מערכת COL | יום י"ב אלול ה׳תשפ״ג 29.08.2023

התכנית והסערה: עורך הדין נגד הבניין הגבוה בנחלת הר חב"ד

עו"ד נתן רוזנבלט במאמר דעה באתר JDN נגד התכנית להקים בניין גדול בן עשרות קומות בקצה שכונת נחלת הר חב"ד, במסגרת תכנית הפינוי בינוי של משרד השיכון | בועד נחלת הר חב"ד תומכים בתכנית אבל מתגדים נחרצות לשני פרטים מרכזיים במסגרתה
התכנית והסערה: עורך הדין נגד הבניין הגבוה בנחלת הר חב
נחלת הר חב"ד במבט מלמעלה (צילום: חיים טויטו)

עו"ד נתן רוזנבלט פרסם היום (שלישי) מאמר דעה באתר JDN החרדי, שבו התייחס לתנופת ההתיישבות החרדית והחב"דית בקריית מלאכי ולתכנית הפינוי בינוי בשכונת נחלת הר חב"ד.

הוא תקף את הרעיון לשלב בתכנית הקמת בניין גבוה בין יותר מ-20 קומות - מה שיגרום לפי ההערכות להרס צביון השכונה הדתי והחב"די.

"הלבה המרכזית של היהדות בכל האזור היא שכונת נחלת הר חב"ד, או בשמה המוכר: נחל'ה (עם סגול בלמד), השם האידישאי הזה מרמז על המהות: מי שרוצה לחוש איך התנהל השטעטל של פעם מוזמן להגיע לכאן ולראות את האחווה הנדירה בין כל התושבים בשכונה הגדולה בה כולם מכירים את כולם", כתב רוזנבלט.

לדבריו, "גם בחב"ד יש מצוקת דיור, בניגוד למה שאנחנו חושבים רק בודדים ובני עלייה זוכים לצאת לשליחות, בעוד הרוב מחפשים קורת גג קרוב להורים. כך, הדור הצעיר החל להתפשט לכיוון הרחובות הסמוכים, והיום הם כבר פרוסים בכל רחבי העיר עם הרבה יותר מאלף משפחות של חסידי חב"ד – והם היום כבר עקפו את ה"כפר" ומהווים את הריכוז החב"די הגדול בארה"ק, נוסף לעוד כמאתיים משפחות ליטאיות הקשורות לישיבה או כאלו שהצטרפו אליה.

"וכל זה עלול להיעצר בתקופה הקרובה. מה שקורה כאן, הוא מה שקורה במקומות רבים אחרים: תכנית פינוי – בינוי עם מגדל בגובה של 22 קומות עומד להרוס את כל מה שנבנה כאן בעמל של עשורים.

"בעשור האחרון אנחנו עדים להתיישבות חרדית מאסיבית בשורה של ערים מעורבות בפריפריה. שונאי הציבור החרדי ניסו הכל ולא הצליחו, אין חוק שאוסר על אדם חרדי לרכוש דירה בחיפה בכל מקום שירצה, אי אפשר לעצור חרדי לגור בדירה שרכש בטבריה, ואין דרך למנוע מאברך בחריש מקום לימודים בסופו של דבר.

רק שני דברים עוצרים את התהליך: התייקרות המחירים ותוכניות פינוי בינוי. ההתייקרות היא זו שעצרה את ההתיישבות במקומות רבים, מנוה שאנן בחיפה ועד טבריה (למעלה, כי למטה יש עדיין דירות במחירים של פעם, וגם למעלה עדיין יותר זול ממקומות אחרים), והיא גם פגעה בקרית מלאכי, אשר הדירות התייקרו בה בשל קידום מאסיבי של תוכניות פינוי-בינוי.

"אמנם אברכים רבים ששמעו להמלצות כאן ורכשו לפני שנתיים דירה בקרית מלאכי, הרוויחו הון יפה על הדירה כתוצאה מהתוכניות המתקדמות, אך אברכים חדשים שרוצים לבוא לגור לא יכולים, משום שהמחירים לדירה הכי זולה כבר עברו את המיליון פלוס".

בשלב הזה הוסיף: "ועכשיו התכנית הגרנדיוזית עלולה לעצור הכל: מגדל ענק בדיוק על התפר שבין הנחל'ה לשאר העיר יהרוס לחלוטין את כל האווירה המיוחדת ואת האפשרות של הצעירים לרכוש דירה במחיר סביר.

שלא תהיה טעות: הציבור החרדי מאוד בעד תוכניות מעין אלו, בהיותן מצילים מפני קריסה ברעידת האדמה השם ישמור. בקרית מלאכי הן נזקקות במיוחד לאור התיישנות הבניינים (בנחל'ה יש בניין אחד שמפונה כבר כמה שנים בשל סדקים לאורכו ונראה כמו מגדל פיזה).

התוכניות נצרכות אך עם פרופורציה, עשר קומות זה גם הרבה אך הכרחי, 22 זה כבר מגדל בבל באמצע העיירה, על חשבון העיירה. הייתי השבוע במקום והראו לי את העתיד לבוא על השכונה, אין ספק כי צריך להיאבק על מנת להמתיק את רוע הגזירה למספרים סבירים יותר".

יצויין, כך נודע ל-COL, כי 'ועד נחלת הר חב"ד' תומך מאוד בתכנית הפינוי בינוי, שעתידה להוסיף יחידות דיור רבות עבור תושבי השכונה ולהרחיב את השכונה. יחד עם זאת בועד מתנגדים להקמת בניין גבוה במסגרת הפרויקט, שיהרוס את צביון השכונה, וכן לסלילת כביש ליד בניין הישיבה, שיעמיס את הפקקים ברחוב המרכזי בשכונה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.