COL | יום ח' חשוון ה׳תשפ״ד 23.10.2023

"זום לא פתרון, אין תחליף לישיבה": הישיבה שהוקמה בן-לילה

הישיבות סגורות בשל המצב הביטחוני? בקהילת חב"ד ברחובות הקימו מערך ישיבתי משותף לבחורים מכל הישיבות, קטנות וגדולות | הרב שניאור זלמן ברוד, משפיע בישיבת חב"ד ברחובות אומר ל-COL: "אין תחליף ללימוד אמיתי בחברותא פנים אל פנים. הזום הוא לא יעיל למערכות כמו ישיבה"
הרב שניאור זלמן ברוד, על רקע שיעור בישיבה הקהילתית שהוקמה ברחובות

בעקבות הנחיות פיקוד העורף למלחמת חרבות ברזל, במרבית הישיבות חזרו ללמוד רק בתחילת השבוע.

הרבה בחורים היו 'תקועים' בניו יורק אחרי חודש תשרי בגלל משבר הטיסות, עד שחברות התעופה דאגו להם לטיסה חלופית. אך מסתבר כי בשבוע שעבר במרבית הישיבות בארץ לא התקיימו לימודים ושוב נאלצו בחלק מהישיבות להשתמש כמו בתקופת הקורונה, במערך שיעורי זום ובאמצעות הטלפון.

בישיבת חב"ד ברחובות הקדימו את כולם ובשיתוף פעולה קהילתי הקימו מערך ישיבתי בכפוף להוראות הבטיחות של פיקוד העורף, בשיתוף בחורים מכלל ישיבות חב"ד בארץ, קטנות וגדולות כאחד

בעניין הזה שוחח הרצל קוסאשווילי ברדיו COL עם הרב שניאור זלמן ברוד, משפיע בישיבת חב"ד ברחובות שהיה ממבילי הרעיון ודאג בשת"פ קהילתי להקים מערך לימודים שיכול לשמש כמודל לחיקוי בעיתות חירום.

הרב שניאור זלמן ברוד:

"ברור לכולנו שערך לימוד התורה גבוה ודווקא בימים אלו שעמ"י זקוק לזה. ראיתי שבחורים יושבים בבית ולא מוצאים את המסגרת הנכונה להם. אנחנו לא הקהילה היחידה שעשו את זה אבל פה זה נעשה בתהודה יותר מקיפה", מספר הרב ברוד.

הוא מתאר איך הכל החל: "פנינו למד"א הרב מ"מ גלוכובסקי ולרב חיים אהרון ראש הישיבה וביחד הקמנו פלטפורמה, ישיבה שפועלת קרוב לתשע שעות ביום, שנותנת מענה לתמימים מכל הישיבות גם גדולות וגם קטנות. לא בזום ולא בטלפון".

התוועדות סוערת בישיבה הקהילתית שהוקמה ברחובות:

הרב ברוד מחדד את המעלה בלמידה ישיבתית לעומת הפתרונות המאולצים האחרים:

"זום זה לא מענה, הבחורים זקוקים אפילו יותר מלימוד תורה, למעטפת משפחתית נפשית, רואים תמימים מפטפטים בהפסקות, חווים את החוויות האלו ביחד, מתוועדים. זום וטלפון לא נותנים את המענה הזה.

"בתחילת הקורונה ניסינו להאמין שזה ייתן מענה אבל כשעושים משוב, הרוב מהם אומרים שזה היה נחמד אבל לא נתן מענה, ובהחלט גם אז היה ניתן לפעול יותר. אין תחליף ללימוד אמיתי ופנים אל פנים עם משפיע ועם ר"מ.

"מעבר ללימוד עצמו וגם המעטפת האמיתית: בחור יודע שהוא צריך לקום בזמן כדי להגיע לשיעור חסידות אחרי מקווה, הוא צריך לישון בזמן כדי לקום בזמן. הכל פועל אחרת."


לריאיון המלא:

לגבי הורים שחוששים לשלוח את הבן בגלל המצב הביטחוני, אומר הרב ברוד: "אנחנו צמודים למקלט, לפני יומיים הייתה לנו אזעקה ונכנסנו כולנו למקלט. אני חושב שהבית לא יותר בטוח מאשר בית כנסת שצמוד למקלט. זה מאושר ע"י פיקוד העורף.

"אני פונה לראשי ישיבות ומקבלי ההחלטות: "בלי הרבה מאמץ הצלחנו להגיע ל כ-80 בחורים מישבות קטנות וגדולות. זה מרגש ומרומם ומכניס חיות לא רק בתמימים אלא גם בקהילה. יש שיעורים ברמות שונות, יש מבחנים, אווירה אחרת. אם ראשי הישיבות ורבני הקהילות יטו אוזן לכזה מענה, זו המטרה המשותפת לכולנו.

"הגיעו מכל הישיבות, ראינו במהלך הרישום: מבית שמש, צפת, אלעד, חנוך לנער ועוד, כלל התמימים ממש. עדי כדי כך, שחלק מהישיבות הודיעו שהתלמידים צריכים ללכת לישיבת רחובות ולא צריכים להשתתף בזום ובטלפון.

"אם היינו עושים את זה בקרב כלל הקהילות בארץ זה היה דבר מבורך מאוד", מסכם הרב ברוד.


 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.