הרצל קוסאשוילי | יום י' כסלו ה׳תשפ״ד 23.11.2023

עסקת החטופים טובה? הדעות של הפוסק החב"די וראש המל"ל

זו שאלה גורלית שמעסיקה את יהודי העולם: הערב בתכנית ליל שישי ב-COL התארחו ראש המל"ל לשעבר והאלוף במילואים יעקב עמידור שהרחיב על זוויות הביטחון בעסקה, והפוסק החב"די הרב נחמנסון עם זווית הלכתית
עסקת החטופים טובה? הדעות של הפוסק החב
מימין - עמידור (צילום: אירה אברמוב) | משמאל: הרב נחמנסון

עסקת החזרת השבויים שאושרה אמש בממשלה מעוררת לא מעט סערות. הערב (חמישי) בתוכנית 'ליל שישי' ברדיו COL נגע מגיש התכנית הרצל קוסאשוילי גם בהיבט הצבאי וגם בהיבט ההלכתי של מצוות פדיון שבויים בזמן מלחמה.

בתכנית התארח הדיין הרב הגאון יהודה לייב נחמנסון, ראש כולל הוראה ומשפט לדיינות ברחובות, שדיבר על הצדדים ההלכתיים של עסקת החטופים. מצד אחד על חשיבותה הגדולה של מצוות פדיון שבויים, ומצד שני על כך שכעת מדובר בחיים של רבים אחרים שעלולים להיפגע כתוצאה מהעסקה, וגם הביא מדעת הרבי בעניין.

בהיבט הצבאי של העסקה התארח בתכנית האלוף במילואים וראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור, שדיבר על החמצת יעדי הלחימה ועל הקרדיט של ישראל להמשך המלחמה כשהפסקת האש תיכנס לתוקף. האם תהיה לנו הזדמנות שניה לתקן ומהם היעדים החדשים שצריכים להיות למלחמה הזאת שעדיין לא הגיעה לסיומה?

"הנושא של לא פודים את השבויים על יותר מדמי דמיהם מבוסס על סיפור שהיה עם מרה"ם מרוטנבורג שהיה במאסר, והמלך רצה להשיג הרבה מאוד כסף", פחח הרב נחמנסון. "אספו באמת כסף כדי לשחררו אבל רבו לא הסכים לכך כדי שלא יהיה פתיח לפעמים נוספות".


האזינו לריאיון המלא עם הרב נחמנסון >>


לדבריו, כשהרבי התייחס בכמה וכמה הזדמנויות לעסקאות של מחבלים תמורת חייל או שבוי וכדומה, הרבי דיבר על כך שאנו לא מדברים על דמיהן או יותר מדמי דמיהן - כמו בסיפור ההוא - אלא מדובר בכלל בשחרור מחבלים, שימשיכו במעשי החבלה שלהם אחרי שישוחררו. ולכן הנושא הזה של יותר מדמי דמיהן אינו רלוונטי.

"יש מחלוקת בכלל אם מותר לאדם לסכן עצמו בשביל להציל מישהו אחר", הרחיב הרב נחמנסון. "המחבר פסק שלא, כמו הבבלי. לעומת זאת הירושלמי ובעקבותו הרמ"א ולאחר אדה"ז פסקו שמותר לאדם לסכן עצמו עבור אדם אחר.

"בהזדמנויות דיבר הרבי על כך שבשחרור מחבלים מזמינים עוד חטיפות ובכך נותנים לגיטמציה לפראי אדם, שנותנים ונושאים איתם, ועצם זה מכניס סיכון עתידי. כמו שכולם כבר רואים שטבח שמחת תורה הוא תוצאה של שחרור אסירים בעבר".

האלוף במילואים וראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור הסביר מדוע לדבריו, כמומחה לביטחון, מדובר בעסקה טובה: "התנגדתי לעסקת שליט וכעת אני תומך בעסקה הזו, כי הפעם מדובר באזרחים ולא באנשי צבא. הפעם רוצים להשמיד את חמאס, ואם נמשיך אותה - וכך אני מקווה שיהיה - עדיף לעשות זאת כשיהיו בעזה פחות חטופים".


האזינו לריאיון המלא עם עמידור >>


באשר לטענות על ניצול המצב בידי חמאס לפגוע בצה"ל, השיב: "התועלת שחמאס יוכלו להשיג קיימת אבל אינה בעלת משמעות שיכולה לשנות את יחסי הכוחות בינו ובין צה"ל. גם אם העסקה תמשך עוד ימים ויגיעו עוד חטופים זה לא ישנה את מערך הכוחות, וכאמור כמה שפחות חטופים בעזה זה יותר טוב".

ומה באשר התמיכה הבינלאומית ואפשרות שהפסקת האש תוביל ללחצים על ישראל שתעצור את הלחמה? עמידור סבור שאין ממה לחשוש מכך: "אני לא יודע אם הפסקת האש הזו לא רק שלא תוריד את התמיכה הבינלאומית אלא תגביר אותה. העולם לא יוכל לבוא בטענות כי עשינו הפסקת אש והכנסנו סיוע הומניטרי - למרות שברור שגם חמאס יטול מהסיוע הזה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.