כל אחד יכול להיות יעקב אבינו? | זווית אישית
מרת שרה, נכדתו של אדמור הזקן (רבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא) נשאה לרבי אליעזר נכדו של רבי לוי יצחק מברדיצ׳ב.
החתונה התקיימה בעיירה ז׳לובין, הממוקמת על אם הדרך בין ליאדי ובין ברדיצ׳ב. הרבה שמועות וסיפורים יש סביב החתונה הזאת שזכתה לשם ה'חתונה הגדולה' בז'לובין, חתונת נכדיהם של החברים, תלמידי המגיד ממעזריטש, אדמו״ר הזקן ורבי לוי-יצחק מברדיצ‘ב.
באחת ההזדמנויות נטל רבנו הזקן כוסית 'לחיים' ואמר למחותנו: לחיים! השם יתברך יעזור לנו בגשמיות וברוחניות.
שאל רבי לוי-יצחק: היאך זה תקדים גשמיות לרוחניות?.
השיבו אדמו״ר הזקן: כך מצאנו אצל יעקב אבינו, שאמר תחילה 'ונתן לי לחם לאכול ובגד ללבוש' ורק אחר-כך 'והיה ה' לי לאלוקים'. הרי שהקדים את הגשמיות לרוחניות.
אמר הברדיצ׳בר: נו, הגשמיות של יעקב אבינו!
נענה רבי שניאור-זלמן: נו, הרוחניות של יעקב אבינו!
רגע לפני שנחגוג פה את פירמידת הצרכים של מאסלו, נבין רגע את השיח.
אך טבעי ומקובל שיהודי קדוש, שכל עסקו ועניינו רוחניות, יקדים בברכתו את הרוחניות. ומכאן תמיהתו של רבי לוי יצחק.
בתגובה, אדמו״ר הזקן מביא ראיה מיעקב אבינו שהקדים אף הוא גשמיות לרוחניות, אבל זה לא מרגיע את הברדיצ׳בר, כי הגשמיות של יעקב אבינו, הלחם לאכול והבגד ללבוש של יעקב אבינו רוחניים הם, לא שהלחם אינו חיטה והבגד אינו צמר, כי אם כל מהות חייו רוחניות וקדושה וממילא הלחם והבגד משמשים צרכים רוחניים. ובכן, מה הראיה מיעקב אבינו אלינו?
אדמו״ר הזקן עונה לו: אתה צודק, הגשמיות של יעקב גבוהה אף מן הרוחניות שלנו, אבל באותו היחס הרוחניות שלו, בודאי גבוהה ונעלית מהגשמיות שלו, ובכל זאת מקדים הוא את הגשמיות. ובזאת הסתיים השיח.
כל מי שלומד חסידות ובפרט חסידות חב״ד שכולה בעצם מבוססת על אדמו״ר הזקן יידע להסביר שבגשמיות יש שורש נעלה יותר מאשר ברוחניות, אולי אף יצוטט הכלל האומר ש׳כל הגבוה גבוה יותר, נופל למטה מטה יותר׳ ומכאן שמה שנמצא יותר למטה שורשו יותר נעלה, ובכן, הגשמיות למעשה קודמת לרוחניות.
*
אני הקטן רואה פה משהו נוסף, אולי אחר, ושבעים פנים לתורה.
הברדיצ׳בר אומר: איך תביא דוגמא מיעקב אבינו? וכי איך זה נשווה אנו את עצמנו לבחיר האבות, יעקב אבינו? ואולי, במילים אחרות הוא אומר, לא כל אחד יכול להיות יעקב אבינו.
אדמו״ר הזקן לשיטתו עונה: בהחלט כן, הוא בדרגתו ואנו בדרגתנו, כמו גם כל יהודי אחר בדרגתו, יש לו ללמוד מהתורה ולמצוא השוואה ליעקב אבינו. לכל יהודי יש נשמה שבאה מאותו מקור של נשמת יעקב אבינו, לכל יהודי יש היכולת להיות כמוהו, ברמה כזו או אחרת. כל אחד יכול למצוא בחומר שלו רוח, וכל אחד יכול להתייחס לגשמיות שלו כצורך רוחני, ואצל אדמו״ר הזקן, כמו אצל אדמו״ר הזקן אם כל אחד יכול, אזי גם כל אחד צריך. וכבר נאמר ב׳תנא דבי אליהו׳: ״הייתי אומר שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב״.
בשבת נציין את חג הגאולה י״ט בכסלו, הלואי שיהיה זה גם חג הגאולה של כולנו, פרט וכלל.
שבת שלום,
הרב זלמן וישצקי