חרדים10 | יום י' כסלו ה׳תשפ״ד 23.11.2023

עסקת החטופים נדחתה ביום; מטחי טילים לעבר יישובי הצפון

היום ה-48 למלחמה: בישראל נערכים לעסקה לשחרור של כ-50 חטופים ישראלים משבי חמאס, שאושרה בממשלה, אך העסקה לא תתבצע לפני יום שישי. בשל כך, ההפוגה בלחימה נדחית בינתיים | התרעות פיקוד העורף הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון לאחר מטח חריג: שוגרו כ-50 רקטות מאזור לבנון. לפחות 6 יירוטים זוהו
עסקת החטופים נדחתה ביום; מטחי טילים לעבר יישובי הצפון
כוחות צה"ל חושפים פירי מנהרות ומפקדות טרור (צילום: דו"צ)


היום ה-48 למלחמה: בישראל נערכים לעסקה לשחרור של כ-50 חטופים ישראלים משבי חמאס, שאושרה בממשלה, עם זאת, העסקה לא תתבצע לפני יום שישי. בשל כך, לא תתקיים הפוגת בלחימה ברצועת עזה מחר.

עדכונים שוטפים:
11:05 – אזעקה במושב מרגליות שבגליל העליון. נ”ט שוגר לעבר מנרה.

 

11:00 –  שר החוץ אלי כהן ושר החוץ הבריטי החדש, דיוויד קמרון, ביקרו הבוקר בקיבוץ בארי. שר החוץ כהן ביקש משר החוץ הבריטי, כחברה במועצת הבטחון, לפעול ליישום החלטה 1701 על מנת למנוע התרחבות המלחמה לאשור הצפון. השר כהן הודה לשר החוץ הבריטי, על התמיכה בישראל ואת מחויבותה של ישראל להמשיך בלחימה על לחיסול החמאס ולשחרור כל החטופים.

11:00 – דובר צה”ל בערבית הכריז על הפסקת אש הומניטרית כדי לאפשר מעבר של תושבים עזתיים לאזורים בטוחים מצפון הרצועה לדרומה – אזור ג’באליה ושג’עייה, בין השעות 10:00 ל-16:00, דרך כביש סאלח א-דין. בנוסף הוכרזה הפסקת אש טקטית לצורך פינוי בדרם הרצועה בשתי שכונות בחאן יונס.

10:20 –  כוחות צה”ל פועלים במחנה הפליטים בלאטה שבשכם.

10:20 – התרעות פיקוד העורף הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון לאחר מטח חריג: שוגרו כ-50 רקטות מאזור לבנון. לפחות 6 יירוטים זוהו. לא ידוע אם יש נפגעים ואם נגרם נזק. בין היישובים שבהם הופעלה התרעה: כרם בן זימרה, דלתון, גוש חלב, ספסופה, מירון, ביריה ובר יוחאי.

09:55 –  הרמטכ״ל נפגש עם מפקדי החטיבות של אוגדה 36, בתוך רצועת עזה, וקיים הערכת מצב להמשך יחד עם מפקד פיקוד הדרום ומפקד האוגדה.

הרמטכ״ל: “אנחנו מנסים לחבר בין מטרות המלחמה שהלחץ בתמרון הוא זה שיביא את היכולת להשיג גם את מטרת המלחמה הזו, לייצר את התנאים לשחרור החטופים. אנחנו לא מסיימים את המלחמה – אנחנו ממשיכים עד הניצחון, והולכים קדימה וממשיכים באזורים אחרים של חמאס. מאוד גאה בכם, אתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל”.

09:35 –  בית המשפט העליון דחה שתי עתירות שהגישו כמה עותרים ובהם נפגעי טרור נגד עסקת החטופים, בהיעדר עילה להתערבות בית המשפט, וזאת לנוכח שיקול הדעת הרחב המסור לממשלה בהחלטות בעלות אופי מדיני-ביטחוני מובהק.

מפורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור נמסר: “אנו כואבים וזועקים על שחרורם הצפוי של המחבלים. ניסיון העבר מלמד כי התוצאה של עסקאות הכוללות שחרור מחבלים היא דם ושכול. אף אחד לא יוכל לטעון לניקיון כפיו כאשר חלילה המשוחררים של היום יהפכו לרוצחים של מחר. חייבים לעשות את הדברים אחרת כדי שהתוצאה הפעם תהיה שונה”.

09:10 –  גורם המעורה בפרטי עסקת החטופים: “עדיין אופטימיים שניתן להגיע לעסקה – אם כי לא ברור מתי זה יקרה. יש עדיין פערים, אבל לפחות כרגע לא נראה שהדברים בדרך לפיצוץ”.

08:50 – צה”ל עצר במסדרון ההומניטרי את מוחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים שיפא והוא נלקח לחקירה. בנוסף, משרד הבריאות בעזה טען כי “צה”ל נתן התראה לפינוי בית החולים האינדונזי בתוך ארבע שעות”.

08:30 –  לראשונה היום, אזעקות הופעלו בערב אל-עראמשה, בשלומי ובבצת שבגליל המערבי, לאחר שזוהו כמה שיגורים מלבנון. השיגורים נפלו ברובם בשטחים פתוחים, אך נגרם נזק לרכב ולמשק חקלאי. לא דווח על נפגעים. בתגובה על הירי,

דובר צה”ל הודיע כי בשעות הבוקר כלי טיס של צה”ל זיהה חוליית נ”ט במרחב זרעית ותקף אותה. בהמשך להתרעות אישר דובר צה”ל כי זוהו כמה שיגורים מלבנון לתחום ישראל וכי במהלך הלילה שוגר טיל קרקע-אוויר לעבר כלי טיס של צה”ל בלבנון. הטיל יורט בהצלחה בידי לוחמי ההגנה האווירית. בתגובה על השיגור, כלי טיס של צה”ל תקפו את המשגר ממנו שוגר הטיל ועמדת אחסון אמל”ח.

08:10 – דובר צה”ל הודיע כי צה”ל תקף מהאוויר ביממה האחרונה כ-300 מטרות של ארגון הטרור חמאס ביממה האחרונה ובהן מפקדות מבצעיות, מנהרות לחימה תת-קרקעיות, מחסני אמל”ח, אתרים לייצור אמל”ח ועמדות שיגור נ”ט.

 

07:55 – דובר משרד החוץ הקטרי אומר כי ההכרזה על מועד כניסתה לתוקף של הפסקת האש יימסר בשעות הקרובות. “הפעילות נמשכת עם הצדדים והשותפות במצרים ובארה”ב. זאת, כדי להבטיח התחלה מהירה של הפסקת האש ואת מה שנדרש להבטחת המחויבות של הצדדים להסכם”.

06:50 – פיקוד המרכז של צבא ארה”ב הודיע הלילה כי ספינת המלחמה USS Thomas Hudner הפילה מל”טים מתאבדים רבים ששוגרו על ידי החות’ים בתימן.

05:20 – אחרי 12 שעות ללא ירי:  אזעקות נשמעו בקיבוץ כרם שלום שבעוטף עזה. לא דווח על נפגעים או על נזק.

04:20 –  בית הכנסת ‘נר תמיד’ באי מרסר הסמוך לסיאטל, הושחת הלילה. אלמונים ניפצו את חלונות בית הכנסת ורוססו עליו כתובות נגד ישראל, בהם: “בושה לישראל”, “הפסקת אש לנצח” ו”צריכים לדעת טוב יותר מזה”. מדובר בשכונה עם קהילה יהודית גדולה.

02:55 –לפי ה”וול סטריט ג’ורנל”, הסיבה לדחיית העסקה בין ישראל לחמאס היא שהמחבלים אמנם סיפקו שם, מגדר ולאום של רוב החטופים שהיו אמורים לשחרר, אך בפועל היה מידע חסר באשר לגורלם. עוד דווח כי לפי גורמים מצריים המעורים בפרטים, הנהגת חמאס בעזה הודיעה לקטר על העיכוב כבר בערב יום רביעי.

02:00: ג’ואד נסראללה, בנו של מזכ”ל חיזבאללה, מבכה את מותו של ח’ליל ג’ואד שחימי: “שולח לך את כל הברכות, למרות שלא התמזל מזלי להיות קרוב אליך”.

01:55 –  דוברת המועצה לביטחון לאומי אדריאן ווטסון: “העסקה אושרה ונשארה מוסכמת. הצדדים עובדים על פרטים לוגיסטיים סופיים לקראת יישום העסקה. לטעמנו, אין להשאיר דבר ליד המקרה. המטרה העיקרית שלנו היא להבטיח שבני הערובה  ישובו הביתה בבטחה. אנחנו צועדים בדרך הזו ומקווים שיישום ההסכם יחל כבר ביום שישי בבוקר”.

01:20 – בחיזבאללה מאשרים כי חוסלו לפחות חמישה מאנשי ארגון הטרור. בלבנון דווח כי סראג’ רעד, בנו של יו”ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, חוסל גם הוא בתקיפה ישראלית בבית יאחון שבדרום המדינה.

בין המחבלים שחוסלו נמנה גם ח’ליל ג’ואד שחימי, מפקד בכוח רדואן – יחידת העילית של חיזבאללה.

00:25 – מקור בקטאר לעיתון הפלשתיני אל-קודס: הדחייה בהפסקת האש ובשחרור החטופים לשישי היא בעקבות “מחלוקות של הרגע האחרון”.

00:20 – גורם מדיני מבהיר: ״רק בכיר חמאס נקב אתמול בשעה וישראל לא הודיעה בשום שלב שהמתווה יצא לדרך. עוד לא נחתם הסכם. לא קיבלנו שום רשימות של משוחררים . יש אופטימיות זהירה ל-24 שעות הקרובות. בינתיים אין הפסקת אש והלחימה בעזה נמשכת״.

00:15  – בלשכת נתניהו מבהירים: המלחמה מחר תימשך כרגיל.

00:15 –  גורם מדיני לכאן חדשות: בשלב זה לא נראה שהקשיים יובילו לפיצוץ בשיחות, אלא לעיכוב בחתימה. חמאס טרם חתם – ובכל זאת מדובר באויב אכזר.

גורם המעורה בפרטים: לא רק שלא נחתם. אלא אין הסכם סופי. אם אין הסכם – אין הפסקת אש מחר. כמו כן, לא נמסרו שמות החטופים שישוחררו בפעימה הראשונה והתהליך לסיום העסקה בעיצומו וטרם הושלם – יש בעיות בסוגיות וסיכומים נוספים.

00:13 – גורם מדיני: הקטרים הודיעו לנו סביב השעה 23:00 שחמאס לא חתמו על ההסכם – נראה שזה עניין ביניהם.

00:10 | גורם בלשכת ראש הממשלה: אף אחד לא אמר שיתבצע מחר שחרור מלבד בתקשורת. נמסר בתקשורת גם שישראל קיבלה רשימת משוחררים וזה לא היה ולא נברא. היינו חייבים להבהיר שלפני יום שישי לא מתוכנן שחרור כי המשפחות במצב של אי ודאות נוראי.

00:00 |  קבינט המלחמה מכונס בבור בקריה

00:00 |  גורם ישראלי: יש עיכוב של 24 שעות מכיוון שההסכם לא נחתם על ידי הצד השני – חמאס וקטר. אופטימיים שהמתווה ייצא לפועל כשההסכם ייחתם.

00:00 |  ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הודיע כי הפעימה הראשונה לשחרור החטופים והחטופות שאמורה הייתה להיערך כבר מחר בבוקר – לא תתקיים לפני יום שישי.

“המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת”, נכתב, “תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי”.

הסיבה לעיכוב בעסקה – “כללי המשחק” בזמן הפסקת האש לא נסגרו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.