חיים כהן | יום ו' שבט ה׳תשפ״ד 16.01.2024

האלימות והאנרכיה נמשכות ב-770. הגיע הזמן לשינוי

האלימות והוונדליזם המזעזעים בשבוע שעבר בבית רבינו 770 הובילו להתבטאויות חריפות של הנהלת אגו"ח, רבני קראון הייטס, גבאי 770 ורבני אנ"ש בכל העולם | אבל התקוות לשינוי נגוזו במהירות על ידי אלימות מתמשכת והפקרות
האלימות והאנרכיה נמשכות ב-770. הגיע הזמן לשינוי

 

מאת חיים כהן, אתר COLLIVE

אירועי יום שני, כ"ח בטבת, ב-770, זעזעו את קהילת חב"ד הבינלאומית. תמונות מחרידות של קבוצת בחורים שהורסת את קירות בית המדרש של הרבי 770 ומתקוטטת עם המשטרה נפוצה כמו אש בשדה קוצים והביאה בושה לכל הקהילה.

הוונדליזם והאלימות הגיעו לשיא באותו ערב שני, אך המצב הנורא ב-770 לא היה חדש למרבית אנ"ש בליובאוויטש. בעקבות האירועים המזעזעים, רבים הביעו תקווה זהירה שהאירוע הכואב הזה יהיה רגע 'קו פרשת המים' שישמש זרז לשינוי אמיתי.

ביום שישי פורסם כי 770 ייפתח מחדש. הגבאים המנהלים את בית הכנסת מזה עשרות שנים פרסמו הודעה ובה רשימת כללים הקובעת כי רק מי שיעמוד בהנחיות אלו יורשה להיכנס ל-770. כללים אלו כללו:

בלי אלימות

בלי איומים או הפחדות

כולם חייבים לציית להנחיות הגבאים והרבנים

בית הכנסת יהיה סגור בשעות קבועות מדי לילה

כניסתם של אנשים המעורבים בוונדליזם נאסרים

ההצהרה הברורה של הכללים וההשלכות עוררה תקוות בקהילה שסוף סוף הגיע השינוי המיוחל. נוכחות משטרתית כבדה וצוות אבטחה פרטי עוררו אמון מסויים שאכן כך יהיו פני הדברים.

המציאות אכזבה במהירות, כשהכללים נשברו שוב ושוב בחוצפה. ביום חמישי בלילה הוכה נער בן 14 ודימם ב-770 (הפרה של כלל 1). קבוצת בחורים ביקשה לפנות "שביל" כחיקוי של השביל שנפתח בקהל כשהרבי נכנס ויוצא מהתפילות, והנער הזה עמד בדרכם. הנוהג בשביל נידון זה מכבר על ידי הרבנים והגבאים, שקבעו כי יש להפסיקו לאלתר.

אנשים העומדים בדרכו של השביל המשיכו להיות מותקפים באלימות כמעט בכל תפילה שנערכה ב- 770 מאז פתיחתו מחדש, ומספר מהם קיבלו גם איומי מוות מפורשים, בעל פה ובכתב (כלל 2). המקרים בימי חול של אלימות זו תועדו בוידאו. למרות הראיות הברורות לאלימות ואיומים, טרם ננקטו צעדים נגד מי מהמבצעים (כלל 3).

להודעת הגבאים כי אסורים כניסת אנשים המעורבים בהשחתה לוותה ברשימה של 9 שמות. מדובר בבחורים שנעצרו ביום שני על ידי המשטרה ושמותיהם פורסמו בתקשורת. אנשים רבים נוספים נראו בבירור ותועדו שוברים את הקירות ומתקוטטים עם המשטרה, אך אף אחד משמותיהם לא הופיע ברשימת "אסורי כניסה" והם ממשיכים לפקוד 770 כרגיל (כלל 5).

בליל שישי בית הכנסת המרכזי 770 אכן נסגר בהתאם לתקנון הגבאים, אך עזרת נשים נותרה פתוחה. בין אלו שנצפו בעזרת נשים היו כמה מ-9 הבחורים שנאסרו בכניסה לכאורה. במוצאי שבת נשאר בית הכנסת פתוח, וקבוצות של בחורים ערכו מסיבה פרועה (כלל 4).

בעקבות ההפרות החוזרות ונשנות של הכללים והאלימות שהתרכזה סביב השביל, פרסמו הגבאים הודעה נוספת ביום ראשון בלילה. הודעה זו הופנתה להנהלות הישיבות, והיא חוזרת ומדגישה כי מנהג השביל נאסר בשנת 770, ומנחה את הישיבות למנות כל אחת שני נציגים שישגיחו על תלמידיהם כדי לוודא שאיש מהם לא ישתתף בשביל. המסקנה של ההודעה היא שכניסת התלמידים ל-770 מותנית בעמידה בכללים אלו.

עם זאת, ב-770 שוב נותרו רבים מתוסכלים מהפער בין המילים החריפות של הגבאים לבין המציאות. במהלך כל שלושת התפילות ביום שני המשיך להתקיים מצעד השביל. רק בהבדל אחד ואבסורדי ניתן להבחין: חברת האבטחה הפרטית השכירה של בית הכנסת עמדה על המשמר בתחילת השביל - לא כדי לאכוף את האיסור על השביל, אלא כדי למנוע מאף אחד לנסות לחסום אותו!... לא נראו נציגים של אף ישיבה משגיחים על תלמידיהם, וגם גבאים לא נצפו במקום.

ההפרה הגלויה של כל הכללים מותירה את הקהילה שואלת:

איפה הרבנים שצריכים לקבוע את הכללים?

איפה הגבאים שאמורים לאכוף את הכללים?

מדוע התורמים ממשיכים לתמוך בהנהלה הבלתי כשירה הנוכחית?

האם יש לנו עסקנים המסוגלים לספק מנהיגות אמיתית?

האירועים המתוארים לעיל הם רק כמה דוגמאות למסע הטרור שהתחולל במהלך השבוע האחרון. אם ההנהלות לא מסוגלות לאכוף כללים, אולי הגיע הזמן לעשות את הצעד הקשה של סגירת 770 עד שתימצא הנהגה אמיתית שתחזיר את בית הכנסת של הרבי לתפארתו.

ההרס הפיזי בקירות 770 אילצו לסגור את 770 עד שתוקנו. הבעיות הבסיסיות של הפקרות כרונית נראות רציניות מספיק כדי להצדיק גם צעד כה דרסטי.

הגיע הזמן לשינוי. והזמן הוא עכשיו!

אין דין ואין דיין: תיעוד מהאנרכיה והאלימות ב-770 בימים האחרונים סביב ה'שביל':

 

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
6 תגובות
1.
אפשר
ו' שבט
רק להשאיל את לשון הרבי כאשר יהודי עומד ורואה שביהמ''ק נחרב ונשרף עכשיו הרי אפילו עם ליבו לב האבן היה מרעיש עולמות תהפוך את העולם עכשיו וכן מהלעומ''ז לגמרי .... דבר שאינו מובן כלל וכלל מה עוד יכולני לעשות... אחרי שכל מה שנעשה עד עתה להבל ולריק מה עוד יכולני לעשות הדבר היחיד שיכולני לעשות למסור את העניין אליכם עשו ככל אשר ביכולתכם ויה''ר שימצאו עשרה מישראל שיתעקשו
2.
צריך להוביל שינוי
ו' שבט
הרבנים צריכים להוציא פסק שמי שחטף מכות מבחור ב770 מצווה לקחת אותו למשטרה!!!!
וצריכים לפסוק שחובה על הנהלת המקום לספק ראיות וצילומים מכל בעיה ואלימות ולתת למשטרה
הרבנים צריכים לשבת עם ההנלה ב770 וכל בחור שהרים יד מיד יבוטל לו אשרת הסטודנט
3.
כל הכבוד!
ו' שבט
מתי תפסיקו להיטפל על תמימים חסידיים, מקושרים באמת ובתמים לרבי? מה הבעיה שלכם ב'שביל' אם זהו ההתקשרות שלהם? ממש נוער הגבעות כפשוטו.
שינוי
ו' שבט
זה מתחיל בשביל.
ההמשך נראה לנגד עיננו, אם זה היה מתחיל ומסתכם בשביל,
אז אוקי.
אבל כולנו ראינו מה קרה בשני שבוע שעבר.
בושה!
ו' שבט
יכול להיות שדרך ההתקשרות זה שביל אבל זה שמרימים יד ומאיימים על מי שנגד זה זה ממש לא התקשרות לרבי וחילול ה' וחבד גדול מאוד
רגע
ו' שבט
ומה הבעיה באלימות
שאלה תמימה על שאלה תמימה
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.