חיים גולדשטיין | יום ט"ז טבת ה׳תשפ״ד 28.12.2023

לקראת יום הגדול והקדוש: הופיעו מחדש ספרי 'באתי לגני'

שְׁמוּעָה טוֹבָה תְּדַשֶּׁן עָצֶם: עם הופעת המאסף הייחודי, הכולל בתוכו את כל ג"ן המאמרים, דיבור המתחיל 'באתי לגני', אותם אמר הרבי בכל התוועדויות יו"ד שבט מידי שנה בשנה, מאז ההתוועדות ההיסטורית של קבלת הנשיאות ביו"ד שבט ה'תשי"א • סקירה היסטורית מאלפת לצד כתבי יד קודש נדירים • וגם – הקונטרס המיוחד לשנה זו, המתאים לפרק הנלמד (בפעם הרביעית) בשנת ה'תשפ"ד - להורדה  
לקראת יום הגדול והקדוש: הופיעו מחדש ספרי 'באתי לגני'

בהיכלי ישיבות חב"ד ליובאוויטש, בבתי הכנסת ובתי המדרש של אנ"ש, ובמושבות השלוחים די בכל אתר ואתר, מגבירים כולם את ההכנות הרוחניות לקראת יום הגדול והקדוש, שבת קודש יו"ד שבט הבעל"ט, יום מלאות ע"ד שנה לנשיאותו הרמה של כ"ק אדמו"ר זי"ע,

ידוע הפתגם שמביא הרבי בספרו 'היום יום' (כ"ד סיון): "השואל במה היא ההתקשרות שלו אלי, מאחר שאין אני מכירו פנים? ההתקשרות האמיתית היא על ידי לימוד התורה. כשהוא לומד המאמרי חסידות שלי, קורא את השיחות, ומתחבר עם ידידיי, אנ"ש ותלמידי התמימים יחיו בלימודם ובהתוועדותם, ומקיים בקשתי באמירת תהלים ובשמירת זמני הלימודים, הנה בזה היא ההתקשרות".

המאמר הראשון, אותו זכינו לשמוע מפה קודשו של הרבי, היה בעת התוועדות קבלת הנשיאות באופן גלוי ורשמי, ביו"ד שבט ה'תשי"א: ד"ה "באתי לגני אחותי כלה". ומאז זכינו לעוד 1567! מאמרי דא"ח. מידי שנה בשנה בעת התוועדות יו"ד שבט או הימים הסמוכים לו, היה הרבי נוהג להגיד מאמר חסידות עם אותו דיבור המתחיל, ומבאר פרק נוסף בהמשך הנודע.

*

"אמר רבי מנחם, חתניה דרבי אלעזר בר אבונה, בשם רבי שמעון ברבי יוסנה: באתי לגני אין כתיב כאן, אלא לגני, לגנוני, למקום שהיה עיקרי מתחילה"... (מדרש רבה [במקומו], שיר השירים, פרשה ה). אלו מילות המדרש עליו מתבסס ה'דיבור המתחיל' של המאמר האחרון שכתב כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע, לקראת ש"ק פרשת בא, יו"ד שבט ה'תש"י.

בשנים האחרונות לחיי-חיותו בעלמא דין של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, לא היה אומר מאמרי חסידות מצד הקושי בהדיבור, והיה נוהג למסור לקראת כל חג ומועד, מאמר שנאמר על ידו בשנים קודמות, בתוספת 'דיבור המתחיל' וקיצורים חדשים על מנת להדפיסו ולפרסמו, עם הוראה שילמדו אותו ברבים באותו התאריך. נוסף לכך, היה מצווה על חתנו כ"ק אדמו"ר [הרמ"ש], שהיה ממונה על עריכת והוצאת הקונטרסים, לצרף 'פתח דבר', הערות ומראי מקומות, והוספות שונות בגוף המאמר, בשולי הגיליון, או כהוספה לקונטרס.

הקונטרס שיצא לאור לקראת אותה שבת, 'קונטרס י' – י"ג שבט', הכיל 2 מאמרים, ד"ה 'באתי לגני' שכלל חמשה פרקים ללמוד בש"ק יו"ד שבט – יום היארצייט של הרבנית הצדקנית מרת רבקה ע"ה, אשת כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע (בשנת ה'תרד"ע), וד"ה 'היושבת בגנים' שכלל חמשה פרקים נוספים של ההמשך, ללמוד בי"ג שבט – יום היארצייט של הרבנית הצדקנית מרת שטערנא שרה ע"ה, אשת כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע (בשנת ה'תש"ב). המשך מאמרים זה, נאמר על ידי הרבי הריי"צ עשרים ושבע שנים קודם לכן, בש"ק פרשת בא יו"ד שבט ה'תרפ"ג, המאמר התחיל עם ד"ה ויהי בעצם היום הזה, ואח"כ, "וביאור הענין הוא, הנה כתיב באתי לגני אחותי כלה".

בעיצומו של יום שבת קודש - יו"ד שבט ה'תש"י - בשעה שמונה בבוקר, נשבה ארון האלוקים, בהסתלקות כ"ק אדמו"ר הריי"צ נ"ע. לקראת חג הפורים, הוציא לאור הרבי קונטרס נוסף, שני בסדרה זו, ובו חמשה פרקים נוספים של אותו 'המשך', שהיו מוכנים לדפוס אך ללא התחלות וסיומים, כי לא נמסרו על ידי הרבי הריי"צ טרם הסתלקותו. לקראת ב' ניסן, יום הסתלקות כ"ק אדמו"ר הרש"ב ויום התחלת הנשיאות של כ"ק אדמו"ר הריי"צ, הוציא לאור הרבי את הקונטרס השלישי, עם עשרה הפרקים האחרונים של ה'המשך'. בסך הכל "המשך ההילולא" כלל עשרים פרקים.

במשך השנה הראשונה, דיבר הרבי רבות אודות המשך זה, ואמר שבמאמר זה השאיר בעל ההילולא את כל העצות וההדרכות לתקופה שלאחר ההסתלקות: "ב'המשך' האחרון שכתב רבינו ער האט אלץ באווארנט, ושם גם רמז את הכל. התשובות על כל השאלות ששואלים, מחפש הנני בדברים שנתפרשו במאמרים אלה".

*

באותה התוועדות היסטורית, ביום היארצייט-הילולא הראשון - יו"ד שבט ה'תשי"א, שנערכה ביום רביעי בערב, מוצאי יום ההילולא ואור לי"א שבט, אמר הרבי את המאמר הראשון של תקופת נשיאותו.

בשעה עשר וארבעים, תוך כדי שהוא מעיין בקונטרס 'באתי לגני' שהיה מונח לפניו, אמר: "אין דעם מאמר וואס דער רבי האט ארויסגעגעבן צו זיין יום הסתלקות, הויבט אן דער רבי מיט באתי לגני". ואז החל לומר בניגון של מאמר, "באתי לגני אחותי כלה"...

ומיני אז והלאה, מידי שנה בשנה, ביאר פרק אחד מתוך עשרים הפרקים בהמשך 'באתי לגני' לפי הסדר. בשנת ה'תש"ל הושלם המחזור הראשון של לימוד ההמשך כולו, ומשנת ה'תשל"א עד שנת ה'תשמ"ח היה המחזור השני. בקונטרס שיצא לאור בדפוס אחר כך, הוסיף הרבי בהערה "המאמר באתי לגני... מיוסד בעיקרו על הפרק ה... מד"ה באתי לגני ה'תש"י".

מכון ההוצאה לאור של תורת הרבי – 'ועד הנחות בלה"ק', הוציא לאור ברבות השנים את המאסף השלם של כל המאמרים הללו, ובב' הכרכים המפוארים בסדרת "תורת מנחם – מאמרים – פרשיות ומועדים" באים כל ג"ן מאמרי 'באתי לגני' שאמר הרבי במשך כל שנות נשיאותו, וניתוספו עליהם עוד טו"ב מאמרי דא"ח עם דיבור המתחיל שונה, שנאמר בסמיכות או בהמשך למאמרים אלו. י"ג ממאמרי 'באתי לגני' שנאמרו במשך השנים, אף הוגהו על ידי הרבי ונדפסו לאחמ"כ בסדרת "תורת מנחם – מאמרים – מלוקט" (ד' כרכים).

בתקופה האחרונה, אזלה המהדורה של סט הספרים 'באתי לגני' מהמדפים, אותה מהדורה שהודפסה לראשונה לקראת שישים שנה ליו"ד שבט, ובחסדי השי"ת בימים אלו יצאה לאור מהדורה מתוקנת ומורחבת, בתוספת ב' מאמרים שלא נדפסו בעבר, ד"ה יפה שעה אחת ה'תשכ"ג, וד"ה אמר רבי אושעיא ה'תשמ"ג.

*

מצד החביבות המיוחדת, שרוחשים חסידים לכתב ידו הקדושה של הרבי, נדפסו על ידי חברי המערכת בתחילת כל פרק, צילומים מכתי"ק הנוגעים לפרק זה.

כפי שיסד הרבי במאמר הראשון של באתי לגני, בו הזכיר את כל רבותינו נשיאינו והביא מתורתם, כן המשיך ונהג בקודש מידי שנה בשנה. פעמים רבות רשם לעצמו את המראי מקומות או הנקודות בקצרה, ויש אשר רשם אותם במיוחד לאחר מכן, בכדי למסור לידיו האמונות של ה'חוזר' הגה"ח הרב יואל כהן ע"ה, עבור ה'הנחה' והכתיבה של המאמר, על מנת להוציאו לאור עולם.

לאחר שנת ה'תשל"א, בה נדפסו כתביו וחידושי תורתו של אביו, כ"ק הרה"ג והרה"ח והמקובל רבי לוי יצחק שניאורסאהן ע"ה, החל הרבי להזכיר במאמרי באתי לגני גם מתורת אביו.

לכתבה זו מצורפים 2 דוגמאות מתוך אותם "יאיר נתיב" למאמרי באתי לגני: 1) הפתקא המיוחדת שנמסרה משולחן גבוה בשייכות עם המאמר באתי לגני של שנת ה'תשכ"ט ובראשו רשם הרבי - "ציונים להמאמר, להכניסם לההנחה". 2) עמוד מיוחד בכתב יד קודש, מלא וגדוש, בשייכות עם המאמר באתי לגני של שנת ה'תשל"ה.

*

גם במהלך העשורים האחרונים, ממשיכים אנ"ש החסידים והשלוחים ללמוד את מאמרי 'באתי לגני' השייכים במיוחד לפרק המתאים לשנה זו, כפי שקבע הרבי, וכך המשיכו במחזור השלישי ובמחזור הרביעי. בהתאם לכך, בשנה זו, שישים יום קודם ש"ק פרשת בא, יו"ד שבט ה'תשפ"ד, מלאות ע"ד שנה לנשיאותו הרמה של הרבי, יצא לאור על ידי ועד הנחות בלה"ק, הקונטרס ובו המאמרים משנת ה'תשכ"ד, ומשנת ה'תשד"מ.

לתועלת הרבים, אנו מצרפים קישור ישיר להורדה של הקונטרס בצורת הדפסה - לחצו כאן!

וכן קישור ישיר להורדת הקונטרס בצורת קריאה - לחצו כאן!

**

את סט הספרים המהודר, שיצא לאור בפורמט חדש, עם הוספות ותיקונים, ניתן להשיג בכל סניפי קה"ת, סניפי ספריית החסידות היכל מנחם, ובחנויות היודאיקה והספרים המובחרות בריכוזי אנ"ש ברחבי תבל.

 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.