מערכת COL | יום כ"ב טבת ה׳תשפ״ד 03.01.2024

נשיא הרווארד החדש - מניח כל יום תפילין שקיבל מבית חב"ד

אלן גרבר, פרופסור יהודי, יכהן באופן זמני כנשיא החדש של אוניברסיטת הרווארד היוקרתית, במקומה של הנשיאה קלודין גיי, שהתפטרה מתפקידה אחרי השימוע המביש בקונגרס. גרבר נמצא בקשר קרוב עם שליח הרבי
נשיא הרווארד החדש - מניח כל יום תפילין שקיבל מבית חב
הרב זרחי עם הנשיא החדש

אוניברסיטת הרווארד היוקרתית, העומדת בעין סערה מאז המלחמה בעזה, הודיעה על מינויו של הפרופ' אלן גרבר כנשיא הזמני של המוסד האקדמי.

גרבר יחליף את הנשיאה הקודמת קלודין גיי, שמתפטרת מתפקידה בצל ביקורת רבה על כך שלא תקפה את קריאות ההסתה נגד יהודים בקמפוס שתחתיה.

הנשיא הזמני החדש, יהודי גאה, כך נודע ל-COL, נמצא בקשר קרוב עם שליח הרבי באוניברסיטה, הרב הרשי זרחי. בכל יום מניח גרבר תפילין, מתפילין שקיבל מבית חב"ד.

בתיעוד המתפרסם כאן נראה גרבר משוחח עם הרב זרחי, באחד מאירועי בית חב"ד בחנוכה בשנים האחרונות.

בשבוע שעבר העניק הרב הרשי זרחי, שליח הרבי הוותיק באוניברסיטה, ריאיון נרחב לסופר מענדי קורטס, שפורסם בשבועון 'כפר חב"ד', ובו גולל את אשר מתחולל בקמפוס בהרווארד מאז מתקפת הפתע של החמאס - וחשף גם את שיחותיו עם הנשיאה גיי המפוטרת. 

הרב זרחי סיפר, כי כשנכנסה לתפקידה, לפני חודשים אחדים, ביקשה ממנו גיי עצה שתוכל ליישם בתקופת כהונתה.

"ייעצתי לה לא לעמוד מנגד כשתוקפים יהודים", סיפר הרב זרחי. "הנשיא לפניה, שהיה יהודי, אמרתי לה, גינה תקיפות נגד כל אוכלוסייה מלבד תקיפות נגד יהודים. הוא לא רצה שזה יצטייר כניגוד עניינים כביכול. אמרתי לנשיאה גיי - תייצרי לך מורשת של עמידה לצד היהודים".

גיי, מסתבר, הקשיבה אבל לא הפנימה. לפני כחודש, בשימוע שנערך לה בקונגרס האמריקני, סירבה לומר אם הקריאה לאלימות המונית ולרצח עם של העם היהודי נחשבת להטרדה או לבריונות על פי קוד ההתנהגות של האוניברסיטה. היא לא גינתה את קריאות ההסתה המחרידות נגד יהודים בקמפוס שבראשו עומדת מאז פרוץ המלחמה בעזה.

באירוע חנוכה של בית חב"ד באוניברסיטה היא השתתפה וכובדה בהדלקת השמש, אבל שתקה. הרב זרחי הטיח בפניה, במילים ברורות שעוררו הדים, את תחושת הבדידות שלו ושל חבריו היהודים.

אבל מתברר שמתחת לפני השטח התקיימו שיחות מספר בין הרב היהודי הדומיננטי ובין הנשיאה, בנושא המלחמה. בריאיון לקורטס ב'כפר חב"ד' סיפר הרב זרחי שכבר בחודש תשרי, זמן קצר אחרי מתקפת החמאס, שוחח עמה. אז הביעה בפניו תמיכה.

"היא אמרה לי, שחושבים עלינו", גילה הרב זרחי. "אמרתי לה שאני מודה לה, אבל לא אני הכתובת. היא צריכה לומר את הדברים בפומבי. היא אמרה לי שלא תעשה כך, אלא תאמר לדיקני האוניברסיטה, שהם יעבירו את המסר. אמרתי לה שזו טעות. הזכרתי לה שיחה שלי עמה לפני שנכנסה לתפקידה, ואמרתי לה: הנה, זה הזמן בו את צריכה לשדר מנהיגות, ולהתייצב לצד היהודים.

"למחרת בבוקר, אחד מדיקני האוניברסיטה, אותם אלה שהנשיאה הציעה שיגנו במקומה התקפות על יהודים, פרסם מכתב, שבו כתב מסר לכל הסטודנטים, על אודות האירועים בארץ. במכתבו הוא העביר מסר, שנהרגו יותר מאלף ומאה אנשים במזרח התיכון, כלשונו, בגלל המעשים של ישראל וחמאס. כך, במשפט אנטישמי אחד, הוא כרך את ישראל ואת חמאס יחד, כמקשה אחת. בלתי נתפס. שלחתי את ההודעה הזו לנשיאה, ואמרתי לה: הנה, רצית שהדיקנים ידברו - הם דיברו, ועשו השוואה נלוזה בין ישראל לחמאס. נתתי לה דוגמה: זה כמו שמישהו ישווה את המעשים של ארצות הברית ואת המעשים של דאע"ש. ומי משווה פה? אנשים שיש להם אחריות על חינוך צעירים. הנשיאה לא ענתה לי".

הנשיאה אומנם לא הגיבה, אבל שורת יהודים בעלי השפעה, בוגרי הרווארד, ששומרים עם הרב זרחי על קשר קרוב, ושגם אותם כיתב הרב זרחי בהודעותיו לנשיאה, הכיבו. לארי סאמרס - כלכלן יהודי אמריקני, שבעבר כיהן כמזכיר האוצר של ארצות הברית, וביל אקמן, החלו להוביל, יחד עם הרב החב"די, מלחמת הסברה למען ישראל.

כנשאל בריאיון ל'כפר חב"ד', איך מסביר את התנהלות נשיאת האוניברסיטה ואת הסירוב שלה לגנות את קריאות השנאה בקמפוסים נגד ישראל, השיב הרב זרחי: "הנשיאה לא מפסידה הזדמנות להפסיד הזדמנות. היו לה כל כך הרבה הזדמנויות לנצל ולהתייצב בהן לצד ישראל. באותו אירוע של חנוכה, אחרי כל מה שאמרתי מולה, היא הייתה יכולה לומר, שהיא מתייצבת לצד היהודים, לקרוא לכך שישאירו את החנוכייה גם בלילה, ולומר שהיא תדאג שאנשי הביטחון ישמרו עליה. הייתה לה הזדמנות, אבל היא לא ניצלה אותה, וזה מה שהעולם שואל: למה? אני חושב, שהיא מפחדת מרוב הפרופסורים והסטודנטים, שהם נגד ישראל ומביעים אנטישמיות. היא חוששת, אבל זה לא בסדר".

למרות המצב הקשה, הרב זרחי עדיין אופטימי. "בחודשיים האחרונים, הלהט והכיסופים אצל היהודים גוברים ומזנקים בעוצמות אדירות. כיום, גם הסטודנטים שלא התעניינו בכלל ביהדותם, עושים זאת. כולם חייבים לענות לעצמם על שאלה אחת: מי אתה? אף סטודנט יהודי לא יכול להישאר על הגדר".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.