ק. בנימין, קפריסין | יום ד' תשרי ה׳תשפ״ד 19.09.2023

בקפריסין מוקירים את חב"ד במלאות 20 שנות פעילות באי

הקהילה היהודית בקפריסין חווה פריחה ושגשוג בצורה בלתי רגילה, ועל כל אלה מנצח הרב אריה זאב רסקין שליח חב"ד והרב הראשי לקפריסין • מרכזים יהודיים וקהילתיים ובתי חב"ד נפתחו בערים המרכזיות באי, כמו גם מערכת רבנות וכשרות שפועלת לטובת התושבים, בעלי העסקים והתיירים הרבים המבקרים באי • הסופר ר' בנימין קלוגר מעיתון 'המודיע' יצא למסע באי וחזר עם רשמים מיוחדים
בקפריסין מוקירים את חב
בניין בית חב"ד המרכזי בלרנקה

קפריסין - מדינת אי השוכנת בקצה המזרחי של הים התיכון, 200 ק"מ מישראל, כתשעים ק"מ מערבית לסוריה, וכשבעים ק"מ מדרום לטורקיה. קפריסין הוא אחד האיים הגדולים בים התיכון.

ישראלי הרוצה לצאת לחו"ל כולל סיור בדיוטי-פרי, במרחק של 40 דקות טיסה ורק מבחינת ההרגשה, יכול לקחת את שקית טלית ותפילין בתיקו האישי ולצאת ללרנקה. מנמל התעופה, בנסיעה של 10 דקות, יגיע לבית חב"ד, שם יתפלל במנין ואף יכובד בארוחת בוקר כשרה ודשנה, ולקראת סוף היום לחזור לביתו. תוך כמה שעות - להיות בחו"ל על כל המשמעויות ולחזור.

הרב הראשי לקפריסין הרב אריה זאב רסקין החל לפעול בקפריסין לפני 20 שנה, במהלכם הקים את מוסדות הקהילה היהודית במדינה, שכוללים כיום מוסדות חינוך לכל הגילאים, מקוואות טהרה, בתי כנסת, מערך שיעורי תורה ועוד. תנופת הפעילות בעיצומה וגדלה כל העת, על מנת להעניק את המענה הטוב ביותר לכל יהודי.

בקפריסין מתגוררות כיום על פי ההערכות 2,000 משפחות יהודיות ומבקרים בה כחצי מיליון יהודים בשנה.

הקהילה היהודית

רק לפני 6 שנים, בין כסא לעשור תשע"ח התקיימו אירועים חגיגיים מרשימים במסגרת חנוכת הבית לבנין מרכז הקהילה היהודית בקפריסין, במעמד חברי הקהילה, אורחים חשובים, ידידי הקהילה ודיפלומטים מישראל ומקפריסין. האירוע המרכזי נפתח עם חנוכת מרכז הקהילה היהודית בקפריסין במעמד שרים בכירים של קפריסין. המרכז מהווה משכן של קבע גדול ומכובד, העונה על הצורך הגודל בשירותים יהודיים בקפריסין לאחר שנים של פעילות מאז הגיע הרב לאי.

במהלך האירוע הונח אבן הפינה למוזיאון ליהודי קפריסין. המוזיאון הוקם כחלק מהחתירה להרחבת ולהעמקת השורשים היהודיים באי שכבר בדברי המקרא ובגמרא מוצאים אנו להם הדים, שלא לדבר על ספרות השו"ת מתקופות מאוחרות יותר.

השני בסדרת האירועים הוא פתיחת המקוה החדיש והמהודר, אשר הוקם בסמוך למרכז הקהילה היהודית, ומשלים את מכלול השירותים היהודיים להם נצרכת הקהילה ההולכת וגדלה. המשכן החדש שהוקם למרכז היהודי בלרנקה - ובו בית כנסת, בית חב"ד, ספריה גדולה, מקווה טהרה, מלון ומסעדה כשרה למהדרין, ועוד.

במרכז חב"ד לרנקה התקיימו כבר מעמדי הכנסת ספר תורה, בכ"ט אייר תשע"ג, בסיון תשע"ו, ובי"ב טבת תש"פ. מעמדים אלו השפיעו עד מאוד להתייסדות וההתהוות של חיים יהודיים באי.

בלימסול פועל השליח הרב יאיר בייטש כעשר שנים, והקהילה היא הגדולה ביותר באי, ובבית הכנסת שבמרכז חב"ד יש תפילות שלוש פעמים ביום. מקווה, וכן מסעדה כשרה למהדרין.

בבית הספר "בראשית" יש שמונה כיתות, מלבד גן ילדים גדול ומרווח.

לפני שבע שנים הגיע השליח הרב יצחק זאב אייזנבך יליד ירושלים ופתח את בית חב"ד בפאפוס. הרב אייזנבך פעיל ויצירתי ומהפכן בטבעו, חולש היום על כמעט רחוב שלם של מבנים כגון בית כנסת גדול ומקווה טהרה ובכסלו תשע"ח ערך הכנסת ס"ת ברוב עם. חנות למוצרי יסוד כשרים. מסעדה בשרית ומסעדה חלבית.

בבית חב"ד בניקוסיה עיר הבירה של האי בניהולו של השליח הרב מנדל רסקין מתקיימות תפילות, ובמיוחד ממוקד על שיעורי תורה, שיעורים פרטיים ובמיוחד סטודנטים יהודיים רבים, כולל ישראלים רבים.

משקיעים רבות בקירוב

בבית חב"ד בעיר איה נאפה המיועד למטייל והמפעיל זה שבע שנים הוא השליח הרב זושא ניימרק המשקיע רבות בקירוב במסגרת המסעדה הבשרית והחלבית הפעילים בעיר.

גם שמחות אישיות של השליח והרב הראשי הרב רסקין היוו פתיחת עוד ועוד מרכזים ציבוריים, כגון בשמחת בר מצווה לבן הרב רסקין בטבת תשפ"ג, התקיימה קביעת מזוזה למרכז החסד בלרנקה שע"י מרכז החסד האירופאי, תוכנית מיוחדת של מרכז רבני אירופה, בראשות הרב מנחם מרגולין.

אפשר להתפעל מהיקף פעילותו של השליח הרב רסקין, מבלי שיחסיר אף פרט מסדר יומו העמוס, במיוחד שמירת הקשר עם אנשי הקהילה. מי בשיעור אישי ומי בשיעור והכוונה יומית.

אהבה ומסירות ללא גבולות. זהו הסוד של הרב רסקין. הרב רסקין הגיע לאי באלול תשס"ב, שכבר אז היה פופולארי בקרב ישראלים, אך אי נידח מיהדות.

הרב רסקין בחר למקם את משפחתו ואת פועלו בלרנקה, למרות שהיא עיר השלישית בגודלה אחרי ניקוסיה ולימסול. היא נבחרה כמקום המועדף בשל היותה צומת הדרכים המרכזית של קפריסין, צמודה לשדה התעופה הבינלאומי של המדינה, והמקום שמטבע הדברים כל מי שמגיע לקפריסין חייב לעבור בו.

הסיעתא דשמיא

היהודים המקומיים שהבחינו בו, המליצו לו לעלות על הטיסה הקרובה ולשוב חזרה הביתה. "בקפריסין לא היה מעולם בית כנסת וגם לא יהיה, חבל לך על המאמץ" הם אמרו לו. כשנפגש עם השגריר הישראלי לפגישת היכרות, עדכן אותו שגם ביום כיפור הם לא הצליחו לארגן מניין לתפילה, והגיעו עם עובדי השגרירות היהודים לתשעה אנשים בלבד.

אך הוא לא ויתר, חדור עשייה ואמונה במשלח כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, הצליח בסייעתא דשמיא לעשות 'יש מ'אין', ולהקים את המרכז היהודי המפואר, במקביל לבתי חב"ד שהוקמו ברחבי האי.

הרב רסקין מביט לאחור ומספר: "עשיתי את המסלול כמו כל 'תמים' חב"די, ישיבות תומכי תמימים בארץ ישראל, אח"כ ב'קבוצה' בקראון הייטס בחצר הרבי זי"ע. בניתי את ביתי ושקדתי על התורה בכולל אברכים. כשהייתי צריך לעשות לפרנסתי פניתי לעולם העסקים, וב"ה הצלחתי ועשיתי חיל. אבל חשתי חלל ריק. כחסיד חב"ד ידעתי שזה לא תכלית, צריכים לעשות משהו לכלל ישראל.

האיש הנכון במקום הנכון

האי קפריסין המוכר יותר לאזרח הישראלי כאתר נופש וקניות, הצטרף למפת הקהילות היהודיות באירופה.

בקפריסין חיים כיום מאות יהודים, חלקם מקומיים, וחלקם אנשי עסקים אשר היגרו לשם במשך השנים. מי שעומד בראש הקהילה היהודית הוא השליח הרב אריה זאב רסקין, שהוכתר לכהן פאר כרב הראשי לקפריסין. השליח - חתנו של הרה"ג רבי יקותיאל פרקש מרבני חב"ד בירושלים, מוסמך להוראה וכן נושא בתעודת כשירות לכהן כרב מוסמך, ונציג הרבנות הראשית לישראל.

הרב רסקין שהיה מודע למצב הרוחני העגום שם, החל בהפחת חיים יהודיים במקום, ופועלו שם רב ומיוחד ביותר. כיום ישנם בקפריסין 6 בתי חב"ד.

קודם הגיעו של הרב אריה זאב רסקין ומשפחתו לקפריסין, ניהל את קניון 'לב אשדוד'. "הייתי עסוק בחומר וחיפשתי משהו אחר, להועיל ברוח למקום כל שהוא", הוא מספר. הוא פנה למנהל המרכז לענייני חינוך של חב"ד, הרב משה קוטלרסקי, וביקש ממנו למצוא לו מקום שאין בו אפילו סממן של יהדות. הרב קוטלרסקי הצביע על קפריסין.

השליח הרב אריה זאב רסקין, זנח עסקים פרטיים והחליט להקדיש את חייו כדי למלא את רצונו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ולצאת כשליח חב"ד עם אתגר, למקום שבו יש להתחיל הכל מחדש. הוא שכר בית במקום שקט בלרנקה והודיע למעט היהודים שהיו באי, שהוא הגיע למקום. השכנים חששו, כך גם היהודים המעטים שהיו שם. בשבת הראשונה לא היה גם עשירי למניין. אבל מאז - המקום פורח. עד מהרה נפוצה בין הישראלים השמועה על הרב שהגיע מישראל וכל השאר היסטוריה.

מתקרבים ליהדות

בימי הקיץ שהם העונה החמה של התיירות באי עומדים נציגי חב"ד בשדה התעופה של לרנקה ובכפר הנופש 'איה נאפה' פוגשים שם מטיילים ו"תופסים" אותם. התופעה של הישראלי המצוי היא שאיך שהוא עוזב את הארץ הוא מחפש קרבה ליהדות, איך שהם רואים את חב"ד בשדה הם פתאום צריכים לדעת מתי שבת, מה עם אוכל כשר וכדומה.

מאידך למקום הזה מגיע נוער ישראלי המחפש לברוח מעצמו, ודווקא כאן הוא מתקרב. מיד כשהם נוחתים על אדמת האי מזכיר להם הרב רסקין שהם יהודים...

על כרטיס הביקור של שליח חב"ד בקפריסין רשום: "מהשדה 3 רמזורים, ימינה ומיד שמאלה". ברחוב השקט הזה יש בס"ה חמישה בתים.

חלומו הגדול של הרב רסקין היה, לעשות את בית חב"ד למקום בו מתקיימות פגישות עסקים ופעילויות יהודיות שוטפות ואכן הוא הקים מרכז הידוע שזהו ה...ג'ואיש סנטר פעיל ותוסס ואשר מהווה כתובת לכל עניין יהודי.

בסיום ביקורם רושמים המתארחים ב'ספר האורחים' המעניין במיוחד, מסתבר שספר האורחים בבית חב"ד בלרנקה הוא גם ספר הצלה רוחנית.

הרב רסקין מספר: "כאמור, בחודש אלול תשס"ב נחתתי עם משפחתי בקפריסין. שכרנו בית, והחלנו לחפש יהודים. בקצה הרחוב שלי מצאתי יהודי. הוא נתן לי כתובות נוספות. הצלחתי לאתר ללא עבודה קשה במיוחד כשבעים איש. יש כלל ידוע בגיוס כספים שאם אדם נותן לך 100 דולר ללא עבודה מאומצת, הרי שיש לו אפשרות לתת 700 דולר עם 'קצת' יותר עבודה. אמרתי לעצמי שאם מצאתי בקפריסין 70 יהודים ללא מאמץ מיוחד, הרי בוודאי שיש גם 700, ואכן לא טעיתי.

"וכך, התחלנו את הפעילות בחודש תשרי מסביב לחגים. לאחר פעילות מינימלית עם צרכים יהודיים בסיסיים, הקמנו בית כנסת בביתנו, והחלטנו להתחיל עם מנין בליל שבת".

הכל היסטוריה

"תשעה חודשים ארך הניסיון הזה. בכל שבת היה משהו אחר שמנע את ה'עשירי' למנין. זה היה בלתי מובן לחלוטין. פעם שמונה, פעם תשע. פעם הלך התשיעי ודקה אח"כ הגיע העשירי. כמה שעשינו מאמצים שיהיה מנין, זה לא עבד. הרושם היה שהסט"א בעצמו נלחם שלא יהיה מנין בקפריסין. כמעט הגיע ייאוש. אבל אז בפעם הראשונה אחרי תשעה חודשים היה מנין של ממש, התחושה היתה שעשינו היסטוריה. איני יודע אם אי פעם עניתי "אמן יהא שמיא רבה" כמו אותו ליל שבת. היה לכולנו דמעות בעיניים. באותו רגע ידענו שב"ה יצאנו לדרך, והשאר הכל היסטוריה.

עד אז מדי ערב שבת הוא ערך סבב טלפונים לתושבים היהודים ומזמין ישראלים מזדמנים לתפילות השבת. ליד הכניסה ישנו שלט המורה להם, מנסיבות מובנות מאליהם, לכבות טלפונים ולכבד את השבת והמקום. כורח השעה.

ערב שבת אחת החליט הרב רסקין שהוא אינו עושה סבב טלפונים כזה ויגיע מי שמעוניין או רואה צורך אישי לבוא. כך היה. 15 זוגות הגיעו.

הרב רסקין: "הכנסת ספר תורה הראשון היה אירוע משמעותי - הרחוב נסגר לתנועה והיה מרגש לגמרי. לא אשכח שהשכנה שהתגוררה מרחק שלושה בתים מאיתנו במהלך הכנסת ספר התורה היא יצאה מהבית ופשוט בכתה. אחד השלוחים מהאזור שהגיע להשתתף באירוע, ניגש אליה ושאל אותה: גברת, מדוע את בוכה? היא ענתה: אני מרגישה קרוב. אני אמנם לא יהודייה, אבל אמא שלי כן. אני את שלי, באותו יום כבר עשיתי...

"אז יש בית כנסת ובית חב"ד פעיל, ויש כבר ספר תורה, וגם קהל שגודל והולך, גם הקשיים היו במקביל. ואז הגיע רגע מכונן נוסף. ההסתדרות בישראל השביתה את כל המדינה, וגם שדה התעופה נסגר לחלוטין, מה שהביא לכך שטיסה מארה"ב שהיו בה קהל גדול של יהודים חרדים נאלצה לנחות בקפריסין למשך שעות רבות. בהתראה קצרה קבלתי הביתה כמה מאות איש. היה לי במקפיא כמות מספקת של בשר, וב"ה לאורך כל הלילה הצלחנו להאכיל את כל הקהל.

בין הנוסעים היה הנגיד ר' יוס'ל טאבאק, שהתפעל מכך שיש מקום יהודי בקפריסין, והכריז שהוא תורם סכום התחלתי לבניית מקווה ע"ש מורו ורבו הרה"צ רבי משה ארי' פריינד זצ"ל ראב"ד 'העדה החרדית' בירושלים. זה נתן לנו דחיפה, ואכן החלנו בהקמת מקווה מפוארת ומהודרת. בהמשך הגיעו גן הילדים ומוסדות החינוך, מסעדה וחנות כשרה, ושאר הפעילות היהודית השוטפת, שהלכה והתרחבה לכל המדינה כולה באמצעות שורה של בתי חב"ד נוספים.

"בית חב"ד שהיה כאמור בקומה התחתונה בביתנו, כבר היה צר מהכיל את בואיו הרבים. הגיע מצב שלא ניתן היה להמשיך יותר. וכך ניגשנו לפרויקט הגדול לבניית מרכז יהודי גדול ורחב ידיים שייתן מענה הולם לצרכים הרבים. צעד אחר צעד התקדמנו בבנייה עד שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה" מסכם הרב רסקין.

אכן, מרכז השלום הבניין הקהילתי הגדול על חמש קומותיו אשר במהלך היום-יום עוברים מאות אנשים, וידיו של מנכ"ל ופרויקטור מרכז חב"ד בלרנקה הרב שניאור לויטין וכן הממונה על כשרות ולוגיסטיקה ר' לוי יודייקין, הפועלים במסירות נפש כשלוחי כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע.

בלרנקה קיים בית ספר חב"ד שהתחיל בילידים בודדים וכיום המצב הוא שמדי שנה מתוסף עוד ועוד כיתות, גני ילדים ומעון לפעוטות.

בתי המלון מאכלסים רבים מהתיירות הישראלית, על כל המשתמע מכך. נפוצה התופעה של עזיבת בית מלון בצהרי היום כשהטיסה הקרובה היא רק לקראת חצות הלילה. תיירים כאלו מעמיסים את המזוודות ונוחתים בבית חב"ד. כאן אוטומטית יניחו תפילין ואף יאותו לשמוע הרצאה קצרה לחימום הלב היהודי. לא אחת מתחילים שם חיים חדשים לאחר שיחה אישית ודיאלוגים שהשפעתם רבה.

בניסן תשס"ד השתתפתי בטקס חנוכת המרכז היהודי בעיר לרנקה, שכלל גם הכנסת ספר תורה והנחת אבן פינה למקווה טהרה. היה זה מעמד מרשים של הכנסת ספר תורה ביום ההולדת ה-30 של מי שעומד בראש הקהילה היהודית והוא הרב זאב אריה רסקין המכהן פאר כרב הקהילה ורבה של קפריסין.

היה זה מעמד ראשון מסוגו בתולדות האי. דומה כי זקני קפריסין, ויש יהודים כאלו, אינם יודעים לספר על סממן יהודי כל שהוא באי במהלך עשרות השנים האחרונות. מזה שנים ארוכות לא היה בית כנסת באי, בוודאי שלא מקווה טהרה, לא קהילה מבוססת, ולא רב. היום הזה יש את ארבעתם.

הכנסת ספר תורה

מעמד הכנסת ספר התורה נחוג ברוב הדר באופן הראוי והנכון. בראש החוגגים היו יהודים רבים מלרנקה ומניקוסיה, בראשם כל אנשי השגרירות הישראלית, וכן השתתפו שגרירים נוספים המייצגים את ארצותיהם בניקוסיה, ואורחים שהגיעו במיוחד מהארץ ומחו"ל ואנשי עסקים רבים העושים בלרנקה וניקוסיה לרגל עסקיהם.

לאחר שהודה הרב לידידים ולתומכים אשר סייעו בעבר ומסייעים בהווה לפיתוחה של הקהילה, הוצגה תוכנית העתיד: הקמת מוזיאון יהודי ראשון מסוגו בקפריסין. לאחר הנחת אבן הפינה למוזיאון היהודי לצד מבנה הפח המקורי היחיד שנמצא מתקופת המעפילים והוא בסמיכות למרכז היהודי, התקיימה גם השקת הספר "תולדות היהודים בקפריסין" - מימי קדם ועד ימינו אלה - מאת הסופר החב"די הר"ר מנחם ברונפמן - ע"י המכון לחקר יהודי קפריסין שעל ידי הקהילה היהודית בקפריסין.

העדנה המחודשת של הקהילה היהודית בקפריסין היא בעלת שני מימדים. מביטה היא על השורשים ופניה צופות אל פני העתיד, והרי ידוע שאין עתיד ואין הווה בלי העבר.

עיקר פעילותה של הקהילה היא כביסוס חיי קהילה יהודיים, לצד גמילות חסד עניפה אך אין היא שוכחת את העבר ואת שרשרת הדורות.

במסגרת זאת, הוקם המכון לחקר יהודי קפריסין, שתחת ועל יד הקהילה היהודית בקפריסין. כמה מפעלים הקשורים להיסטוריה של הקהילה ושל היהודים על האי, כבר נמצאים בשלבי הכנה שונים. המשימה הבאה היא הקמת המוזיאון היהודי להנצחת השואה והמעפילים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.