הרב מנחם סעיד | יום י"ב אלול ה׳תשפ״ג 29.08.2023

הבעל מנסה תמיד רק לרצות את אשתו, ובכל זאת זה גרוע. למה?

טור נוסף בסדרת הטורים "בשבילי החיים", על זוגיות ומשפחה, מאת היועץ והמטפל הרב מנחם סעיד מנחלת הר חב"ד - מיוחד לגולשי אתר חב"ד און ליין COL | והשבוע: על ריצוי בזוגיות
הבעל מנסה תמיד רק לרצות את אשתו, ובכל זאת זה גרוע. למה?
צילום רקע: ברלה שיינר, אילוסטרציה

אבי הוא אחד שתמיד נעים בחברתו, נוח להסתדר איתו. טוב הלב שלו נחשב לדבר נדיר מאוד. שום דבר לא מציק לו, הוא מאוד רגיש לאחרים ונזהר שלא לפגוע בזולת.

לימים, אותו אבי נשא לאישה את רותי. גם בנישואין ההתנהלות של אבי מאוד מיוחדת ורגישה. כל דבר שרותי רצתה, הוא שם בראש מעייניו, זרם איתה והתחשב בדעתה. חיוך ושלווה תמיד נסוכים על פניו.

כשהיה ניכר על רותי שמשהו מפריע לה, היה מקשיב, ומנסה לעשות הכל כדי שיהיה לה טוב.

אומנם, היו דברים שהפריעו לו במערכת, אבל הוא העניק לה תמיד את התחושה הטובה ש'הכל בסדר'.

בטור הזה נתייחס לתופעה של ריצוי במערכת יחסים. מהי ההגדרה של ריצוי, איך נזהה אם בן הזוג שלנו מרצה. ובהמשך, ננסה להבין מאיפה נובעת התופעה, ואיך מתגברים עליה.

אז, אם נחזור לאבי, מה אתם חושבים על ההתנהלות שלו? נשמע שהוא אישיות מיוחדת, נכון?!

הסיפור של דוד ורותי יכול להמחיש לנו את המושג ריצוי. אבי הוא אדם מרצה.

מהי ההגדרה של ריצוי?

התנהלות בריאה בתוך מערכת יחסים, מגיעה מרצון ובחירה. התנהלות ממקום של אילוץ (לא מתוך בחירה), היא 'ריצוי'. במילים אחרות, התנהלות נכונה מושפעת מהנפש שלנו - מבפנים לחוץ, מתוך העולם הפנימי שלנו ליחסים עם הסביבה. לעומת זאת, בהתנהלות של ריצוי, התנהגות האדם מושפעת מגורמים חיצוניים, יחסי הסביבה הם אלה שמכתיבים את ההתנהלות. מובן שזה תוך התעלמות מהעולם הפנימי של המרצה.

האדם המרצה, לא מביא את עצמו לתוך הקשר. הוא פועל למען האחר, ואת עצמו הוא שם בצד. אבי, כדוגמא קלאסית לריצוי, לא מביא את עצמו לתוך מערכות היחסים איתן הוא מגיע במגע. במצב בריא בכל מערכת לכל אדם, סביר שיהיו דברים שמפריעים, או שהוא לא מסכים איתם בתוך הקשר. העובדה שאבי תמיד זורם וכלפי חוץ הכל טוב לו, זה מעיד על כך שהוא לא מביא את עצמו לתוך הקשרים שהוא נמצא בהם.

אז הבנו מהו ריצוי. נעבור הלאה...

מה הבעיה בריצוי? מדוע הוא בעוכרה של מערכות יחסים?

כפי שנוכחנו לדעת, האדם המרצה לא מביא את עצמו לתוך הקשר, כל הווייתו היא למען השני. בתוך מערכת יחסים, ובפרט מערכת זוגית, המטרה היא שכל אחד מבני הזוג ירגיש טוב, משוחרר, מה שיאפשר לחוש ביטחון וקירבה. מובן, שהתנהלות של ריצוי, פחות מאפשרת להגיע לתחושות אלו, ובוודאי שלא לאורך זמן.

נוסף על כך, בל נשכח שהמרצה מעוניין בקשר, אך, יש לו חסם שמונע אותו להביא את עצמו. עם הזמן, הוא יכול לצבור רגשות שליליים שבבא העת עלולים להתפרץ ממנו והמערכת כולה עלולה לשלם על כך מחיר יקר...

אז הבנו, מהו ריצוי, ולמה הוא מזיק למערכת, ואף לא מאפשר לנהל מערכת יחסים בריאה. כעת אפשר לעבור לשלב הבא - איך נוכל לדעת אם בן הזוג שלנו מרצה או אף אנחנו מרצים?

לאור האמור מובן, שאם בן הזוג תמיד מסכים, זורם ונראה שאין לו עמוד שדרה. בנוסף, לא משתף בדברים שמציקים לו, זה יכול להעיד שהוא במקום המרצה. וכן, גם אנחנו. אם אנחנו מרגישים שאנו עסוקים רק בנתינה לבן הזוג שלנו, להיטיב עימו, לוותר לו. ולעומת זאת, לא מסוגלים לפתוח ולדבר על דברים שמפריעים לנו במערכת - זה מעיד על קיומו של ריצוי במערכת.

בטור הבא נתייחס לסיבות להופעת הריצוי במערכת, וכיצד נוציא אותה מהמערכת.

הכותב הרב מנחם סעיד הוא מטפל זוגי, יועץ ומלווה שידוכים, מדריך חתנים, פסיכותרפיסט ומרצה.

לתגובות וליצירת קשר - [email protected]  או ​0528622770         

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.