הרב שמעון אייזנבך | יום כ"ו חשוון ה׳תשפ״ד 10.11.2023

כשמכתב ובו מסר רלוונטי מתמיד של הרבי התגלגל ליד הליטאי

טורו השבועי של הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת, זיכרונות וסיפורים מכלי ראשון | והשבוע: על המכתב של הרבי בנוגע למכירת דירה שהתגלגל לידיו של אברך ליטאי, רגע לפני שביצע צעד משמעותי בחייו
כשמכתב ובו מסר רלוונטי מתמיד של הרבי התגלגל ליד הליטאי
בעיגול: כותב השורות

מעשה באברך ליטאי ור' אברהם שמו המתגורר בעיר אלעד שרכש דירה בעירו ונטל על עצמו את תשלומי דמי הדירה מתוך מחשבה וחשבון כי לפי הכנסותיו יצליח לעמוד בנטל התשלומים לקבלן ולבנק ממנו נטל הלוואה גדולה ומקיפה.

מדובר באברך כולל שלא מש מעולמה של תורה והיציאה להתפרנס מעבודה שאינה כרוכה בלימוד התורה אינה באה בחשבון וזאת כפי הנהוג בחברת ידידיו ומכריו שאת לימודי הכולל אין מזניחים בשום פנים ואופן.

מובן מאליו שמשכורתו הדלה והזעומה מקשה על התשלומים שנטל על עצמו. רעייתו שיצאה לעבוד ולהתפרנס כדי שבעלה יוכל להמשיך ללמוד בכולל אף היא לא הביאה לביתה שכר הוגן שיסייע להם לעמוד במשימה הקשה לעמוד בתשלומים החודשיים.

המצב הכלכלי שלהם הלך והחמיר מיום ליום והזוג נכנס לסחרור כספי וחש שספינתו מטלטלת בגלים סוערים שלא ידעו כמותם. שינויי ריבית במשק הוסיף עליהם קושי נוסף על הקושי הקודם בלאו הכי והם לא ידעו את נפשם.

חייהם הפכו להיות בלתי נסבלים והם איבדו את שלוות נפשם ומנוחתה. מבוקר עד ליל הם חתרו למטרה אחת לייצב את מצבם הכלכלי. עם הזמן הם נאלצו לקחת גמ"חים וכשלוקחים הלוואות צריך גם לכסות אותם בבוא יום הפרעון וכך הם מצאו את עצמם נאנקים תחת עול התשלומים הכבד.

הדבר הפך להיות קשה מנשוא ומצב רוחם היה מדוכדך מאוד. הכל יחד השפיע על תפקודם היום יומי והם הרגישו כי הם טובעים בים ללא שימצאו אפילו קש להאחז בו. כל חייהם נסובו סביב נקודה אחת: כסף מנלן?

המרדף הבלתי פוסק אחר שיפור כלכלתם שלא הצליח, הביא את הזוג ליאוש ואובדן תקוה והם החליטו כי לא נותרה להם ברירה והם חייבים למכור את הדירה כדי לכסות את החובות שהולכים ותופחים בטרם יגיעו למימדים מפלצתיים שיביאום לאיבוד שליטה.

ליבם היה כבד עליהם אך מוצא אחר לא היה נראה לעין. בעיני רוחם הם כבר את השלט "למכירה" מתנוסס על דירתם ובקרוב ייאלצו לעבור לדירה בשכירות.

באחת השבתות ר' אברהם חוזר לאחר התפילה מבית כנסת לביתו כשהוא מדוכדך ומהורהר מפאת מצבו הקשה. הליכתו היתה איטית וכבדה. אין לו לאן למהר, והנה עיניו צדו בעלון המתגלגל על הרצפה ומשום מה הוא החליט להרים אותו ולעיין בו.

אל מול עיניו הוא מופתע לראות מכתב מהרבי מליובאוויטש ובו הרבי כותב לאדם ששאל אותו האם למכור את דירתו על מנת שיוכל לכסות את חובותיו. הרבי מפרט לו בפרוטרוט שהצעד הזה הוא צעד שגוי בעליל והרבי מורה לו בנחרצות לסגת מתוכניתו זו.

במכתב ישנם תחילה כמה נימוקים מדוע לא למכור את הבית ולאחר מכן הרבי מאריך להסביר כי כיהודי המאמין בהשם עליו להוסיף בבטחון במי שדואג לכל ברואי עולם ולהוסיף בעבודת ה' בשמחה. לסיום הוא מברך את הנמען שיזכה בקרוב לרווחה גשמית שתסיר ממנו את המועקה הכלכלית בה הוא שרוי.

ר' אברהם הרגיש שהעלון הזה שהתגלגל על הקרקע והגיע לידו הוא בבחינת "פתקא שנפלה מן שמיא". מאותו רגע התחושה הפנימית שלו התהפכה מיאוש לתקוה. הוא חש שקרן אור מפלחת את ליבו האפל והוא צעד בצעדים בטוחים ונמרצים לעבר ביתו.

רעייתו שהיתה שותפה מלאה לדכדוך ולמועקה רואה את בעלה נכנס לביתו כשהוא מנפנף לעברה בדף מודפס תוך שהוא מבהיר לה שיש חדשות מעניינות. הם יושבים וקוראים ביחד את מכתבו של הרבי פעם אחר פעם והם החליטו כי המכתב הזה כמו נכתב עבורם!

הם שואלים את עצמם פעם אחר פעם מה להם ולרבי מליובאוויטש? הם לא נמנים על צאן מרעיתו, הם אינם קרובים משפחתית למאן דהוא מחסידי חב"ד והם גם לא נפגשו מעולם בצומת חב"דית. כל מה שהם ידעו על חב"ד שקיימת תנועה כזו שבראשה עומד הרבי מליובאוויטש ותו לא.

אך דחף פנימי אומר להם שהמכתב הזה שנמצא בהשגחה פרטית מדבר עליהם ואליהם. הם לא חושבים לרגע שהם הופכים להיות בקרוב חסידי חב"ד או לנהוג במנהגיהם אך בכל מה שקשור למכתב הזה הם נעשים החסידים הגדולים ביותר של הרבי מליובאוויטש.

ר' אברהם מקבל באותו רגע החלטה נחושה שאת הדירה הוא לא ימכור בשום אופן ויהי מה. רעייתו המופתעת מהחלטתו לא רק שלא ניסתה להניע אותו מכך אלא גם תמכה ברעיון וגילתה התלהבות מהתפנית ומהחשיבה המחודשת.

הם כמובן החליטו שהם מוסיפים בבטחון בהשם יתברך ולעבור לקו השמחה מתוך אמונה שלימה שהמצב הכלכלי ישתנה לטובה.

מאותו יום האנרגיות שלהם עלו והתגברו והם קיבלו כוחות מחודשים בכל הקשור לתפעול הכלכלי של הבית. המצב החל להשתפר פלאים ואט אט הם השתלטו על מצבם הפיננסי ועמדו בהחזר החובות במילואם.

עם השנים התרחבו אצלם צינורות הפרנסה והם הרחיבו את דירתם ואף שיפצו אותם לתפארת תוך שהם מודים לבורא עולם על החסד הגדול שגמל עמם מאותו יום שגלגל לידיהם בדרך לא דרך את מכתבו של הרבי מליובאוויטש.

סיפור זה מלמד יותר מכל על השפעתו של נשיא הדור לכל אחד מבני הדור באשר הוא. כל יהודי גם אם אינו קשור לכרם חב"ד כלל הרבי מוצא את הדרך להגיע לכל אחד ואחת מבני ישראל ולעמוד לצידם כשהם זקוקים לעזרה ולהצלה גשמית.  

להערות והארות אשמח ואשיב לדורשיי במייל:  [email protected]

ובווצאפ 2711532-052

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.