מערכת COL | יום כ"א חשוון ה׳תשס״ו 23.11.2005

"שליחות" - במרכז הכינוס ה-46 של חסידי חב"ד

חסידי חב"ד מכל רחבי הארץ - בהם מאות אברכים ובחורים ששבו מחודש תשרי בחצר הרבי מליובאוויטש ומשליחויות שונות ברחבי הארץ והעולם - השתתפו בכינוס השנתי ה-46 של חסידי חב"ד בארץ ישראל. הכינוס נערך באולם המופעים ב'נצר סרני', ביומו המסורתי - כ' במרחשוון, יום הולדתו של הרבי הרש"ב, האדמו"ר החמישי בשושלת נשיאי חב"ד. את שלחן הנשיאות פיארו רבנים, ראשי ישיבות, שלוחים ומשפיעים. הדוברים עסקו בנושא השליחות - יצירתו חובקת תבל של הרבי מליובאוויטש אשר הביאה לנהירה עצומה של המוני בית ישראל - בחזרה אל המסורת, וקראו לכלל חסידי חב"ד להצטרף למפעל השליחות - כל אחד לפי יכולתו. סיקור נרחב וגלריית תמונות ב'כתבה מלאה'
(צילום: מאיר דהן)

זה נערך מדי שנה, כאשר האפרוריות של חודש חשוון וגשמי החורף הראשונים המשמעותיים יורדים משמים על הארץ. הדיה של ההכרזה "ויעקב הלך לדרכו" עדיין מהדהדים באזניהם של אלפי האורחים ששבו מחודש החגים בחצרות קדשנו - הלוא הוא בית מדרשו של הרבי מליובאוויטש בברוקלין שבניו-יורק - אותה שמעו עם תום החגים, עם תום עונת הקיץ החמה, עם המעבר אל עונת החורף וגשמי הברכה.

את האפור המשתלט הזה על חיינו, במין שיגרה של אווירת התכרבלות והתכנסות, שבר היום הכינוס הארצי השנתי של חסידי חב"ד, שנבחר להתקיים בתקופה, כדי שישמש בין השאר מעמד 'קבלת-פנים' לאורחים שעשו את חודש החגים בחצר הרבי, ולמאות שלוחים שעזבו את בתיהם בחודש זה כדי לעשות את חגי תשרי עם יהודים בפינות רחוקות ונידחות בעולם הגדול.

כ"ף במרחשוון הוא היום המסורתי שבו עורכת צעירי-אגודת-חב"ד, מדי שנה, זו השנה ה-46, את הכינוס השנתי של חסידי חב"ד שבו היא מתווה את יעדיה של תנועת חב"ד בארצנו הקדושה בשנה שלפנינו.

הכינוס נערך השנה באולם המופעים של קיבוץ 'נצר סירני' (הסמוך לבאר יעקב). אווירה מרוממת של אחוות חסידים ליוותה את כל מהלך הכינוס, שבמרכזו עמד נושא ה'שליחות'. רבנים, ראשי ישיבות, שלוחים ומשפיעים נשאו דברים בנושא זה, מפעל שהביא למהפך עולמי של נהירת המוני בית ישראל בחזרה אל מסורת ישראל, מהלך שמוביל ומכין את העם להתגשמות חזון הגאולה של הרבי כי "הנה הנה משיח בא".

את פני הקהל הרב קיבל בדברי פתיחה המנחה הרב נפתלי הכהן רוט, מנהל המרכז חינוכי-חסידותי של צעירי-אגודת-חב"ד, על מעלת היום וסגולתו ודברי מבוא לנושא המרכזי של הכינוס: "שליחות - כפי יכולתך". הכינוס נפתח בתפילה - פרק ק"ד בתהילים, הוא הפרק המתאים לשנתו של הרבי. הרב שמואל בקרמן, מנהל בית חב"ד בעיירה הסמוכה באר-יעקב, מתכבד לומר את פרק התהילים עם הציבור, פסוק בפסוק.

"פותחין בדבר מלכות". כל כינוס של חסידי חב"ד נפתח בדברי תורה מתורתו של הרבי מליובאוויטש. בכל מתכבד מזכיר בית דין רבני חב"ד בישראל ורבם של חסידי חב"ד בקרית-מלאכי בשכונת 'נחלת הר-חב"ד' - הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי. הרב ירוסלבסקי למד עם הציבור מכתב ששלח הרבי בעבר לכינוס השנתי, וקרא לציבור להתחזק בקיום הוראותיו של הרבי ובהתקשרות אל הרבי, תוך שהוא מתבל את דבריו בדברי חסידות ומעשים מרבותינו נשיאינו. 

נוכח מעשים וקריאות שנעשו באחרונה בידי אנשים שונים המזוהים כחסידי חב"ד, בניגוד גמור לדרכה הרעיונית של תנועת חב"ד ומשנתה אשר עוצבה ונקבעה על-ידי רבותינו נשיאינו, דיבר הרב ירוסלבסקי בצער רב וציין כי אלה פעולות של אנשים בלתי אחראיים, הפועלים מחוץ למסגרת, ללא אישור בית דין רבני חב"ד ומרכז צעירי-אגודת-חב"ד. הוא קרא לקהל הרב להתלכד סביב הרבנים, ראשי הישיבות והמשפיעים המתווים לנו את הדרך כפי שהרבי התווה.

אין התוועדות חסידית ללא שירה וניגונים חסידיים. מקהלת חסידי חב"ד עם הזמר החסידי ר' יוני שלמה שהגיע במיוחד מצרפת פוצחת במחרוזת ניגוני חב"ד וסוחפת חיש מהר את הציבור הרחב למעגלי ריקודים גדולים ברחבי האולם, לצלילי תזמורתו הנעימה של ר' יוסף חיים משה.


פרישת שלום מ'בית חיינו'

כמיטב המסורת, היווה הכינוס הארצי קבלת פנים ופרישת שלום מחודש החגים ב'בית חיינו'. אל הבימה מוזמן לשאת דברים הרב ישראל נח שניאור ויכנין, ראש ישיבת "מעיינות" בירושלים לחלוק רשמים מהחוויות הרוחניות-חסידיות של חודש החגים ב'בית חיינו'. הרב ויכנין דיבר על כך שמצד אחד מצויים אנו בתקופה קשה לכל אחד מחסידי חב"ד שבה איננו זוכים לראות ולשמוע את הרבי, אך מאידך כל אחד מרגיש את החיות ואת הכוח שאנו ממשיכים ומקבלים מהרבי ביתר שאת וביתר עוז. הרב ויכנין סיפר על 'ווארט' (אמרה חסידית) ששמע מחמיו הרב יצחק גולדברג, ראש ישיבת 'תומכי-תמימים' במגדל העמק:

"בתפילת שחרית אנו מתפללים מידי יום "ה' מלך, ה' מלך, ה' ימלוך לעולם ועד". הפסוק מתחיל בלשון הווה, עובר ללשון עבר, ומסיים בלשון עתיד. לכאורה היה מקום להתחיל בלשון עבר. אלא התשובה לכך היא: אם רוצים שהעתיד יהיה בידיים שלנו ושנזכה לצעוד יחד עם הרבי בגאולה העתידה, עלינו לדעת כבר עכשיו ש"ה' מלך", ושמלכותו וכוחו פועלים כבר היום.

הרב ויכנין סיפר על נשיאת הארגונים היהודיים בארה"ב שבשיא מאבקו של הרבי בנושא "רגע של שתיקה", בבתי הספר הממלכתיים בארה"ב, היא הגיעה לביקור בהתוועדות של הרבי. האישה, שיחד עם ארגונים יהודיים רבים התנגדו ליוזמה בטענה שיש להפריד את הדת מהמדינה, האזינה בקשב רב לדבריו של הרבי ובסיום שחה לשליח חב"ד שהביאה ל-770: "אני לא כזאת אישה חלשה שאשנה את  דעתי לאחר חצי שעה ששמעתי את הרבי", אמרה, "אך בחצי שעה הזאת היה ברור לי דבר אחד: "הרבי צודק". אנו, כחסידים 'מקושרים' לרבי יודעים מה האמת וכמה צדק הרבי, ועלינו לחיות את הרבי, להרגיש ש"ה' מלך" בהווה, ולהתכונן כיאות לקראת הגאולה הקרבה".

הרב יוסף באגד, מייסדה של ישיבת 'נחלים', שרבים מתלמידיו משמשים כיום כשלוחים בארץ ובכל רחבי תבל, מקפיד להשתתף בכינוס מדי שנה בשנה. הרב באגד נשא דברים קצרים ושיבח את פעילות חב"ד המקיימים את דברי השולחן-ערוך בהלכה הראשונה: "ואל יבוש מפני המלעיגים", ואשר פרצו ביוזמות הפצת המעיינות, שכיום מהוות אבן יסוד לתנועות התשובה השונות הפועלות ברחבי העולם.


"שליחות – כפי יכולתך"

הנושא המרכזי של הכינוס הוא "שליחות – כפי יכולתך". דברים בנושא מוזמן לשאת הרב אליעזר ברוד רבה של כרמי יוסף וראש בית מדרש להוראה 'אור-מנחם' בכפר חב"ד. הרב ברוד פותח בדברים על מעלת דורנו לעומת דורות עברו בהם לא מצינו את נושא השליחות כפי שהוא קיים כיום, והדגיש בדבריו כי כל חסיד חב"ד הוא "שליח" להפצת מעיינות התורה והחסידות, וכי עלינו להתמסר לעבודת השליחות כל אחד כפי יכולתו.

"המצב הרוחני של יהודים רבים בארץ הוא מצב של פיקוח נפש. כל חסיד יכול להציל נפשות רבות, וזו המשימה המיידית והחשובה שצריכה לעמוד מול עיננו". אמר הרב ברוד, שהציע הצעה מעשית לפעול בקרב קהלים גדולים אליהם צבא השלוחים – מנהלי בתי חב"ד בישראל לא מגיע כיום, כגון: מושבים רבים וישובים קהילתיים רבים ברחבי הארץ. "במקומות אלו יש צימאון רב לכל דבר שביהדות, וכל חסיד חב"ד יכול לאמץ לעצמו ישוב או כפר בו הוא יוכל לפעול ולהפיץ את מעיינות התורה והחסידות, כמובן באישור ובהסכמת מרכז צעירי-אגודת-חסידי-חב"ד הממונים על פעילות חב"ד בישראל".

הרב ברוד קרא לציבור לאמץ את התכנית החדשה של מרכז צעירי אגודת חב"ד - שכל אחד מחסידי חב"ד יאמץ מקום שבו הוא יהיה אחראי להפיץ את מעיינות החסידות ולהכינו לקבלת פני משיח צדקנו. מי שיכול לאמץ מושב שעדיין אין בו שליח קבוע, או מי שיכול לאמץ שכונה בתיאום עם השליח הראשי באותה העיר, או לפחות את מקום העבודה שבו הוא עובד - חייב לעשות זאת. "כל חסיד הוא שליח" ציטט הרב ברוד את דברי הרבי. זו השליחות העיקרית והמשימה האישית המוטלת על כל אחד ואחד. עם זאת ציין הרב ברוד כי הפעילות צריכה להיעשות על-פי המתווה ובמסגרת שקבע הרבי, באמצעות המוסד שיסד הרבי לרכז ולהפעיל את הפצת המעיינות חוצה - צעירי-אגודת-חב"ד.

על משקל המושג החסידי הידוע "חסידים - משפחה אחת", בחרו מתכנני הכינוס נושא מעניין - "שלוחים - משפחת אחת". אין לאב נחת יותר מאשר לראות את כל בניו משמשים פאר כשלוחיו של הרבי נשיא דורנו. כזה הוא הרב זאב דב סלונים, חבר בי"ד רבני חב"ד, רב מרכז העיר ירושלים, שכל בניו מכהנים בשליחות במקומות שונים ברחבי העולם. הרב סלונים דיבר באריכות על מוסד השליחות שהוא הדבק המחבר ומלכד את כלל אנ"ש ברחבי תבל.

הוא הרחיב ודיבר על הכוח והצורך של השלוחים להסיר את האבק והעפר המכסה ומעלים, ולגלות את הניצוץ היהודי החבוי בכל אחד ואחת. בסיום דבריו, קרא הרב סלונים לקבל החלטות טובות מעשיות מהכינוס, ביום זכאי זה, כ' מר-חשוון, יום הולדתו של כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע, לצאת ולהפיץ את מעיינות החסידות ולהתרכז בשליחות העיקרית: להכין את העולם כולו לקבלת פני משיח צדקנו.

הרב מנחם מענדל רוט, משפיע בישיבת תומכי תמימים בביתר-עילית נשא דברים אף הוא בנושא השליחות, מקודת מבט נוספת: הזכות והיכולת של כל חסיד לתרום להגשמת ה'שליחות העיקרית' שהיא הכנת העולם לקבלת פני משיח צדקנו. הרב רוט, הצעיר, דיבר על כך שכל אחד צריך לדעת שהוא השליח האישי של הרבי, וכי העניין של 'שליחות' זה לא רק להשפיע על הזולת, אלא שכל דבר שחסיד עושה - הוא למעשה שליח של הרבי. הרב רוט האריך גם בגילוי ה'משיח' הפרטי – ה'יחידה' שבתוך כל אחד ואחת שעל-ידה מזרזים פועלים את ביאת המשיח.


"שליחות במעיל פרווה"

בשיאו של הכינוס הוחשכו האורות ועל המרקעים הגדולים שהוצבו בצידי האולם נראתה דמותו הקורנת של הרב נשיא דורנו. שיחת-קודש בנושא "שליחות במעיל פרווה" הוקרנה בפני המשתתפים, דברים שלמד הרבי מהוראת סיפור שליחותו של חמיו, הרבי הקודם, רבי יוסף יצחק שניאורסאהן זי"ע, האדמו"ר השישי בשושלת נשיאי חב"ד, כאשר נשלח על-ידי אביו הרבי הרש"ב (בעל יום ההולדת ביום זה) להיפגש עם שר בממשלת רוסיה – בפרטרבורג, כשהוא לבוש במעיל פרווה. הרבי הסביר כי מדבר הסיפור אנו למדים כי על חסיד לדעת שעליו לצאת לשליחות, לא להסתפק בד' אמות של תורה. מאידך, עליו לדעת כי יש לצאת לשליחות עם מעיל פרווה, אשר למרות משאו אין זורקים אותו, כדי לשמור את האוצרות הפנימיים ולהיות מוגנים מפני רוחות חיצוניות.

לדברי נעילה והחלטות טובות הוזמן הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב יו"ר צעירי-אגודת-חב"ד ויו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העומד בראש הכנס. הרב אהרונוב הזכיר בפתח דבריו כי עלינו לערוך חשבון-נפש אמיתי ונוקב, לאחר האירוע הנורא והמזעזע של הרס וחורבן חבל-ארץ שלם בארץ-ישראל, גירוש ועקירת כעשרת אלפים יהודים מבתיהם, ומסירת יישובי ישראל לידי מחבלים ומרצחים.

"יותר מכול אנחנו נדרשים לחשוב, איך הגענו למצב כזה, שיהודים ותנועות, שחרתו על דגלם את שלמות הארץ ובנו ערים ויישובים במשך עשרות שנים – איך פתאום הם עשו תפנית נוראה כזאת, והגיעו לכניעה משפילה כל-כך לפני מחבלים שפלים", אמר הרב אהרונוב, והסביר: "התשובה היא אחת – כשמתנתקים מיהדות, מתנתקים מארץ-ישראל. כשמתנתקים מתורה ומצוות – מתנתקים מעם-ישראל. כשמתנתקים מהנחת תפילין ומשמירת שבת – מתנתקים בסופו של דבר גם מפיקוח-נפש של מיליוני יהודים".

בהמשך קרא הרב אהרונוב לבאי הכינוס להתגייס כבר עכשיו, ולצאת לפעולה גדולה ורחבה, שתחזק את רוח היהדות בקרב המוני בית-ישראל. בסיום, הדגיש הרב אהרונוב  כי צעירי אגודת חב"ד היא הזרוע שהרבי יסד  כדי שתשמש מסגרת ארגונית אחראית לנושא השליחות ופעילות חב"ד בארץ. לכן, כל מי שרוצה לפעול, ימצא בצעירי אגודת חב"ד אוזן קשבת ואפשרות להשתלב באחד מתוך מגוון של מסלולי שליחות, המאפשרים לכל אחד ואחת להשתלב, כל אחד לפי כוחו ויכולתו, בעבודת השליחות.

הכינוס הסתיים במחרוזת ניגונים נוספת, עם השיר "כי אנו עמיך" עליו אמר הרבי כי שיר זה שייך לצעירי אגודת חב"ד (שיחת ג' חול המועד סוכות תשכ"א). הזמר יוני שלמה ומקהלת אנ"ש הלהיבו את הציבור בשירת "שיבנה בית המקדש" ו"אני מאמין". הקהל יצא מהכינוס בתחושת אחדות ובהחלטה נחושה להגשים את השליחות העיקרית שהטיל עלינו הרבי - להכין את העולם כולו לקבלת פני משיח צדקנו.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
למה לא כותבים מי זה מי?
כ"א חשוון ה׳תשס״ו
יפה מאוד, רק חבל שלא כותבים מתחת לתמונות מי הם האנשים שמופיעים בתמונות.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.