מערכת COL | יום י"ב כסלו ה׳תשס״ו 13.12.2005

הזלזול בדעת התורה בפראג עלה מדרגה

בית הכנסת אלטנוי המפורסם, שהוא אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר באירופה, היה במשך שמונת החודשים האחרונים סגור לתפילות. הצעד הדרסטי נעשה על ידי הרבנים קרול סידון, הרב הראשי לצ'כיה, וסגנו הרב מנחם קלכהיים, שליח הסוכנות היהודית לפראג, לאחר שמחלוקת בנוגע לניהול בית הכנסת בינם לבין הרב מאניס באראש, שליח חב"ד בפראג, שהובאה ברצון והסכמת שני הצדדים אל הדיין הרב זלמן נחמיה גולדברג, חבר בית הדין הרבני הגדול בירושלים, להכרעה, הוכרעה על ידי הדיין לטובת הרב באראש. למרות התחייבות הרב סידון בחתימתו לציית לכל פסיקה שייתן הרב גולדברג  והתחייבות דומה של הרב קלכהיים, לאחר כחודשיים שבהם ניהל הרב באראש בהצלחה את בית הכנסת, הגיעו הרבנים סידון וקלכהיים לבית הכנסת בשבת פרשת תזריע – ערב ראש חודש ניסן תשס"ה – בליווי חבורת בריונים, הפריעו למהלך התפילה, נעלו את ארון הקודש, לא נתנו לרב באראש לקרוא בתורה ולדבר בפני הקהל, כשבסופו של דבר האירוע הסתיים במכות שנתנו אנשיהם לנערה מציבור המתפללים שמחתה בעדם - מכות שגרמו לה להתאשפז למשך השבת בבית רפואה
הזלזול בדעת התורה בפראג עלה מדרגה

הרבנים סידון וקלכהיים לא הסתפקו בהתנהגות נלוזה זו, אלא אף הביאו בהמשך לסגירת בית הכנסת לתפילות. לא הטריד אותם שבית הכנסת העתיק ביותר באירופה, שלא פסקו בו תפילות במשך מאות בשנים, יעמוד שומם – העיקר שהרב באראש לא ינהל אותו, וכדברי האישה הידועה במשפט שלמה: גם לי גם לך לא יהיה.

בית הכנסת נשאר סגור למעלה משמונה חודשים, כשבמשך זמן זה הגיעו מחאות רבות מרבנים ועסקנים רבים מכל רחבי העולם על הזלזול המופגן, בידי אנשים המגדירים עצמם כרבנים, בדין התורה שנעשה בהסכמתם ובהתחייבותם ובבית הכנסת – אולם ללא הועיל. בינתיים ציבור המתפללים הקבוע של בית הכנסת, עבר להתפלל בבית הכנסת "אהבת יוסף" שבבית חב"ד, שבו נערכות תפילות 3 פעמים ביום, כשגם התיירים הרבים הפוקדים את העיר משתתפים בתפילות.

בעקבות לחץ כבד, החליטו הרבנים סידון וקלכהיים לאחרונה לפתוח את בית הכנסת – אולם להבטיח, באמצעות שומרים מיוחדים, שהרב באראש לא יוכל למלא את תפקידו כרב בית הכנסת. הרב קלכהיים, שהוצג לאחרונה בראיון ל"קול ישראל" כמי "שאינו מעורב כלל במחלוקת בפראג" (!), הודיע על ה"בשורה טובה למבקשי ה'", שבית הכנסת ישוב ויפתח לקראת שבת פרשת ויצא, ט' כסלו. קדם לכך טקס הכתרת הרב סידון לרבה של פראג – תואר שנשלל ממנו על ידי ראש הקהל הקודם, מר תומאש ילינק (כאן המקום להעיר, שעל פי הלכה קיים ספק גדול האם הרב סידון יכול לשמש בתפקיד שכזה, לאור היותו גר וקביעת ההלכה שגר לא ישמש בתפקיד שיש בו משום שררה על הציבור), תוך ההצהרה שמכוח זה הוא ישמש גם כרב בית הכנסת אלטנוי – היפך פסק הדין.

במענה לשאלות רבנים רבים, מאירופה והעולם כולו, על דבר הפתיחה המתוכננת – העלו הרבנים סידון וקלכהיים את רמת החוצפה והזלזול בדין התורה וברב גולדברג, כשהסבירו שפתיחת בית הכנסת באופן כזה נעשתה בהתייעצות ועל דעתו של הרב גולדברג שליט"א, ואף נשלח שליח מיוחד מהארץ, הרב תמרי (-ר"מ במכון אריאל), להשתתף באירועי השבת – גם זה בהתייעצות עם הרב גולדברג. כל המהלך, טען הרב קלכהיים באזני כל מי שרצה לשמוע, הוא בהתאם לפסק הדין, שכן הוא נעשה בהתייעצות עם הדיין. כדי למנוע את מה שמן הסתם לא יאחר לקרות, היינו הכחשה של הרב קלכהיים על דברים שאמר במפורש, מצורפת בזה הקלטה של חלקים מדבריו בשיחה עם אחד הרבנים.

להאזנה לחצו כאן

הרב באראש פנה לרב גולדברג, בשאלה האם אכן התייעצו איתו בנידון, והאם שינה את דעתו המובעת בבירור בפסק הדין, שלפיו הרב באראש הוא האחראי על בית הכנסת – שהרי בפתיחת בית הכנסת באופן כזה ישנה הפרה בוטה של הפסק, ותשובתו של הרב גולדברג שליט"א לא איחרה להגיע. במענה חריף הוא ענה על גבי מכתב השאלה: "אין הדברים נכונים ומעולם לא התיעצו איתי בענין זה". המכתב מצו"ב.

מכתבו של הרב גולדברג נמסר על ידי הרב באראש בערב שבת לידי הרב קלכהיים, בשעה שהאחרון היה עסוק בהדבקת מודעות שהודיעו על "הסדר החדש בבית הכנסת" – אולם למרות שנוכח לדעת שנתפס בשקר ברור, הדבר לא הפריע לו כלל להמשיך ולארגן את השבת, תוך שהוא מוודא שהרב באראש לא יוכל לשבת במקומו במזרח בית הכנסת, על ידי הנחת ספרים וחפצים במקום.

המפליא בכל הסיפור הוא, שהרב קלכהיים מקבל תמיכה למעשיו הנלוזים מהרב נח לנדסברג, רבו של הישוב צפריה, שעומד בראש מה שנקרא "בית דין של פראג". הרב לנדסברג, שהיה בין יוזמי ההליכה לדין התורה אצל הרב גולדברג שליט"א, מתעלם לפתע מפסק הדין, ואף, כאמור, שיגר שליח מיוחד – הרב תמרי – שישתתף כנציג "בית הדין" במה שמסמל יותר מכל את... הרמיסה של פסק הדין שהוא בעצמו יזם.

מעניין לציין, שבהודעה על פתיחת בית הכנסת אלטנוי, מצוין במפורש, שבית הכנסת נפתח לתפילה אך ורק בשבתות, ואילו בימי השבוע ימשיך בית הכנסת להיות סגור לתפילות. בדבר זה יש משום תעודת עניות ברורה לרב סידון ואנשיו, שהרי הסיבה לכך היא שאין להם אפילו מניין של מתפללים שבאים להתפלל באלטנוי מדי יום. בחוששם שציבור המתפללים הקבוע שהיה מתפלל באלטנוי מדי יום – ומתפלל היום בבית הכנסת שבבית חב"ד – ישוב לאלטנוי, הם מעדיפים לסגור את בית הכנסת לתפילות במשך כל השבוע...

רבנים מכל העולם נדהמו מהזלזול הבוטה בדיין הרב גולדברג  ובפסק הדין, כשהמטרה מקדשת את האמצעים, תוך שימוש באלימות ובשקרים בוטים – עד כדי כך שלא מתביישים לשקר גם ב"מילתא דעבידא לגלויי". בימים אלו מתארגנת מחאה מטעם הרבנים מרחבי העולם, וקריאה לכל הנוגעים בדבר לציית במהירות לדינא, ולהפסיק לאלתר את הפגיעה ברב גולדברג שליט"א ובפסק הדין.

לינק לאתר www.oldnewsynagogue.com

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
אלטנוי, פראג, והרב לנדסברג
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
הייתי בפראג לפני כמה שנים, הקהילה המקומית מורכבת באופן מוזר ביותר מחבורה של גרים. הדבר יוצא דופן מאוד. אמנם נראה שרובם אינם שומרי תומ"צ. בית הכנסת אכן היה מלא בתיירים ובאנשי בית חב"ד שהרכיבו את המניין.

הרב לנדסברג המדובר איננו אותו לנדסברג שפורסם עליו כתבה באחד העיתונים לפני כמה שנים בעקבות הגיורים הרבים שערך בפראג, ושהמשיך לעשות בסיטונאות למרות שרוב הגרים שגייר אינם שומרי תומ"צ?
2.
עבריינות חרדית
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
שיבדקו אם הרב התגייר כהלכה....
3.
Mendy
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
What can we do to help Rabbi Barash?
4.
תמימים
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
בכח המשלח עוד יראו נפלאות,
ד"ש למשפחת הרב דה"אלטנוי".
5.
שורש הבעיה
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
כאמור שורש הבעיה היא: שלמרות ששני הרבנים סידון וקולכהיים ניתפסו על שקר וכאמור גילו אלימות והתנהגות דוחה שאינה מתאימה לאדם מעמך להתנהג כך וקל וחומר לרב!!!! ועדיין הוא נקרא רב איך זה יתכן? מדוע אין רב או ועד רבני שיפקח על הרבנים שממנים ברחבי העולם?לידרוש ולחקור מי הם? מה העבר שלהם? האם הם ראויים לכהן בתפקיד זה? וכו אם היה פיקוח כזה לא היו מגיעים למעשים נילוזים ושפלים שכאלה מצד הרבנים.( נ.ב העניין כאמור כבר עינין של כמעט שנה מדוע לא מטפלים ועוצרים בושה כזו) ראוי היה להחרים אותם ברחבי ארופה.
6.
חבל שקלכהיים גורם נזק למחלקה התורנית של...
י"ג כסלו ה׳תשס״ו
מר קלכהיים מבאיש את ריחה של המחלקה הדתית בסוכנות, על ידי שמסבך אותה בריב לא לה ונותן יד לפושעים, קהילות בחו"ל ישקלו בעתיד אם הם מעוניינים בשליחים כאלה מהמחלקה התורנית, שמלבים אש מחלוקת ומתערבים בריב לא להם במקום לעסוק בעבודתם בוחשים בקלחת הפוליטית
7.
כל מי שביקר בפראג יותר מפעם אני יודע שקר...
י"ג כסלו ה׳תשס״ו
קשה לומר שהוא יודע ספר ולא ידוע מה הספיק ללמוד מאז גיורו, לא תמיד הוא זוכר לחבוש כיפה, ובטח שכאיש בוהמה לא מקפיד על זוטות הלכתיות ודקדוקי עניות דתיים. מעבר לכך שיש בעיה הלכתית למנות גר לשררה בישראל. לזכותו יאמר שלחם במימשל הקומוניסטי בזמנו והיה ועדיין מעורב פוליטית בצד הנכון. לדעתי להנהלת הקהילה בכלל לא איכפת מי יהיה שם רב, הסיבה שמפחדים מרב אוטנתי שירומם ויפתח את המקום היא כנראה מסיבות כספיות בלבד, מפורסם בעולם שמנהיגות הקהילה גורפת כ3 מליון דולר בשנה מדמי כניסה שנגבים ממאות אלפי התיירים המבקרים באלטנוי שול. אם יהיה שם רב רציני המקום יפסיק להיות מוזיאון ואתר תיירותי ליאפנים ואמריקאים, כי יהיה תפוס בשיעורי תורה ותפילות ברוב היום, וזה יפריע לתפקוד המפעל התיירותי המכניס בשעות שיא עד ל500 איש בשעה למקום. ועל זה יילחמו כאריות נגד כל הרבנים שבעולם...זה לא כסף קטן!
8.
לנדסברג עושה שם קופה "ביג טיים"
י"ג כסלו ה׳תשס״ו
גיורים הכשרים וכל הבא ליד...אין סיכוי שיוותר...עבורו סידון היא מכונה שעושה כסף... תופעה ידועה...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.