צבי סופר | יום ח' חשוון ה׳תשפ״ד 23.10.2023

מבט תורני ואמוני על המלחמה: הרב וולפא על המלחמה בעזה

למה דווקא ביום כיפור ושמחת תורה? יש הטוענים ובצדק "למה עשה הוי' ככה", איך הצליחו הרשעים הארורים הללו לעשות דברים כל כך מפחידים, מבלי שהקב"ה עצר אותם. והרי "בנים אתם לה' אלוקיכם"?! | הגאון הרב שלום דב בער הלוי וולפא במאמר מיוחד על המצב המלא אמונה וביטחון לצד ההתראה על הסכנות החמורות שהגיעו כתוצאה מגירוש גוש קטיף | ומהי תשובת המשקל?
מבט תורני ואמוני על המלחמה: הרב וולפא על המלחמה בעזה
אנשי זק"א בעבודת הקודש ביישובי הדרום (צילום: זק"א) בעיגול משמאל: הרב שלום דובער הלוי וולפא שיחי', כותב השורות

מלחמת עזה גוש קטיף במבט מעמיק של תורה ואמונה

הגאון הרב שלום דב וולפא במאמר מיוחד על המצב המלא אמונה וביטחון לצד ההרתעה על הסכנות החמורות שהגיעו כתוצאה מגירוש גוש קטיף

יש הטוענים ובצדק "למה עשה הוי' ככה", איך הצליחו הרשעים הארורים הללו לעשות דברים כל כך מפחידים, מבלי שהקב"ה עצר אותם. והרי "בנים אתם לה' אלוקיכם"?!

כמובן שאין אף אחד יכול להסביר את דרכיו של הקב"ה, שלא מחשבותיו כמחשבותינו. וזהו כשם שאף אחד לא יכול להסביר את מה שהיה באירופה לפני 85 שנה. או את חורבן בית ראשון ושני (וראה אג"ק חלק כד ע' שלט, וש"נ). ועוד יותר אומר הרבי, שהקב"ה לא זקוק לנו שנבאר ושנצדיק את דרכיו, וגם אינו מבקש את זה מאיתנו. ולכן הצעקה 'למה עשה ה' ככה' צריכה להמשיך ולהישמע גם כאן למטה וגם בשמים ממעל.

אבל ביחד עם הצעקה הזו, צריך לדעת, שעל אף ההסתר פנים שהיה, הרי מעתה עוברים אנו לשלב של ניצחון במלחמות ה', ומילוי הבטחות הקב"ה באופן גלוי, למטה מעשרה טפחים.

 

ניסים גלויים לעם ישראל

והבטחון לכך הוא מזה גופא שגם בחושך הכפול והמכופל של מה שעבר על עם ישראל בימים האחרונים, אעפ"כ ראו נסים גדולים ועצומים שלמעלה מדרך הטבע לגמרי (שעוד ידובר ויסופר עליהם כשוך הקרבות). והרי מזה מוכח, שהכל בא מלמעלה, הן לטוב והן למוטב. כלומר, הן אמת שעברנו מצב של חושך כפול ומכופל, אבל אותו ריבונו של עולם שנתן לנו את המכות, הוא עצמו מראה לנו פנים שוחקות שמתוך החושך הנורא זורח האור, אשר מאיר ומרפא.

ודוגמא קטנה (מיוסד על דברי הרבי בזמן מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים): תחשבו קצת, איך יתכן ע"פ טבע, שהצבא התארגן במשך כמה שעות, מהפתעה של חורבן טוטאלי עם 1300 קרבנות, וחדירה של מאות מחבלים חמושים, שהסתננו לעשרות ישובים, ועם מטר של אלפי טילים הנוחתים על ישובי ישראל, בקיצור, בלבול עצום ונורא. והנה במקום להישבר ולהרים ידים לכניעה מוחלטת, נהפכו היהודים בע"ה תוך כמה שעות, להיקהל ולעמוד על נפשם, להשיב מלחמה שערה, מעטים נגד רבים, ולעבור למצב של התקפה נגד האויב האכזר.

ועוד נס גלוי, שתוך כמה שעות, התגייסו מאות אלפי חיילי מילואים, חלקם אפילו לא קיבל צו 8, אלא באו מעצמם, ובלשון הרבי: "ברגע ששמעו שיהודים נמצאים בסכנה", והתייצבו כאחד להגן על תושבי ישראל, ועשו זאת במסירות נפש ממש, כיון שידעו כבר על התופת שמחכה להם, בניקוי הישובים הנקראים 'עוטף עזה' ממחבלים.

ומי הם אותם חיילים שנכנסו מיד שכם אחד למערכה, הלא הם אותם תושבי ישראל שרק לפני כמה ימים הפגינו בחוצות, ורבים מהם הצהירו שלא יבואו למילואים, ואח"כ נגררו להילחם בכל הקדוש לישראל, כידוע. ופתאום רואים אותם נהפכים בתשובה שלימה ומגלים את נקודת היהדות ומבקשים בעצמם להניח תפילין, ומתחבקים עם חבריהם, באהבת ישראל שאין כמוה.

והרי נסים אלו מוכיחים מעל כל ספק, שהקב"ה מנהיג את כל המהלכים, ושלאחר שקיבלנו סטירת לחי מצלצלת, הרי מכאן ואילך הכל יהיה לטובה ולברכה.

 

למה דווקא ביום כיפור ושמחת תורה?

ועוד נקודה חשובה: אחרי התחלת המלחמה לפני 50 שנה, אמר הרבי, שבכך שבהשגחה העליונה התחילה המלחמה ביום הכיפורים דוקא, הרי זהו מפני אהבתו של הקב"ה לעם ישראל, שכולם נמצאים ביום הכיפורים במצב של תשובה, לאחר התקיעות בר"ה וההתעוררות של עשרת ימי תשובה ושל אחדות עם הקב"ה, ולכן בודאי שמעתה והלאה יצאו מהמצב הקשה (שהיה אז במלחמת יום הכיפורים), וידם על העליונה.

ובמאמר ד"ה 'להבין ענין שמחת תורה' (שנאמר במיקרופון מחדרו הק' לאחר המאורע של שמע"צ תשל"ח), משווה הרבי את יום הכיפורים ליום שמחת תורה, ששניהם הם בבחינת 'אחת בשנה' 'אנא ומלכא בלחודאי', כשעם ישראל נמצאים במצב הכי נעלה לאחר קיום המצוות של חג הסוכות ולאחר הריקודים של ליל שמע"צ. ולכן העובדה שהמלחמה התחילה ביום זכאי של אחדות עם ישראל עם הקב"ה, בשמחת תורה, זה בלבד מעורר זכות עליהם ומלמד שהכל היה לטובה, ומעתה והלאה אך טוב וחסד ירדפונו וישיגונו כל הימים.

ועוד ענין חשוב למדנו מדברי הרבי : בזמן מלחמת ששת הימים, הרי בימים שלפני המלחמה היתה הממשלה מורכבת מחכי"ם שמאלנים, ואז כשהרגישו את גודל השעה, הם צירפו לממשלה את מר מנחם בגין, ונעשה איחוד כל הכוחות. ואז כתב הרבי מכתב בענין זה, וקישר זאת עם הפסוק 'ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי'. שהם התאחדו כדי להציל יהודים, ובאופן של  'ויחן שם ישראל נגד ההר, כאיש אחד בלב אחד'). וזהו ממש מה שקרה כאן, שגם מבחינה פוליטית התאחדו כל הכוחות, וזה משפיע גם על העם כלו. ועוד יותר, שהאחדות של העם כולו, השפיעה גם על חברי הממשלה שתהיה אחדות של כל השורות. (וראה בכל זה באג"ק חלק כד ע' שמה-ו, ובשיחת פ' בהעלותך תשכ"ז).

יש עוד נקודה הכי חשובה, דהנה כולם שואלים, איך יתכן שהצבא הכי משוכלל במזרח התיכון, נתפס בהפתעה כזו. ולא רק הפתעה על עצם חדירת המחבלים, אלא גם על האכזריות שלהם, שאף אחד לא תיאר ולא שיער זאת. וכמובן שאחרי תום הקרבות יעשו חקירות ודרישות, אבל החשש הוא ששוב יסיטו את הויכוח לענינים צדדיים, ולא יעמדו על האמת הפשוטה. והיא, שזה 60 שנה שהרבי עומד ומוכיח בשער בת רבים, שהמדינה מאבדת עצמה לדעת, בכך שלא מסיימים את המלחמות, ותמיד משאירים את הסרטן כשהוא חי ובועט ובאותו הרגע מתחילה כבר המערכה הבאה.

 

הרבי הזהיר שמליוני יהודים בסכנה

והרבי זועק מקירות לבו הטהור, שאם ימשיכו בדרך זו, לגדל ולחזק את האויב המר, הרי בבוא היום הוא ישתלט עלינו ר"ל היה לא תהיה, וכמה פעמים אמר שבגלל הדרך הדיפלומטית הזאת, מליוני יהודים נמצאים בסכנת נפשות. וא"כ מהו הפלא שאויב מר זה, שאנחנו גידלנו אותו, הצליח להפתיע אותנו.

כאשר מישהו רוצה לאבד עצמו לדעת רח"ל, ומזהירים אותו, ומתחננים לפניו שלא ינקוב חור בספינה, הרי אח"כ לא שייך להקשות למה לא עשה הקב"ה נס, שהוא ושאר הנוסעים ישארו בחיים. כי העולם מתנהג בדרך הטבע. ומובן, שכל מה שקרה לו אחרי שהטביע את הספינה, אינו בתור עונש, אלא תוצאה ישירה מהתנהגותו ומהשיגעון שלו.

ויותר מזה יש כאן, שלפני כ-18 שנה, הרי במשך כמה חדשים, עמדו והתחננו לפני ראש הממשלה דאז אריק שרון, ושאר חברי הממשלה, וחברי הכנסת, ולפני החיילים בצבא הגירוש, והזהירו אותם שלא יעיזו לגרש את המתישבים מגוש קטיף, ושאם יעשו כך, הרי לא רק שהם מאבדים את עצמם לדעת, אלא שהם מסכנים מליוני יהודים, וכלשון הידוע שהרבי ציטט שוב ושוב ש'פותחים את כל הארץ לפניהם' (היינו לפני המחבלים - ראה פירש"י בעירובין מה,א).

אבל כל התחנונים לא עזרו, ומי שהעז להפגין מולם או שהשמיע דעתו בנידון, נכנס מיד לבית האסורים, כולל ילדים בגיל 14-15 שישבו במאסר על שניסו לעמוד ולהפגין בצומת. כי אריק שרון ושותפיו התעקשו בטירוף הדעת ממש, ועוד קיבלו עידוד מתושבי "עוטף עזה" שעשו הפגנות בעד הגירוש, וכך גירשו מאות משפחות, אנשים נשים וטף מבתיהם, והרסו להם את החיים, כידוע ומפורסם.

והדבר הכי חמור הוא, שמסרו לחמאס בידים את העיר עזה. לשליטה מדינית וצבאית, ומיד אח"כ הם התחילו לשלוח טילים, כשהבסיסים שלהם נמצאים בבנינים של בתי הכנסת ותלמודי התורה המפוארים של גוש קטיף לשעבר. ולא יאומן כי יסופר, שבמשך כמה שנים, עודדה ממשלת ישראל את מדינת קטאר, להעביר למחבלים בכל חודש עם "שליח מיוחד" מזוודה עם עשרות מליוני דולרים במזומן, בכדי שהמחבלים ימח שמם וזיכרם, יוכלו להפעיל את בתי החרושת ליצור הטילים ושאר אמצעי המשחית, וזאת אע"פ שהממשלה בעצמה אומרת בגלוי, שהכסף הזה הוא עבור מימון הטרור. ולאחר כל זה עומדים ראש הממשלה וחברי ממשלתו, ונדהמים מהאכזריות של מחבלי החמאס. והרי אתם בעצמכם מימנתם את הקעמפים של הטירור, שמחנכים את ילדי המחבלים מגיל קטן, להרוג ולרצוח יהודים לבלי רחם. ומה יעשה הברדלס ולא יטרוף?!

והנה עכשיו ממש מסכנים חיילי ישראל את חייהם בכדי להרוס את המנהרות שבנו המחבלים, מתחת כל רצועת עזה. אבל מי נתן למחבלים חשמל, ומי סיפק להם מלט וברזל, אם לא מדינת ישראל, שידעה בדיוק מהי מטרת הבניה.

בטח תצעקו מיד "אסור לדבר כך" וכו' וכו', אבל אם מתעלמים מכך, הרי זה גופא גורם להמשך ההנהגה של ויתור על עניני בטחון ופתיחת כל הארץ לפני המחבלים. וכפי שכבר נשמעים עתה קולות, שאין צורך להשמיד את המחבלים לגמרי אלא רק לבטל את כוחם והנהגתם בעזה, וכן משמיעים עתה כל מיני ארגוני שמאל, שיש למסור את עזה להנהגת המחבל אבו-מאזן רח"ל. ושוכחים שאם רק שומרים את הנחש חי בתוך הבקבוק, ונותנים לו כל בוקר 'פת שחרית', הרי לבסוף הוא שובר את הבקבוק והורג את זה שצד אותו.

התיקון: חזרה לגוש קטיף ובניית כל יישובי העוטף

 

ולאחר שהקב"ה שב ומזהיר אותנו ע"י עבדיו הנביאים, ואנו ממשיכים להתנהג בצורה כזו, שמזמינה בדרך הטבע את האויב האכזר, הרי גם הקב"ה "אין לו ברירה" כביכול, שהרי גם הוא מתנהג עימנו בדרך הטבע. והקב"ה רוצה לזעזע אותנו, שנפסיק באופן טוטאלי את הדרך המופקרת הזו, שכאילו דוקא ע"י חיזוק חיות הטרף, עי"ז נלמד אותם שלא לטרוף.

ושוב, אין הכוונה לומר שההשמדות הנוראות באו בתור עונש על ה'התנתקות', כי אף אחד אינו יכול לטעון שדוקא לו מובנים החשבונות דלמעלה. אלא שזוהי תוצאה טבעית ישירה של ההפקרות המדינית והבטחונית, שאחראים לה כל חברי הממשלה.

ואינני יכול לסיים את המאמר הזה, לפני שאזכיר עוד נקודה שיש להתבונן בה. הרי במלחמה זו אומרים לנו בכל יום, שחיל האויר השמיד מטרות של יצור טילים, ומודיעין, וקמפים שבהם מכשירים את המחבלים. ואני שואל שאלה פשוטה, אם יש לכם בנק מטרות כל כך מדויק ומשוכלל, למה חיכיתם עד היום ולא השמדתם את המטרות הללו?!

וב"ה, שכפי הנראה עתה, רבים למדו את הלקח. ונקוה שלא יהיו עוד מעשים מופקרים כאלו, אלא שכל מי שאפילו ידבר דיבור שמשמעותו תמיכה במחבלים או עידוד לעשיית דבר רע ליהודי, או בניה על שטחים של ארץ ישראל (עיין ערך תנועת 'רגבים') הרי אדם זה יכנס לבית הסוהר לכל ימי חייו. ועוד והוא העיקר, שחיסול המחבלים יהיה לא רק לחמאס בעזה, אלא דין שווה יהיה גם למחבלים ביהודה שומרון ובנימין.

ולאור כל הנ"ל, הרי בתור 'תשובת המשקל', יש לקבל החלטה, שניגשים מיד, עוד לפני סיום המלחמה, לבניה מחדש של כל ישובי גוש קטיף ושל כל ישובי עוטף עזה. שרק תשובה מאהבה כזו הופכת את הזדונות לזכויות, בטוב הנראה והנגלה.

ואני מדגיש שוב, שכמובן אין הכוונה שהרציחות בו כעונש רחמנא ליצלן. וכל הנ"ל נכתב רק בכדי שהמדינה תפסיק את ההתנהגות המופקרת המסכנת חיי מליוני יהודים.

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
סליחה הרב וולפא
ח' חשוון
שזלזלנו לא קלטנו מספיק נכון את הצעקות שלך בתקופת ההתנתקות. אני מבקש ממך סליחה אישית. אני בטוח שאם היינו זועקים בדרך שלך ולא לצאת ידי חובה הפשע הנורא לא היה יכול להתאחש בגוש קטיף.
נקווה שכולם יתעוררו ולדעת שגם השלום עם מצריים מסוכנת מאד
2.
הרב
ח' חשוון
צו השעה עכשו הוא להתגייס לצבא, מלחמת השם, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה, כפסק הרמבם בהלכות מלכים. וכפסק השו"ע שכ"ט, נכרים שצרו כו' יוצאין כל ישראל בשבת כו'. מי הם היוצאים להילחם? "ההם" ? או כולנו? השיטה של הרבי לא היתה נגד שירות בצבא, אלא בעד לימוד התורה. בזמן הזה שהמלחמה היא גם בעורף, גלשנים ורחפנים, ה"י. כל בחור ישיבה צריך לדעת ולהכין כלי נשק ובע"ה ננצח במלחמת ה', ונכבוש כל האומות מסביב.
3.
מאמר נפלא
ח' חשוון
ומתון חכמה וזקנה יש כאן ימים ידברו עמ''וש ורוב שנים יודיעו חוכמה
הערה קטנה המצב בתשכ''ז היה הפוך הימין נכנס לממשלת סמול הרבי התנגד בתוקף לכל ממשלת סמול
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.