקא על ידי שוחטים ובודקים חסידים ויראי שמים, שיש להם קביעות עתים לתורה ובמיוחד בלימוד תורת חסידות חב"ד, עוסקים בעבודת התפילה, ומקפידים על טבילה במקוה טהרה, וכל ההליך מבדיקת הסכין ועד לבדיקת העוף או הבהמה לאחר השחיטה, נעשה בהידור הרב ביותר, על אדני ההלכה הברורה ולאור פסקי רבותינו נשיאינו, ללא קולות וללא היתרים, ובהשגחה צמודה ופיקוח תמידי של רבני חב"ד ליובאוויטש מורי הוראה בפועל, המומחים בהלכות השחיטה, הבדיקה, הניקור וכל כיו"ב.

רבותינו נשיאינו הקדושים ראו בתיקון השחיטה שתהיה כדבעי כיסוד מוסד של הקהילה ושל המשפחה החסידית, כיון שיש לזה השפעה גשמית ורוחנית ממשית, עד שהרבי הגדיר את המושג "שחיטת ליובאוויטש" כ'מבצע' וכ'מוסד' של הפצת המעיינות, ואמר כו"כ פעמים שההקפדה על זה מוסיפה בהתקשרות של החסידים אל הרבי.

ביה"ד החדש לכשרות מרבני ליובאוויטש

בשנים האחרונות, התוודע הבעלים של המפעל, הנגיד ואיש החסד, פטרון עולם התורה, ר' חיים הערש פריעדמאן שיחי', להיקף העצום של קהילות אנ"ש חסידי חב"ד ליובאוויטש ברחבי ארצות הברית, בתי חב"ד המרובים בכל אחד מחמישים המדינות של ארה"ב, מאות מוסדות החינוך לתלמידים ותלמידות, מחנות קיץ לבנים ולבנות, והוא התעניין לדעת האם בכל מקום ומקום יש נגישות לרכישת בשר כשר במחיר סביר, וכאשר נענה שלא כך הדבר, החל להתעניין איך אפשר לקדם זאת, בשיתוף פעולה עם המוסדות הראשיים ובאחריות ועד רבני ליובאוויטש הכללי.

בקיץ האחרון החלו המגעים בין הרבנים ובין הבעלים של המפעל, והוחלט על הקמת ועד רבנים מיוחד לנושא הכשרות, שיעניק כשרות מהודרת על שחיטת ליובאוויטש במפעל, שישווק בצורה מיוחדת לכל הקהילות, ולכל מושבות השלוחים והמקורבים אליהם. בראש בית הדין החדש לכשרות שע"י ועד רבני ליובאוויטש עומדים:

הגה"ח הרב שלמה יהודה הלוי סגל שליט"א, מרבני הבד"ץ בשכונת קראון הייטס, ומומחה גדול בכשרות ובביקור במפעלי שחיטה ומזון ברחבי העולם.

הגה"ח הרב אהרון יצחק הלוי ליבערמאן שליט"א, מרבני אנ"ש בפלורידה, מקים ארגון הכשרות המרכזי ORB בפלורידה ומורה דרכו במשך עשיריות בשנים, לצד כהונתו פאר כשליח הראשי והמד"א בעיר פורט לודרדייל.

הגה"ח הרב גדליה אבערלאנדר שליט"א, רב ומד"א אנ"ש בעיר קינגסטאן בפנסילבניה, ומלפנים מייסד מרכז 'היכל מנחם' ורב ביהכנ"ס 'נר ישראל' במאנסי.

הרבנים הגאונים שליט"א, חברי ביה"ד החדש, עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם הגאון הגדול הרב מנחם מאיר וייסמאנדל שליט"א, אב"ד נייטרא מאנסי, והעומד בראש מערכת הכשרות הנודעה, שאחראית בין היתר גם על הכשרות הקבועה והמרכזית במפעל הבשר הגדול 'אגרי-סטאר' תחת האחריות והפיקוח של בנו ר' מרדכי וייסמאנדל שיחי'. מסורת הרבנות והכשרות עוברת מדור לדור, עוד אצל אביו הגה"צ הרב מיכאל בער וייסמאנדל זצ"ל, וסביו הגה"צ הרב יוסף וייסמאנדל זצ"ל.

בחודש שעבר, אדר ראשון ה'תשפ"ד, יצאה השחיטה החדשה לדרך, כאשר מעתה ואילך כל העופות ומוצרי העוף, הבשר ומוצרי הבשר, ההודו ומוצרי ההודו, וכן הנקניקיות ומעדני הבשר השונים, יהיו תחת השם "שור הבר" וישווקו מטעם המפעל בהשגחה המהודרת של ביה"ד המיוחד לכשרות מרבני ליובאוויטש (Lamed – K). בראש השוחטים – לשחיטת בקר, עומד השו"ב המומחה והמפורסם, השליח הרב יוסף יצחק הכהן דערען שיחי', ובראש השוחטים – לשחיטת עופות, עומד השו"ב המומחה הרב ניסים בן עטר שיחי'.

הרבנים הגאונים שליט"א, חברי ביה"ד החדש, ביקרו במפעל בפוסטוויל, נועדו עם כל צוות המשגיחים, השוחטים, הבודקים, עברו בין המתחמים השונים של השחיטה והבדיקה, השגיחו על השחזת הסכינים המלוטשים, השיבו לשאלות, וחידדו את הנהלים, ההלכות והמנהגים של שחיטת ליובאוויטש, למהדרין מן המהדרין, לכל ימות השנה, וגם ובמיוחד לקראת חג הפסח הבעל"ט.

ממשרד ביה"ד החדש נמסר, כי בעתיד הקרוב הם מתכוונים להודיע על שיתופי פעולה עם עוד מפעלים ומשחטות, ועסקי מזון נוספים ברחבי ארה"ב וקנדה, על מנת שכל אחד ואחת מחסידי חב"ד ליובאוויטש, השלוחים וב"ב שיחיו והנלווים עליהם, יוכל לרכוש בנוחיות, במחיר מוזל, מזון כשר למהדרין.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.