חיים זלצמן | יום כ"ב טבת ה׳תשפ״ד 03.01.2024

מרת טוני ברגר ע"ה: נפטרה מנהלת מסעדת מרמלשטיין

ברוך דיין האמת: בקראון הייטס נפטרה הלילה (ג') כ"א בטבת תשפ"ד, מרת טוני ברגר ע"ה, המנהלת הוותיקה של מסעדת מרמלשטיין המפורסמת ברחוב קינגסטון, בסמוך לפנימיית 1414 של התמימים הלומדים בשנת ה'קבוצה' • כשמלאו לה 91, מרת ברגר פרשה מעבודתה במרמלשטיין ועברה לגור עם ילדיה בלייקווד, ניו ג'רזי • בשנים עברו, הייתה המסעדה מספקת ארוחות לבית הרבי והרבנית ברחוב פרזידנט
מרת טוני ברגר ע

ברוך דיין האמת: בקראון הייטס נפטרה הלילה (ג') כ"א בטבת תשפ"ד, מרת טוני ברגר ע"ה, המנהלת הוותיקה של מסעדת מרמלשטיין המפורסמת ברחוב קינגסטון, בסמוך לפנימיית 1414 של התמימים הלומדים בשנת ה'קבוצה'. 

מרת ברגר נולדה למשפחת מרמלשטיין בווינה, אוסטריה. המשפחה הייתה קשורה לחסידי בובוב וקפישניץ. לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, היא יצאה לקינדרטרנספורט, במאמץ ההצלה המאורגן של ילדים משטחים שבשליטת הנאצים בשנים 1938–1939.

היא גרה קרוב לשנתיים באנגליה, לפני שעשתה את דרכה לארצות הברית של אמריקה. היא הגיעה בערב ראש השנה לאליס איילנד, תחנת ההגירה העמוסה ביותר בארה"ב. היא הצטרפה למשפחתה בשכונת קראון הייטס בברוקלין, ועד מהרה הפכה למפעילה ולמנהלת של הקייטרינג מרמלשטיין - מסעדה כשרה, שהייתה בבעלות הוריה ואחיה אדי מרמלשטיין.

מדי יום ביומו איישה הגברת ברגר את הדלפק והגישה אוכל כשר טעים ללקוחות, שמחות ואירועים. "כמו אמה, היא הייתה מסורה לעבודתה ואהבה להיות בחנות ולהביא פרנסה למשפחתה", אמר בנה. "היא שירתה את קהילת קראון הייטס במסירות ובסיפוק. היא הייתה מאוד אהובה והכירה אנשים בשמם".

אחד מצאציה ציין שהיא לא אכלה או מתחילה את יומה לפני שהתפללה ואמרה תהילים. היא הקפידה גם לתת צדקה, בנוסף לארוחות החינמיות שהגישה לנזקקים בקהילה.

בנה חשי סיפר כי מרמלשטיין סיפקה מזון על בסיס קבוע לרחוב פרזינדט 1304, ביתם של הרבי והרבנית . "אני אישית שלחתי אוכל ל-1304, אבל לפעמים הרבנית הייתה נוסעת ליד (מרמלשטיין) ומישהו היה מוציא את החבילה", אמר.

השליח הוותיק הרב שמואל לו מלונדון, אנגליה, נזכר פעם כיצד לאחר נישואיו הציעה אמו של הרבי, הרבנית חנה שניאורסון, לזוג הצעיר, להזמין משלוח לשבת ממרמלשטיין בימי שישי העמוסים.

בקראון הייטס מספרים, כי המסעדה הייתה נשארת פתוחה עד מאוחר בימי שישי אחר הצהריים, ומאפשרים למקומיים לבצע הזמנות ברגע האחרון בעת ​​הצורך. מרת ברגר הייתה מציעה את שאריות האוכל בהנחה ואפילו בחינם למי שלא יכול היה להרשות זאת לעצמו. לקוחה אחת הייתה מגיעה ביום שישי לשיר לה "אש חיל" להכרת תודה על נדיבותה.

כשמלאו לה 91, מרת ברגר פרשה מעבודתה במרמלשטיין ועברה לגור עם ילדיה בלייקווד, ניו ג'רזי. עם פטירת אחיה אדי, נמסר מרמלשטיין לילדיו המאומצים – ר' בנציון ור' מאיר כהן. המסעדה עדיין פועלת עד היום.

הותירה אחריה ר' חשי ברגר – לייקווד, ניו ג'רזי; ר' יוסי ברגר – ברוקלין, ניו יורק; וינטי רובינפלד - לייקווד, ניו ג'רזי; נכדים, נינים ונינים.

ת.נ.צ.ב.ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.