מערכת COL | יום כ"ב חשוון ה׳תשס״ו 24.11.2005

"לולא הרב פינסון נשתכחה תורה מתוניסיה"

יצחק כרמלי, המטייל הנודע, נסע לתוניס וחזר עם רשמים, אותם מפרסם השבוע בעיתון 'משפחה'. ביומן-המסע, מספר כרמלי על הביקור בישיבת חב"ד הקיימת בתוניס מזה עשרות שנים ואשר נחשבת יחד עם הישיבה בג'רבה, לישיבות היחידות שנותרו במדינות ערב. בהמשך הכתבה, מספר כרמלי על פעילות חב"ד במקום ועל הרב פינסון, שליח חב"ד בתוניס.במרכז רחוב 'פלסטין' (כמה סימבולי השם הזה) אני מוצא את ישיבת חב"ד בראשותו של הרב פינסון שליט"א שעליו נאמר "לולא הרבה פינסון נשתכחה תורה מתוניסיה". מחוץ לבניין הישיבה אין שום איזכור המעיד על הפעילות המתרחשת בו. את הבניין אני מאתר בזכות החיילים החמושים והדרוכים המוצבים מחוצה לו. גם כאן החיילים מסרבים לתת לי לצלם את הבניין או אותם על רקע הבניין. בכניסה לישיבה מקדם את פנינו ר' בנימין, מזכירו הנמרץ של הרב פינסון שיצא את תוניס לרגל חופשת "בין הזמנים". ממול לכניסה מתנוססות שתי תמונות, תמונת האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, ולהבדיל תמונת נשיא תוניסיה, זיין אל אבידין בן עלי. "הוא באמת נשיא טוב", מסביר ר' בנימין ונשמע מתנצל, "אנחנו אוהבים אותו והוא אוהב אותנו". המשך היומן המרתק ב'כתבה המלאה'
בהמשך אני מגלה תמונות נוספות של הנשיא. זו כנראה תוספת לחומרא אני חושב לעצמי. הישיבה נוסדה בשנת 1962 והיתה בגדר חידוש. הייתה זו הישיבה הראשונה שסיפקה תנאי פנימייה מלאים. עד אז קמו ונפלו מספר מוסדות שכשלו. בהענקת חינוך על טהרת הקודש כזה היה גורלו של תלמוד-התורה "אור-תורה". הת"ת שנוסד כתשובה לבתי הספר של אליאנס, פשט את צורתו, ובמשך הזמן, איבד מצביונו הרוחני, עש שהגיע למצב שחלק ממלמדיו היו ערבים.

חסידות בלב תוניס

מיד עם בואו לתוניס של הרב פינסון, לפני יותר מ-40 שנה, בשליחות רבו, הוא פתח יחד עם רעייתו שני בתי ספר, אחד לבנים ושני לבנות משנת החסידות שהייתה זרה לתוניסאים, נקלטה אט-אט. פעילותו כוללת חוגי בית, סעודות מצוה והתוועדויות - מושגים שלא היו מוכרים כלל בתוניס. מבוגרי הישיבה המתגוררים בארץ, שמענו על תקופת ראשונים בישיבה. לא פעם ולא פעמיים קיבלה הישיבה צו סגירה. העילה: הלימודים מתקיימים בשפה זרה. הרב שלא נרתע העתיק את ישיבתו לבתי המלמדים שם למדו תורה בסתר. כדי לחנך את בניו, מסר הרב את נפשו, וכיום הם משמשים כשליחים בארצות אירופה. חלק מהם דוברים עדיין את השפה הערבית, זכר לימי תוניס.

מדרגות ישנות מובילות אל הקומות העליונות. מתברר כי בבניין פועלת מאפיית מצות לפסח, וכבר היום אפשר לראות שקי חיטה מוכנים ליד אבני הירחיים. אחד מהאולמות משמש לספריית ענק המורכת מספרים הכתובים בשלוש שפות המדוברות בבניין: צרפתית, ערבית ועברית. כחסיד דאג הרב גם לבניית מקווה במקום. שרידי קרשי הסוכה שבחצר, תנור אפיית המצות ושקי החיטים שנקצרו בסמוך לשבועות, מעידים על פעילות סביב מעגל השנה!   
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.