מערכת COL | יום ט"ז חשוון ה׳תשס״ו 18.11.2005

פיאמנטה השיב לשאלות גולשי פורום המוזיקה החסידית

ר' אבי פיאמנטה היה אורח 'פורום למוזיקה חסידית' של האתר תפוז. פיאמנטה השיב לשאלות המגוונות שהופנו אליו על-ידי הגולשים בפורום: מתי יצא הדיסק הבא, מתי פתח בקריירה המוזיקלית שלו, כמה שווה החליל, מה דעתו על המוזיקה החסידית המודרנית, מאיזה גיל הוא מנגן, מה השיר האהוב עליו, קשריו עם הרבי,  ועוד.COL מפרסם חלקים נבחרים מהראיון עם ר' אבי פיאמטנה ב'כתבה מלאה'
פיאמנטה השיב לשאלות גולשי פורום המוזיקה החסידית

מתי יצא הדיסק הקרוב?

הדיסק הקרוב יצא אי"ה בתוך ארבעה חודשים... (סביבות אדר \ ניסן).

מתי התחלת את הקרירה המוזיקלית שלך? ואיך נהיית חסיד חב"ד?

מוסיקה הייתה בביתנו מאז ומתמיד, אפילו סבי יוסף פיאמנטה ז"ל בנוסף להיות רופא ניגן ב"עוד" (כלי מיתר שמשתמשים בו בדרך כלל למוסיקה ערבית)

דודי אלברט פיאמנטה הוא אחד המוסיקאים שהשפיעו על כל תרבות המוסיקה בארץ. הוא מהראשונים שהביאו ג'אז לארץ וכן הוא זה ששילב בין מוסיקה מערבית למוסיקה מזרחית וישראלית - ועד היום הוא גורם משפיע על המוסיקה בארץ.

כשאימי  ז"ל הייתה ילדה הם גרו בירושלים ביחד עם דודי ובני-דודים בבניין אחד ועד כמה שהיא רצתה וחלמה שיהיה לה פסנתר לא היה ניתן הדבר. כשעברנו לבית משלנו הדבר הראשון לפני רהיטים היה לקנות פסנתר. כך שמאז שאני זוכר את עצמי ניגנתי בפסנתר.

אחי יוסי שמבוגר ממני ב-4.5 שנים, ניגן על גיטארה שקיבל מאלברט דודנו, לאחר שניגן בלהקות שונות בהיותו בן "עשרה" ניגן בלהקה צבאית. (להקת התותחנים).

אני למדתי אז בכפר הירוק והייתי עורך את התוכניות המוסיקאליות בכפר ומופיע שם באופן קבוע. באיזה שלב התחלתי לנגן על חליל ומאז הצטרפתי אליו והקמנו את להקת פיאמנטה.

בזמנו הופענו בארץ בסיבובי הופעות בכל הערים והעיירות ובקיבוצים ביחד עם צביקה פיק להקהת ה"עוד". לאחר מכן הגיע לארץ ענק-הג'אז העולמי סטן גץ להופיע  בפסטיבל ישראל. נפגשנו, ומרוב התפעלותו מהמוסיקה ומסיגנון הנגינה המקורי שראה אצלנו החליט לדחות הופעות באירופה ונשאר בארץ להקליט איתנו תקליט. בזמנו היה זה דבר מרעיש ביותר בכל העיתונים הגדולים היו כתבות צבע על ההישג שמוסיקאי בקנה מידה כזה עושה פרוייקט מוסיקאלי עם מוסיקאים מהארץ. לאחר מכן יצאנו  לייצג את ישראל בחגיגות השלושים לישראל בסיבוב הופעות בארה"ב ובקנדה.

נשארנו בניו-יורק ואז זכינו להגיע לרבי מליובאוויטש. אם נשאר לרגע בנושא המוסיקה, זכינו להופיע לפני הרבי, בכמה וכמה הזדמנויות ובעידוד הרבי עם מכתב ארוך ונדיר התחלנו להופיע ברחבי העולם בבתי-חב"ד השונים. כגון: ברזיל, דרום אפריקה, תאילנד, צרפת, אנגליה, רוסיה וכו'.

זכינו להתמחות בניגוני חב"ד וכן לנגן ולהביע את הניגונים בכלים שלנו כגון הגיטארה החשמלית של יוסי והחליל. זכינו להתחיל ביחד עם אלי ליפסקר את הנגינה בשמחת בית-השואבה בקראון-הייטס לאחר שהרבי עורר את העניין ומאז נהפך הדבר למסורת חב"דית בכל העולם כולו.

מה אתה אומר על מוזיקת הדאנס והטראנס והרוק החסידית?

במשך השנים בהסטוריה היהודית יצא שהמנגינות והשירים של היהודים בארצות השונות היו מושפעים באופן מסויים מהמוסיקה בארצות בהן גרו. ידוע שבתקופת בית-המקדש היהודים היו המפותחים ביותר בעולם במוסיקה.  ומכל העולם הגיעו מוסיקאים להקשיב וללמוד מהמוסיקה היהודית. את המוסיקאים הלווים הכשירו ואימנו מגיל קטן ביותר והצליחו להגיע לרמה רוחנית שלא הייתה בעולם כזאת. בזמן הקרבת הקורבנות היו מנגנים מוסיקה ש"קורעת" את נפש היהודים שמקריבים ומביאה אותם לתשובה עליונה ביותר.

אחרי חורבן בית-המקדש התפזרו המוסיקאים היהודים בכל רחבי תבל ובכל מקום שהגיעו  נהפכו למוסיקאים המובילים באותה ארץ. כך שכל העולם בשורש הושפע מהמוסיקה היהודית ומאחר ולא היו מכשירי הקלטה ולא הייתה דרך לשמר את המנגינות שהיו אז אין לנו לצערנו דרך  לשחזר מוסיקה זו.

כידוע, והרבי מרבה לדבר על כך יש את עניין בירור הניצוצות שבאופן כללי פירושו שלאחר שניצוצות הקדושה התפזרו לכל עבר ונתערבבו עם הפך הקדושה, תפקיד היהודים בכל ההיסטוריה הוא להחזיר את ניצוצות הקדושה למקורם. וכך גם במוסיקה.

לפני עשרות שנים כשהיו מנגנים שירים יהודיים וחסידיים בליווי תזמורות למשל באירופה או ברוסיה היה נשמע הדבר כמו מארשים צבאיים ובסיגנונות שיחסית למנגינה שהייתה מוכרת רק משירה בפה היה נראה הדבר למודרני באותה תקופה. לאחר מכן ככל שהתקרבנו לתקופה שלנו השירים היהודיים  החלו להיות מנוגנים בכלים חדשים יותר, כך שבל תקופה ההתחלה של שימוש בכלים ועיבודים עכשווים נתקבלו ברגשות מעורבים.

לפי דעתי כאשר ניגון מנוגן בהרגשה של לפרוק עול הדבר משפיע על המאזינים וגורם להם לחלישות  בקבלת עול התורה והמצוות. ההבדלים הם דקים מאד. למשל ההבדל בין שמחה להוללות יכול להיות דק ביותר. מתווסף מימד נוסף והוא ההחשפות של אנשי התורה והנוער שומר התורה לענינים וכן למוסיקה שלא בקדושה. כנראה שישנם סיגנונות במוסיקה שלפני שלושים שנה היו יכולים להזיק למאזינים והיום כבר האוזן והרגש מסוגלים לקבלם.

מימד נוסף חשוב הוא שחב"ד חוץ מההתעמקות בתורת החסידות אין עומק בתורה שמשתווה אליה, תפקידם להשפיע ולקרב יהודים שעדיין  לא זכו להכיר את דרך התורה ובתור חלק מהתקשורת איתם ישנם מצבים שמשתמשים במוסיקה שמוכרת להם כך שיכולים לקבל את ההשפעה יותר בקלות.

הרבה פעמים קשה (ובעיקר בתקופה הזאת שהתקשורת היא כמו שהיא), להפריד בין סוגי המאזינים.

אני תמיד אוהב להשתמש בדוגמה שתרופה מסויימת שיכולה אפילו להציל חיים של אדם אחד אותה התרופה יכולה להיות רעל קטלני לאדם אחר. וכך במוסיקה דברים מסויימים שיכולים לעורר ולקרב אנשים מסויימים לדרך התורה אותם דברים יכולים לגרום לפתח טעם בסיגנונות שאסור להחשף אליהם.

על מה אתה מנגן בדיוק על איזה כלים?

אני מנגן בפסנתר וסינטיסיזרים וכן בחליל צד.

מדוע הפסקת להופיע ביחד עם אחיך?

ובכן, לא הפסקתי להופיע עם אחי - ועד עכשיו למרות שהוא גר בארה"ב ואני בארץ אנו נפגשים ברחבי העולם מספר פעמים בשנה להופעות גדולות יותר. לכל אחד מאיתנו יש תזמורת משלו במקום בו הוא גר כך שאנו מצטרפים אחד אל השני בהתאם למקום ההופעה.

ממה עשוי החליל שאתה מנגן עליו?

החליל עשוי מכסף.

כמה דיסקים הוצאת עד היום?

קשה לי כרגע לזכור אך למעלה מ-12.

האם חליל קשור איכשהו לכליזמרים?

חליל הוא אחד מהכלים שגם מוזכר במשנה בבית המקדש וליווה את עם ישראל בכל התקופות עד שלפני מספר שנים זכיתי בפסטיבל הכליזמרים בצפת בפרס הראשון וזה עם החליל.

נעלמת בתקופה האחרונה...

לא נעלמתי ובקרוב בעז"ה תהינה הפתעות.

האם היה לך קשר עם הרבה מלובאוויטש?

היה קשר, גרתי ליד חצר הרבי במשך 14 שנים ובברכת הרבי עברנו לגור בארץ ועד עכשיו ממנו אני מקבל את השראתי ומשתדל למלאות את השליחות בנאמנות.

כמה עלות החליל שיש לך?

בסביבות ה-3.000 דולר.

של מי הלחן של השיר הפופולארי שלך `סימן טוב ומזל טוב..`?

השם לא מוכר לי אך מקור השיר מאיזה מקום באירופה.

איך התחלת עם המוזיקה בתור זמר?

שירה לא הייתה  הצד החזק אצלנו. שרנו כדי להכניס חיות בשירים ולשמח והצלחנו ליצור סיגנון שיש בו בנוסף לשמחה ולרצינות הומור מסויים שמיוחס לפיאמנטה.

איך אתה רואה את המוזיקה החסידית בעוד שנה שנתיים? מתקדמת? הולכת ומתמעטת?

בתקופה הזאת בכלל בעולם ישנה נטיה של נסיגה ממוסיקה רועשת וחשמלית - לפי דעתי במשך השנים הבאות תיווצר הכרה עמוקה יותר בניגונים השקטים החסידים העמוקים. אנו רואים  בקרב קהל הולך ורב מהכיפות הסרוגות שמבקשים דווקא ניגונים חסידיים מקוריים ודבר זה הולך ומתפשט. דבר חשוב נוסף הוא כמות המוזיקאים המחוננים המתקרבים בזמן האחרון לדרך התורה כך שמוסיקה יהודית וחסידית תזכה לביצועים עמוקים ואיכותיים יותר מאי פעם בעבר.

מה דעתך על שירים מגויירים? ואם יציעו לך לשיר שירים מגויירים האם תסכים לשיר אותם?

בקשר ללקיחת ניגון של אומות העולם והדבקת מילים בקדושה, יש מענה מהרבי מליובאוויטש שם הרבי אומר שמי שרוצה לעשות כן ישאל רב מורה-הוראה ועסקן מאנ"ש האם כדאי להכשירו, כך שתלוי בניגון תלוי מה לפי דעתי תהיה השפעת הניגון על המאזינים ואם אמלא את הקריטריונים שהרבי מציב בשמחה אבצע שיר כזה.

מרדכי בן דוד - האם אתה מרבה להופיע עם מרדכי בן דוד? גם בחו"ל? האם קשה ללוות אותו? אשמח אם תוכל לספר חוויה אחת מהופעותיך איתו.

את הדיסק האחרון  של מרדכי 'קומזיץ' עשינו ביחד. יוצא  מפעם לפעם להופיע יחד גם בחו"ל. נחמד ונעים ללוות את מרדכי הוא מוסיקאלי ביותר מלא טעם ורעיונות.

הופענו לפני שנים רבות במלווה-מלכה ברחבת מערת-המכפלה בדרך מירושלים ברכב נסענו ביחד עם מונה רוזנבלום, הם לימדו אותי שיר חדש והופענו איתו באותו ערב בהצלחה מיוחדת במינה. כמו כן הרבתי להופיע עם מרדכי עבור הילדים שמטופלים במוסד של 'הסק' והיו לנו יחד חוויות מיוחדות שם. .

פסטיבלי הכלייזמרים בארץ  - מה דעתך המקצועית על פסטיבלי הכלייזמרים בארץ (ברעננה ובצפת?) האם הופעת בהם פעם? אם לא, מה הסיבה? פסטיבל הכלייזמרים האחרון בצפת היה שונה מקודמיו, המארגנים השתדלו להכניס אך ורק דברים שבאמת קשורים לכלייזמרים. בניגוד לשנים קודמות שהופיעו שם גם אומנים שכלייזמרים רחוק מהם כרחוק מזרח ממערב. איך לדעתך הדבר השפיע על הפסטיבל מבחינת איכות והקהל?

ישנה בעיה בפסטיבלי הכליזמרים השונים בהם מתערבבים אנשים שומרי תורה ובחורי ישיבות עם קהל שמסתובב בלבוש לא צנוע ובאווירה לא צנועה וכביכול מוצאים היתרים משונים. כגון העובדה שמוסיקאי מסויים שבמצבים אחרים יפה לבוא להופעה שלו בנסיבות האלה ובאווירה הזו הרי הדבר אסור ומזיק. מבחינה מוסיקאלית בכל פסטיבל יותר איכותיים ופחות איכותיים אבל כל אירוע כזה מפרה מבחינה מוסיקאלית.

מה דעתך על אמנים שמוגדרים ככלייזמרים לא קונבנציונליים, כגון נגינה על מסור? האם ניסית אי פעם לנגן על מה שמוגדר ככלי לא קונבנציונלי? אם כן, על מה?

בשמחת בית השואבה באחת ההופעות השנה ניגנתי בתל-אביב והיה נגן אורח שניגן על מסור, ועל כלים שונים. היה כיף מאוד לראות אותו ולהקשיב לו. אני בעצמי לא ניגנתי עד היום בכלים מסוג זה.

האם זה האירוח הראשון שלך במערכת הוירטואלית ?

אכן כן, זהו האירוח הראשון.

באיזה עוד מקומות התארחת ?

עד היום התארחתי הרבה ברדיו ובטלויזיה וכו'.

מאיזה גיל אתה מנגן?

אני מנגן מגיל 6, על פסנתר ומגיל 17 על חליל.

מהו השיר האהוב עליך?
ניגון ד' בבות - של האדמו"ר הזקן בעל התניא רבי שנאור זלמן.

איזה זמר / להקה אהובה עליך?

להקת המדרגות - זו להקה שאני אוהב ומעריך. כן המוסיקאים שם איכותיים ויראי שמים.

על איזה מוזיקה גדלת ?

על מוסיקה מכל הסיגנונות מהמזרח ומהמערב כולל מוסיקה קלאסית.

איפה הספקת להופיע ברחבי העולם ?

בכל רחבי העולם.

מי לדעתך הזמר הטוב ביותר?

אין דבר כזה הזמר הטוב ביותר. זה עניין של טעם.

מה אתה אומר על ר שלמה קרליבך?

זכה ר' שלמה למפתח של אוצר ניגונים בשמים - והוריד לעולם אלפי ניגונים פשוטים ומיוחדים.

יש לך אתר אינטרנט שאפשר לשמוע שירים שלך?

בעזרת ה' בקרוב. אשכלל אתר מסויים שיש לי אותו כבר ובו בעזרת ה' יהיה ניתן לשמוע ולראות קטעים שונים.

איפה אפשר לשמוע (לפני שיצא הCD) את הגירסה לשיר 'בקומה שניה בבני ברק' של שוטו הנבואה?

בקרוב בעז"ה אוציא את השיר הזה לאור.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
אבי, אתה פשוט גדול!
י"ח חשוון ה׳תשס״ו
פיאמנטה!
אין כמותם בעולם!!!
אבי. אוהבים אותך כולם!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.