COL | יום י"ג כסלו ה׳תשפ״ד 26.11.2023

פחד זה לא תכנית עבודה | זווית אישית

מאז שבת שמחת תורה אני לא זז בלי סימני ההיכר המובהקים הללו שלי. בימים כתיקונים נוסע הייתי יותר באוטו שילוב של הרגל ונוחות, אבל בימים אלו, ככל שמתאפשר אסע בתחבורה ציבורית. למה? | הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל שווייץ, בטורו השבועי, מיוחד ל-COL
פחד זה לא תכנית עבודה | זווית אישית
כותב השורות הרב וישצקי, בתמונה עם הפרופסור השופט בדימוס ר׳ אליקים רובינשטיין, בכיכר העירייה של באזל

בימים כתיקונם לא תמיד הקפדתי ללכת ברחובה של עיר דווקא בלבושי הידוע בתור ׳כובע וחליפה׳. לעיתים יוצא הייתי העירה לסידור שאינו רשמי ויכולתם לראות אותי בלי המדים שלי, בפרט בקיץ, לא כדי להסתיר משהו, הלא בכל מקרא יש לי כיפה וציצית בחוץ ופעם, לפי טרנד הזקנים שתפס לא מעט מגברי אירופה הקלאסית, גם זקן היה סממן היכר.

מאז שבת שמחת תורה אני לא זז בלי סימני ההיכר המובהקים הללו שלי.

בימים כתיקונים נוסע הייתי יותר באוטו שילוב של הרגל ונוחות, אבל בימים אלו, ככל שמתאפשר אסע בתחבורה ציבורית.

למה? כי אני שומע ומרגיש שאלו הם זמנים שאנו צריכים להפגין בהם גאון יהודי ללא פחד. כי אני שומע וקורא לא מעט מי שכותבים להיזהר עם סממנים יהודיים, לא לדבר עברית, להחביא פה ולהסתיר שם, וזה מדליק לי את החבדניק עד הסוף. אנחנו לא מפחדים, אין לנו מה להחביא. וכמו שביאר הרבי על הפסוק ממגילת אסתר: איש יהודי היה בשושן הבירא - אמר הרבי: מרחוק ראו שהולך פה איש יהודי, מי שראה אותו ידע מיד שיש פה איש יהודי.

*

שמעתי פעם על יהודי שהיה באירוע מאוד מכובד ורשמי והרגיש לא בנוח, אז הוא הלך לחדר השירותים, הסיר את הכיפה וסידר את שיערו. עמד שם על יד איש שירות עם מטאטא, אדם אפרו אמריקני שהביט בו ואז אמר: אתה, יכול להסתיר את הכיפה, אני - והוא צבט את לחיו - את הצבע שלי לא יכול לשים בכיס. אם לא תהיה גאה במי שאתה, במה כן תהיה גאה? הכיפה חזרה מיד למקומה על הראש.

משה דיין באחד מנאומיו היותר מיוחדים לחיילים בזמן מלחמת ההתשה, הביא מהתנ״ך איך שהקב״ה אומר לכל אחד מהאבות ׳אל תירא׳. לאברהם: ׳אל תירא אברם, אנוכי מגן לך׳. ליצחק: ״אנכי אלהי אברהם אביך אל תירא כי אתך אנכי״. ליעקב: אל תירא עבדי יעקב. והנאום הזה כולו קיבל את השם ׳אל תירא עבדי יעקב׳.

הוא הביא גם את משה רבנו שאמר לבני ישראל לפני כניסתם לארץ ישראל: ״"כי תאמר בלבבך רבים הגוים האלה ממני איכה אוכל להורישם? לא תירא מהם זכר תזכר את אשר עשה יהוה אלהיך לפרעה ולכל מצרים״.

דיין הביא פירוש מאוד ישראלי משלו, שהתייחס רק אל ה׳אל תירא׳ ודי מצא בזה קו מנחה של הקב״ה אל בני ישראל שאומר: אל תראו. ״צריך גם להבין את ה'אל תירא עבדי יעקב'. ה'אל תירא' אין פירושו אל דאגה. 'אל תירא עבדי יעקב' – משמעותה: יעקב, אל תהיה יראן, אל תהיה פחדן. גזור נגזר עליך לחיות במאבק מתמיד וחלילה לך מלהיכשל בפחדנות!״

משה דיין גם הוסיף ואמר דברים שאיתם איני יכול להתחבר ואותם גם לא ציטטתי פה, אבל את הדבר הזה עצמו, את מה שאני מכנה ׳פחד זו לא תכנית עבודה׳, אני בהחלט מקבל. 

כן להפעיל שכל ישר, כן לקחת צעדי זהירות איפה שצריך, כן להיות מודע לסביבה (לא כולם גרים בשוויץ), אבל לא לירא, לא לפחד, לשמור על גאון יעקב. 

עם ישראל חי

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.