COL | יום ל' שבט ה׳תשפ״ד 09.02.2024

גם למי שאין מסגרת רשמית אין עילה להימנע מהפצת המעיינות

כשהרבי שאל את דודי הרב החסיד המופלא רבי חנניה יוסף אייזנבך ע"ה, שהיום יום שישי חל היארצייט השלישי שלו: "לאלו רבנים אתה משתייך?" למה התכוון הרבי? | טורו השבועי של הרב שמעון אייזנבך, רב שכונת השחמון באילת
גם למי שאין מסגרת רשמית אין עילה להימנע מהפצת המעיינות
צילום רקע: שאטרסטוק

היום יום שישי הוא יום היארצייט השלישי של דודי הרב החסיד המופלא רבי חנניה יוסף אייזנבך ע"ה ושוב דמותו התמירה עולה ומזדקפת אל מול עיניי כמי שהיה אחד הלוחמים הגדולים למען כבוד בית רבי וכבודה של חב"ד במשך עשרות שנים.גם למי שאין מסגרת ומעטפת שמכוחה הוא פועל, אין בכך כל עילה למניעת עבודת הקודש בהפצת היהדות 

את כל פעילותו התורנית בעיקר, עשה בכוחות עצמו ומבלי שהפעילות היתה מתחייבת ומתבקשת בגין שנשא בתואר כל שהוא  ובתפקיד כל שהוא במוסד כזה או אחר. הוא היה מוסד בפני עצמו, מוסד של איש אחד.

(מלבד תקופה קצרה מאוד שבה שימש כחבר אגודת חסידי חב"ד לאור בקשתו של הרב אפרים וולף שהגיעה מגבוה).

נזכרתי לאחרונה שפעם שהה הדוד אצל הרבי בחג השבועות והנוהג היה שהרבי היה מחלק בקבוקי משקה לרבנים שהגיעו אליו ב'חג המו"צים' מעבר לים. הם היו נקראים לעלות באמצע ההתוועדות ומקבלים הבקבוק מידו הק' של הרבי.

באותה התוועדות הרבי חילק לכל רבני חב"ד הנוכחים שעלו בזה אחר זה וכאשר חזרו כולם למקומם הרבי סימן למזכיר הרב גרונר שיקרא ל'הרב אייזנבך'. הדוד עלה לקבל בקבוק משקה למרות שהוא לא נשא בתואר רב קהילה כלשהיא או מו"צ. הוא הרי היה כל השנים 'ראש ישיבה' וראש כולל שמסר שיעורים רצופים לתלמידים. והנה כאשר הרבי הושיט לו את הבקבוק שמתי לב שהרבי פונה אליו ושואל אותו דבר.

סקרנותי גברה ושאלתי אותו מה אמר לו הרבי והוא ענה לי שהרבי פנה אליו ושאל אותו: "צו וועמען בלאנגסטו? צו די רבנים?, צו די ....?, צו די....?" (הספקתי מרוב השנים לשכוח את אלו האחרים שהרבי נקב בהם) ובתרגום ללה"ק הרבי שאל אותו: "למי אתה משתייך?, לרבנים?, ל...?, ל....?.

המשכתי לשאול את דודי מה פשר שאלת הרבי? והוא ענה לי שאינו יודע בדיוק מה היתה הכוונה אך יתכן שהרבי רמז לו שהוא היה רוצה לראות אותו משתלב בתוך המסגרות החב"דיות המתאימות לאישיותו.

ואז שיתף אותי בדבר מעניין. הוא סיפר לי שבאחת היחידויות שהתקיימה בתקופה שבה עמד בצומת דרכים הוא ביקש מהרבי שינחנו בדרך הנכונה לבחור תפקיד מתאים מתוך כמה שהוצעו לו.

בעת היחידות הרבי החל למנות בקול את מגוון התפקידים ואמר לו כמהרהר בקול: 'תפקיד זה יש בו בעייתיות כזו, בתפקיד זה יש בעיה אחרת וכך מנה את ההצעות אחת לאחת עליהן כתב בפתק שהגיש לרבי ובכל אחת מהן מצא הרבי גירעון.  בסוף הרבי אמר לו שיבחר בהצעה להשתלב בעריכת האנציקלופדיה התלמודית של הרב זוין. והיה משמע שהרבי מאוכזב שבמסגרות מסויימות אינם נוהגים כראוי בכך שלא משלבים אנשים שהיו יכולים לתרום להם.

"אולי לזה התכוון הרבי ששאל אולי הגיע הזמן להשתלב בהן?" אמר הדוד.

למדתי אז דבר גדול. גם למי שאין מסגרת ומעטפת שמכוחה הוא פועל, אין בכך כל עילה למניעת עבודת הקודש בהפצת היהדות והמעיינות, ואדרבה, ניתן להגיע להעפיל לגבהים מפתיעים.

יהי זכרו ברוך לעד ודמותו תמשיך להיות נר לרגלנו ואור לנתיבתנו.

לפני חודש ימים בכ"ט טבת ביקרתי בעיה"ק ירושלים ת"ו וכמנהגי פקדתי את קבר אבי רבי יצחק צבי אייזנבך ע"ה בהר המנוחות. אבי קבור בחלקה הוותיקה של הר המנוחות בצמוד לאביו הקדוש רבי שמעון בן ציון ע"ה שנהרג בגיל 37 ונקבר 66 שנה לפניו והיה מהראשונים שנקברו שם.

בפתח אותה חלקה קבורים החיד"א, רבי מרדכי אליהו ועוד כמה מגדולי ישראל ולפי בקשת אנשים מקהילתנו בשכונת השחמון שכולה מעדות המזרח, אני מזכיר אותם באותם הציונים ושולח להם הודעה כי הזכרתי אותם ובני ביתם להתברך בכל המצטרך עליהם.

בשבת קודש שקדמה לאותו יום שביקרתי בהר המנוחות התקיימה התוועדות שבת מברכים בבית הכנסת שלנו והיא הוקדשה כמידי שנה ע"י אחד המתפללים לאזכרת המקובל רבי יצחק כדורי זצ"ל שיום ההילולא שלו חל בכ"ט בטבת. אותו מתפלל פנה לועד בית הכנסת בעת ההתוועדות וביקש מהם שכשם שמפעם לפעם מארגנים הסעות לקברי צדיקים מרשב"י במירון שבצפון ועד לבאבא סאלי שבדרום, כך גם שיכללו בנסיעות הללו את ציונו של הרב כדורי שנפשו קשורה בנפשו.

ארבעה ימים לאחר מכן כשהייתי בהר המנוחות חזרתי לחניית בית העלמין ונכנסתי לרכבי כדי לנסוע לקבר דודי הגרח"י אייזנבך הקבור אף הוא בהר המנוחות בקצהו האחר. כיון שיום  היארצייט שלו הוא בעוד שלושים יום בל' בשבט אבקרהו בסמיכות ליום פטירתו. והנה בעת יציאתי אל הכביש הראשי טעיתי בדרכי ופניתי לכביש צר וסברתי לתומי שמשם אוכל להגיע לקברו אלא שלאחר דקת נסיעה נוכחתי בטעותי ולצערי אף נקלעתי ב'פקק' גדול שעיכב את נסיעתי.

אל מול ההמולה הגדולה שהיתה שם פתחתי את החלון ושאלתי את א' העוברים ושבים מה קרה שיש היום עומס כה גדול בבית העלמין, האם זה בגלל 'ערב ראש חודש' בו מבקרים רבים בבתי העלמין? האיש ענה לי כי אין זה קשור לערב ראש חודש כלל אלא בגלל היארצייט ויום האזכרה של הרב כדורי ע"ה שחל היום!

שאלתי אותו היכן מצוי קברו? האיש מצביע לעבר כמה שורות ממקום בו עמדתי ואומר "הנה כאן!" ובדיוק באותו רגע הרכב שלידי יצא מחנייתו ומצאתי עצמי חונה שם במקומו. תוך שתי דקות כבר נכנסתי למתחם קבר הרב כדורי והזכרתי את השמות של מתפללי בית הכנסת שלנו לברכה והצלחה, זה לרפואה, ההוא לזיווג וההוא לפרנסה וכו'.

למרות שלא תכננתי כלל להגיע לשם, מהשם מצעדי גבר כוננו ורגלי אדם מוליכות אותו למפגשים שמועילים עבורו בעבודת השליחות שלו.

מה מאוד שמחו מתפללי בית הכנסת כאשר שלחתי להם ההודעה על כך בצירוף תמונה מהמקום ההומה אדם. הם לא מצאו מלים בפיהם להודות לי על שהתפללתי עבורם אצל פועל הישועות הרב כדורי ועוד ביום ההילולא שלו.

משם המשכתי לקבר דודי הגרח"י והרהרתי על כל פעלו במשך עשרות שנים לחבר את גדולי ישראל מעדות המזרח אל הרבי ודרכם קירב אלפים לתורת החסידות ולנשיא דורנו. כבר סופר בהרחבה  במקום אחר כיצד פעל להקים גוף מיוחד של רבנים בני עדות המזרח שלמדו בתומכי תמימים ובמוסדות חב"ד ובאגודתם יחד הם פעלו למען מפעליו של הרבי בהצלחה רבה. כמופת היה לרבים.

להערות והארות אשמח ואשיב לדורשיי במייל:  [email protected]

ובווצאפ 2711532-052

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.