מערכת COL | יום כ"ז טבת ה׳תשפ״ד 08.01.2024

התחלנו שלושה. היום זה חלק מפס הקול בבית הכנסת המרכזי

חברותא משולשת שהחלה לפני כמעט שני עשורים הובילה לשיעור קבוע בגמרא בנחלת הר חב"ד, שלומדיו סיימו כבר פעמיים את הש"ס. כעת גם הגולשים יכולים להצטרף | המייסד ומוסר השיעור הרב בצלאל מזרחי בראיון נרחב
התחלנו שלושה. היום זה חלק מפס הקול בבית הכנסת המרכזי
הרב מזרחי במסירת שיעור

זה התחיל בחברותא משולשת, בבית הכנסת המרכזי בנחלת הר חב"ד בקרית מלאכי.

הרב בצלאל (צלי) מזרחי, הרב שאול בן שחר והרב שמואל מזרחי. שלושה תושבים, בעלי בתים, תושבי השכונה, החלו ללמוד בקביעות בכל בוקר דף גמרא, לפי הסדר, במקביל ללימוד הדף היומי הכללי.

יותר מ-15 שנה חלפו מאז, פעמיים כבר סיימו הלומדים את הש"ס, והשיעור הנחלאי פשט ולבש צורה. כיום הוא מתקיים בכל בוקר בקביעות ומשתתפים בו שורה ארוכה של לומדים קבועים. הוא הפך לפס הקול של בית הכנסת.

בשבועות האחרונים החלו לעלות השיעורים מוקלטים גם לכאן, לאתר חב"ד און ליין COL. מי שחפץ בלימוד דף גמרא, בצורה קולחת, בהירה, יכול לעשות זאת גם באמצעותנו.

לכניסה לדף השיעורים היומיים > לחצו כאן

בריאיון מיוחד, מספר הרב מזרחי, מוסר השיעור וה'פנים של השיעור', על התגלגלות הלימוד הרציף, בכל בוקר בשעה מוקדמת, שכבר הוביל פעמיים לסיום הש"ס, ועל השיעורים הנוספים שנפתחו בעקבותיו.

ויש לו כמה מילים, חשובות לקריאה אולי, על לימוד תורה בכל בוקר, ועל לימוד דף היומי.

נתחיל מהתחלה.

"הלימוד החל בלימוד משולש, עם הרב בן שחר והרב מזרחי, כפי שהוקדם", פותח הרב מזרחי. "תקופה מסוימת אחרי שהתחלנו את הלימוד, התחלתי לעבוד כסמנכ"ל ב'אופטיקה הלפרין' והעבודה לא הסתדרה עם שעת הלימוד ועברתי ללמוד לבד.

"כשהגעתי למסכת יומא הסתדר לייסד שוב את השיעור ופתחתי אותו. הוא החל להתקיים בשעות הבוקר והצטרפו אליו לאט לאט עוד ועוד מתפללים. התחלנו ללמוד תחילה ב-8 בבוקר ואחרי זה השיעור הוקדם ל-6:25 עד שעה 7".


הרב מזרחי בשיעור היומי, בתקופת הקורונה


כבר מתחילה נקבע הסיסטם. לימוד דף ליום. האם תמיד זה מספיק? הרב מזרחי מפרט כי "כמובן שבמסכתות הקשות אנחנו לומדים קצת יותר זמן, מקדימים את השעה מאחרים את השעה, משלימים גם בשעון קיץ. יש מסכתות, בוודאי יבמות לדוגמה, שבנויה הרבה על תרשימים. ולזה חייב שיעור יותר ארוך".

כמה מתפללים כיום בממוצע משתתפים בכל בוקר בשיעור?

"כחמישה עשר".

הרב מזרחי מוסיף: "ישנם כל מיני אנשים שבאים להתחיל את היום שלהם בלימוד תורה ומצטרפים לשיעור. השיעור הפך להיות חלק מפס הקול של בית הכנסת בבוקר. יש כאלה שלמדו איתנו ועברו דירות ואז עברו למקומות אחרים, יש כאלה שעברו לשעות אחרות ולכן הפסיקו ללמוד איתנו. אבל ב"ה השיעור באמת תפס את עצמו כעניין מרכזי אצל רבים. יש הרבה אנשים שסיימו איתנו מסכתות וש"ס גם".

ובאיזה סגנון נמסר השיעור?

"צורת הלימוד היא פשט של הגמרא, פשט טוב. לפעמים אני מוסיף תוספות של תוספות או ראשונים, אבל בדרך כלל משתדל להיצמד להבנה של הפשט".

ואז הגיע סיום הש"ס, אחרי כשבע שנות לימוד. "כשסיימנו את המחזור הראשון", מספר הרב מזרחי, "ייאמר לזכותו של הרב אלימלך הרצל, מי שעומד בראש מרכז 'יד לילד' ו'ארגון נוער חב"ד', שלקח על עצמו את עלות הסיום. הרב הרצל אמר לי שרוצה שבעיתונים החרדים יתפרסם שבנחלת הר חב"ד סיימו את הש"ס.

"ועשינו סיום מאוד גדול, עם הרבה משתתפים, באולמי חמ"ה. הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל היה הנואם המרכזי והאירוע היה היחיד מסוגו בקרית מלאכי אז".


הרב מזרחי בסיום הש"ס הראשון בנחלת הר חב"ד, בשנת תשע"ב

אורח הכבוד בסיום הש"ס הראשון הגרז"ן גולדברג זצ"ל


אירוע הסיום הראשון עורר הדים. בעקבותיו נפתחו שני שיעורים נוספים ללימוד הגמרא כך בקביעות. האחד עם המשפיע הגה"ח הרב מענדל ועכטר, גם הוא בבית הכנסת המרכזי בנחל'ה, בשעות הערב, והשני של הציבור הדתי לאומי.

בתקופת הקורונה השיעור לא הפסיק. "בקורונה עברתי ללמד את השיעור בבית הכנסת ברחוב המ"ג, בית כנסת ספרדי, והיינו לומדים בריחוק ועם הקלטות לשאר המשתתפים", מוסיף הרב מזרחי, "וכך השיעור שמר על הרצף שלו. כשבית הכנסת חזר להיות פתוח גם השיעור חזר להתקיים כבימים ימימה.


הקהל הרב באירוע הסיום


"בסיום המחזור השני של הש"ס, שוב עשינו סיום חגיגי, עם אב"ד באר שבע הרב יהודה דרעי שהיה אורח הכבוד. גם את הסיום הזה  מימן הרב הרצל וב"ה השיעור ממשיך. במשך השנים התווספו לשיעור פינות נוספות (גם הן מתפרסמות כאן באתר בכל שבוע בקביעות). היה את הפינה השבועית של הרב אבוש ברוק ע"ה, ושל הרב שמעון זוננפלד יבדל לחיים, שמוסר דבר תורה שבועי".

בשנים האחרונות, כפי שהוזכר, השיעור מוקלט ומופץ בתפוצה ארצית. הרב מזרחי מציין כי הקלטות השיעורים החלו באופן מצומצם, במטרה לשלוח אותן בקבוצת וואטספ של המשתתפים, עבור אלו שנאלצו להחסיר בחלק מהשיעורים או עבור כאלה שלא יכלו להצטרף באופן קבוע אבל רצו להיות חלק. להקלטות היה ביקוש וישנם אברכים שסיימו באמצעות ההקלטות מסכתות רבות, ואפילו את הש"ס כולו.


הרב מזרחי מסיים את הש"ס בפעם השנייה, בשנת תש"פ


לימים ההקלטות השתדרגו. "התחלתי להקליט גם בוידאו, והשיעור עולה כעת גם ב'קול הלשון', ויש גם ערוץ יוטיוב, שגם בו יש צפיות ואליו עולים השיעורים. מערך הלומדים מתרחב.

"היה לי דבר יפה להיכנס לבית יום אחד, ולראות את הבן שלי לומד פרק המניח מתוך השיעור מהוידאו. אמנם השיעור שלי ארוך יותר ומתאים לכתחילה למי שמונח בעולמו של תורה אבל מתאים גם לילדים.

"כעת לרגל י"ט כסלו, ראש השנה לחסידות שבו נהוג לקחת מסכתות בחלוקת הש"ס, התחלנו להעלות את השיעורים גם כאן באתר חב"ד און ליין COL. השיעורים עולים בקביעות ואני מקבל פידבקים כבר. 

השיעור אמנם מתקיים בנחלת הר חב"ד, אולם הוא מתאים לכולם. "אין דבר יותר נפלא מלהיות קשור לתורה", חותם הרב מזרחי. "כמובן כחסידים צריך ללמוד גם חסידות, אבל זה לצד לימוד הנגלה. מי שלומד חסידות יודע ומבין שלימוד תורה מתאחדים עם הקב"ה, נותן התורה, שהוא ותורתו אחד, בייחוד שאין יחוד למעלה ממנו.

"מי שנוח לו ללמוד חסידות לפני התפילה, אדרבה ואדרבה. יש לנו פה היום בנחל'ה שיעור נפלא של חסידות של הרב וועכטר בכל בוקר, שיעור של עשרות אנשים שלומדים כל בוקר. זה דבר נפלא שזכתה נחל'ה להיות אכסניה אליו. יש אנשים שרוצים נגלה ועבורם השיעור מיועד. ויש כאלה שמגיעים לשיעור אחרי התפילה. כשלומדים תורה מתרוממים טפח מעל העולם. כמובן שזה לא סותר גם להקפיד על השיעורים של חת"ת ורמב"ם, אבל מעבר לכך כל אחד צריך שיהיו לו קביעות עיתים. ומי שלומד חסידות מבין את המעלה של זה".


מחזה אופייני. הרב מזרחי במסירת שיעור, 14 שנה אחרי שהוקם


לרב מזרחי יש גם התייחסות באשר לקונספט השיעור, כדף יומי. "יש ששואלים למה דווקא דף יום ולא יותר. האמת היא שאנחנו לומדים דף פלוס בדרך כלל, ולכן מספיקים כשבעה דפים בשבוע בממוצע, בשישה שיעורים. בשבת לא מתקים שיעור. כך שהשיעור אינו דף באופן מדויק. לעיתים יותר מדף ולעיתים מעט פחות, תלוי בסוגיה.

"כמובן שמי שיש בידו הספק ללמוד בעיון יותר - כדאי. אבל בסופו של דבר, סגנון השיעור הזה של דף ליום הוא סגנון שמקל על הלימוד ומסייע. זו מסגרת שמאפשרת ללמוד בקביעות בכל יום, שומר על המסגרת. אנחנו רוצים לעשות קביעות עיתים לתורה וזה אמצעי נכון לשמור בו על קביעות. אנחנו לא עוצרים בסיום הדף ועוצרים וזהו. אמנם בהקלטות המתפרסמות כן נגמר בסיום הדף לשם הסדר אחרי עריכה, אבל השיעור נמשך יותר". 

מוזמנים להצטרף. כעת גם כאן באתר.

לכניסה לדף השיעורים היומיים > לחצו כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.