הרב מנחם סעיד | יום י"ד טבת ה׳תשפ״ד 26.12.2023

הדרך לחסינות זוגית: כך תגיב כשממש בא לך 'לשבור כלים'

במילים פשוטות, נניח שאתה פגוע מאשתך, וכעת אתה מעוניין רק לצאת ולהתאוורר לבד. טרם יציאתך מהבית, תודיע לה, אל תעלם לה מבלי להודיע. יכול להיות שבשל המתח, תבחר להודיע על כך באמצעות הודעה כתובה ולא בפה | המאמן הזוגי הרב מנחם סעיד בטור נוסף לגולשי COL - והפעם: הדרך לחסינות זוגית
הדרך לחסינות זוגית: כך תגיב כשממש בא לך 'לשבור כלים'
בעיגול: כותב השורות

אורלי פגועה מאוד מההתנהלות של שלום, בעלה. אחרי דין ודברים ביניהם שהסתיים בדמעות ובתחושת אי הבנה גדולה, אורלי עוזבת את המערכה ויוצאת מהבית ללא מילה. שלום מרים טלפון לאמא שלו ומתחיל לשטוח בפניה את העימות שהיה ביניהם. אחרי ששככה הרוח, הם חוזרים לקן שלהם, שאמור להיות חם, בטוח וחזק. האומנם?!

מערכת יחסים שבנויה על אינטואיטיביות ואימפולסיביות הינה מערכת יחסים שברירית ולא יציבה. 

אני יושב עם זוגות בקליניקה, ולעיתים אני נתקל באמירות בסגנון: "השבוע עבר בצורה מאוד חיובית, אבל, אני נורא חוששת מה'פיק' הבא. כי כשקורה משהו, הוא מאבד את זה לגמרי - הוא מאוד שיפוטי כלפי... והאמת שגם את החיובי אני מתקשה לחוות באופן מלא בגלל הדריכות - מהפיק הבא"...

אחד מצורכי הליבה שלנו הוא הצורך בביטחון ויציבות. יציבות במערכת כוללת שמירה על כללים בסיסיים, עמידה בנורמות התנהגות ואי חציית קווים אדומים, גם במצב של אי הסכמה או מריבה. גם במלחמה ישנן אמנות בין-לאומיות אליהן מחויבים שני הצדדים. כך גם, וקל וחומר, בקשר הזוגי. שמירה על אמנות אלו תורמת לתחושת הביטחון ויציבות ומעניקות חוסן לקשר שיעמוד בזמנים קשים יותר.

תכלס', איך זה נראה? במצב שקיים משבר, חוסר הבנה וכעס עדיין נצליח לשמור על כללי מוסר ולא 'נשבור כלים'. כמה עוצמה יש בכך שבזמן מתח בין בני זוג היא תשאל אותו 'לחמם לך אוכל?' או לחילופין, 'אני מכין לעצמי תה, רוצה גם?' 

אם בני זוג משקיעים בקשר רק כשטוב להם וזורם להם יחד, ואילו ברגעים של מתח, כעס וכדומה, הם נוטשים את המערכה – אז מה יעניק למערכת הזו חוסן ויציבות?!

לכן, גם במצב נפשי שלא מעודד את החיוביות בקשר, חשוב מאוד לשמור ולהגן על הקשר באמצעות שמירה על שיגרה יציבה בדינמיקה הזוגית. 

במילים פשוטות, נניח שאתה פגוע מאשתך, וכעת אתה מעוניין רק לצאת ולהתאוורר לבד. טרם יציאתך מהבית, תודיע לה, אל תעלם לה מבלי להודיע. יכול להיות שבשל המתח, תבחר להודיע על כך באמצעות הודעה כתובה ולא בפה.... התנהלות כזו תעניק לבת הזוג שלך תחושה של ביטחון – "גם שבעלי כועס עלי, הוא רואה אותי". לעומת זאת, אם אתה פשוט נעלם, ללא הודעה מוקדמת, המסר שעשוי להתקבל אצל אשתך הוא, "הוא לא סופר אותי", "אני לא חשובה לו" - סוג של התעלמות. התנהלות באופן כזה, בפרט אם זה באופן שיטתי, פוגעת קשות ביציבות הקשר, ואף עשויה להוביל לחרדת נטישה...

דוגמא נוספת להתנהלות שמעניקה חוסן לקשר. נניח שבאופן קבוע, את זו שדואגת לבעלך לכריכים לעבודה. היום, מסיבה כזו או אחרת, את כועסת עליו ולא 'מתחשק' לך להכין לו. אם תשמרי על שיגרה, ותכיני לו אוכל למרות הכעס, את מעניקה לבעלך תחושה של ביטחון ויציבות.

בקיצור, גם ברגעים פחות נעימים בקשר – חשוב מאוד לשמור על הקשר ולהיות נאמנים לו. שמירה על הקשר נעשית ע"י שמירה על שיגרה יציבה. וכך, הקשר הזוגי שלכם יהפוך לחסין, יציב ובטוח!

מכירים את הביטוי "גם כשכועסים, אוהבים"?! יופי. קשה בקרב, אבל הכרחי!  

בהצלחה!

בהצלחה לכולנו!


הכותב הרב מנחם סעיד הוא מטפל זוגי, יועץ ומלווה שידוכים, מדריך חתנים, יועץ באישות, פסיכותרפיסט ומרצה.
קליניקה – רח' רש"י 7 קרית מלאכי

לתגובות - [email protected] | 0528622770

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.