COL | יום ט"ו טבת ה׳תשפ״ד 27.12.2023

נחשף ה'חפץ בעילום שמו' שתרם בסתר ספרים לבית הכנסת

לאחר פטירתו הפתאומית של הגה"ח ר' גרשון צבי הכהן פרידמן ע"ה לפני פחות משבוע, נחשף מי ה'חפץ בעילום שמו' שתרם ספרים בחשאי לבית הכנסת | בבית הכנסת 'אוהב ישראל' החליטו להתגייס למטרה ולהקים ספריה מקיפה, בנגלה ובחסידות, שתהיה על שמו ולעילוי נשמתו הטהורה
נחשף ה'חפץ בעילום שמו' שתרם בסתר ספרים לבית הכנסת
הגה"ח ר' גרשון צבי הכהן פרידמן ע"ה (צילום ארכיון: דוד קוטלר). ברקע: תכנית הספרייה החדשה על שמו ולע"נ

קהילת חב"ד ביתר בפרט ותושבי העיר ביתר הוכו בהלם ביום שישי שעבר, תענית עשרה בטבת, עם הידיעה המדכדכת והמעציבה על פטירתו ב'מיתת נשיקה' של הגה"ח ר' גרשון צבי הכהן פרידמן ע"ה, שניחן בידע עצום בנגלה וחסידות ופרט תורתו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, באופן שהיה שגור על פיו והפליא את כל שומעיו.

מרבית הגולשים לא שמעו כנראה מעולם על יהודי יקר וחסיד זה. זאת מהסיבה הפשוטה: הוא נחבא אל הכלים, עד שאפילו מתפללי השטיבלאך 'קארו' ברחוב דרכי איש בביתר, שם היה מתפלל ולומד יום-יום, כבן בית ממש, בעיקר בימות החול, היו בטוחים שהוא 'אחד מהחבר'ה'...

את גאונותו הנדירה הפנה לעניינים של 'בין אדם לחבירו', כשהיה מעודד אנשים ב'שיחת חולין', הלצה חסידית או חידוד. מי שהתקרב אליו מעט יותר, שם לב לבקיאות המדהימה שלו בכל תג הלכתי, בשו"ע ונושאי כליו ומנהגי ישראל בכלל.

בבתי הכנסת חב"ד בהן התפלל ר' גרשון, היה לו קשה יותר להסתיר את גאונותו וחסידותו המופלגת, מהסיבה הפשוטה: היה איש אמת בתכלית, וכל 'התגדרות' לא אמיתית במנהגי חב"ד או בענייני הלכה למעשה, הייתה מביאה מיד התייחסות חריפה ומדוייקת, בציון מראי מקומות...

הביא ספרי לימוד מהבית, 'בער' בו עניין השלמת ספרים בבית הכנסת

בשנים האחרונות זכו תושבי ביתר, שר' גרשון היווה עבורם למגדלור של תורה וחסידות. ר' גרשון היה דמות למופת לכל סובביו, קטן כגדול, כיהודי חסיד אמיתי שכל חיותו היא לימוד תורה ודרכי החסידות, דמותו בלטה כאיש אמת ואיש הלכה, אשר לא זזה ידו מתוך הספר בכל עת ובכל זמן.

אהבתו לתורה לא ידעה גבול, כל שיגו ושיחו היו סביב ענייני תורה, וגם ה'שיחת חולין' שלו היה מלא וגדוש ומתובל בדברי תורה וחכמה. את האהבה הזו הוא הקרין לכל מכיריו, ודומה שכמעט אין אחד בסביבתו שלא הכירו, ר' גרשון לא הרגיש פחיתות לדבר בלימוד גם עם בחור צורב או נער צעיר, מתוך נועם וחן מיוחד.

אחד הביטויים הבולטים לאהבתו ודביקותו בתורה, היה המסירות שלו לעניין ספרי קודש, עד שבער בלבו שבית הכנסת יהיה מלא בספרים, בדגש על ספרים נאים וחדשים המוסיפים תענוג וחשק בלימוד התורה בבחי' זה א-לי ואנוהו, ולכן דאג לפאר את בית הכנסת בספרי קודש, וגייס לכך כסף רב מנדיבי עם, למען לא יחסר המזג, שכל אחד יוכל להתפלל וללמוד מתוך ספרים נאים מרחיבי דעת.

מתפללי בית הכנסת 'אוהב ישראל מציינים כי "מלבד ההערכה וההוקרה הכללית שיש כלפי ר' גרשון, הכרת הטוב מיוחדת יש בנו על כך שבזכותו ספרים רבים מעטרים ומפארים את בית מדרשנו."

בבית הכנסת החליטו לנקוט יוזמה מעשית: "המלאכה טרם הושלמה. לצערנו ר' גרשון נלקח מאתנו בפתע פתאום, ועם זה נגדעה תוכניתו ורצונו להרבות עוד ועוד ספרים, כאשר שבזמן האחרון הרבה לעורר על הצורך הנחוץ והדחוף להוסיף עוד ספרי קודש חשובים בבית הכנסת.

"בית המדרש חב"ד אוהב ישראל, הפכה לשם דבר במשך השנים, כמרכז לתורה ולחסידות, אשר רבים מכל החוגים והעדות מתדפקים על דלתותיו לבקש תורה וחסידות, ומסתופפים בצילה מתוך אהבת ואחדות ישראל. אך החיסרון בספרייה ראויה ומכובדת ניכר מאד. 

"ולכן, אנחנו זוכריו, מכיריו ומוקיריו, שנסנו  מתניים להמשיך את פעליו הברוכים בעז"ה, ולהקדיש לעילוי נשמתו ולזכרו הזך, ספרייה גדולה ומכובדת, שתפאר ותעטר את בית המדרש, ושיכיל בקרבו מאות ספרי קודש, לרוות את צמאונם של כל מבקשי דבר ה', בכל מקצועות התורה, בנגלה ובחסידות", אומרים ב'אוהב ישראל'. אומרים ועושים.

הם גם פונים לקהל מכירי לקחו של ר' גרשון ע"ה: "תקותינו תאמצינו שכל מוקירו זכרו הבהיר, יחושו לבא לעזרת ה' בגיבורים ולהטות שכם להוציא מפעל קדוש זה מן הכח אל הפועל, וליקח חלק בזכות לימוד תורה דרבים, אשר אין ערוך לגודל הזכות והמצוה."

קישור לתרומת ספרים לבית הכנסת, לע"נ הגה"ח ר' גרשון צבי הכהן פרידמן ע"ה: לחצו כאן>>>

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.