חיים גולדשטיין | יום כ"ח טבת ה׳תשפ״ד 09.01.2024

הצאצאים בניו יורק ניגונו, למדו וחילקו תורת אדמו"ר הזקן

למעלה ממאתיים מצאצאי אדמו"ר הזקן התכנסו במוצאי שבת קודש כ"ה טבת בסמיכות ליום ההילולא כ"ד טבת יום היארצייט ה-211 לסעודת מלוה מלכה השנתית • בין הנוכחים היו חסידי חב"ד, חסידים מחסידויות אחרות כולם מאוחדים בזכות הגדולה להיות מצאצאיו של רבינו הזקן
הצאצאים בניו יורק ניגונו, למדו וחילקו תורת אדמו
צילום: דובער דונר

למעלה ממאתיים מצאצאי אדמו"ר הזקן התכנסו במוצאי שבת קודש כ"ה טבת בסמיכות ליום ההילולא כ"ד טבת יום היארצייט ה-211 לסעודת מלוה מלכה השנתית. בין הנוכחים היו חסידי חב"ד, חסידים מחסידויות אחרות כולם מאוחדים בזכות הגדולה להיות מצאצאיו של רבינו הזקן.

המיוחד שבשנה זו "ויהי בארבעים שנה"

דבר מלכות

מסיבת המלוה מלכה נפתחה בדבר מלכות דברי הרבי. הרב שמואל מנחם מענדל בוטמאן, יושב-ראש איגוד צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן נבג"מ ומנהל צעירי אגודת חב"ד המרכזית ציין בערגה רבה שהשנה היא שנת הארבעים לשיחה הידועה של הרבי בקביעות דומה שבת כ"ה טבת שנת תשד"מ. הרב בוטמאן סיפר שהקביעות היתה כמו בשנה זו שכ"ד טבת הי' ביום שישי בשבוע והוא התלבט מתי לעשות המלוה מלכה או במוצאי שבת קודש לפני זה או במוצאי שבת קודש כ"ה טבת שהוא בסמיכות ליום ההילולא. לבסוף החליט לעשות המלוה מלכה במוצאי שבת קודש כ"ה טבת רק שלא יידע בבירור אם כיוון יפה. בעת ההתוועדות אמר הרבי שהערב תהי' מלוה מלכה של ה"צאצאים" שתהי' "בסמיכות ליום ההילולא".

כשהרבי נכנס להתוועדות הביא מזכירו של הרבי הרב החסיד התמים ר' יהודה לייב גראנער בקבוק משקה קטן ושם אותו על השלחן לפני הרבי.

הרבי הקדיש שיחה שלימה ל"צאצאים". בשיחה, דיבר הרבי על נוסח הברכה אותה אומרים בברכות השחר. בשונה מנוסחאות אחרות שקובעות לומר "ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו", אדמו"ר הזקן קבע לומר רק "ונהיה אנחנו וצאצאינו". הרבי הסביר כי הגרסה הראשונה רק מוגבלת לשלושה דורות, "אנחנו וצאצאנו וצאצאי צאצאנו" בעוד ש"צאצאינו" כולל את כל הדורות הבאים.

הרבי אמר אז שאנחנו רואים כאן דבר מיוחד "שבתיבה אחת 'וצאצאינו' הכניס אדמו"ר הזקן את בנו ממלא מקומו אדמו"ר האמצעי יחד עם כל הצאצאים במשך כל הדורות שעומדים בתיבה אחת עם אדמו"ר האמצעי".

הרבי הוסיף שכדי ליתן יותר חיזוק להמלוה מלכה הוא יתן בקבוק משקה. הרבי הוסיף שבקבוק משקה זה הגיע מחסידים ב"רוסיא המדינה בה הי' אדמו"ר הזקן". אחרי זה קרא הרבי להרב בוטמאן ונתן לו את הבקבוק של משקה.

במשך כל השנים, הדגיש הרב בוטמאן זכינו לראות עידוד וחיזוק גדול מהרבי במכתבים, מענות ונתינת "משקה".

המשתתפים והנואמים צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן

המיוחד במלוה מלכה זו שכל המשתתפים הם צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן וכל הנואמים הם צאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן. מה שברור מהיחס של הרבי התשובות והמענות וכו' הוא שהרבי רוצה ליתן תחושה לכל משתתף --ילד או מבוגר-- שיש לו זכות מיוחדת, ובמילא גם אחריות מיוחדת, שהוא זכה בהשגחה עליונה שלא עמל על זה כלל, להיות מצאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן. ואפשר להכניס תחושה זו רק כשכל המשתתפים והנואמים הם מצאצאי כ"ק אדמו"ר הזקן.

עשרת הניגונים של כ"ק אדמו"ר הזקן

אדמו"ר הזקן מלמד ש"הנגון הוא קולמוס הלב" והניגון מאפשר ליהודי להתעלות מעל כל מגבלה בה הוא נמצא. לאור זה ניגנו הצאצאים את עשרת הניגונים של כ"ק אדמו"ר הזקן בעל ההילולא.

ראש המנגנים היה בעל הקול הנעים והערב הרב יוסף צירקינד. הוא ניגן את הניגונים לזכות אביו הרב יצחק צירקינד ז"ל  – חתנו של הרב יצחק דוד גרונר ז"ל. הרב יצחק צירקינד השתתף בקביעות בסעודת המלווה מלכה, והרב יצחק דוד גרונר היה נואם באירוע כאשר היה בארצות הברית בזמן האירוע.

על המוזיקה הופקד הרב אלחנן מילקי, נין להחסיד הרב אלחנן דוב מרזב שידוע שכ"ק אדמו"ר הרש"ב לימד אותו את הניגונים של כ"ק אדמו"ר הזקן. והיתה כאן כעין "סגירת מעגל". מובן שחוני מילקי ליווה את המנגן בדייקנות ובהצטיינות.

חלוקת השולחן ערוך

כנהוג, נערכה חלוקת לימוד שולחן ערוך אדמו"ר הזקן בין המשתתפים על מנת לסיימו עד כ"ד טבת תשפ"ה הבא עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה. באולם היה איש מיוחד עם מחשב שרשם את כל אחד מהצאצאים שהתחייב ללמוד את השולחן ערוך של אדמו"ר הזקן. בסוף המלוה מלכה עמדה החלוקה, כולל חלוקה א' וחלוקה ב' על  % 53 אחוז מהשלחן ערוך.

כהמשך לחלוקה יכול כל אחד ואחד לקחת חלק ולהצטרף ללימוד השולחן ערוך על ידי הרשמה באתר AlterRebbe.org ובחירת חלק ללימוד. באתר ניתן להוריד את החלק האישי בפורמט PDF. במהלך השנה יישלחו תזכורות למשתתפים. מבצע זה מאחד יהודים ברחבי העולם בלימוד תורת אדמו"ר הזקן, ומאפשר לסיים את לימוד השולחן ערוך כמה וכמה פעמים.

"מעשה אבות סימן לבנים" הזכות הנשגבה יחד עם האחריות הגדולה

הרב דר. בן ציון טווערסקי, בנו של הסופר המפורסם הרב אברהם טברסקי נין ה"קדושת ציון" מבאבוב והרה"צ ר' מרדכי דוב מהורנסטייפל, נכד הרה"צ ר' יעקב ישראל מצ'רקס, חתן כ"ק אדמו"ר האמצעי,  הדגיש בנאומו  את דרך של כ"ק אדמו"ר הזקן, ואחריו של כל נשיאי חב"ד לקרב כל יהודי מבלי הבט על מצבו הפרטי. הוא סיפר כמה סיפורים כמו שאביו הדגול היה עושה ומסיק מהם המסקנות הדרושות. הוא הדגיש שבהיותו ילד בפיטסבורג למד כמה וכמה שנים בישיבת "אחי תמימים" חב"ד וספג משחר טל ילדותו את הקדושה של אדמו"ר הזקן. "אנחנו צריכים להבין שאפילו כשאדמו"ר הזקן היה בבית האסורים היה כל כולו מסור לה' ולתורתו" וזה מה שיש לנו בירושה מכ"ק אדמו"ר הזקן. הרב טווערסקי הדגיש שכל אחד מהצאצאים יש לו מה שקוראים באנגלית  הדי ען איי – היינו המידע הגנטי התורשתי של כ"ק אדמו"ר הזקן.

הרב נפתלי ציטרין רב בית הכנסת קרליבך במערב מנהטן, נכדו של הרב אליהו חיים קרליבך, ונין להרב שניאור זלמן שניאורסאהן, דור חמישי "בן אחר בן" לאדמו"ר הצמח צדק הדגיש שבשלחן ערוך אדמו"ר הזקן רואים הדייקנות הנפלאה בכל תיבה ותיבה. הוא הביא כמה וכמה דוגמאות לכך.

פנים חדשות היה הרב ישראל בעק, הרב של קהילת צ'רקס במונסי, נו יורק, ונכד של הרה"ק ר' יעקב ישראל מצ'רקס חתנו של כ"ק אדמו"ר האמצעי. הרב בעק עמד בדבריו על היחודיות שבשיטת הרבי שהלך בכל העניינים באופן של "לכתחילה אריבער". הוא הביא דוגמא מעניין ה"צאצאים" שישנם כאלו ובמיוחד אם הם באים מנעוול, שלמה עושים עסק שלם מילד שהוא מיוחס, מוטב לו שישב וילמד בשקט ובענווה בלי שום עניינים שיכולים לסמל "חיצוניות". הרבי לא שם ליבו לכל זה הרבי הביט במבט של "לכתחילה אריבער" שאם זה יכול לפעול על הילד שיש לו לא רק יחוס אלא גם אחריות גדולה ונפלאה שהוא יתנהג בהנהגה פרטית שלו כיאות לנכד של כ"ק אדמו"ר הזקן – הרי זו היא הדרך הנכונה.

סיום והתחלה

הסיום על שולחן ערוך אדמו"ר הזקן נערך על ידי הרב מנחם מענדל שניאורסאהן בנו של הרב שלום דובער שניאורסאהן ונכדו של הרב שניאור זלמן שניאורסאהן. הוא למד את ההלכה האחרונה, הלכות "שאלה ושכירה וחסימה" שדנה בהלכות "לא תחסום שור בדישו". אדמו"ר הזקן פוסק שאם בהמות הולכות ממקום למקום, גם אם הן עוברות על תבואה והיא נידושה מאליה, אין האדם עובר לא תחסום, משום שלא היה בכוונתו שהן יעברו על התבואה. אדמו"ר הזקן מוסיף "וכן כל כיוצא בזה"

הרב מנחם מענדל שניאורסאהן עשה את הסיום לעילוי נשמת אמו הרבנית שיינא בת הרב החסיד ר' יהודה חיטריק שנפטרה השנה.

הרב שניאורסאהן הזכיר את דברי הרבי בכ"ד טבת תשי"ז שהרבי שאל מה הוא עניין "הילולא" שזה עניין של שמחה עם יאהרצייט של צדיק. והרבי ענה שזה בגלל שאז נשלמה תכלית עבודתו של ירידת נשמת הצדיק בעלמא דין. הרב שניאורסאהן גם הוסיף שהרבי אז אמר שבכללות צריך להיות ה"ונלכה באורחותיו" של הצדיק כדי שתהי' שייכות אליו אבל זה בא באופן של "עבודה" – באותם שזכו להיות מצאצאיו הרי בגלל העניין של "אבא מזכה ברא" הרי זה דבר שבא ממילא.

הרב מיכאל אהרן זליגסון, משפיע ומחבר מהולל בנו של ה"רופא של הרבי" הרב אברהם אבא זליגסון  מצאצאי אדמו"ר הזקן, פתח את הלימוד החדש בקריאת ההלכה הראשונה שמתחילה עם המילים "יהודא בן תימא" שלא ייבוש מפני המלעיגים. הרב זליגסון סיפר שהרבי אמר שזה מראה שלא צריכים להתפעל מהעולם. שאל יהודי אחד הרי ישנם (אז) ארבע ביליון גויים. ענה לו הרבי "שהארבע ביליון גויים הם לעזור ליהודי".

פ"נ לאדמו"ר הזקן

היושב-ראש הזכיר שכ"ק ​​אדמו"ר הריי"צ נבג"ם אמר ששירת הניגון ד' בבות היא "שליחת פ"נ לאדמו"ר הזקן".

ואמנם, גולת הכותרת של האירוע היא כאשר הצאצאים שרים יחד את הניגון ד' בבות. תחילה הם שרים את ניגון הכנה, ממשיכים עם ניגון הד' בבות, ולאחריו ניע זשוריצי כלופצ'י. האווירה בחדר השתנתה כולה. הצאצאים מתקשרים עם הסבא – אדמו"ר הזקן מתוך נעימות והתמסרות ומתעלים לעולם רוחני.

הרב בוטמאן הזכיר גם את הרב אברהם מיכאל בן יעקב שמשון הלוי פלינט ע"ה, שהיה משתתף קבוע בהתוועדות השנתית, ושהיארצייט שני שלו חל בכ"ו טבת – יומיים לאחר כ"ד טבת. יהי רצון שיהיה "א גוטער בעטער" מליץ יושר עבור אשתו וצאצאיו בכל המצטרך.

הרב בוטמאן מודה לבנו הרב יוסף יצחק בוטמאן על עזרתו האדיבה בסידור המלוה מלכה ומאחל לו שזכות כ"ק אדמו"ר הזקן תעמוד לו ולמשפחתו בכל המצטרך בבני חיי ומזוני רויחי וכמו שהרבי אומר תמיד "ובכולם רויחי".

לשנה הבאה בירושלים

תם ולא נשלם. ההכרזה היא  שההתוועדות הבאה תהיה בירושלים עיר הקודש יחד עם רבינו הזקן והרבי.

הצאצאים יצאו מהאירוע עם השראה מחודשת להיות דוגמה חיה ולצעוד בדרכיו הקדושות של סבם אדמו"ר הזקן "הראשון" ושל "הרבי "השביעי" ולראות בעיני בשר את קיום רצונם  של "הראשון" וה"שביעי" להכין את כל העולם כולו לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.