שניאור דייטש | יום י' אלול ה׳תשפ״ג 27.08.2023

הסמנכ"ל החב"דניק במיקרוסופט ששומר על גאווה יהודית

ר' יצחק קסלמן, חסיד חב"ד בן 39, לשעבר תושב רמלה וכיום מתגורר עם משפחתו בניו יורק, זוכה לתשומת לב רבה בשל פיתוחים מתקדמים וכמהנדס התוכנה החרדי הבכיר ביותר במיקרוסופט | ענקית התוכנה השיקה לאחרונה מוצר מהפכני לשוק הדאטה הארגוני והוא אחד ממובילי הפיתוח | בתקשורת מפרגנים: בריאיון לנבו טרבלסי מ'גלובס' חושף קסלמן על התמודדות אישית בחברה בין-לאומית, שילוב חרדים בהייטק ולמה בינה מלאכותית היא התשובה לעתיד טוב יותר?
הסמנכ
מנהל 400 עובדים ולא מוותר על עקרונות היהדות. ר' יצחק קסלמן על רקע בניין מיקרוסופט בארץ (צילום: שאטרסטוק)

ר' יצחק קסלמן, חסיד חב"ד, לשעבר תושב רמלה וכיום מתגורר עם משפחתו בניו יורק, זוכה לתשומת לב רבה בשל פיתוחים מתקדמים וכמהנדס התוכנה החרדי הבכיר ביותר במיקרוסופט.

ענקית התוכנה השיקה לאחרונה מוצר מהפכני לשוק הדאטה הארגוני והוא אחד ממובילי הפיתוח בתחום.

הוא משמש כיום סגן נשיא Messaging and Real-time Analytics Platform במיקרוסופט והמהנדס החרדי הבכיר ביותר בחברה, שבינו לבין המנכ"ל מפרידים שני אנשים בשרשרת הניהול.

קסלמן, בן 39, נשוי ואב לחמישה, נולד בריגה, לטביה. בגיל 6 עלה לישראל, למד בישיבת חב"ד והתגורר לאחר נישואיו ברמלה. בראיון לנבו טרבלסי ב'גלובס' הוא מספר על שילוב חרדים בהייטק ולמה בינה מלאכותית היא התשובה לעתיד טוב יותר.

"אף פעם לא ראיתי דיסוננס בין העבודה שלי לבין האמונה שלי", אומר יצחק קסלמן בריאיון ל'גלובס'. "יש סיבה שיש לנו גוף גשמי, יש לנו מטרה - לעשות חסד בעולם. כל פעם שאנחנו בונים טכנולוגיות שמצליחות באמת לעזור לבני אדם אני מתמלא בתחושה של משמעות".

קסלמן הוא אחד מהחרדים הראשונים שהשתלבו בחברת מיקרוסופט, ומסייע בשילוב חרדים בחברה. הוא מנהל חטיבת עובדים של 400 איש, מכל רחבי העולם.

הוא עומד מאחורי פיתוח יכולת ניתוח נתונים בזמן אמת ב־Microsoft Fabric, מוצר ניהול וניתוח נתונים החולש על כמויות מידע עצומות. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה צופה כי המוצר החדש של החברה יוביל בשנים הקרובות את שדה הבינה המלאכותית שפרץ לאחרונה בקול רעש גדול.

אילוסטרציה: שאטרסטוק


 

התייחסות מעניינת הייתה לקסלמן במהלך הריאיון, כשהזכיר את דעתו של הרבי על חידושים בעולם:

"לגבי הבינה המלאכותית, כמו כל קפיצה טכנולוגית זה יפתור הרבה בעיות וייתר כלים שישנם כיום, ויביא אתגרים חדשים ואפשריות חדשות. בנימה אישית כחסיד חב"ד, הרבי מלובביץ', שהיה גם מהנדס חשמל במקצועו, התייחס לתגליות החדשניות של המדע כחלק מהכנת העולם לעולם טוב ומתוקן יותר. בלא מעט שיחות במרוצת השנים הרבי התייחס לנושאים מדעיים או טכנולוגיים תוך שהוא לומד מהם לקח והוראה בעבודת ה'. בתופעה זו יש לראות בהחלט הכרה בחשיבות המדע בחיים ואפילו בחיים היהודיים".

קסלמן, בן 39, נשוי ואב לחמישה, נולד בריגה, לטביה. בגיל 6 עלה לישראל עם הוריו, שלשניהם השכלה אקדמית, אמו עוסקת בביו־רפואה ואביו בפנסיה. הוא גדל ברמלה ומספר שהמשיכה לטכנולוגיה התחילה בגיל צעיר והוא אהב מחשבים ותוכנה עוד בבית הספר היסודי. את החזרה בתשובה התחיל בסוף שנות העשרה בתיכון בתל אביב, שלאחריו המשיך לעתודה. "בבקרים למדתי חדו"א (חֶשְׁבּוֹן דִּיפֵרֶנְצְיָאלִי וְאִינְטֶגְרָלִי) ומבני נתונים באוניברסיטת תל אביב, ובערבים למדתי מסכת ברכות וחסידות בישיבה". לאחר שהשלים תואר ראשון במדעי המחשב, שירת כקצין ביחידת המחשוב של חיל המודיעין.

 

מהנדס תוכנה וגם רב

בימים אלה ממש קסלמן גם מסיים 'סמיכה לרבנות' בארה"ב. "זה משהו שרציתי לעשות הרבה שנים", הוא משתף.

לא קלה הייתה דרכו: "על אף המקום המצוין שאני נמצא בו היום, חשוב לי להדגיש כי הדרך המקצועית שלי, ובייחוד בהתחלה, לוותה גם בקשיים והתמודדות עם סטיגמות. בשנים הראשונות, לפני מיקרוסופט, עבדתי בחברות שונות גם בישראל וגם בעולם, והיה משפט שחזר על עצמו - 'אם רק כל הדתיים היו כמוך', ואני מודה שלמרות שזה היה ניסיון להחמיא, אני אף פעם לא הרגשתי איתו בנוח. אני לא חושב שאני כזה מיוחד, כמו שאני כן מאמין שככל שאנשים שונים יותר יכירו ויחשפו לשונה מהם, ככה תגדל ההבנה שבסופו של דבר כולנו דומים".

 

*

בטור אישי שפרסם באתר הבית של ענקית התוכנה מיקרוסופט, חושף קסלמן צדדים מרתקים על עברו והקשיים שחווה בתחילת הדרך:

"את תהליך החזרה בתשובה התחלתי בסוף שנות העשרה שלי. בבקרים חרשתי לחדו"א ומבני נתונים בעתודה האקדמית, ובערבים למדתי מסכת ברכות וחסידות בישיבה. גם היום, כשאני מנהל במיקרוסופט חטיבה של 400 עובדות ועובדים מכל רחבי העולם, חשוב לי לשלב בפרקטיקה של היומיום את ערכי האהבה וקבלת האחר שמנחים אותי.", כותב קסלמן.

"אף פעם לא ראיתי דיסוננס בין העבודה שלי לבין האמונה שלי. יש סיבה שיש לנו גוף גשמי, יש לנו מטרה – לעשות חסד בעולם. כל פעם שאנחנו בונים טכנולוגיה שמצליחה באמת להביא ערך לבני אדם אני מתמלא בתחושה של משמעות. זו גם הסיבה שבחרתי להמשיך במסלול ניהולי אחרי הרבה שנים כמפתח - בתור מנהל יכולה להיות לך השפעה עצומה על החוויה של האנשים שעובדים איתך, ואני זוכה להיות האוזן הקשבת שלהם וללוות אותם כדי שיהיה להם את כל המקום להתפתח. בשונה ממשימות טכניות, זה תהליך שלוקח הרבה זמן עד שקוצרים את הפירות שלו, אבל הוא מוביל לסיפוק אדיר."

איך זה לעבוד מול מאות עובדים מכל רחבי העולם ועדיין לשמור על קלה כבחמורה? עונה על כך קסלמן: "לפני מספר שנים עשיתי רילוקיישן לארצות הברית. כמה חודשים לאחר מכן, במהלך ישיבת אונליין עם לקוח גדול, התבקשנו לקבוע ישיבת המשך ליום שישי. המנהל שלי שם את השיחה על 'השתק' ושאל אותי מתי נכנסת השבת, כדי שלא אצטרך להרגיש חוסר נעימות. אף אחד מעולם לא ציפה ממני לוותר על משהו מעצמי כדי להתקדם, ואני מאמין שכשבן אדם פועל לפי העקרונות שלו, אנשים מכבדים אותו.  

"ברור שהיו לאורך הדרך גם קשיים וסטיגמות.  עבדתי במספר חברות במשך השנים, בארץ ובחו"ל, ושמעתי אין ספור פעמים את המשפט "אם רק כל הדתיים היו כמוך"... אבל ככל שנכיר וניחשף לשונה מאיתנו נבין שכולנו דומים - אני גדלתי ברמלה בשכונה בה כולם חיו יחד, יהודים וערבים, חילונים ודתיים, ובחתונה שלי רקדו יחדיו חברים מהישיבה, מהצבא, מהשכונה מהאוניברסיטה – וכל החברים האלה מלווים אותי עד היום.

"כיום אני גר בניו יורק עם אשתי וחמשת ילדינו ומוביל במיקרוסופט את תחום Real-Time Analytics שמציב בפנינו אתגרים טכנולוגיים משמעותיים כי מדובר בכמויות עצומות של דאטה שמושפעות בכול רגע נתון מאלפי פרמטרים. אני מגיע לארץ לא מעט, כי חלק משמעותי מהקבוצה הנפלאה שלי נמצא במרכז הפיתוח בישראל. 

 

מסייע בשילוב חרדים

"בתור אחד שעובד במיקרוסופט שנים לא מעטות, מדהים אותי לראות את ההתקדמות שנעשתה פה מבחינת ייצוג, ואני שמח שזכיתי לקחת חלק במאמצים ולהוביל פרויקט לשילוב מתכנתות ומתכנתים מהחברה החרדית – הזמנו לראיונות עבודה גם מועמדות ומועמדים שהנתונים היבשים שלהם לא היו התבנית הנפוצה של ההייטקיסט הממוצע, ובאמת נוכחנו לראות שאחוז גבוה מהם התקבל", אומר קסלמן. "זה לא שהורדנו את הרף, רק הסרנו חלק מהחסמים המלאכותיים שהפריעו בדרך. 

קסלמן מסכם בטור שכתב ופורסם במיקרוסופט: "בסופו של דבר, למדתי עם הזמן שקבלת האחר לא באה על חשבון המקצועיות, אלא להפך. אני באמת מאמין ומקווה שזו יכולה להיות נקודת הפתיחה שלנו ליצירת עולם טוב יותר".  

 

יצחק קסלמן הוא VP of Messaging and Real-Time Analytics Platform  (סמנכ"ל פלטפורמת העברת הודעות ואנליטיקס בזמן אמת) במיקרוסופט

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מדהים!!!
י"א אלול ה׳תשפ״ג
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.