COL | יום כ"ח אדר א ה׳תשפ״ד 08.03.2024

ויקהל: היחס בפרשת השבוע להבדלי מעמדות בחברה

התורה קראה והזכירה את אהליאב משבט דן יחד עם בצלאל המיוחס. מה המסר? | טורו השבועי של הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל שווייץ, מיוחד ל-COL
ויקהל: היחס בפרשת השבוע להבדלי מעמדות בחברה

הבדלי מעמדות יש בכל חברה ובכל קבוצה. זה משהו מובנה בתוך החברה מאז שיש אנשים על פני האדמה.
לאורך ההיסטוריה בני האדם לא הקטינו את התופעה אלא רק הגדילו אותה. אמנם מידי כמה עשרות שנים פרצו במקומות שונים בעולם הפגנות והתנגדויות ואף התקוממות אלימה של ממש נגד האפליה שבאה בעקבות הבדלי המעמדות, ובפרט בדורות האחרונים עם הקומוניזם שהבטיח לעשות מכולם ׳חברים׳, אבל בסופו של דבר גם כשהתקומממות הצליחה ואף הביאה להפיכה, מאוד מהר המהפכנים עצמם שוב יצרו אליטה מיוחסת, מה ששוב הוביל לאפליה והבדלי מעמדות.

*

בפרשת השבוע, פרשת ויקהל, יש התייחסות לנושא הזה ויש גם דוגמא של התנהלות שכדאי ללמוד ממנה.
שני אמנים מוזכרים בתורה כאלו שהיו אחראיים על עבודת המשכן. האחד, בצלאל בן אורי בן חור והאחר, אהליאב בן אחיסמך. בצלאל הוא אליטה לפי כל קנה מידה - הוא מגיע מהמשפחה הכי חשובה במדבר, בהיותו נין של מרים הנביאה וכלב בן יפונה. חוץ מזה, יש לו גם מעגל משפחתי לסגור. הסבא שלו חור נהרג, כשניסה למנוע מבני ישראל לעשות את חטא עגל הזהב, והמשכן שהוא בצלאל הופקד על בנייתו, בא כדי לכפר על אותו חטא בדיוק. כלומר, בעצם בצלאל ממשיך פה את המערכה שסבא שלו נפל עליה ולכן התורה טורחת לייחס אותו עד לסבא חור. אהליאב בן אחיסמך לעומתו, הוא משבט דן, שהיה כידוע בנה השני של בלהה שפחת רחל. ׳בני השפחות׳ קראו להם, לא החשיבו אותם מי יודע מה. כאמור, הבדלי מעמדות טבעיים, גם אם לא הוגנים. 

התורה קראה והזכירה את אהליאב יחד עם בצלאל, כדי ללמד אותנו שלפני הקב״ה אין הבדלי מעמדות! ואולי גם כדי לגרום לנו לעשות תיקון, לחפש דווקא את זה שבצד ולהביא אותו אל קדמת הבמה? אולי. 

הנה כך אמר רש״י: 
״ואהליאב: משבט דן, מן הירודין שבשבטים מבני השפחות. והשווהו המקום לבצלאל למלאכת המשכן, והוא מגדולי השבטים, לקיים מה שנאמר (איוב לד יט) ולא נכר שוע לפני דל״.
  
שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.