COL | יום ט"ז טבת ה׳תשפ״ד 28.12.2023

סופר הסת"ם בעקבות הפרשייה: "לא לרכוש בלי להכיר הסופר"

גורם שהתחקה אחר מוצרי סת"ם שנמכרו ונמכרים לציבור אנ"ש, גילה לטענתו כי ה'סופר' הוא אדם שהתפקר וממשיך לכתוב ולמכור. העניין בבירור ומיצוי הוכחות בימים אלו אצל רבנים ידועים | ר' עזרא מייערס, סופר סת"ם מומחה, עונה על כל השאלות בתחום: האם ניתן כיום לסמוך על סוחרי סת"ם מבלי לדעת מי הסופר? ויש לו מספר כללי ברזל ברכישת סת"ם | הוא גם מפתיע: "לא רק הסופר, חשוב שגם סוחר הסת"ם יהיה יר"ש ובקיא בהלכה"
סופר הסת
סופר הסת"ם ר' עזרא מיירס, מסביר לתמימים על מלאכת הסת"ם (ארכיון COL)

פרשיית הסת"ם: גורם שהתחקה אחר מוצרי סת"ם שנמכרו ונמכרים לציבור אנ"ש, גילה לטענתו כי ה'סופר' הוא אדם שפרק מעצמו עול תומ"צ וחי עם גויה באוקראינה. העניין בבירור ומיצוי הוכחות כעת אצל רבנים ידועים.

המקרה נחשף למספר חסידי חב"ד שרכשו ממנו סחורה ולאחר שהתברר להם כי בתקופה האחרונה פרק מעליו עול תומ"צ, הקימו קול זעקה.

לפי הטענות, ה'סופר' הסתיר זאת וממשיך לכתוב ולמכור ס"ת ומזוזות לסוחרים.

COL בדק את הנושא והתחקה אחר אחד מאנ"ש, מחושפי הפרשייה, המבקש מטבע הדברים להישאר בעילום שמו.

הנ"ל מספר ל-COL כי העניין הובא בפני רבנים ידועים, והם יצטרכו להידרש לסוגיה הכאובה בהקדם.

"התבקשתי להמציא את העדויות והתיעודים שבידי בפני הרבנים שיושבים בימים אלו על המדוכה."

מסתבר כי ה'סופר' הנ"ל, כותב גם כתב אדמו"ר הזקן כמנהג חסידי חב"ד. הכתב שלו נראה יפה וזול יחסית, מה שמפתה סוחרים - יתכן בשוגג - לשווק את סחורתו לאנשים תמימים, שמשלמים על כך טבין ותקילין.

ה'סחורה' של החשוד. עניינו נבדק בימים אלו אצל רבנים ידועים


 

מה שכואב לו יותר מכל, זה עניין המכשול לרבים. "דיינו שבעקבות חשיפת הפרשייה נציל יהודים תמימים מלרכוש 'על עיוור' מוצרי סת"ם מסוחרים, מבלי שיש להם אינדיקציה מי הסופר", הוא מציין.

"בדיוק כמו שאם הרב לנדא יסיר הכשר מחנות בשר, לא יחשבו לרגע לרכוש שם בשר, כך בדיוק צריך להיות היחס לסת"ם. לא קונים מבלי שבודקים היטב מי היה הסופר".

הוא גם מעלה חשש כבד שהרבה 'תמימים' שהוריהם רכשו להם תפילין בכתב אדמו"ר הזקן, נכשלים למעשה ב'קרקפתא' ומעולם לא הניחו תפילין כפי ההלכה. "האבא ירכוש תפילין שנראים לו מהודרות, הבן ה'תמים' יגיד מאמר בר מצווה עם כל ה'קאך' ואולי גם פלפול יפה בנגלה, אבל הם לא מעלים בדעתם שהתפילין שלו על פי הלכה פסולות!

 "זה מכשול עצום וחייבים לעצור את זה", הוא מזהיר.

"לא קונים יותר מסוחר שלא חושף את שם הסופר! זה צריך להיות הכי חשוב".

*

מגזין COL שוחח עם הרה"ח ר' עזרא מייערס, סופר מומחה מזה כעשור ומחצה, כותב בשש השנים האחרונות בכתב אדמו"ר הזקן ושמע ממנו התייחסות לנושא הבוער, כיצד כיום ניתן לרכוש 'בלב שקט' תפילין ומזוזות וספרי תורה?

הופתעת כששמעת על המקרה המדובר?

"האמת, לא הופתעתי. היה בעבר מקרה שהסעיר את הציבור, שסופר ובודק סת"ם ידוע, שרבים וטובים היו שולחים אצלו לבדוק תפילין, לא טרח בכלל לפתוח את התפילין לבדיקה, והחזיר אותם, שכביכול נבדקו והן כשרות...

"לגופו של עניין, אם על פי החשדות אותו סופר נחשב בהלכה כ'אפיקורס' ומחלל שבת, אז צריך לשרוף את מה שכתב... אם הוא רק בחזקת 'תינוק שנשבה' אז יש לגנוז אותם. אני לא רב מורה הוראה והרבנים יקבעו, כל מקרה לגופו.

"בדרך אגב ובאותו עניין, לא כל כך פשוט שבעת עריכת 'סיום' לספרי תורה, יש שנותנים לאורחים לכתוב אות. בגלל הסיבה הזאת יש סופרים שמוחקים את השורות האחרונות וכותבים מחדש או אפילו מחליפים יריעה חדשה. מצריך זהירות גדולה כל הנושא הזה, לתשומת לב הציבור.

סופר הסת"ם ר' עזרא מייערס, מסביר לתמימים על מלאכת הסת"ם (ארכיון COL)


 

יש סוחרי סת"ם שיש להם הסכמים אישיים מול הסופרים, שלא יפרסמו ללקוחות את זהות הסופר, כל אחד ושיקוליו. הסוחר נותן לקונה לסמוך על אחריותו ושיקול דעתו, גם מבלי שהקונה יודע בכלל מי הסופר. מבחינה הלכתית זה בסדר?

"אדמו"ר הזקן כותב בשו"ע, בהלכות תפילין: "המוכר תפילין ואומר שהיו של אדם גדול נאמן, שעד אחד נאמן באיסורין ושוב א"צ בדיקה שחזקה על חבר שלא יוציא מתחת ידו דבר שאינו מתוקן."

"כשאתה אוכל בביתו של חבר, אתה סומך על הכשרות שלו. אני עצמי לא הייתי קונה מסוחר בלי שאדע מי כתב ואם יש לו סמיכת הלכות סת"ם והוא ירא שמיים. בשום פנים ואופן. יותר מזה: לא אקנה מסוחר שבעצמו לא יודע את ההלכות. סוחר סת"ם זה לא רק מוכר בחנות. הוא אמור לבדוק את מה שהסופרים מביאים לו, אמור לעבוד רק עם סופרים יר"ש ומוסמכים ואם יש להם מה לשפר הוא אמור לעקוב ולהעיר להם. יש לו אחריות כבדה על הכתפיים, אנשים סומכים עליו".

"אני לא רב ורבנים צריכים לקבוע כללים בנושא הזה. יש סוחרים כפי שציינת, שלא מעוניינים לפרסם את שם הסופר, כדי שסוחרים אחרים לא 'יחטפו' את הסופר שעובד איתם. יש סופרים אחרים, שלא מעוניינים לחשוף את פרטיותם מסיבות שונות. ולכן, אם אני מגיע לרכוש מסוחר שהוא מראש לא מוכן לומר מי הסופר שכתב, אני יכול להבין. אבל אם אני כבר רוכש והוא מתעקש עדיין שלא לומר לי מי הסופר שכתב, אז אני לא ארצה לרכוש. זה כמו שב'סופר' לא תקנה קופסת טונה בלי הכשר, למרות שבעל הבית הוא יהודי יר"ש. לא מספיק שהסופר יהיה ירא שמיים, צריך גם לדעת אם הוא בקיא בהלכות סת"ם. כבר היו דברים מעולם, שסופר השאיר מקומות ריקים בתפילין לשם ה' כדי שילך למקווה פעם אחת עבור כל השמות, ובכך למעשה הכשיל את הרבים בתפילין פסולות שלא נכתבו 'כסדרן'...

"ביראת שמיים, קשה לדעת אם 'תוכו כברו' ולא גודל הכובע או המגבת על הכתף קובעת. אני אישית מסתכל בנוסף על יר"ש, גם על מידות וישרות, זה לדעתי פרמטר חשוב.

יש כללים בנושא הזה?

"אלו לדעתי שלושת הכללים: "א. תעודת סמיכה בהלכות סת"ם מרב מוסמך. ב. אדם שהולך למקווה כל יום ומקפיד על שיעורי תורה קבועים ויש לו שם של איש חסידי. מן הראוי גם שמי שכותב בכתב אדמו"ר הזקן, בנוסף גם ילמד בקביעות חסידות. ג. ישרות דרך, אדם שניתן לסמוך עליו.

לסיכום?

"אסכם באימרה: יש כאלו שסומכים על גודל הכובע של הסוחר, ולא בודקים את הכיפה של הסופר. לא לרכוש סת"ם בלי לדעת מי הסופר".

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
הבעיה שהסוחרים לא מוכנים לחשוף את הסופרי...
י"ט טבת
הם יודעים שהסופר מוכר הרבה יותר זול.
עדיף כתב פחות יפה כשמכירים את הסופר ולא לחפש אצל סוחרים
2.
למעשה
י"ט טבת
אולי צריך לפרסם את שמו או את שם הסוחרים.
אולי באמת צריך לקנות חדש
3.
חייב לדעת מי זה
כ' טבת
הסוחרים שקנו ממנו גם חייבים לדעת בכדי לרכוש חדש
השם יצילנו.
מאמינה שעוד תעדכנו בנושא חשוב,זה
למען עם ישראל שלא יכשל
ומי שנכשל יקנה חדש
4.
כול התהליך צריך להיות מפוקח
ה' שבט
כמו שבודקים את הסופר ומוודאים שיש לו תעודה ממכון ורב מוסמך וגדול כך צריך גם לשים לב ליצרן הבתים והרצועות ובסוף התהליך גם הסוגר יהיה מוסמך ויודע מה שהוא עושה כי בסופו של דבר גם אם הכול מהודר יבוא הסוגר מכניס הפרשיות ויפסול הכול על ידי הכנסה לארוחות נכונה או אי אמירת לשם קדושה ובדיקת הבתים בדקדוק פרודות ריבוע וכו
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.