הרב שמעון אייזנבך | יום ט"ו אלול ה׳תשפ״ג 01.09.2023

תכירו את האברך החסידי הזה מבאר שבע. כך הוא הגיע לחב"ד

הרב שמעון אייזנבך רבה של שכונת השחמון באילת מגולל את סיפורו המפותל והמיוחד של עודד לכיש, אברך חסידי המתגורר כיום בבאר שבע, שעשה דרך ארוכה בדרכו לחב"ד | וגם: האם זה הטור האחרון?
תכירו את האברך החסידי הזה מבאר שבע. כך הוא הגיע לחב
ר' עודד לכיש כיום | בעיגול: כותב השורות

בטורים האחרונים סיפרתי על היכרותי עם ר' יניב בורנשטיין מפתח תקוה, שסיפר לי דברים מעניינים ומרתקים על הקשר שלו עם הרבי ומבצעי הקודש, וזאת למרות שאינו מגיע מרקע חב"די.

ר' יניב פועל כשליח לא רשמי בכל פינה ומקום בעולם אליהם הוא מגיע והרצון להפצת היהדות והמעיינות שזורם בעורקיו מתורגם למעשים ולתוצאות בשטח.

אחד הדברים שסיפר לי היה על אברך חסידי המתגורר כיום בבאר שבע שהגיע לחב"ד בדרך ארוכה ומפותלת אך את תחילת דרכו להתחזקות בתורה ומצוות עשה בהיותו חברותא שלו ונתקיים בר' יניב מאמר החסידים: "איזהו מחוב"ד? המחב"ד את הבריות".

האברך עליו אנו משוחחים הוא ר' עודד לכיש והוא למד בחברותא במשך שנים רבות עם ר' יניב. אם אתם סוברים שה"חברותא" היתה בלימוד התורה, טעיתם. הם למדו יחד לימודי הנדסת מכונות באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. שם הם התיידדו ולמדו יחדיו להצלחת המבחנים.

ר' יניב בורנשטיין מקיים אורח חיים דתי ואילו עודד הגיע ממושב "בית יהושע" מבית אמנם מסורתי אך אינו מקפיד על קיום הלכות השולחן ערוך.

לשניים שלמדו בחברותא היו במשך שנים שיחות נפש ארוכות בכל נושא וענין אבל בעיקר בנושא אמונה וקיום מצוות. כל אימת שעודד עשה צעד שאינו תואם את תורתינו הק' יניב ישב עליו בכל הכוח לכוון אותו בנתיב הנכון. הרקע שממנו הגיע עודד לא חינך לכך שחייבים לשבות ביום הכיפורים או להתחתן בקידושין כדת משה וישראל וכדומה לכך. גם סעודות השבת שבהם התארח עודד אצל ר' יניב עשו בודאי את שלהן. 

יניב הראה והוכיח לעודד כי השמירה אצלו על השבת מבלי לעסוק בה בלימודי החול למבחנים לא רק שלא גרמו לירידה בציונים אלא נהפוך הוא, כל פעם שהיה מתאמץ לכבד את השבת מבלי ללמוד בה את דברי החולין הציונים שלו היו משתפרים ומפתיעים.

בשיחותיהם חידד יניב לעודד את חשיבותם של המצוות לכל יהודי באשר הוא והשתדל לסבר את אוזניו של עודד שקיום מצוות אינו משוייך לקבוצת היהודים ששומרת עליהן אלא היא נחלת כל אחד ואחת מישראל.

לאחר ארבע שנות לימוד כאשר עודד מסיים את התואר הראשון והוא בן 32 שנה הוא יוצא לדרכו. הוא אורז את מזוודותיו ושם את פעמיו לאוסטרליה על מנת שלא לחזור אלא להשתקע שם ולשנות את מיקומו על כדור הארץ.

מכאן הוא מתגלגל לתאילנד, להונג קונג, לסין וחזרה להונג קונג. באותם ימים היה יהודי שהתעשר בהונג קונג והחליט להחיות מחדש את הקהילה היהודית שם והוא שלח את הרב מאיר אזרזר לקבץ נשמות ישראליות במזרח ולצרף אותן לקהילה המתחדשת שלו תוך שהוא מעודד את חברי הקהילה להקפיד על התורה ועל המצוות.

עודד השתתף בהתכנסויות שלהם אך זה לא הבשיל אצלו כדי להצטרף לקהילה ולהתחבר אליה ואל עקרונותיה. הוא החליט כי הוא שב ארצה בשונה מתכנית האב הראשונה שלו להגר למרחקים.

כאן בישראל הוא מתחיל ללמוד את לימודי התואר השני ובמקביל הוא מחליט להקים בית בישראל. לאור כל מה שידע ולמד באותה תקופה היה לו ברור שהוא הולך להקים בית יהודי שלא יהיה מנוכר לערכי היהדות.

לרעייתו לעתיד הוא לא גילה את צפונות ליבו ולא שוחח עמה על הרצון הפנימי שלו. הוא לא חשב שיש לקיים תיאום ציפיות גם בנושא זה. לאחר נישואיו הקיטוב בנושא צף בבית והזוג חווה משברון בנושא היהדות שהוביל את הבית אחורה בכל הקשור לאידישקייט.

אלא שדוקא זה גרם להם להתחיל לצעוד יחדיו באיטיות צעד אחר צעד ולהתקדם ביציבות בקיום דיני התורה ומנהגי ישראל. אם תלכו היום בשכונת נווה מנחם בבאר שבע ותראו חסיד לבוש במדים החב"דיים ויחד עם רעייתו הם מובילים ילדים רבים שלומדים במוסדות חב"ד בבאר שבע תדעו שזה לא קרה ביום אחד. זה התפתח בהדרגה, במתינות אבל היעד היה ברור.

אחד מציוני הדרך של משפחת לכיש היתה כאשר הם נדרשו לרשום את בנם הבכור לבית הספר ור' עודד החליט כי הוא ירשום את בנו לתלמוד תורה חב"ד בעיר ומכאן הדרך להתחברות מלאה להמנות על אנ"ש דבאר שבע, היתה קצרה.

מה שהביא את ר' עודד לעבר חסידות חב"ד היתה העובדה שהוא גדל במושב בית יהושע, מושב שחלק ממייסדיו הם ניצולי שואה והרקע ליהדותו במקום גידולו היה אשכנזי. כאשר הגיע לבאר שבע הוא חיפש בית כנסת בסגנון אשכנזי וכך הוא הגיע לבית כנסת חב"ד הקרוב למקום מגוריו. ר' עודד עומד בקשר הדוק עם השליח הרב מאיר שמחה הלוי קריצ'בסקי שמנחה אותו ומדריך בכל שאלה ובירור.

סיפור חייה של משפחת לכיש הוא מרתק והוא יכול למלאות דפים ארוכים ולא באתי ביריעה זו לספר את הסיפור כולו אלא חלקים ממנו.

אך על דבר אחד אני חש חובה לכתוב ולהביאו לידי הציבור הרחב: ר' עודד הוא אברך מוכשר והוא הקים מיזם מיוחד ומרשים להפצת יהדות וחסידות. המיזם נקרא בשם "החיים הטובים" - "העצמה בתוכנו, דרך ארץ בלבבנו". המטרה של המיזם הוא לפתוח את הלבבות וליצורמחשבה חיובית ופתוחה.

במיזם ישנן מודעות מרהיבות ומעוצבות להפליא כאשר בכל אחת מהן ישנו פתגם דרך ארץ קולע ומוצלח ומתחתיו ביאור קצר לפתגם המאיר אותו מזוית עכשוית ומעשית. כמו כן נכתבו מאמרים מושקעים בהם מוסבר כי החיים הטובים ביותר לאדם בגשמיות חייבים להיות מבוססים על רוחניות וערכי התורה והמצוות.

המפעל הזה בינתיים לא הצליח לפרוץ בגדול לאלפי ורבבות יהודים כפי שתכנן זאת ר' עודד וחבל שהחומרים המשובחים הללו לא מצאו את דרכם לתפוצה הרחבה והענקית שאליה היא מכוונת.

ר' עודד ניסה בכל כוחו ויכולתו להתחבר לגופים גדולים והציע להם לשווק את המיזם האמור אך בינתיים ללא הצלחה.

אז אם אתה הקורא כאן את הדברים הללו חושב כי ביכולתך לתת 'פוש' למיזם הזה אשמח שתיצור עמי קשר ואני אחבר ביניכם כדי להגדיל תורה ולהאדירה ולגאולה לאלתר.

קוראיי היקרים והנאמנים.

בכ"ה באלול יום בו נברא העולם ועליו נאמר "בראשית ברא א-לוקים את השמים ואת הארץ" נולדתי גם אני אל חלל העולם ובעוד ימים ספורים אגיע לגיל שישים שנה.

יום הולדת בכלל הוא יום של חשבון נפש ויום הולדת השישים על אחת כמה וכמה.

כדי לעשות חשבון נפש ראוי ומועיל צריך לעצור את מרוצת החיים ועל כן החלטתי לעצור חלק מהעשיה שלי ולבחון אותה היטב. בין היתר אני עוצר כאן את הטור השבועי שהגיע לפרק המאתיים ואחר עשר.

עבורי השנים הללו שבהן כתבתי את הטור השבועי הם בבחינת "ימי האור". [ימי בגימטריא 60 - האור בגימטריא 211 כנגד מספר הטורים].

אני מניח שאשוב לכתיבת הטורים בקרוב. יתכן שזה יקרה כבר בשבוע הבא ויתכן שזה יקרה לאחר החגים או למשך זמן מה.

אם יש לכם לומר לי דבר בענין אשמח לקבל את הערתכם בניידי 0522711532.

ומי יתן ונזכה כולנו יחד לברכת שנה טובה ומתוקה ולשנת גאולה וישועה. תשפ"ד היא שנת "תהא שנת פורץ דרך" ומלך המשיח פורץ דרך ואין ממחין בידו!

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
משיח עכשיו
י"ז אלול ה׳תשפ״ג
שבוע טוב. אני מציעה שהרב ימשיך לכתוב. הסיפורים מחזקים מאד. תודה רבה ויישר כח.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.