מערכת COL | יום ו' שבט ה׳תשפ״ד 16.01.2024

80 שנה אחרי: השליח גילה את הקבר האבוד של הסבא רבא שלו

הוא לא התכונן לזה. צעד בבית עלמין בטשקנט, תר אחר קבר של יהודייה שאותה לא הכיר לבקשת בני משפחתה. ואז לפתע צדו עיניו שם מוכר על אחת המצבות - שמו שלו. התברר לו שזה כנראה הקבר האבוד של הסבא רבא שעל שמו נקרא | השליח הרב שייקביץ מגולל את הסיפור המיוחד ומציג את השליחות שלו בעיר האוזבקית
80 שנה אחרי: השליח גילה את הקבר האבוד של הסבא רבא שלו
מימין: הרב שייקביץ בכריית קבר ישראל | משמאל: המצבה שהתגלתה

טשקנט. עיר הבירה של אוזבקיסטן. שם נרדף לחיים חסידיים בשנות האימה של מלחמת העולם השנייה ואחריה. יהודים רבים נמלטו אל העיר מכל רחבי ברית המועצות, בהם חסידי חב"ד.

בחודשים האחרונים פועל במקום בקביעות כשליח הרבי הרב חיים משה שייקביץ, יליד שכונת נחלת הר חב"ד. השבוע הוא גילה בהפתעה את הקבר של סבו ע"ה, שעל שמו קרוי.

על מה שהתרחש סביב מציאת הקבר, מספר הרב שייקביץ לאתר חב"ד און ליין COL בריאיון מיוחד, שבה גם מציג את הפעילות הרחבה שלו בחודשי שליחותו הראשונים.

"פנה אליי לאחרונה יהודי מארצות הברית, ואמר לי שהוא מחפש את הקבר של סבתא רבא שלו, שנפטרה פה בטשקנט בשואה והחתן שלה קבר אותה", מספר הרב שייקביץ. "החלטתי לעזור לו".

איזה פרטים הוא הביא לך?

"לא היו לו מסמכים, אבל הוא הביא לי את השם שלה ברוסית ואת תאריך הפטירה. אלה הפרטים שהיו לי".

איך מתקדמים?

"לגבאי בית הכנסת שלנו יש רשימה של בתי הקברות, יש פה ארבע בתי קברות רלוונטים. הגבאי בזמנו התחיל למפות את בתי הקברות ועשה רשימה של תמונות ושמות של מי שטמון בהם, כדי שמי שמחפש קבר יוכל למצוא אותו בקלות.


המצבה של הסבא, שהתגלתה לפתע


"אלא שבמקרה הזה, הקבר של הסבתא לא נמצאה ברשימות של הגבאי. הגבאי עדיין לא הספיק לעבור אל כל בית הקברות. כיוון שכך הציע לי הגבאי שאצא איתו לחפש את הקבר, בתקווה שיש סיכוי שאולי נמצא אותו".

הרב שייקביץ הגיעו לאחד מבתי הקברות, לאזור שבו נטמנו יהודים בזמן השואה.

"החלטנו לנסוע מוקדם בבוקר כי באותו יום היה אמור לגשת גשם, ובגשם קשה יותר לחפש. יצאנו מוקדם, עברנו יותר מ-1000 קברים. אני הייתי כמה שורות לפניו וחיפשתי. על כל מצבה יש תאריך פטירה. שנת הפטירה של הסבתא הייתה 1945, ואת השנה הזו חיפשתי.

"מפה לשם, במקביל לחיפושים אחרי השם של הסבתא, הסתכלתי על המצבות. אמרתי לעצמי אולי אמצא שמות מוכרים. יש הרבה חסידים שהתגוררו בטשקנט, אמרתי יש הזדמנות למצוא קברים חדשים".

ואז זה קרה.

"הסתכלתי והסתכלתי", משחזר הרב שייקביץ, "ועל אחד הקברים ראיתי לפתע את השם חיים משה בן אליעזר. זה שם שמאוד מוכר לי. זה השם שלי... אני מביט עוד על המצבה ורואה שברוסית כתוב במצבה שייקביץ. בום. היית בהלם גמור".


הרב שייקביץ עם מקורבים, בשיעור תורה


בשלב הזה הרב שייקביץ תיעד במצלמתו את הקבר שמצא - ואת התמונה שיגר בוואטספ למשפחתו. הוא שאל את משפחתו אם מכירים הם את הקבר או מזהים את הטמון בו.

"התברר", מוסיף הרב שייקביץ, "שהתאריך שעל המצבה, כ' שבט, מאוד מתאים לתאריך הפטירה של סבא רבא שלי מצד האבא. בני המשפחה לא ידעו איפה הוא קבור, אבל המשפחה ידעה שנפטר בטשקנט".


בפעילות עם מקורבים, סביב מעגל השנה


משפחתו של הסבא רבא, הרב חיים משה שייקביץ, התגוררה בעיירה נעוועל, ומסיבות שונות הוצרכה לעזוב את העיירה ולנדוד. שבוע אחרי שעזבו אותה נכנסו אליה הנאצים וכך ניצלו. בסופו של מסע נדודם הגיעה המשפחה לטשקנט, שם בשל מצבה השיב הסבא רבא את נשמתו ליוצרו.

התגלית המשפחתית, ריגשה כמובן את הרב שייקביץ, השליח הטרי במקום. "לא ידעתי שהם קבורים שם. זה בית קברות שכבר יצא לי להיות בו, אבל אף פעם לא חיפשתי בו את הקבר של סבא רבא שלי, זה לא היה לי בראש. 

"השנה, בכ' שבט, יום היארציט", מוסיף הרב שייקביץ, "אעלה לשם ואגיד לחיים, אולי בפעם הראשונה"..

בטשקנט פועל הרב שייקביץ יחד עם רעייתו כבר כמעט שנה. הם התחילו את שליחותם בחג הפסח של שנה שעברה, אולם מסיבות שונות, בהן סיום לימודי השחיטה של השליח ולידת בתם, לא שהו בעיר בקביעות.

לחג השבועות הגיע אליה הרב שייקביץ, וכך גם לפעמים נוספות. הוא היה על הקו של אוזבקיסטן וישראל. מאז חגי תשרי השנה הם נמצאים בקביעות בעיר.


הרב שייקביץ, בהדלקת נרות חנוכה בטשקנט, השנה


"יש פה שלושה בתי כנסיות", הוא מפרט, "שניים בוכרים ואחד אשכנזי. באחד מבתי הכנסת הבוכרים יש רב שפועל. אני מסתובב בין כולם, בעיקר באשכנזי ובזה הבוכרי שאין בו רב קבוע".

הפעילות עניפה ומגוונת. כמו עמיתיו השלוחים ברחבי העולם, הרב שייקביץ ורעייתו הם כתובת לכל עניין של יהדות באזורם. סעודות שבת, הנחות תפילין, מזוזות, בר מצווה, שיעורם לילדים, הפרשת חלה.

"יש פה בכל בית כנסת את קהילת בית הכנסת", מציין הרב שייקביץ, "אבל בכללות אני מניח שיש כ-1000 יהודים בעיר, שאת רבים מהם אנחנו לא מכירים. עדיין לא מכירים, יש לנו עבודה".

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
לפי הפרצוף
ו' שבט
הוא נכד הרה''ח וכו' וכו' רי''י שי' לאופר משפיע דביכנ''ס המרכזי חב''ד ב''ב בית מנחם שזכיתי לשאוב ממנו רבות בגו''ר בנגלה ובחסידות
ממש לא
ז' שבט
חבל לבדות סתם דברים.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.