COL | יום ז' תשרי ה׳תשפ״ד 22.09.2023

פרספקטיבה של אדם ישר | ערב שבת 'האזינו'

התגלית נחשפה לאחר שנים: מדוע החסיד החליט שהוא עוזב ז'יטומיר ועבר להתגורר באוסטרליה? | טורו השבועי של הרב זלמן וישצקי, שליח הרבי בבאזל, שווייץ, מיוחד ל-COL
פרספקטיבה של אדם ישר | ערב שבת 'האזינו'

דוד טרכטמן היה נער בן 15 כששליחי חב״ד הגיעו בתחילת שנות התשעים לז׳יטומיר, די מהר הוא התחבר אליהם והם די מהר שלחו אותו לישיבה במרינה רושצ׳ה שבמוסקבה.

דוד דרכטמן גדל להורים יהודים, טובים וישרי דרך אבל שאינם שומרים תורה ומצוות. סבתא שלו הדליקה נרות שבת בסתר בכל יום שישי, ובילדותו לא רק שהיא הסתירה את זה, גם דוד הילד התבייש בנרות שבת שלה, כשחברים הגיעו לבקר היה הוא דואג להחביא אותם. אבל כשהשלוחים של הרבי הגיעו לז׳יטומיר הסתבר שאפשר היה להסתיר את הנרות, אבל את האור שהם הציתו בליבו אין דרך להסתיר והוא כאמור מאוד מהר שב לצור מחצבתו.

ב1993 הייתה להם אופציה להגר לאוסטרליה רק שהאופציה היחידה לטיסה הייתה בשבת קודש, ודוד כבר לא היה מוכן לטוס בשבת. זושא גורליק, שלימים נעשה הרב זושא ולימים נוספים אף נעשה גיסי, שכן נישאתי לאחותו, היה אחד מהבחורים השלוחים בז׳יטומיר אז, זושא השפיע רבות על הנער דוד וכשהייתה דילמה של טיסה, זושא אמר שהשאלה היא אחרת, האם כתבת לרבי לבקש הסכמה ברכה לנסיעה לאוסטרליה?

דוד כתב מיד מכתב לרבי והמענה הגיע מאוד מהר, יש הסכמה וברכה מהרבי ׳ובדיוק אז אח שלי התקשר מאוסטרליה לספר שהוא סגר לנו טיסה חדשה של חברת לוט הפולנית שממריאה ביום ראשון׳. את זושא גורליק הוא לא ראה מאז, אבל גם לא שכח.

השבוע דוד היה אצלנו בבאזל במסגרת מסע של ׳שיעורי בישול׳ שהוא ערך. הוא עשה עצירה בבאזל, גם כי הדוד של זושא ושל רעייתי, הרב לוזיק גורליק ז״ל ממלברון שהיה שם שליח הרבי לקהילה הרוסית, היה לו לאב רוחני ויחד עם רייזל רעייתו פתחו את ביתם הפרטי עבורו.

ובכן, אחרי הקורס הנפלא והטעים שהוא העביר פה בחן ובחסד, העליתי את הרב זושא גיסי לשיחת וידאו, לקח לו לזושא רגע, אבל די מיד אמר: דוד אטה טי? דוד זה אתה? הם התרגשו יחד והסיפור שסיפרתי למעלה בקצרה עלה שם בהרחבה עד שכאבה לי היד מלהחזיק את הטלפון אבל התנחמתי בעובדה שיש לי פוסט ליום שישי. 

שמע, כך זושא, אספר לך משהו שאולי אתה לא יודע, שאלתי את אבא שלך זכרונו לברכה, למה אתה עוזב את ז׳יטומיר ונוסע לאוסטרליה? הנה מה שהוא ענה:

מאז נפילת הקומוניזם המצב כאן הוא כזה שבשביל להתקיים אדם מוכרח לשקר ולרמות שזה אומר גם פה ושם לגנוב. זה המצב כרגע וכנראה שזה מה שיהיה פה בשנים הקרובות - אני לא מסוגל לחיות במצב כזה שאני מוכרח לשקר ולגנוב, אני רוצה לעבור לגור במקום שבו ניתן להתפרנס ובכלל להתנהל בדרך ישרה.

דוד היה מרוגש מאוד, הוא לא שמע את זה מעולם מאביו.

אני התפעלתי מאוד. איזו נקודת מבט נקיה, פרספקטיבה של אדם טוב וישר, איש שרוצה לחיות בלי שיהיה מוכרח להערים ולשקר, אדם שמעונין לשמור על עצמו נקי מהרגלים של שקר והערמה.


עכשיו רק נשאר לקשר את זה ל׳האזינו׳ או ל׳שבת שובה׳ או גם וגם. 

שבת שלום,
חתימה וגמר חתימה טובה,
הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.