מערכת COL | יום י"ח כסלו ה׳תשס״ו 19.12.2005

פרוייקט האור: כך ניצחנו את הפוליטיקאים

בעוד שהקהילה היהודית בארה"ב לא מרגישה בנוח עם הפגנת דת ואמונה בשטח ציבורי, חב"ד בוושינגטון מציבה חנוכייה גדולה בחצר הבית-הלבן וזוכה לאהדה מכל החוגים הפוליטיים. העיתונאי היהודי רון קמפס דווקא סבור שהשליח הרב לוי שם-טוב דומה מאוד לחנוכייה הלאומית: גדול, חם ובולט. "הנוכחות היהודית הכי בולטת באירועים לא-יהודים, החל מחגיגת השבעתו של הנשיא בוש לפגישות וקוקטיילים שהם הסמל של החיים בוושינגטון".הכתבה שפורסמה בסוכנות הידיעות היהודית JTA מתארת את רשת הקשרים של הרב שם-טוב ואיך הוא משתמש בהן לטובת עמיתיו השלוחים, בארה"ב, אירופה ואסיה. וושינגטון אמנם עמוסה לעייפה בשתדלנים ועסקנים, אבל מנהיג הדמוקרטים בקונגרס סטני הויער מסכים שהרב החב"די "מוכשר ואפקטיבי ויודע איך להשיג דברים". אהדה זו לא מפריעה לשר הרפובליקני לביטחון המולדת מייקל צ'רטקוף לבוא להדליק נר חנוכה עם חב"ד. וזה עוד לפני שנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש כינה את הרב אברהם שם-טוב, יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית, "אחד האהובים עליי".ניצחון האור בוושינגטון - ב'כתבה המלאה'
פרוייקט האור: כך ניצחנו את הפוליטיקאים
הרב אברהם (מימין) ולוי שם-טוב בתמונה ידידותית עם הנשיא ג'ורג' ולורה בוש, השנה

לרב לוי שם-טוב, נציג חב"ד בוושינגטון, יש קווי דימיון לחנוכייה שהוא מארגן את הדלקתה מידי שנה בחצר הבית-הלבן: גדול, חם, וקשה להתעלם.

מה שעושה את הרב שם-טוב מדהים זה שאפילו 12 שנות קשריו עם 'סוכני הכוח' הכי חזקים בעולם, מעטים יחשיבו אותו יומרני.

"אין לנו שום דבר במשותף, מלבד האהבה ליהדות והאהבה לפוליטיקה - וזו לא אותה יהדות ולא אותה פוליטיקה - אבל אנחנו עדיין חברים מאוד טובים", אומר סטיב רבינוביץ', לשעבר איש ממשל ביל קלינטון ויועץ וותיק לתנועה הרפורמית והתנועה הקונסרוורטיבית בארה"ב.

הפרופיל של הרב שם-טוב בוושינגטון הוא סימן בולט של השינוי שחב"ד עברה בשלושת העשורים האחרונים, מקבוצה חסידית סגורה לשחקן שעובד עם המרחב היהודי.

לגיטימציה גלובלית לחב"ד

הרב שם-טוב משלב רצון-טוב עם עמדה חזקה עבור האינטרסים של חב"ד - גם אלה שלא מקבלים ליגיטימציה יהודית אוניברסלית - במיוחד בשדולה (לובי) לכניסת חב"ד בחוזקה לקהילות יהודיות חלשות באירופה ואסיה.

בצורה עקבית, הרב שם-טוב יצר קשרים עם דיפלומטים בוושינגטון שייצגו את האיזורים האלה. עבודת שגרירות בוושינגטון היא בדרך-כלל מדרגה לעבר תפקיד בכיר במשרד החוץ במדינות-האם של הדיפלומטים, כך שהקשרים שהרב שם-טוב מתרגמים להשפעה רחבה יותר עבור חב"ד בעולם.

באירוע שהרב שם-טוב ערך לאחרונה, דיפלומט אמריקאי לחש לגרמני שרק הצטרף לחוגי הדיפלומטיה בוושיגטון, "האם אתה מכיר את הרב שם-טוב?"

"לא", ענה הגרמני. "אבל מתכוון להכירו".

הדיפלומט האמריקאי נד בחיוב. "הרב שם-טוב מכיר את כולם".

מאמצים לטובת חבר-העמים

זה לא ייתרון שהמתחרים של הרב שם-טוב נהנים, אבל לפחות בוושינגטון, הם משאירים את הטריטוריה עבורו.

במדינות ברית-המועצות לשעבר, לחב"ד יש "נוכחות בשטח בצורה שאין לאף אחד אחר", אמר לוביסט אחד שעובד עם אותם פקידים כמו של הרב שם-טוב.

לא לפני זמן רב, הרב שם-טוב עבד חזק לקיום פגישה בין שלוחי חב"ד ובכירים בסטייט דיפרטמנט (משרד החוץ האמריקאי) לדון בחופש הדת בחבר-העמים. הדיפלומטים שישבו בפגישה, הבחינו שהם שומעים לראשונה מידע חדש, ומיד, אחד אחר השני, הם הוציאו מחברות ודפים והחלו לרשום.

מארק לוין, מנהל NCSJ, קבוצת שפועלת בשם כל הזרמים היהודיים בחבר-העמים, אמר שהשדולה של הרב שם-טוב מעולם לא פעלה לרעתו.

"אני לא מכיר מישהו שלא אוהב אותי", לוין מודה.

ראשי אייפא"ק מפרגנים

דוגמא לפופולריות של הרב שם-טוב הוא המחמאות, לשם ציטוט, שהוא מקבל מאת אייפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי החזק והמשפיע.

"הרב לוי שם-טוב הוא מוסד וושינגטוני", מנכ"ל אייפא"ק האוורד קור אומר ל-JTA. "בבית-הלבן, בגבעת הקפיטול, וברחבי הקהילה היהודית והפוליטית, לרב שם-טוב יש נוכחות מתמדת וחשובה".

לקרוא לבן 37 מוסד אולי תישמע יוצאת-דופן. ההשפעה של שם-טוב אינה נובעת מהבטחות של בוחרים או כספים, אלא מאינסטינקט לא-מוטעה לדעת עם מי ליצור קשר.

העבודה הכי טובה שלו נעשית בארוחות-ערב שהוא מארח בביתו עם זוגתו נחמה, ילידת אוסטרליה. לשניים יש 6 ילדים.

הרב שם-טוב ירש את תפקידו מאביו, הרב אברהם שם-טוב מפילדלפיה שהיה נציג התנועה לוושינגטון במהלך ממשל רונלד רייגן (ועד היום פעיל בנושא כיו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית). הרב לוי שם-טוב ייסד את המשרד בוושינגטון שנקרא ידידי ליובאוויטש בארה"ב (בראשות אביו).

הנשיא בוש: חב"ד הצילה חיים

ברמה ארצית, ההשפעה של הרב שם-טוב משמעה שחב"ד זוכה לפרופיל גבוה יותר מאשר הכמות הקטנה שלה ביחס לאוכלוסייה היהודית בארה"ב: רבני חב"ד הם מראה טבעי בפגישות עם הנשיא ג'ורג' בוש, ואפילו שהרבה יהודים עשו עבודת צדקה בניו-אורלינס אחרי עונת ההוריקנים, חב"ד שהייתה מאחד מהבודדים שזכו להתייחסות נשיאותית.

"כפי שאחד מאלה שניצלו מניו-אורלינס התבטא: בימים אחרי שקתרינה פגעה, חב"ד הצילה חיים", בוש אמר לקואליציה היהודית הרפובליקנית שחגג את 20 שנה להיווסדה.

גדול, מזוקן, ולבוש במדים השחורים של חב"ד, שם-טוב הוא הנוכחות היהודית הכי בולטת באירועים לא-יהודים, החל מחגיגת השבעתו של הנשיא בוש לפגישות וקוקטיילים שהם הסמל של החיים בוושינגטון.

"הוא לוביסט מוכשר ואפקטיבי שיודע איך להשיג דברים בגבעת הקפיטול וברחבי וושינגטון", אמר המצליף של המפלגה הדמוקרטית בקונגרס, סטני הויער ממרילנד.

הבניין נקרא שגרירות חב"ד

הדרישות של וושינגטון אילצו את הרב שם-טוב לקבל אנשים עם דעות שונות. שבוע אחד הוא הופיע במפגש לדמוקרטים יהודיים, בשבוע הבא הוא עזר לארגן אירוע לקואליציה היהודית הרפובליקנית.

"אני נמצע בצומת-הדרכים של החיים היהודיים והמגרש הציבורי", הרב שם-טוב אמר ל-JTA. "רוב הקהילה היהודית אינה מזדהה עם אף-אחד".

זה לא מפתיע בעיר שרוב אנשיה הגיעו ממקום אחר, ומתכננים להישאר בוושינגטון למספר שנים בודדות.

"למרבית שלוחי חב"ד יש את הטריטוריה המוגדרת שלהם", אומר נתן דיאמונד, מנהל המשרד הוושינגטוני של OU - האיחוד האורתודוקסי. "לוי קיים יותר על גיאוגרפיה וירטואלית".

המשרד של חב"ד – שהרב שם-טוב קורא לה השגרירות החב"דית, ולבניין יש אפילו דגל משלה - שוכן בכיכר העמוסה דופונט. הרב שם-טוב מודע שכמה מהמתפללים בבית-כנסת שלו מגיעים למקום ברכב או נסעו ברכבת התחתית לתפילות של שבת וחגים, אבל הוא לא שואל שאלות.

"בעוד שאני לא מתפשר על מהו אידישקייט, אני מאמין שצריך שיהיה פתח למה שהאנשים הם בחייהם", הוא מסביר.

ניסיונות אחרים לארגן קהילה יהודית-פוליטית בוושינגטון נפלו בדרך, רבינוביץ' אומר.

"בעוד שהם צריכים לקבל את השירותים האלה מאת אחרים שהם יותר בקוצנזוס, העובדה היא שהם לא מקבלים - לפחות הם מקבלים זאת אצלו", הוא מוסיף.

מדליה נדירה לכבוד הרבי

הרב שם-טוב מקורב לארי פליישר, לשעבר דובר הבית-הלבן. אפילו שהרב שם-טוב היה נרעש כשפליישר נשא אישה לא-יהודית בשנת 2002. זה לא עצר את פליישר מלהוסיף את חב"ד לנאומים שלו בנושא "העמיתים בעשיית טוב".

רצון-טוב מכל החוגים עבור הרב שם-טוב זיכתה את הרבי מליובאוויטש, הרב מנחם-מענדל שניאורסון, במדליית זהב נדירה מהקונגרס האמריקאי ב-1994, השנה בה נפטר.

אפילו בחודש הזה, ממשל בוש פנה לרב שם-טוב ול-OU לעזרה בארגון מסיבת חנוכה הראשונה שלכבודה מטבח הבית-הלבן עובר הכשרה לפי הכשרות.

הרב שם-טוב מדגיש כי הדאגה העיקרית שלו היא הפצה ועבודת קירוב ליהודים המקומיים, אבל זה ברור שהוא משחק תפקיד מרכזי בהעלאת הפרופיל של חב"ד בצורה גלובלית. הוא והשגריר הגרמני אירחו החודש אירוע לציון 60 שנה לקהילה היהודית בגרמניה הפוסט-שואה.

החלום: לאחד את היהודים

האירוע הכי המרכזי של שם-טוב הוא עדיין הדלקת החנוכייה בחצר הבית-הלבן. השנה, בהדלקת הנר יתכבד השר לביטחון המולדת מייקל צ'רטקוף, יהודי בעצמו ובנו של רב.

בדוגמא עזה של השפעה, במיוחד שהדלקת החנוכייה טוענת לייצג קהילה יהודית אמריקאית שבאופן מסורתי לא הרגישה בנוח עם הפגנת אמונה בשטח ציבורי.

הרב שם-טוב מסכים שההשפעה היא דו-סיטרית, ומודה כי חב"ד נעשית יותר פתוחה לפרספקטיבות אחרות.

"החלום שלי הוא שיהודים ממגוון זהויות יוכלו למצוא שפה משותפת", הוא אומר. "החנוכייה התנ"כית, עם כל הענפים שלה, נוצרה מחתיכה אחת".


עוד בנושא:
+ JTA על חב"ד המתחזקת בוושינגטון (אנגלית)

+ שמונה שלוחים במסיבת חנוכה עם הנשיא בוש
+ חב"ד יגישו ארוחה כשרה למהדרין בבית-הלבן
+ יקיר הצבא האמריקאי - אורח בית חב"ד בוושינגטון
+ טקס מרשים של הכנסת ספר-תורה לפנטגון
+ הנשיא בוש בנאום מפתיע: חב"ד הצילו חיים
+ מאירוע עם הנשיא בוש לחתונה בכפר-חב"ד
+ שר ההגנה מבקש תמיכת חב"ד בפעולה בעיראק
+ שליח חב"ד מגן על היועץ החדש של בוש
+ שליח חב"ד בירך הנשיא בוש בטקס השבעתו
+ "הנשיא נתן חיבוק-דב לרב היהודי"
+ ג'ורג' בוש בונה עולם בטוח - עם רבני חב"ד
+ חב"ד מעורבת בבחירות לטובת הנשיא בוש?
+ בוושינגטון התעדכנו על החיים היהודיים באוקראינה
+ ועידת איפא"ק בהוקרה לקמפוסים של חב"ד
+ חב"ד ב'שנה טובה' של הנשיא בוש
+ הגב' בוש אירחה את שליח חב"ד מפטרבורג
+ שליח חב"ד הוזמן לאסיפת קונדוליסה רייס

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
ראביי שם טוב
י"ח כסלו ה׳תשס״ו
האם יש כוונות לרוץ לנשיאות ארה"ב,
2.
תודה על האירוח ביום טוב שני של שבועות
י"ח כסלו ה׳תשס״ו
בני שיחי עבר ניתוח בבית הרפואה שבאוניברסיטת גורגטאון שבוושינגטון די סי ואת תפילת יום טוב שני וסעודת החג בילית אצל הרב לוי שם טוב היה מדהים אוירה חסידית בלב החולין יישר כח גדול. ומלבד זאת הוא אמר לי שבכל עזרה יהיה לצידי
3.
ני מכירו כבר שנים רבות, והוא נפלא
י"ט כסלו ה׳תשס״ו
אני מכירו מאז היה בחור צעיר, בסידניי שבאוסטרליה, ופי מלא שבחות על אישיותו ורמת החן בה הוא גדוש ומלא.

את טוב לבו לא מצאתי בין מאות בני אדם. כלם אהובים וברורים אבל לוי שם טוב המתוק עולה כולם.

שיהיה לו טוב ושיוכל להביא עונג ונחת לאנושות, כי זו היא מגמתו, לדעתי
4.
לא רק בוושינגטון
ד' טבת ה׳תשס״ו
הוא היה היוזם לכיבוש הגדול במוצאי הבנקט של כינוס השלוחים.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.