מערכת COL | יום י"ט שבט ה׳תשפ״ד 29.01.2024

הכנר החסידי שניגן לפני הרבי: נפטר הרה"ח ר' שמואל קטן ע"ה

ברוך דיין האמת: בצער רב מתקבלת הידיעה המצערת על פטירתו של הרב שמואל קטן ע"ה, מחשובי תושבי כפר חב"ד במשך שנים רבות, שזכה לנגן לפני הרבי בכינורו | הותיר אחריו דור ישרים מבורך | קווים ראשונים לדמותו | עדכון: הלוויתו תצא בשעה 16:30 מביתו של בנו יבדלחט"א הרב יעקב קטן, רחוב אמרי בינה 8 כפר חב"ד (מול רייטשיק שול) | ההלוויה תמשיך ל'בית מנחם' ומשם יהיה אוטובוס לשמגר ולחלקת חב"ד בהר הזיתים, שם ייטמן
הכנר החסידי שניגן לפני הרבי: נפטר הרה
הרב קטן ע"ה | צילום: באדיבות JEM

בצער רב מתקבלת הערב (שני, י"ט בשבט) הידיעה על פטירתו של הכנר החסידי הרה"ח הרב שמואל קטן ע"ה, מחשובי תושבי כפר חב"ד במשך שנים רבות. בשנותיו האחרונות התגורר בירושלים. בן 84 בפטירתו.

הרב קטן, ששרד את השואה, עלה לארץ בהיותו ילד קטן עם משפחתו והתיישב בחיפה. בעיר הצפונית למד מוזיקה והחל לנגן בכינור. לימים ניגן לא אחת מול הרבי, שעודדו. בנערותו התקרב לחסידות חב"ד ולמד בישיבות 'תומכי תמימים' בכפר חב"ד.

"כבר בגיל צעיר יחסית התחלתי לנגן בכינור", סיפר בריאיון ל-JEM, "וזכיתי ללמוד אצל כמה מטובי המורים ולנגן בתזמורות שונות. גם כשלמדתי בטכניון ניגנתי בתזמורת של הטכניון, כך שהיה לי רקע מוזיקלי נרחב שאיפשר לי בהמשך להשתלב בעולם הנגינה של חסידות חב"ד.

"ואכן, בתקופה שלמדתי בישיבה זכיתי לנגן פעמים אחדות בהתוועדויות של המשפיע הנודע הרב שלמה חיים קסלמן ע"ה. כמו כן, ניגנתי בערבי חב"ד שונים שחסידי חב"ד היו עורכים באותן שנים בעיקר בקיבוצים ברחבי הארץ".

לקראת חודש תשרי תשכ"א, אז אורגן הצ'רטר הראשון לחצר הרבי, הצטרף הרב קטן לנוסעים. ושוב עם הכינוס. בדרך, במטוס, ניגן לשמחת אנשי הצוות. באותו חודש, במעמד כוס של ברכה ניגן לראשונה אצל הרבי.

כך שחזר את אותם רגעים: "איכשהו נודע לבחורים שיש לי אתי את הכינור, והם אמרו לי, "שמואל, לך תביא את הכינור. אולי תצליח לנגן בפני הרבי". רצתי לבית שבו התארחתי, הבאתי אתי את הכינור ל,770- והנחתי אותו מתחת למדרגה של ה"פירמידה", שהייתה אז קרובה הרבה יותר לשולחן של הרבי.


מנגן ב-770, במחיצת הרבי, במוצאי שמחת תורה תשכ"ט


"עמדתי בתור לקבל כוס של ברכה מידו הקדושה של הרבי, ואחרי שנפלטתי מהתור, נעמדתי ליד דודי המוהל הרב יעקב יוסף ראסקין. הוא ידע שהבאתי אתי את הכינור, והוא דחק בי לגשת שוב לתור ולבקש מהרבי רשות לנגן. כשעברתי ליד הרבי שוב, פניתי לרבי ומלמלתי, "רבי, אני מבקש רשות לנגן בכינור", אך הרבי כאילו לא שמע אותי, ותוך כדי שהמשיך לחלק כוס של ברכה שלח את ידו, נתן לי בקבוק משקה ואמר, "זה למושפעים שלך", כשכנראה כוונתו הייתה לתלמידים שלי בבית הספר למלאכה".

במשך שנים רבות שימש כמדריך, ומאוחר יותר כחבר הצוות הרוחני, בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד וחינך צעירים רבים.

לאורך השנים זכה לנגן לא אחת בפני הרבי במעמדי חלוקת כוס של ברכה במוצאי החגים. באותן הזדמנויות גם קיבל מהרבי לא אחת בקבוק משקה עבור  מושפעיו בבית הספר למלאכה בכפר חב"ד.

הותיר אחריו את ילדיו יבדלו לחיים - הרב יעקב זכריה קטן, מנהל רוחני בישיבת תומכי תמימים אלעד; ר' שלמה קטן, משלוחי הרבי במיאמי פלורידה, ר' מנחם מענדל קטן מבופאלו; ר' חיים בן ציון קטן מטורנטו ור' יחיאל מיכל רפאל קטן מבופאלו.

בשנת תנש"א שכל את בנו, התמים יוסף יצחק, שסבל ממחלה קשה ונפטר בגיל 20.

רעייתו הרבנית מנוחה רחל קטן ע"ה, בתו של החסיד הנודע מכפר חב"ד הרב שאול רסקין ע"ה, נפטרה בדמי ימיה בשנת תשס"ח.

ברוך דיין האמת.

על מועד הלווייתו נעדכן בהקדם.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
זה הקטן גדול היה!
י"ט שבט
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.