הרב מנחם סעיד | יום י"א תשרי ה׳תשפ״ד 26.09.2023

4 דרכים לניהול זוגיות נכון וטוב בתקופת לחץ עמוסה במועדים

תקופה של חגים ושבתות וימי חול המועד עלולה לטמון בחובה גם מתח זוגי. בטור מיוחד לגולשי חב"ד און ליין COL שוטח היועץ והמטפל הזוגי הרב מנחם סעיד ארבע דרכים להתגבר על האתגרים המשפחתיים בתקופה הזו | פרק מיוחד בסדרת הטורים "בשבילי החיים"
4 דרכים לניהול זוגיות נכון וטוב בתקופת לחץ עמוסה במועדים
סעודה משפחתית בסוכה. צילום: שניאור שיף COL

גם אצלכם תקופת החגים נחשבת ל"לא משהו"? גם אצלכם הלחץ והמחויבויות מוציאים לכם את ההנאה והשמחה מהחגים?

אין ספק שתקופה עמוסה באינטנסיביות של חגים, קניות, הכנות לחג\שבת\חג (אין מיותר למחוק...) מאותגרת גם בחזית הזוגית. רמת המתח עולה ובני הזוג אינם פנויים ריגשית האחד לשני. הילדים שנמצאים בבית והמשימות הרבות מעמיסים על המערכת כולה.

תקופת החגים היא יציאה מהשגרה. שבירת השגרה עלולה להביא לתחושה של חוסר יציבות. השהייה הממושכת בבית יכולה לגרום לקונפליקטים, שלא תמיד יש פניות וזמן להגיע לפתרונם. בתוך כל זה ישנן גם ההוצאות המרובות, ב"ה, שמכבידות על התקציב... קיבלנו בליל של רגשות לא חיוביים, יחד עם הציפיה לשמוח ולחוות את החג באווירה טובה יחד עם בן הזוג והמשפחה כולה.

יוצא אם כן, שבמקום שהחג יהווה מקור השראה לרגשות של שחרור, רוגע, שמחה וחיבור מתהווים רגשות שליליים בתוך המערכת הזוגית ובני הזוג מתרחקים האחד מהשני.

למרות כל זה, חשוב שנאמין בכך שאפשר גם אחרת. ניתן להעביר את התקופה הזאת בצורה נעימה ומאוזנת יותר. עם מספר קווים מנחים נוכל לגשת אחרת לתקופה הזו וממילא גם לחוות אותה באופן אחר.

אז מהם הקווים המנחים שכדאי שתאמצו?

הדבר הראשון: אל תפתרו בעיות מהותיות. התקופה הזו מאופיינת בעלייה ברמת המתח הזוגי - זה לא הזמן לפתור בעיות מהותיות, כגון, איי הסכמות שעולות שוב ושוב. כשרמות המתח גבוהות קיימת סבירות גבוהה שבן הזוג לא יהיה פנוי להכיל - הוא יבלום, לא תגיעו לפתרון, וזה רק יעלה את רמת המתח. הניחו בצד נושאים מהותיים.

אבל זה לא מספיק. אל תתעלמו מהבעיות! תסכמו ביניכם שאחרי החג אתם מדברים על זה - אפשר לעשות את זה לבד, או ע"י גורם מקצועי, אבל לא משאירים את זה באוויר. הידיעה שהולכים לדבר על הבעיה ולא מתעלמים ממנה, מעניקה רוגע נפשי.

הדבר השני: אל תהיו ספונטניים, תהיו מתוכננים! התקופה הזו מאופיינת בשבירת שיגרה שעשויה להוביל לחוסר יציבות וחוסר שליטה. ככל שתהיו מתוכננים יותר, הקרקע תהיה יציבה יותר - מה שיהפוך את התקופה הזו ליותר מאוזנת.

מה זה אומר ברמה הפרקטית? לדעת מה אתם הולכים לעשות במהלך החג, היכן תתארחו, דברים שצריך לקנות, תעסוקה לילדים וכדומה. הערכות נכונה לקראת החג, באורח פרדוקסאלי, תאפשר לכם להיות ספונטניים יותר במהלך החג. כשארוחות החג מוכנות מראש, למשל, יתאפשר לצאת להנות עם הילדים בחוץ.

הדבר השלישי: תקדישו זמן בכל יום לזוגיות שלכם. שיגרת החגים מאוד עמוסה, בישולים, ילדים, משפחה מורחבת, טיולים ועוד. בתוך כל העומס הזה, תקדישו זמן ל'ביחד' שלכם. 20 דקות ביום, שבהם אין שוב דבר חוץ מהזוגיות שלכם. אין טלפון, אין ילדים, אין אף אחד - רק אתם. בזמן הזה, אפשר להתעניין אחד בשני, להביע הערכה על דברים שנעשו ועוד.

שימו לב, מטרת השיח היא, חווית ה'ביחד' - זה לא הזמן לפתור בעיות, כפי שכבר הזכרנו.

הדבר הרביעי: תדאגו למרחב אישי לכל אחד מכם. לכל אדם יש צורך במרחב אישי. בשגרה היומיות קל יותר לממש את הצורך הזה. בתקופת החגים יש עומס, נמצאים הרבה בבית והצורך במרחב האישי נפגע. כשהוא נפגע, רמת המתח עולה. לכן חשוב מאוד לדאוג לכך באופן יזום, שלכל אחד יהיו זמנים במהלך היום שהוא עם עצמו. זה יכול להיות מנוחה קלה, לימוד, קריאה בספר, אפילו יציאה לבד לקניות בלי הילדים. כדאי שזה יהיה מתוכנן ומתואם, כדי שזה לא יתנגש עם הפעילות השוטפת של הבית והמשפחה...

לסיכום:

תקופת החגים מאופיינת בעליה ברמות המתח. כדי לצלוח אותה נזכור כמה דברים:  לא פותרים בעיות מהותיות בתקופה הזו. מתכננים מראש את החג. בנוסף, בכל יום אתם יוצרים מרחב זוגי, ודואגים שכל אחד מכם יקבל מרחב אישי. כשתתנהלו בצורה כזו, החג שלכם יראה אחרת.

בהצלחה רבה!

וחג שמח!

הכותב הוא מטפל זוגי, יועץ ומלווה שידוכים, מדריך חתנים, יועץ בקדושה, פסיכותרפיסט ומרצה.

לתגובות -  [email protected]0528622770

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.