משוגעים, רדו מהגג!
מאמר מערכת
לב מי לא יחסיר פעימה, בעוד כשאלפי בחורים ואנ"ש רוקדים ומפזזים בשמחת בית השואבה בחוצות שדרת קינגסטון בקראון הייטס עד לפנות בוקר, בחור שנתלה על עמוד של רמזור, החליק ונפל מגובה מספר מטרים, נחבט קשות ואיבד את הכרתו.
הוא פונה לבית הרפואה ושמו לתפילה: מרדכי בן ציפורה רחל.
מישהו העז ושאל: מה שלושת הבחורים שנראים תלויים על עמוד הרמזור חשבו לעצמם באותם רגעים? שניים עושים 'מתיחות' והשלישי יושב על קימורי העמוד ומעודד ולמטה מוחאים להם כף?
התשובה היא מסתבר, לא טמונה למעלה. היא נמצאת למטה, היכן שכל ההמון המפזז. ביניהם יש גם בחורים בוגרים עם ניסיון, אנ"ש, וגם אנשים שראו דבר או שניים בחייהם. איפה הם היו באותם רגעים??
*
נחזור רגע לעניין הנשגב של שמחת בית השואבה ברחובה של עיר, ברחוב שכונת המלך, קראון הייטס.
בגמרא נכתב על שמחת בית השואבה עניינים נשגבים, עת היו שואבים לניסוך המים על המזבח, ו"שואבים רוח הקודש".
תלמוד ירושלמי (סוכה ה, א): "אמר רבי יהושע בן לוי: למה נקרא שמה בית שואבה? שמשם שואבים רוח הקודש, על שם 'ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה' ...אמר רבי יונה: יונה בן אמיתי מעולי רגלים היה ונכנס לשמחת בית שואבה ושרת עליו רוח הקודש. ללמדך שאין רוח הקודש שורה אלא על לב שמח. מה טעמא? 'והיה כנגן המנגן ותהי עליו רוח אלקים' (מלכים ב ג, ה)".
כיום שמחות בית השואבה מרכזיות 'זלגו' לא רק בתוך אנ"ש, אלא כמעט בכל קהילה וקהילה בארץ ובעולם. מי שעורר על כך רבות הוא הרבי.
כידוע, בשנת הקהל תשמ"א החל הרבי באמירת שיחה בלילה הראשון של חג הסוכות, ובה עורר על חגיגת שמחת בית השואבה בריקוד ברחוב. מיד לאחר השיחה יצא הקהל בספונטניות אל רחוב קינגסטון והחלו בריקודים, מה שהלך והתעצם מאז ועד היום, בכל שנה ביתר שאת.
הרבי התבטא פעמים רבות שהשמחה צריכה להגיע "עד שהרחוב עצמו ירקוד", וכך בכל ריכוזי אנ"ש מידי שנה בשנה עורכים שמחת בית השואבה ברוב עם ושמחה חסידית אמיתית.
*
האם התופעות השוליות שנראות לצערנו בשכונת המלך, במקום שממנו יצאה הקריאה הגדולה לרקוד ברחובה של עיר, ובשטורעם הכי גדול, האם לזאת הייתה הכוונה?
חסידי חב"ד יוצאים לזכות בסוכות את חיילי צה"ל בברכה על ד' מינים בסוכות, בפורים במשלוח מנות, ובכל הזדמנות לחזק ולעודד את חיילי צה"ל. בפתח שדה המטווחים של צה"ל נתקלים במודעות בנוסח "פקודות אלו נכתבו בדם".
מה עוד צריך לקרות כדי לעצור את הטירוף? אלפי חוגגים רוקדים ומפזזים, מתעדים ו'מתדלקים' בעידוד ובלא שימת לב, כמה פוחזים שעולים על רמזורים בגובה ועושים 'מתיחות' לתשואות הקהל למטה, אחרים מנפנפים ומעודדים על עמודים אחרים.
מילא אם יאמרו שמדובר באירוע חריג. מסתבר שלא. אחרי כל אירועי ה'כמעט ונפגע' בכל לילה, לצערינו ולמדווה ליבנו הלילה זה הסתיים אחרת. בפציעה חמורה של תמים יקר.
רק דוגמא קטנה: לילה קודם, נצפה חסיד מבוגר מאנ"ש עומד על רמזור להולכי רגל, יד אחת אוחזת בעמוד ויד שנייה מנופפת לכל עבר, כאילו הוא לא פחות מר' זושא וילימובסקי ע"ה, שעומד מאחורי הרבי בהתוועדות. רק בשונה מהחסיד הפרטיזן שעמד במקום הכי יציב ובטוח, החסיד הזקן בתיעוד נצפה עומד על פיסת ברזל דקה ובנס זה נגמר בטוב.
מי מכל אלפי החוגגים העיר, ניסה למנוע, ביקש ממנו לרדת? אף אחד. תסמונת ה"יהיה בסדר", לא יקרה כלום. הרבי הרי ביקש לשמוח. האמנם??? זה מה שהרבי רצה, שבחורים יסכנו את חייהם על רמזורים ועמודי חשמל?
כשבחורים רוקדים ללא הכרה עד שש בבוקר, מיעוטם גם שותים מנת 'לחיים' הגונה, איך ייראה יום המחרת שלהם?
האם יאמרו קריאת שמע בזמנה? יתפללו במניין של הרבי בבוקר ויעשו הקפות 'הושענא' עם הלולב סביב הבימה של הרבי ב-770, יצאו למבצעים לזכות יהודים כמו שהרבי דרש, או ינחרו במיטה ב-'פורטין פורטין' בלי הכרה עד לסיבוב הבא, לפנות ערב של יום הלמחרת בשמחת בית השואבה הבאה?
גוף האדם לא בנוי עם פטנטים, היממה היא אותה יממה. לא ישנת בלילה? אז תישן ביום. זה מה שהרבי דורש מה'תמימים' שלו?
על דברים 'פעוטים' מאלו הרבי זעק מקירות ליבו, איך הרבי הגיב על בחורים שלא שמרו על הסדרים? איך הרבי ייקר את אלו שיושבים עוד קצת ב-770 ולומדים, גם קצת מעבר לסדרים? כל משפיע יוכל למלא על זה התוועדויות. ואיפה התמימים הצעירים שלנו? על עמודי חשמל בשלוש לפנות בוקר, כי הרבי אמר לשמוח?
הרבי מתייחס לשמירה על הגוף על פי התורה, כדבר יסודי ומהותי: מאות הלכות מעידות על ערכו של גוף יהודי לפני הקב"ה - דיני מאכלות אסורים, דיני חיי המשפחה, דיני הצומות, דיני חילול שבת ודיני חילול יום-הכיפורים (אגרות קודש).
מה נאמר ומה נדבר לאותה אימא מודאגת, ששלחה את בנה יקירה לרבי, וליבה לא נותן לה מנוח כי הילד מסתובב כל הלילה ואולי הוא מאלו שנתלים על עמודי חשמל בשם המצווה הגדולה של 'ושמחת בחגיך'?
ולא נפתח כאן נושאים אחרים, של מחלוקת שאינה לשם שמיים, אלימות בין ניצים וכדומה. מספיק לנו עם הרמז שנאמר בין השורות לשאר התופעות השליליות, שהן באות מאותו מקור – ואינו עם צד הקדושה והשמחה של מצווה. די אם נעורר על ה'ונשמרתם' שחצה הלילה כל קו אדום בוהק. אם המסר יחלחל בעקבות האירוע המצער הלילה, אז נקווה כולנו שגם שאר התופעות יתמתנו.
רבנים, עסקנים ואנ"ש. קומו ותעצרו את הטירוף ותורידו בבקשה את המשוגעים מהגג.
זה בנפשנו.
אבל זה לא סותר את זה שלפני הכל, לפני השמחה והריקודים, יש להיזהר ולהישמע לכללי הבטיחות.
"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" קודם ל"ושמחת בחגך"!!!!!
למה הרבנים לא מוציאים שום קול קורא?
הרבנים צודקים לגמרי ומה שהבחורים עושים זה חילול השם וחילול שם חב"ד איום ונורא וזה צריך להיפסק מיד! זה לא שמחת בית השואיבה שהרבי רצה מאיתנו!!!
איך לימוד החסידות וק״ש בבוקר בזמנה והתפילה
לא להשאיר את האור ב770/בחגים אלא למלא את הכלים כאן ועכשיו בהחלטות טובות בכח שנת "הקהל... ליראה את ה'"
רק ש... נראה לי שקצת הרבה הגזמתם עם הצורה של המאמר. יש גם עשה טוב.
בצורה הזו, למי שלא היה שם וקורא את המאמר, או לאותה אמר שקוראת את המאמר בדאגה הלב באמת מחסיר פעימה. להוי ידוע שהפרט של ונשמרתם חשוב מאוד וכן צורת הנהגה מתאימה וראויה לחסיד שמייצג, אבל הטון המלחיץ והמפקפק לעניות דעתי מיותר.
וזה דבר שכתיבת מאמר לא תשנה כאשר המציאות בשטח של חלק מהאנשים שמגיעים לכאן כוונתם רחוקה כרחוק מזרח ממערב מאנשים שמחפשים את הכוונה ורצון הרבי. גוט מועד
אם כל הכבוד לשמחה שצריכה להיות בשבוע הזה זה קצת מגיע למצב של הוללות. הגבול מאוד דק.
ריקודים ושמחה אמיתית יכולים להיות מכובדים ולא סתם שגעונות.(בלי הכללה לכולם כמובן אך חלק נכבד ביותר)
זה נושא שיש הרבה מה לדבר עליו ולפרט וזה לא לכרגע, אך הרבנים והמשפיעים צריכים קצת לפתוח עינים ולראות את המצב...
בתור חבדניקית אין לי גאווה להראות את סרטוני "השמחה" מקראון הייטס
והבחורים והבחורות שמטפסים על גגות הבניינים בלי שום מעקה?!
די להצדיק כל דבר כי הרבי אמר.
הציווי 'ונשמרתם' קודם ל'ושמחת'!
דחוס עד בלתי אפשרי, פרמידות לא יציבות,
ללא ניהול וללא סדר.
רק תפילות שיעבור בשלום
המאמר צודק בכללותו, אמנם יש בו גם קצת הגזמות.
אותה סיטואציה בה נראו בחורים באוויר או החסיד המבוגר על רמזור היא נדירה ושייכת לקומץ מועט ביותר של אנשים, וכן אינה זוכה לשום תשואות מלמטה...
כבחור שהיה שם, האירוע מתנהל בצורה תקינה (ולא כמו שמתואר במאמר..), ורובם המוחלט של האנשים רוקדים ושמחים בצורה בטוחה ותקינה, ויעידו ע’’כ התמימים ואנ’’ש .
האופן הכללי של הכתיבה וההוראה שמוציא מהאירוע בעל המאמר היא מוגזמת למדי וגורמת ללחץ מיותר בקרב משפחות הבחורים.
אולי לפני שכותבים מאמר כדאי לבדוק קצת יותר את התנהלותו של האירוע באופן כללי, וחבל להוציא לעז בהגזמה על אירוע כמו זה.
גוט מועד
אלכוהול - צודק
אלימות - צודק
ריקודים עד אור הבוקר - לא צודק
היריבות בין האנטי למשיחסטיים והההשלכות על כך הם בושה וביזיון לכלל החסידות וזה בדיוק,ההפיך מואהבת לרעך כמוך!!!! הגיע הזמן להסיר את המחלוקות ולהתחיל לכבד כל אדם גם אם דעתו שונה ממני!!!! ולהתנהג בדרך ארץ כלפיי כל אדם.
אני בהלם שאין מבוגר אחראי אחד שעצר הכל
חוסר אחריות
רפואה שלימה
יעויין בריבוי שיחות לילות דשמחת בית השואבה ושלל ההתבטאויות על גודל השמחה הנדרשת כל לילה ובזה יוסרו השאלות והספקות בקשר לשמחה של רוב הבחורים ואנש הנמצאים שם.
(כנראה שהכותב כבר עשרות שנים לא דרכו רגליו בשמחת בית השואבה בחצרות קדשינו , ומי שלא ראה ... אינו ראיה..)
אולי עוד נקודה חשובה שצריך לעורר בקשר עם התבטאות כק בכמה שיחות שהאושפיזין נמצאים ורוקדים יחד עם החסידים בשמחת בית השואבה, שלכאורה מתבקש ללבוש כובע וחליפה כיאה למעמד נשגב זה שמשם שואבים רוח הקודש
אכן זכורני שבבחרותי היו העלטערע בחורים מעירים לצעירי הצאן שהורידו הכובע וחליפה לשמחת בית השואבה ללבוש חזרה .
היום זה נהיה כבר כמעט נורמה גם בקרב החסידישע בחורים לרקוד כמו בחתונות של חבר..
ויש אולי להעיר על זה
ובפרט בשמחת בית השואבה ששואבים רוח הקודש
ליובאוויטש אליין
ואמר לא אחת לא טעמו טעם שחנה, ומי שיוצא נגד זה מנותק ושכח שיחות הרבי מחד הסוכות.
לא זורקים המים ביחד עם התינוק.
אכן צריכים זהירות אכן צריכים לומר קריאת שמע בזמן
אכן אין לשתות יותר מארבע
אך באיזה העזה כותבים באתר חבדי נגד דרישות הרבי?
19:20 ערבית עם הרבי
20:00 סדר לקו"ש חברותא עם יוסי
22:30 התוועדות בסוכת הועד
יושבים, מקשיבים ואומרים לחיים לפי ה'גזרה'.
3:00 שמחת בית השואבה
6:00 נגמר הולך ולא מחכה שיוליכו אותי
6:30 הולך לישון
9:00 מענדי מעיר אותי למקווה וחסידות
10:00 שחרית עם הרבי
11:30 אחרי ארוחת בוקר הולך לישון
14:45 שניאור מעיר אותי למנחה
15:15 מנחה עם הרבי
16:00 מבצעים
ושוב עוד יום חסידי