מערכת COL | יום כ"ו אלול ה׳תשפ״ג 12.09.2023

נחשף: כשאדמו"ר הריי"צ הגיע לבקר את הרוגצ'ובי בעת שחלה

בספרו החדש על הגאון הרוגצ'ובי שרואה אור בימים אלה, חושף הסופר הרב יאיר בורוכוב כי כאשר חלה הגאון בחודש אלול תרצ"ב ונסע לדרוש ברופאים בריגה על מנת להתרפא, הגיע הרבי הריי"צ לבקרו | אתר חב"ד און ליין עם הפרטים המלאים
נחשף: כשאדמו
תמונתו של הגאון כפי שהשתמרה על ידי אחייניתו | ברקע הדיווח על פגישתו עם הרבי

בימים אלו הופיע ספר חדש מבית הדפוס מבית הוצאת האיכות 'אורות', פרי עטו של הסופר הנודע הרב יאיר בורוכוב, על תולדות חייו של הגאון המופלא שהיה נערץ על רבותינו נשיאינו, הגאון מרוגצ'וב, המכונה הרוגצ'ובער. הספר מופץ לחנויות בימים אלו.

בספר יש פרק מיוחד על הקשר בין הרוגצ'ובי לאדמו"רי חב"ד. במהלך פרק זה נחשף לראשונה שכאשר חלה הגאון בחודש אלול תרצ"ב ונסע לדרוש ברופאים בריגה על מנת להתרפא, הגיע הרבי הריי"צ לבקרו.

במהלך הביקור, ולמרות מחלתו, נשא ונתן הגאון בדברי תורה, כאשר הרבי מפציר בחולה שעל פי דין תורה עליו להקשיב לרופאים, לנוח ולא להתאמץ.

כך מדווח עיתון יהודי באותם ימים על המפגש ביניהם: "הגאון קיבל את האורחים החשובים בצורה ידידותית מאד; ביקש מהם לשבת והמשיך לדרוש. הרבי מליובאוויטש הוכיח, מן התורה, כי מאחר שהרופא ציווה שצריכים לנוח, יש לציית לו. אך הרוגצ'ובי ענה לליובאוויטשער שבאמצעות הלימוד הוא נח. הליובאוויטשער מצידו המשיך להראות שאמנם הוא מבין אותו היטב שבמובן הרוחני הוא נח, אך למעשה הוא מתאמץ.


הדיווח בעיתון באטאג על ביקורו של אדמו"ר הריי"צ אצל הרוגצ'ובי

עמוד השער של העיתון 'היינט' המדווח על נסיעתו של הגאון להתרפא


"אחרי מאמץ רב, הצליחו לשכנע את הגאון לשכב, אבל בעודו שוכב במיטה, הרבי והגאון דנו בשאלה מהי מנוחה. שעה נמשך הדיון. עפו שם מקורות בירושלמי, 'ירו' תוספות וכל אחד נשאר בשלו. בקושי הצליחה הרבנית להפריד בין ה'צדדים הנאבקים' ולאפשר לגאון לנוח קצת".

הגאון מרוגצ'וב נולד למשפחה חב"דית וזכה להיכנס ליחידות אצל ה'צמח צדק' בהיותו בן שלוש, ולקבל את ברכתו. כעבור שנים אף זכה לקשר עם שלושה אדמו"רי חב"ד נוספים, האדמו"ר הרש"ב, הריי"צ והרבי.

הרוגצ'ובער נודע בכל מרחבי תבל כאחד הגאונים המיוחדים שקמו לעם היהודי מאז ומעולם. חידושיו מבריקים ומסעירים, דמותו אפופת מסתורין, וכעת, ספר חדש חושף לראשונה בצורה שיטתית ומרתקת את תולדות חייו.

רבי יוסף רוזין זצ"ל (תרי"ח-תרצ"ו), מגדולי הרבנים של העם היהודי, כיהן כרבה של העיר דווינסק שבלטביה, חיבר את ספרי 'צפנת פענח' על הרמב"ם, כתב יותר מ-50,000 תשובות תורניות והיה כנראה המשיב הגדול בהיסטוריה היהודית. הוא היה נערץ על כל גדולי רבני דורו.

המחבר, הרב יאיר בורוכוב, עוסק בחקר דמותו ופועלו של הרוגצ'ובי מזה שלושה עשורים ופרסם ספרים ומאמרים רבים בנושא. ספר זה מהווה אבן-דרך משמעותית בלימוד חייו ודמותו של גאון הדורות. הוא מוגש עם חידושים רבים על הרוגצ'ובי הנדפסים לראשונה:

815 תמונות ומסמכים, רובם בפרסום ראשון, מידע רב-ערך מתוך יותר מ-370 כתבות שפורסמו בחייו ותורגמו לראשונה מיידיש, עשרות מרואיינים ואלפי עובדות חדשות, תיעוד מסכת קשריו עם גדולי ישראל ועוד שורה ארוכה של גילויים מרתקים.


שער הספר החדש


"גם למי שלא מתעניין בדמותו של הרוגצ'ובי, הספר הנוכחי שיוצא כעת הוא ספר חשוב", אומרים בהוצאת אורות, "יש בו אלפי עובדות ועדויות חדשות מעניינות ביותר, עם סיפורים (ואפילו תשע ראיונות עיתונאיים מרתקים מאוד שנערכו בזמנו עם הרוגצ'ובי שנחשפים ומתפרסמים לראשונה בעברית אחרי מאה שנים) שיש בהם מחכמתו, שנינותו וחריפותו המתוקה של הרוגצ'ובי, שיכולים להסב תועלת והנאה רבה לקוראים".

"יש בספר גם מידע רב ערך וחדש על גדולי ישראל רבים כולל תמונות לא ידועות של רבים מגדולי ישראל דוגמת החפץ חיים, רבי חיים עוזר, רבי חיים מבריסק, רבי אלחנן וסרמן ואחרים".

בהוצאת 'אורות' אומרים: "מדובר בפרויקט מונומנטלי - ספר עב כרס המכיל 620 עמודים שהודפסו כולם באיכות גבוהה ובצבע מלא. מדובר בספר משובח מאוד ובלתי נשכח, שלא יוצא כמוהו בכל יום".

"לאמתו של דבר, הספר הקודם שלי – על שתי מהדורותיו – הוא מעין 'קדימון' לספר הנוכחי", אומר המחבר בשיחה עם COL, "קרוב לשמונים אחוז מהספר החדש לא היה ידוע עד כה ונחשף לראשונה.


לוויית הגאון בשערי בית העלמין בדווינסק


"גם למי שלא מתעניין בדמותו של הרוגצ'ובי, הספר הנוכחי שיוצא כעת הוא ספר חשוב. יש בו אלפי עובדות ועדויות חדשות מעניינות ביותר, עם סיפורים (ואפילו תשע ראיונות עיתונאיים מרתקים מאוד שנערכו בזמנו עם הרוגצ'ובי שנחשפים ומתפרסמים לראשונה בעברית אחרי מאה שנים) שיש בהם מחכמתו, שנינותו וחריפותו המתוקה של הרוגצ'ובי, שיכולים להסב תועלת והנאה רבה לקוראים.

"יש בספר גם מידע רב ערך וחדש על רבותינו נשיאינו ועל גדולי ישראל רבים.

"לצד זאת, הקפדתי מאוד שהתמונות שישולבו בספר (לא רק מאות המסמכים שנחשפים בפרסום ראשון, אלא גם צילומי הדיוקנים) יהיו כאלה שיש בהם חידוש. הספר הודפס באיכות גבוהה וכל 620 עמודיו הם צבעוניים".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.