מערכת COL | יום י"א אדר א ה׳תשפ״ד 20.02.2024

המכתב מרב הקהילה החב"דית שהרוגצ'ובר לא הצליח לפענח

לרגל היארצייט של הרוגצ'ובר, מפרסמים אנו לראשונה באדיבות חוקר תולדות חייו הסופר הרב יאיר בורוכוב, צילום מכתב שנשלח לגאון בשנת תרפ"ט מהרב החב"די בקנדה שאותו לא הצליח לפענח בשלימותו בשל ראשי התיבות הרבים והקיצורים שלו | כמו כן מתפרסמת תמונתו של הרב, בו הוא לבוש במלבושים חסידיים, כולל גארטל על מותניו
המכתב מרב הקהילה החב
הרוגצ'ובי והרב אפריימוביץ' | ברקע: המכתב

היום, י"א אדר חל יום היארצייט של הגאון הגדול והנורא רבי יוסף רוזין זצ"ל המכונה בפי כל הגאון הרוגצ'ובי.

לפני כמה חודשים הופיע ספר חדש על תולדות חייו מאת הסופר הרב יאיר בורוכוב. פנינו אל הרב בורוכוב כדי לשמוע האם התקבל מידע חדש על הגאון מאז יצא הספר לאור.

"האמת היא שב"ה המהדורה כולה על ארבעת אלפים עותקיה שיצאה על ידי הוצאת האיכות 'אורות', אזלה לפני כמה ימים וכבר הדפסנו מהדורה חדשה עם תוספות ותיקונים שתגיע בקרוב בעז"ה לחנויות", אומר הרב בורוכוב, שניאות לשתף אותנו באחת התגליות החדשות בספרו.

בספר על הרוגצ'ובי מתוארת התכתבות מיוחדת בין הרוגצ'ובי לבין מקורבו, רבי נתן נטע אפריימוביץ' זצ"ל המגלה טפח מעולמו החסידי של הגאון. רבי נתן נטע הרבה להתכתב עם הגאון, וניכר כי בין השנים הייתה הכרות מוקדמת ואף יחסי חיבה.

הרב אפריימוביץ' נולד בשנת תרל"ג כיהן כרב בערים סמרגון, דווינסק, ריגה ואחר כך במונטריאול, קנדה. נלב"ע בב' תמוז תשי"ג.

בשנת תרפ"ח לערך התמנה הרב נתן נטע כרב קהילת חב"ד במונטריאול, קנדה (“קהילת אנ"ש נוסח האר"י"), והגאון השיבו על כך בחודש חשוון תרפ"ח: “מאוד שמחתי אשר נתמנה לרב בהקהילה של אנ"ש שיחיו נוסח אר"י ז"ל".


הרב נתן נטע אפריימוביץ' זצ"ל


בהמשך לכך, בשנת תרפ"ט מדווח ר' נתן נטע כי היות והתקבל כרב קהילת חסידי חב"ד, על כן עליו לנסוע לניו יורק לקבל את פני כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע מליובאוויטש שהגיע לביקור בארה"ב:

“ראש חודש אלול הבא עלינו לטובה אסע עוד לניו יארק הגם כי לא לפי רצוני, אך מוכרח אני ליסע כי בניוארק יבוא רב דליבאוויץ ושם עושים הכנה גדולה קבלת פנים עבורו... וכאשר אני נתקבל לרב בבית המדרש הנקרא נוסח אר"י אנשי לובאוויץ מוכרח אני ליסע וגם נוסעים רבים בני ביתי עימי גם כן".

הגאון קיבל את מכתבו וענה לו בחיבה: “קבלתי מכתבו ומאוד שמח לבי אשר נעשה חסיד". בהמשך המכתב עובר הגאון להתפלפל בגדר ‘חסיד' ולברר האם אדם שלא היה חסיד בעברו יכול להיות חסיד אחר כך, תוך שהוא מצטט ממקורות שונים בש"ס וברש"י.

כשנתיים לאחר מכן קיבל הרוגצ'ובי מכתב נוסף מהרב נתן נטע, שהיה מלא בראשי תיבות ובקיצורים. הגאון לא הצליח לפענח את כל הנאמר במכתב שהיה לא קריא והשיב לכותב בנימה מבודחת:

“קבלתי מכתבו, ויאמין לי כי אין אני יכול לקרוא כתב שלו... וכפי הנראה שנעשה חסיד גדול, כמו שכתבתי לו בשנה קודם אשתקד והוא כותב רק צירופים. רק זה קצת עמדתי על דבריו".


"יאמין לי שאין אני יכול לקרוא כתב שלו וכפי הנראה נעשה חסיד גדול". מכתבו של הרב נתן נטע שהרוגצ'ובי לא הצליח לקרוא ולפענח


הגאון עובר לענות על חלק ממכתב השאלה ומסיים:

“שאר דבריו לא יכולתי לקרוא וצריך להגנז עד אי"ה כשיבוא לפה בחזרה, ולכן לא הנחתי רק מרקא (בול) קטנה מחמת דלא השבתי על כל מכתבו".

בעקבות הדברים הגיעו לידי הרב בורוכוב צילום המכתב מאת הרב אפריימוביץ' וכן תמונתו של הרב בו הוא נראה לבוש במלבושים חסידיים כולל גארטל על מותניו.

"אני רוצה להודות על חשיפת התמונה לרב אלי' אורטנר (במקור ממונטריאול וכיום בליקווד) החוקר את תולדות חייהם של רבני העיר מונטריאול ועוסק בתולדות חייו של הרב אפריימוביץ' על משלוח הצילום שנחשף כאן לראשונה". 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.