שניאור דייטש | יום י"ד אלול ה׳תשפ״ג 31.08.2023

חבר המועצה מצנן: "בקצב כזה התכנית תצא לדרך בעוד עשור"

השבוע התבשרו תושבי כפר חב"ד כי יוצאת לדרך 'תכנית אב' חדשה, שתכשיר 700 יח"ד קיימות ותתכנן בנייה של 500 יח"ד נוספות, לצד דיור מוגן, וכן פיתוח שטחי תעסוקה ומסחר | חבר המועצה מטעם סיעת כפר חב"ד ר' מנדי בלוי, מצנן ההתלהבות: "תוכנית שרק מבזבזת זמן ומרחיקה את כתיבת התב"ע החדשה" | וגם: בעוד פחות משנה וחצי יכנס 'תיקון לחוק' שמדיר שינה מעיני תושבים רבים בכפר
חבר המועצה מצנן:
ר' מנדי בלוי על רקע מפת 'תכנית אב' לכפר חב"ד

מצוקת הדיור בכפר חב"ד: השבוע התבשרו תושבי כפר חב"ד כי יוצאת לדרך 'תכנית אב' חדשה, שתכשיר 700 יח"ד קיימות ותתכנן בנייה של 500 יח"ד נוספות, לצד דיור מוגן, וכן פיתוח שטחי תעסוקה ומסחר.

הבשורה המרעננת עוררה התרגשות מסויימת בכפר חב"ד, לאחר שנות בצורת ארוכות ללא בשורה בתחום פתרונות הדיור וחוסר בבנייה חדשה לבני המקום ובנים ממשיכים, מה שהביא בפועל ל'הגירה שלילית' מכפר חב"ד.

רבים אף התעניינו היכן ניתן כבר להירשם כדי לזכות בדירות החדשות המתוכננות.

אחד מחברי המועצה המעורבים בתחום בקדנציה החולפת, הוא ר' מנדי בלוי, מצנן את ההתלהבות הראשונית בשיחה עם COL.

התבשרנו מהמועצה על תכנית אב לכפר חב"ד, עם בניה חדשה של 500 יח"ד, הכשרה של 700 ו-250 יחידות דיור מוגן וכן תעסוקה ומסחר. נראה כמו 'אופק חדש' לכפר?

חבר המועצה ר' מנדי בלוי: "הלוואי. המציאות שונה לחלוטין ולדעתי זה לא יותר מספין בחירות. נושא תכנון ובנייה הוא נושא מורכב, לכן אנסה לפשט את המושגים עליהם מדובר.

"תכנית אב", כשמה כן היא, תכנית אב – תכנית כללית, לא תכנית פרטנית. היא אמורה להגדיר מדיניות תכנון עתידית בשטח מסוים, אבל מכוחה בלבד אי אפשר להניח ולו לבנה אחת על השטח. אפשר לקרוא לה תכנית רעיונית.

"התוכנית שנדרשת כדי לבנות בפועל מכונה "תב"ע" – תכנית בניין עיר, שגם היא כשמה, תכנית לבנייה בפועל. כשישנה תכנית כזו אכן ניתן לבנות. אבל כזו אין. ליתר דיוק – יש, תכנית התב"ע האחרונה שנכתבה לכפר חב"ד היא כזו שנכתבה לפני 40 שנה, תשמ"ג. אני עוד לא נולדתי אז... בקיצור, אין. לסיכום, יצאו בחגיגות גדולות על "תכנית אב" שלא מקדמת אותנו הלכה למעשה.

 

 

'תכנית אב' לכפר חב"ד


 

 ובכל זאת, לפחות הצורך ב"תכנית אב" מאחורינו. זו לא התקדמות?

"לא רק שלא התקדמות אלא הליכה אחורה. צריך לומר ברור: אין שום צורך בתוכנית אב כדי להגיש תכנית תב"ע. והראיה – ביישובים אחרים, כמו צפריה שכנתנו, יגל, חמד ועוד - כבר מקדמים תכניות תב"ע שיובילו אותם לבנייה בפועל. בכפר חב"ד, במקום לעשות כמותם ולהתקדם לתכנית תב"ע – שהיא התכנית הממשית לבנייה, החליטו לחזור אחורה ולקדם תכנית אב ייחודית לכפר חב"ד, דבר שאין בו שום צורך ולוקח אותנו אחורה.

מדוע הינך סבור שכל כך דחוף לקדם את התוכנית, מדוע לא להמתין, לדבר, לחשוב, ולדון, כמה שנים על המדיניות העתידית ולהתחיל תכנון רק אחרי זה?

"לחשוב זה טוב אבל כמה אפשר. תהליכי החשיבה והתכנון האלה כבר מתמשכים למעלה מעשור שנים. גרירת הרגליים הזו הביאה לכך שמשפחות רבות שנואשות מלמצוא אפשרות דיור בכפר נאלצות לנדוד למקומות אחרים. ועכשיו, לגרירת הרגליים הזו נוסף מחיר כבד מאוד.

אגיד לך יותר מזה – נניח והמועצה רוצה כן להתחיל מתוכנית אב, תוכנית כזו כבר קיימת! המועצה הוציאה מיליוני שקלים על בניית תוכנית אב לכלל יישובי המועצה, וכפר חב"ד בתוכם, והתוכנית הזו כבר בשלבי סיום. וכדי להציג איזה שהוא הישג לכפר – מגישים תוכנית אב נוספת רק לכפר, שהיא בעצם כפילות מיותרת לחלוטין, רק כדי להראות כביכול עושים משהו. כאמור, כך או כך, אין בכך קשר לתוכניות תב"ע – שהן הדבר שנדרש, והן מה שמקודם ביישובים אחרים.

מה קורה עכשיו?

"בעוד קצת פחות משנה וחצי ייכנס לתוקף תיקון חדש לחוק התכנון – תיקון 134, שמו. הוא קובע שלוועדות תכנון מקומיות לא תהיה אפשרות לתת הקלות בחריגות בנייה. מדובר באסון למשפחות רבות. בכפר חב"ד יש בתים עם חריגות בנייה. אם יקדמו תכנית תב"ע חדשה לפני שאותו תיקון ייכנס לתוקף, יוכלו לתת הקלות לכמעט כל הבתים שנבנו כך. אך אם ימשיכו לגרור רגליים ותכנית התב"ע תגיע רק אחרי שאותו תיקון ייכנס לתוקף – כל אותם בתים יעמדו בפני סכנת הריסה מיידית. זה נורא מאוד וכואב מאוד. לכן דווקא עכשיו חשוב מאוד להזדרז.

ישבת כחבר מועצה בחמש השנים האחרונות, מדוע לא קודמה תכנית תב"ע חדשה?

"אספר בקצרה על מה שאירע: סיעתנו במועצה, סיעת כפר חב"ד, דרשה מיד אחרי הבחירות מראש המועצה לקדם תב"ע חדשה. היחסים עם ראש המועצה דוד יפרח ידעו עליות ומורדות, אבל בערך שנה מתחילת הקדנציה היה נראה שדברים מתחיל לזוז. ראש המועצה הקים ועדת היגוי, בה הייתי חבר, יחד עם חבר המועצה שמוליק אזימוב וסגן היו"ר בנימין ליפשיץ, נציג האגודה ידידיה חסין ונציג הציבור עו"ד יוסי אשכנזי. ישבנו ועבדנו וחשבנו שאנחנו מתקדמים לעבר המטרה.

"בשלב מסוים ראש המועצה הודיע שרשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון מעוניינים להיות שותפים לקידום התכנית, אך ציין שיש בעיה – שהרשות והמשרד מתעקשים על תכנית אב ולא תכנית תב"ע. גם ראש המועצה ידע שמדובר בבעיה, כיוון שהוא יודע שתכנית אב לוקחת אותנו אחורה ולא מקדמת. במהלך פגישה שהתקיימה בערך לפני שנתיים במועצה יחד עם נציג משרד השיכון, ראש המועצה עצמו הודיע שהתכנית חייבת להיות תכנית תב"ע ואחרת אין טעם להמשיך.

"מאז שראש המועצה הודיע שהוא מטפל בעניין, שנתיים ימים שלא קיבלנו ממנו שום עדכון. כמובן שגם וועדת ההיגוי הפסיקה לשבת. ולפתע לפני חודשיים, במהלך ישיבה של כל חבר המועצה, סגן היו"ר בנימין ליפשיץ, מבקש להציג בפני כולם הישג. כבר שמחנו, אבל אז ראינו את המסמכים שראינו כבר לפני שנתיים. אותם מסמכי תכנית אב – שראש המועצה וסגנו וכולם הבינו בזמנו שהם לא מקדמים דבר ודרשו ממשרד השיכון לשנות אותם. שאלנו מה התחדש, לא הוסבר. ואז ראינו את ההישג הזה לא רק בישיבת המועצה אלא גם מוצג כלפי הציבור כהישג נדיר, היסטורי וחד פעמי. כואב מאוד.

כמה שנים לדעתך עד שנראה דחפורים על השטח?

"צר לי לאכזב, אך במצב הנוכחי ובהנהגה הנוכחית, אולי בעוד עשרות שנים נראה התקדמות ממשית.

התוכנית הישנה של כפר חב"ד קיימת מזה כארבעים שנה. 500 יח"ד חדשות יספיקו לעוד 20 שנה קדימה, אם אכן ייבנו. ומה הלאה?

"בתוכנית ישנה תחזית אוכלוסייה שהוכנה ע"י ד"ר אליהו בן משה שצפתה  שבשנת 2040 יהיה צורך בתוספת של 1400 יחידות דיור בהתאם לריבוי הטבעי. ולכן התכנון שהוצע הוא על 1500 יחידות דיור בצורה הבאה 700 יחידות (300 נבנו כבר בפועל) בתוך היישוב, שיבוצעו  ע"י הגדלה של זכויות בנייה ויחידות נוספות בתוך הקיימות, 300 יחידות דיור מוגן (גיל השלישי) ועוד כ500 יחידות שיבנו  בהרחבה הדרומית.

מה לדעתך הפתרון הנכון למצוקת הדיור בכפר חב"ד?

"לא מסובך. לבנות עוד בתים. וזה אפשרי אם עושים משהו בנידון, פחות אם רק מדברים. כעת נדרשת תב"ע חדשה.

בזמנו הביעו במועצה דאגה מכך שבפרויקטים חדשים לא ניתן יהיה לפקח על סגנון הרוכשים וייפגע צביון הכפר. מה דעתך על כך?

"עם כל הכבוד לדאגות של ראש המועצה לרוחניות של כפר חב"ד, זה לא התפקיד שלו. לכפר חב"ד יש רב ויש משפיעים והם ידאגו לזה. המועצה צריכה להציע אפשרויות לבנייה – והנהגת כפר חב"ד יבחנו איך שומרים על הצביון. לתרץ את חוסר המעש של המועצה בדאגה כביכול לרוחניות שלנו זו אפילו לא בדיחה. לגופו של עניין – יש לזה פתרונות. חלק מרכזי בתכנון התב"ע אותה גיבשנו דיבר על הקמה של שכונה חדשה בשטחים ששייכים לאגודה, כך יש לוועד האגודה זכויות יזום ואפשרות לשלוט על השיווק בדרכים חוקיות שונות.

לסיכום, משהו אופטימי על עתיד כפר חב"ד בשנים הבאות?

ב"ה נס שאחת לחמש שנים מגיעות בחירות ונזכרים לעסוק בסוגיות החשובות הללו. אני מקווה שלמרות מורכבות הנושא, הדברים שאמרתי יגיעו לידיעת הציבור ויביאו לשינוי אמיתי. פחות סיפורים ויותר מעשים.

הנך חבר בסיעה שידועה כ'אופוזיציה' לראש המועצה. אולי למרות הכל יש משהו חיובי בתכנית הזאת שיכול בהמשך הדרך להיטיב עם כפר חב"ד?

כמו שאמרתי מקודם, אין משהו חיובי בהצגת תוכנית שכתובה על הקרח. אסכם את הנקודות העיקריות:

1. התוכנית באותו מקום שעמדה לפני כשלוש שנים, היא לא הוגשה לשום וועדה.

2.  תוכנית אב מבוצעת לכל המועצה במגביל, וזה אומר שמגישים את אותה סוג תוכנית פעמיים, פעם אחת על כפר חב"ד כישוב במועצה ופעם שנייה כתוכנית רק על כפר חב"ד.

3. זו תוכנית שרק מבזבזת זמן ומרחיקה את כתיבת התב"ע החדשה בעוד 7 שנים.

 


COL ביקש את תגובת מועצת שדות דן על הדברים. כשתתקבל – נשמח לפרסמה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.