חיים זלצמן | יום י"ב אדר א ה׳תשפ״ד 21.02.2024

התרחיש: 60% מהמדינה תהיה בלי חשמל בעת מלחמה בצפון

ישראל נערכת למלחמה כוללת בצפון: הקלטה של שיחה שקיים משרד הבריאות עם כלל הרשויות חושפת תרחישי אימה שישראל עוד לא הכירה • הפסקות חשמל ארוכות וטיפול בעשרות אלפי מונשמים שיצריכו הקמת מרכזי אנרגיה ייחודיים  
התרחיש: 60% מהמדינה תהיה בלי חשמל בעת מלחמה בצפון
צילום ארכיון: חברת החשמל

שר הבריאות אוריאל בוסו ומנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב, הציגו לכלל הרשויות בישראל את התרחיש המפורט, שעיקריו פורסמו בחדשות בכאן 11.

בישראל מתכוננים למספר עלטות והפסקות חשמל ביותר מ-60% משטח המדינה, הפסקות חשמל שיימשכו כ-48 שעות. בנוסף, הפסקות חשמל מקומיות צפויות להימשך בתרחיש כזה עד שלושה שבועות. ניהול הביקושים לחשמל, עשוי להביא לניתוקים מחשמל של שעתיים בין פעמיים לשלוש ביום בכל בית בישראל.

"אם כל אחד יעשה רק מה שהוא חייב, בעולם של תרחיש עלטה, אנחנו נגיע למצב שבו אנחנו נאבד את החיים של הרבה מאוד אנשים", אמר בדיון מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב. שר הבריאות בוסו אמר בו כי "משרד הבריאות, ללא ספק במלחמה הזו בהרבה רבדים, הוא גורם מאוד משמעותי, בתרחיש העלטה אנחנו גורם משמעותי, סופר משמעותי ואתם כראשי רשויות, שיתוף פעולה איתכם הוא פשוט חיוני, הוא מציל חיים".

*

מה שמטריד את בכירי מערך החירום בישראל הוא הטיפול במונשמים ונתמכי נשימה במצב של הפסקות חשמל נרחבות וממושכות. 'כאן 11' חשפו כי בשיחה במשרד הבריאות ציינו כיצד נערכים לטפל באוכלוסייה של כ-35 אלף מונשמים ונתמכי הנשימה. "המשימות שיהיו על כל הארגונים במערכת הבריאות, קופות החולים, בתי החולים וכוחות הפינוי, יהיו אדירות ואינסופיות", אמר בר סימן טוב בדיון.

משרד הבריאות יוצא בימים אלה לרכש ענק של גנרטורים שיחולקו למי שמונשמים ונתמכי נשימה שזקוקים להם. בנוסף בשיחה מבקש משרד הבריאות מהרשויות להקים מרכזי אנרגיה וחמצן ברשויות. מרכזים כאלה יוקמו במרחבים מוגנים ובכל אחד מהם יהיו עד 50 שקעים שיספקו אנרגיה לצורך הטענת מכונות הנשמה ומכשור רפואי.

"50 לכל מרכז כזה יכולים להתחבר, לנשום, להטעין את הסוללות, חלקם הגדול לחזור לשהייה בבתים", אמר בדיון מנהל משל"ט עלטה, דוד צוקרמן. המטרה של כל אלה למנוע קריסה של מערכת הבריאות, בזמן שהיא גם ככה נמצאת בעומס גדול. "גם אם כל 2,600-2,500 יחזיקו את בתי הרפואה, אנחנו נהיה באי-ספיקה מוחלטת", הזהיר בר סימן טוב בדיון.

ברשות החירום הלאומית ובמשרדי הממשלה השונים נערכים בעוד מגוון של כלים להתמודד עם התרחיש הקיצוני הזה: תעדוף מטופלים, מחסניות שהייה ופינוי והסברה שתסייע לאוכלוסייה. למשרד הבריאות יש פירוט של 60 הרשויות על פי היקף המונשמים ונתמכי הנשימה. הרשות שנמצאת במקום הראשון ובפער גדול היא ירושלים עם יותר מ-4,000 מונשמים ונתמכי נשימה. אחריה תל אביב עם כמעט 2,000 חולים במצב דומה.

"מה יקרה אם הדבר הזה יתממש? איך אנחנו מתמודדים איתו?", אמר בר סימן טוב בדיון. "ונכון שיהיה פה כזה כאוס וכזה בלגן שאף אחד לא ישים לב לשום דבר, אבל אנחנו רוצים להציל כמה שיותר חיים". ככל שהחזית הצפונית מתחממת, במדינת ישראל לוקחים פחות ופחות סיכונים ונערכים לכל תרחיש. בתקווה שהתרחיש הקיצוני הזה לא יתרחש במציאות אף פעם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.