שלום לאופר | יום כ"ד אב ה׳תשפ״ג 11.08.2023

"גוד ביי גן ישראל!": יוני גלעדי נפרד מהקעמפ בדמעות

בשנת תשנ"ג בקעמפ גן ישראל מונטריאול התרחשו רגעים אותם הנוכחים לא ישכחו לעולם • הילד שהגיע מבית מורמוני כאשר אביו הוא כומר נשבר ופרץ בבכי כאשר היה עליו להיפרד מהקעמפ • בשנה שעברה נחשף הסיפור המלא והאמיתי של יוני גלעדי מעל דפי עיתון 'כפר חב"ד' • הוידאו מהרגעים הדרמטיים וחלקים מהכתבה שפורסמה שנה שעברה

להתראות גן-ישראל!

הם עמדו שם כולם, ילדים נרגשים ומדריכיהם, במעמד הסיום של 'מלחמת הצבעים'. כולם מחופשים בהתאם למוצג. כולם מתחילים לשיר את השיר המיוחד שנכתב עבורם ממש בשעות האחרונות: "לבד כחניך עמדתי בצד, את הפחד של השנה הראשונה אני פשוט לא אוכל לתאר. אבל החמימות של החברות, ההנאה במשחקים, הרוח רוממה אותי – הפכתי חלק."

ילד צנום וגבוה בן שלוש-עשרה עומד בחזית השורה הראשונה, דף מקופל בידיו, הוא נקרא לשיר 'סולו', מול כל הקעמפ. השיר הזה נכתב עליו, על יוני, ילד שהגיע לקעמפ לפני כחודש מבית מורמוני, אימו יהודייה אך אין לו חצי מושג על יהדותו. החודש האחרון הפך את חייו, הוא התחבר כל כך, הוא התקשר כל כך לרבי, לקדוש-ברוך-הוא, לחברים וליהדות. הוא לא רוצה לעזוב. הוא לא יכול. איך יחזור לסביבה נכרית? איך ישמור על יהדותו ועל מצוותיו?

הוא מתחיל לשיר:

"הדברים החדשים שלמדתי כאן, אומרים לי כל-כך הרבה, בלי גן ישראל, הו, איפה הייתי? בחברים שהכרתי כאן אני יכול להיות רק גאה, הסוף מתקרב, אני חייב לומר 'גוד ביי'!".

הוא שר את הבית, וקולו נשנק. גרונו בוגד בו והוא משתתק. הדמעות חונקות את גרונו ומתפרצות באחת. וכל הקעמפ, שמכיר היטב את יוני ואת סיפורו, מצטרף לבכיו. זהו רגע שקורה פעם בחיים, מחזה שנדמה כי נלקח מעולם אחר, כי כל הקעמפ, על מאות חייליו ומדריכיו – עוצר ובוכה. בוכה בדמעות שליש. ולאחר ההתעשתות וההתאוששות, כולם עוזרים ליוני ושרים ביחד:

"גוד ביי גן ישראל! הייתה לנו תקופה נפלאה. כמה אתגעגע, אבל אני נשאר מאחור. אני מבטיח: את מסריך לא אנטוש! אדם הרבה יותר טוב אהיה, עד ליום בו ניפגש שוב!".

וכך הגיע לשיאו סיפורו של יוני, יוני גלעדי מיוטה. והוא עוד לא נגמר, כי הסיפור הזה נגמר בחדרו של הרבי, בשנת תשנ"ג.

רגע השיא המתואר לעיל, מתועד היטב בוידיאו, וגם הרגע שהתרחש מספר ימים לאחר מכן בסיום הקעמפ, עת העניקו לו מדריכיו סט מהודר של תפילין כדי שיוכל להניחן גם בסביבתו הנכרית, מתועד בוידיאו. אבל עכשיו, נתחיל את הסיפור מההתחלה.

צפו בוידאו המרגש:



קיץ תשנ"ג: בחדרו של הרבי

"שנה לאחר מכן הוא שב לקעמפ." ממשיך ומספר הרב קוניקוב, "לאחרי הקעמפ הלכנו ביחד לרבי, זה היה כבר סוף שנת תשנ"ג. כולם עברו לפני הרבי והיו לוקחים דולרים מהשולחן והוא גם לקח. הייתה לו הזכות.

בשנה שאחרי הקעמפ אני נסעתי ליוטה להיות איתו ולקחתי אותו לקליפורניה, שם נמצאו חבריו מהקעמפ מהבנק שלו וגם המדריך שלו דייטש. היינו שם כמה ימים ושבת והיה יפה מאד.

אחרי שבע שנים, בשנת תשנ"ט יוני נסע לקראון הייטס לחתונה של נחמיה דייטש. אני זוכר שהוא לקח קצת משקה. הוא היה כבר בן עשרים והיה קצת שתוי, הוא בכה ואמר: "החלום שלי שאני אתחתן עם יהודייה. אבל מה לעשות? אני לא מכיר אף יהודייה ביוטה...".

סיום סיפורו המרגש של גלעדי (בשלב זה, לפחות) נמצא בקודש פנימה. וכך מספר לנו הרב מינץ:

"לאחרי תשרי תשנ"ג, כשהמצב הבריאותי של הרבי היה קשה, הבחורים יזמו 'מבצע בשורות טובות', לבשר לרבי בשורות טובות. ואז נזכרתי שלא כתבתי לרבי את כל הסיפור הזה בצורה מסודרת. ישבתי וכתבתי הכל, כחמישה עמודים. אחרי כמה שבועות, הרב קרינסקי אומר לי: יש לך ד"ש מיוחד!

"וכך מספר לי הרב קרינסקי: כשהקראתי בפני הרבי את הדו"חות, והגעתי למשפט שכתבת בסוף הדו"ח "ומצורף בזה כמה תמונות מיוני", [שלחתי שתי תמונות, אחת איך שהוא שר ואחת שהוא אוחז את התפילין], הרבי עשה עם ידו הקדושה תנועה כלפי פנים. לא הבנתי את כוונת הרבי והקראתי שוב את המשפט. הרבי עשה שוב תנועה כזאת שמשמעותה הייתה "להתקרב". הבנתי את המסר והבאתי לרבי את התמונה. הרבי לקח את התמונה בידיו הקדושות והניחה קרוב לעיניו הקדושות, וכך אחז בה למשך דקה ארוכה והתבונן".


 

זמן לומר: להתראות!

השיר המרגש שנכתב על יוני, ושאותו שר מול כל הקעמפ, ושבמהלך שירתו נשנק מבכי, מובא כאן בתרגום לעברית:

גוד ביי גן ישראל!

לבד כחניך עמדתי בצד
הפחד של השנה הראשונה שלי
אני פשוט לא אוכל לתאר

אבל החמימות של החברות
ההנאה במשחקים
הרוח רוממה אותי
נהייתי חלק

ה'חיות' כשמברכים ברכת המזון
להתחיל כל יום עם 'יחי'
ה'חסידישקייט' שמקיפה אותי
מעוררת בי השראה

אהבת ישראל
הדגל מתנוסס ברוח
איפה נוכל למצוא זאת?
איך אעזוב?

הדברים החדשים שלמדתי כאן
אומרים לי כל-כך הרבה
בלי גן ישראל
הו, איפה הייתי?

בחברים שהכרתי כאן
אני יכול להיות רק גאה
הסוף מתקרב
אני חייב לומר גוד ביי!

גוד ביי גן ישראל!
הייתה לנו תקופה נפלאה
כמה אתגעגע, אבל
אני נשאר מאחור

אני מבטיח הבטחה
את המסרים שלך לא אנטוש
אדם הרבה יותר טוב אהיה
עד ליום שבו ניפגש שוב

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
ומה איתו היום?
כ"ו אב ה׳תשפ״ג
2.
למה אתם כל הזמן שמים קישורים של יוטיוב?...
כ"ו אב ה׳תשפ״ג
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.