COL | יום ג' אדר א ה׳תשפ״ד 12.02.2024

הקהילה החב"דית "מתחת לאף": בית דגן מכפילה עצמה

אושרה תכנית משרד השיכון להקמת שכונת מגורים חדשה שתיבנה על עתודת הקרקע האחרונה בבית דגן הצמוד לכפר חב"ד. התוכנית כוללת 2,265 יחידות דיור, שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה, וכ-50 דונם שטחים פתוחים | עפ"י הצפי, היישוב צפוי להכפיל את עצמו בשנים הקרובות | COL יצא לבדוק וגילה נתונים מפתיעים: בשקט בשקט, קמה בשכנות לכפ"חים קהילה חב"דית צעירה ותוססת ממש 'מתחת לאף' | אחד הפתרונות האפשריים למצוקת הדיור בכפר חב"ד? בקהילה הצעירה בטוחים שכן     
הקהילה החב
משמאל: שכונת בית דגן המתוכננת (קורין אדריכלים) מימין: בעת חנוכת מקווה הטהרה החדש בשיטת חב"ד במהלך השנה האחרונה (ארכיון COL)

אושרה תכנית משרד השיכון להקמת שכונת מגורים חדשה שתיבנה על עתודת הקרקע האחרונה בבית דגן הצמוד לכפר חב"ד. התוכנית כוללת 2,265 יחידות דיור, שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה, וכ-50 דונם שטחים פתוחים.

התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-614 דונם, וממוקמת מדרום-מזרח לישוב בית דגן ומהווה המשך רציף לבינוי הקיים והמאושר של היישוב. היא כוללת 2,265 יחידות דיור שיוקמו בבינוי מדורג: בחלק הצפוני של השכונה ובסמוך ליישוב הקיים יוקמו מבני מגורים בני 3-4 קומות, ובחלק הדרומי של השכונה, יוקמו מבני מגורים בני 7-9 קומות שבחלקם תשולב חזית מסחרית. מתוך כלל יחידות הדיור, 453 יוקצו לטובת דירות קטנות ו-270 יחידות דיור יוקצו עבור דיור מוגן.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 18,171 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 10,487 מ"ר עבור שטחי מסחר, 76 דונם עבור שטחי ציבור. התכנית מייצרת רצף שטחים פתוחים המתחברים לשטחים החקלאיים שממזרח לבית דגן, כלומר, הצמודים לשכונת לוי יצחק בכפר חב"ד.

COL יצא לבדוק: כמה משפחות אנ"ש מתגוררות בבית דגן והאם צמחה שם קהילה חב"דית משמעותית?

את התשובות – יש לומר המפתיעות - קיבלנו מאברך חב"די צעיר, אב לשלושה ילדים, שרכש דירה בבית דגן במסגרת 'מחיר למשתכן'.

הוא לא היחיד: יש עוד 20 משפחות אנ"ש חסידי חב"ד שרכשו דירה בבית דגן במסגרת מחיר למשתכן, לצד עוד כ-10 משפחות הגרות ביישוב, סה"כ כ-30 משפחות אנ"ש. יש גם תושבים וותיקים יותר שהתקרבו לחב"ד בזכות פעולותיו של הרב שמואל גרומך, שליח הרבי ביישוב מזה שנים רבות.

לקהילה הצעירה יש בית כנסת משלה, באוהל ממוזג שהקימו ועם הזמן נוצרה גם קהילת מקורבים שהגבשה סביב האברכים החב"דיים במקום.

"בליל שבת האחרון, היינו כ-70 איש בתפילת קבלת שבת..." מספר לנו אברך חב"די. "בכל שבת מתפללים ביחד, יש שיעורים קבועים בליל שבת ובשבת ביום והתוועדויות חמות ומגבשות".

גבאי הקהילה ר' דודי ניימרק


"איפה לומדים הילדים?" זו השאלה המובנת כמעט מאליה, והוא עונה: "החינוך בכפר חב"ד", ומוסיף בהדגשה את המילה "בינתיים". בהחלט מעניין, במרחק הליכה מכפר חב"ד, קמה לה קהילה חב"דית צעירה שההווה מאיר לה ועתידה עדיין לפניה.

ואם מדברים על קרבה לכפר חב"ד, בדרך כלל זה קורה בשמחות ו'שלום זוכר'. "בשבתות כאמור אנו מתפללים יחד והקהילה מגובשת מאוד", אומר מיודעינו. "בשמחות אנו צועדים לכפר לאחל מזל טוב, או שאחרים מגיעים אלינו מהכפר. מדובר במרחק הליכה קצר יחסית, מכינים מראש לפני שבת 'עירוב תחומין'...

'מבצע חנוכה' בבית דגן


בקהילה הצעירה בטוחים כי הבשורה החדשה תהווה פתרון אטרקטיבי למחוסרי דיור. "זו הזדמנות מצויינת", הם מתייחסים לבשורה על פיתוח והכפלת היישוב.

חינוך בצמידות לכפר יש, מרחק נסיעה של דקות יש, בית כנסת חב"די צעיר יש, וגם מקווה טהרה 'בור ע"ג בור' נבנה בהשתדלות הקהילה הצעירה. "מקווה חב"ד לא היה כאן אף פעם", אומרים לנו בגאווה לא מוסתרת.


עוד בנושא: 

בית דגן: נחנך מקווה טהרה מפואר בשיטת חב"ד


ואיך מסתדרים בבניינים שהם לא לצביון דתי (גובה קומה, אין מרפסת סוכה, שכנים בחלקם לא דתיים)?

את השאלה הזאת הפנינו לר' דוד קורץ, מאנ"ש במקום ו'הרוח החיה' בקהילה. והוא עונה: "לכולם יש תחושת שליחות במקום. בדיוק היה מכתב של הרבי בחוברת דבר מלכות בשבוע האחרון ועל זה התוועדו בשבת" (ראה צילום מצורף).

ברקע מצוקת הדיור בכפר חב"ד הסמוך, נראה כי היישוב בית דגן מהווה אחת האלטרנטיבות הקרובות תרתי משמע ובכלל, בשורה מרנינה על קהילה צעירה שמתפתחת ו'פורצת גבולות'.

COL ימשיך לעקוב.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.