מנדי ברגר | יום כ"א אב ה׳תשפ״ג 08.08.2023

חודש אב תשנ"ו באלמא אטא, צ'ימקנד וטשקנט / יומן מסע

הסופר הירושלמי הוותיק - הרב בנימין קלוגר כתב לפני 27 שנה יומן מסע ורשמי ביקור באלמא אטא קזחסטן, צ'ימקנד וטשקנט בירת אוזבקיסטן – בחודש אב תשנ"ו • הוא שיגר את היומן למרכז התקשורת החב"די COL בכדי לשתף את הגולשים על המהפך שעבר ציונו של רבי לוי יצחק אביו של הרבי ועל הדרך הארוכה שעשתה חב"ד במדינה  
חודש אב תשנ

רשמי ביקור באלמא אטא קזחסטן, צ'ימקנד וטשקנט בירת אוזבקיסטן – אב תשנ"ו

קר"ע (קזאח) סטן

היהודים שהוגלו לאלמא-אטא הבירה או שהתגוררו בה ובסביבותיה, וחיפשו אחר הסבר לשם המשונה של המדינה, לא יכלו שלא להיצמד לחציו השני של השם "קאזחסטן". "מדינת השטן" הם קראו לה, והעולים לישראל כבר שיכללו "כאסח-שטן" גם בהשוואה לרדיפת היהודים במדינות אחרות של מה שהיה פעם ברית המועצות, קאזחסטן רשמה שיאים. ועכשיו לך ותאמין שבעוד כשבועיים תיירה כאן, במעמד ראשי הממשל, אבן הפינה למבצר הגדול ביותר ליהדות במדינות חבר העמים. שיאו של המעמד יהיה כאשר שר הפנים ומי שעומד בראש שירותי הביון במדינה שאחראים להיטפלות שהיתה לנתינים היהודיים, יגיש לידיו של הרב המקומי הצעיר, הרב ישעיהו כהן, את תיק המאסר שבגינו נשפט רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של הרבי האחרון מחב"ד, הוגלה לקאזחסטן, סבל בה חמש שנים, נפטר ואפילו זכה להיקבר בין יהודים. הטקס הזה ייערך ביום הסתלקותו

חלום.

גם זו לא תהיה המילה ש"תכסה" את האירוע ההיסטורי שייערך ביום כ"א מנחם אב בערבות קאזחסטן. המדינה, ששמו של ה"שטן" נכלל באותיותיה, ואשר הפכה ביובל האחרון לסמל הרדיפה והדיכוי של נתיניה היהודיים, ולתחומה הוגלו כל ה"פושעים" שהעזו להתפלל ברחבי ברית המועצות – הופכת להיות בימים הקרובים מבצר גדול ליהדות, ומגדל של אור שיזריח את נוגהו על פני רוסיה כולה.

ו-8,000 היהודים שעדיין מתגוררים בבירת קאזחסטן, עדיין אינם מאמינים לעצמם. גם אם תבוא ותנסה לשכנע אותם שהנה הנה בעוד ימים ספורים, יבואו ראשי המדינה בכבודם להשתתף בטקס, ואף ימסרו במחווה של כבוד לידיו של המרא דאתרא את תיקי המאסר של "העציר" המפורסם ביותר, לא יאמינו.

ואפשר, בהחלט, להבין אותם.

עד לפני שנים ספורות – ריחפה כאן סכנת מוות על כל מי שהעז להתקרב אל בית הכנסת הקטן, הבודד, הממוקם אי שם בפאתי פאתיה של אלמא אטא, הבירה, ועכשיו, בשלהי חודש מנחם אב, ייבנה מרכזה במרכזה ההומה של העיר בת מיליון וחצי תושבים מרכז ענק לתורה, וליהדות ולחסידות?! "הרי זה פשוט לא מציאותי"! – אומר אחד הישישים המופלגים של העיירה שעוד ראה וחווה על בשרו את הימים ההם, הקשים מנשוא.

שיאו של המעמד שייערך במרכז אלמא אטא הבירה יהיה כאשר שר הפנים וראש הק.ג.ב. ימסור לידיו של הרב ישעיהו כהן, הרב המקומי, את תיקי המאסר שתיעדו את "פשעיו" של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, שנאסר, נפשט והוגלה לקאזחסטן, בה שהה 15 שנים עד שנפטר וכאן מקום מנוחתו כבוד, יותר נכון, מנוחתו לא כל כך בכבוד, בין מאות ערלים נוצרים.

יום ההילולא של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל יחול ביום שני, כ' באב, יהפוך לאירוע משולש, במהלכו תתקיים חגיגה של ממש, שגם חסידי חב"ד המורגלים בחגיגות גדולות, לא חוו כמותה זמן רב. אלמא אטא, עיר (או עיירה במושגים רוסיים) הגובלת עם סין ובה 8000 יהודים חוזרת להיות מרכז יהדות הודות לאברך צעיר ומוכשר בשם הרב ישעיהו כהן, בנו של הרב אשר לעמיל כהן רב קהילת חב"ד בביתר שנישא לאחרונה לרעייתו, לבית הורוביץ מראשל"צ, והשניים מחליטים בצוותא לצאת לשליחות למקום שבו עדיין אין שליח.

הזוג הטרי חישב ומצא שהמקום המתאים ביותר הוא אלמא אטא, העיר בה שוכן ציונו של רבי לוי יצחק זצ"ל, ומאז שהגיעו לעיר רואים בני הזוג כהן ניסים גלויים של ממש.

השבוע הוכיחה לו הקהילה היהודית את שביעות רצונה מהדרך בה הוא ממלא את תפקידו והכתירה אותו כרבה הראשי של קאזחסטן. לדידו של המרא דאתרא הצעיר אין מדובר בתואר אלא בתפקיד רב אחריות. מדי יום מגיע הדוור ובידו מכתבים מרגשים מיהודים ויהודיות ששמעו על החזרת עטרה ליושנה ומביעים את רצונם לחזור אל המקורות ואל השורשים.

בקרב יהודי קאזחסטן הרחוקה ניכרת התרגשות מרובה לקראת הנחת אבן הפינה של בית הכנסת "לוי יצחק" והמרכז היהודי "בית מנחם". הפרויקט יוקם בשיתוף פעולה בין הרב משה קוטלרסקי איש המרכז לענייני חינוך בניו יורק ומנהל מטה השלוחים בעולם שגייס לצורך זה את משפחת רוהר מניו יורק וממיאמי שבפלורידה, שיתרמו את החלק הארי של הוצאת הבנייה, ובין הנהלת קרן "אור אבנר" שגייסה את הנדיב ר' נתן אפטרגוט מאנטוורפן שיממן את הקמת מקווה טהרה המפואר באלמא אטא.

השבוע שוחחנו עם הרב ישעיהו כהן, השליח המקומי, מנהל מוסדות "אור אבנר" של חב"ד בעיר ורבה הראשי של קאזחסטן המדווח על שרשרת של ניסים עד לקבלת השטח הבנייה מעיריית אלמא אטא. הרב כהן תולה זאת לזכותו של רבי לוי יצחק זצ"ל שעל ציונו הקדוש הפציר בתפילה. התוצאה: המגרש שקיבלו משתרע על שטח של 3500 ממ"ר, פי שלושה וחצי ממה שביקשו...

כינוס השלוחים

ההכנות לקראת הנחת אבן הפינה נכנסות להילוך גבוה ובמיוחד כשנודע שהנחת אבן הפינה תשולב עם העלייה על הציון הקדוש של איש מסירות הנפש הרה"ק רבי לוי יצחק זצ"ל שנפטר במשך זמן גלותו לאחר שהוגלה לשם ע"י הקומוניסטים ב...עוון הפצת היהדות.

הרב דוד מונדשיין מנהל המשרד הראשי של קרן "אור אבנר" במוסקבה מסר לנו על התכונה הגדולה של אסיפת רבנים ושלוחים מכל רחבי חבר העמים שישתתפו לראשונה באירוע במקום זה וביום היארצייט, וינצלו זאת להפצת היהודיות מתוך שבת אחים גם יחד. מה שרק חב"ד מסוגלת.

הכנות בק.ג.ב.

גם במשרדי הק.ג.ב. מתכוננים לאירוע. משרדי המשטרה החשאית המאיימת, לשעבר, הם חלק בהכנות. הרב ישעיהו כהן נפגש לאחרונה עם שר הפנים וראש הק.ג.ב. אנדריי סולימנבו וביקש ממנו לדלות פרטים על קורותיו של רבי לוי יצחק זצ"ל בתקופת חמש שנות גלותו בקאזחסטן. השר הביע נכונות לעזור ולרכז את כל הפרטים הידועים על יהודי קדוש זה. בסיומה של הפגישה אף הצהיר השר שמדיניות ממשלת קאזחסטן היא לאפשר חופש דת לא כבימים חשוכים ההם והוא, השר, אישית ידאג לכך שלא תהיינה לקהילה היהודית הפרעות מכל גורם שהוא. והוסיף שישתדל למסור במעמד ההיסטורי את תיק המאסר של רבי לוי יצחק זצ"ל הנמצאים בארכיוני הק.ג.ב. ובכך לבטא את מדיניותה של ממשלת קאזחסטן.

בחגיגה באלמא אטא ישתתפו נציגים נוספים של ממשלת קאזחסטן ואישים מטעם עיריית אלמא אטא וכן שגרירי מדינות הבטיחו את השתתפותם. החתנים האמיתיים יהיו המוני יהודי העיר שלכל אחד ואחד מהם זהו יום גדול אשר לו ציפו וייחלו כבר זמן רב.

בשממת קאזחסטן

בביקורי לפני חודש במוסקבה התכוננתי לטוס לטשקנט וקאזחסטן, טיסה של שלוש וחצי שעות ממוסקבה (חמש וחצי שעות טיסה מישראל לאלמא אטא). חזרתי ארצה, כי לקאזחסטן כדאי לטוס כיעד נפרד... מבעד לחלון המטוס נראות דיונות חול, משטח לוהט של אלפי קילומטרים רבועים מאופק לאופק ובתווך חוצה את השממה פס כהה, מסילת ברזל.

אלמא אטא אומרת לכל חסיד חב"ד שהרה"ק רבי לוי יצחק זצ"ל עשה את הדרך לגיהנום הזה, ושהה שבועות בין מאות פושעים ברכבת אסירים... אלמא אטא, העיר של רבי לוי יצחק הוציאה ממקומה הנידח על מפת העולם והעמידה במקום בולט על מפת חסידות חב"ד.

מובן שהיום שונים פני הדברים מכפי שהיו לפני כחמישים שנה, התחבורה המודרנית מחד ושלוחי חב"ד מאידך עושים את שלהם ושמונת אלפי יהודי העיר כבר לא "נידחים". יהודי שזקוק לקשר חי עם בני קהילתו קם וטס. גם קרבת הגבול עם סין עושה את שלה (כמה שעות נסיעה ברכב) ותייר המשוטט ברחובות הראשיים חש מיד שהוא מצוי בעיר בירה המשמשת מרכז מסחרי ותעשייתי. בין מיליון וחצי התושבים החיים באלמא אטא, חיים גם אלפי סינים, אוזבקים, קירגיזים וטז'יקים ומה לא. ועדיין טעם הגלות שולט בעיר והדבר בולט שבעתיים בביקור בבית העלמין המקומי. שבילי הגישה אל אהלו של רבי לוי יצחק זצ"ל, דוקרניים מלאי שיחים או מצבות וקברים. צלבים בראשי המצבות, שמות נוצריים חרוטים באבן, פסלים ופיתוחי שיש והלב נחמץ: כיצד קרה שצדיק זה נתון בגלות בתוך גלות, גלות בחייו וגלות לאחר הסתלקותו. הציון אינו אלא חלקה יהודית קטנה בתוך ים של קברי ערלים והמחשבה עולה מאליה: גם יהודים פשוטים זוכים להיטמן זה ליד זה, וצדיק זה טמון כאן בצורה כזו.

ר' לייוויק

הרב כהן אינו יכול לגשת אל הציון אך עם כל בעיה הוא נעמד במרחק מה ושופך בתפילה את בעיותיו והכל מסתדר. השליח הקרוב ביותר לאלמא אטא הוא הרב דוד אבא גורביץ' הרב הראשי של טשקנט ואוזבקיסטאן והמרחק הגיאוגרפי הוא 700 ק"מ. השליח בסמרקנד הרב עמנואל שמעונוב שהוא השוחט היחידי באזור כולו מרוחק ממנו 1000 ק"מ.

הרב ישעיהו כהן הוא בנו של הרב אשר לעמיל כהן רב קהילת בית"ר. כשהגיע לראשונה לאלמא אטא עוד היה בחור. כשהגיע בשנית הופיע עם רעייתו. אנשי הקהילה קיבלו אותם ברצינות והחליטו שבית הכנסת הזה הוא דבר חיובי. השליח הקודם יעקב קוביצ'ק התארס כשעזב וכן אחיו של הרב ישעיהו, אלחנן כהן התארס והתחתן. נוכחותה של אשת השליח משפיעה אף היא כשאנשי הקהילה רואים שהשלוחים הקימו ביתם ביניהם ושכוונותיהם רציניות ומקבלים זאת בסיפוק.

קווי התחבורה והתקשורת לקויים וגרועים. באחת השבתות התארחו אצל הרב כהן יותר ממניין אנשים. לאחר התפילה לא היו מים בברז, והרב כהן אמר לאורחים: אל תדאגו, יהודים מצווים ליטול ידיהם לפני הארוחה, כשגמר לעשות קידוש ניגשו האורחים לברז והמים זרמו. כולם נטלו ידיהם וכשהאחרון סיים, זרם המים חזר ונפסק.

מאז הגיע הרב ישעיהו כהן כשליח לאלמא אטא התוספו לו כהונות רבות, אך העבודה הקשה מתחילה עתה עם הקמת המרכז היהודי הגדול כשהמחותנים הראשיים הם הרב לוי לביוב מייסד קרן "אור אבנר" והרב משה קוטלרסקי שהביא את התורמים לבית הגדול הזה.

שליחות עם מסירות נפש בעירו של הבעל מסירות הנפש רבי לוי יצחק זצ"ל.

לא מאלמא (אטא) הדין

המעמד נראה כלקוח מעולם הדמיון. במרכז בירת מדינה מוסלמית, אלמא אטא שבקאזחסטן, מתכנסים אלפי יהודים לראשונה מאז נפילת הקומוניזם, להנחת אבן פינה למרכז יהודי ענק ובהבעת חרטה פומבית של השלטון על רדיפות היהודים ועל שעוללו לרבי לוי יצחק זצ"ל, אביו של האדמו"ר מליובאוויטש, שטמון שם בין קברות הנוכרים. 3000 מטרים מרובעים הוקצו לבניין, שטח מכובד לכל הדעות. אבל תוך כדי ההתכנסות האדירה הוכפל השטח, צעד שהפך את ההפתעה למושלמת. אחרי כל זה מה הפלא שאלפי יהודים ובראשם הרב המקומי, הרב ישעיהו כהן יצאו ב"מארש הניצחון", שהוביל אותם אל ציונו של רבי לוי יצחק זצ"ל שבאותו יום חל יום ההילולא שלו...

המעמד המפואר היה רחוק מלהיות יבש.

לאחר הנאום האחרון, כשאלף היהודים התכוננו לצעוד בצוותא לעבר ציונו של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, כיסתה עננה קלה את פניו של הרב המקומי, הרב ישעיהו כהן. למרות השרב הכבד הבטיח החזאי גשמים פזורים.

בתום תפילת שחרית, שיגר הרב כהן פדיון נפש לציון האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל וכן שליח מיוחד לציונו של רבי לוי יצחק, אביו של האדמו"ר, הקבר באלמא אטא – בבקשת- תחינה שהגשם... לא יירד היום.

התפילה התקבלה.

בתום הטקס המרשים עלו אלף היהודים, משתתפי הכינוס, לציונו של רבי לוי יצחק, שפכו שם דמעות כמים, ורק משעזב אחרון היהודים את בית העלמין, בערבו של יום, החל מטר זלעפות לרדת ארצה.

המארש והניצחון

האירוע היהודי בקאזחסטן, הראשון מאז נפילת הקומוניזם, תפס מקום של כבוד בראש כותרות התקשורת המקומית. למרות שקאזחסטן היא מדינה מוסלמית, הביעו הכל את רגשותיהם ושמחתם עם חנוכת המרכז היהודי באלמא אטא. היה זה יומו הגדול של הרב ישעיהו כהן, שהגיע למקום כשליח חב"ד והוכתר לאחרונה כרבה של אלמא אטא והמדינה.

והיה זה גם ניצחונם של היהודים המקומיים, שהפגין בריש גלי עם כניסתם של ילדי הקמפ של חב"ד בעיצומו של הנאום המרכזי בטקס, ב"מארש הניצחון" המפורסם של חב"ד. כשנשמעה שירתם הסוחפת של בני הנוער מחוץ לאולם, ניראו סימני מתח וחרדה על פניהם של רבים מהנוכחים, שניגון המארש החזיר אותם לימים אפלים בתולדותיה של המדינה. רק משנראו ילדי הקמפ בתלבושתם המיוחדת, היהודית, הבינו הכל שאכן ניצחון יש כאן, ניצחונה של האמת על השקר, של מעטים מול רבים.

הרב כהן, ה"מוכתר" היהודי, הנמצא בעיר מזה שנתיים, מכריז כבר בתחילת נאומו שרק קברו של רבי לוי יצחק זצ"ל, הביא אותו לעיר נידחת זו, ש-3000 יהודיה נבלעים בתוך מיליון וחצי תושביה. המרא דאתרא שבדרכו סחט גם הפעם דמעות מעיני המשתתפים בנאומו הריטורי, הפיח במקום רוח חיה ותוססת של יהדות, ואיש לא התפלא שבתום הנחת אבן הפינה, שארכה למעלה מ-3 שעות, יצאו כל הגברים בריקוד ספונטני נלהב.

מאבטחים בכל פינה

זמן רב לפני תחילת האירוע נהרו למקום המוני תושבים, יהודים ולא יהודים, שביקשו לחזות במו עיניהם בפלא-הפלאים הגדול של הנחת אבן פינה לתורה וליהדות בתוככי קאזחסטן, ששמה נחרט, אולי יותר מהארצות האחרות, כרומסת-יהודים, כששליטי המדינה אינם חוששים להוכיח את כישורי האכזריות שלהם בראש כל חוצות. רק פתי היה מאמין, לפני שנים ספורות, שנשיא קאזחסטן בכבודו ובעצמו ישתתף בכינוס המפואר, (ורק ברגע האחרון נמנעה הופעתו, לאחר שרופאיו אסרו עליו לעזוב את מקום הנופש שלו).

עיריית אלמא אטא סגרה את כל האיזור והציבה מאבטחים חמושים בכל פינה. רק בעלי תעודות ואישורים מיוחדים הורשו להיכנס לאתר עם כלי רכבם. הנשיא שלח לבסוף את ראש לשכתו, האיווט ליברמן של קאזחסטן, ויהודי המקום הדגישו באוזננו כי רוח הדברים בנאומו של ראש הלשכה תאמו להפליא את דעותיו של הנשיא.

העירייה שהקצתה את השטח לצורך הקמת המרכז היהודי הגדול שהיה אמור להשתרע על שטח של 2000 מטרים מרובעים, החליטה להכפיל את שטח הבנייה ועוד ביום החגיגה "חרשו" הטרקטורים את השטח.

היהודים הגיעו בפנים מחוייכות, אנשים נשים וטף. רבים מהם מדברים אידיש רהוטה, והכל מהללים את הרב ישעיהו כהן, שגאל אותם ברוחניות ובגשמיות גם יחד. האיש היחיד הדואג להם ביום צרתם ושמח עימם ביום שמחתם.

ריקודים סוחפים

הגיע הרגע.

את החגיגה פתח הרב עמנואל שמעונוב סגן הרב הראשי לאוזבקיסטן ורבה של העדה הבוכרית בטשקנט, שהיה עד לפני חודשיים רב העדה הבוכרית בסמרקנד שבקאזחסטן, השוחט והמוהל היחיד בכל האיזור כולו. את ניהול החגיגה לוקח ר' ברוך גורין עורך עיתון "לחיים" שהגיע במיוחד ממוסקבה.

ראשוני המברכים באירוע בהם שגרירי המדינות המכהנים בבירת קאזחסטן, שגרירי טורקיה וגרמניה, סגן שגרירי ארה"ב. השגריר עצמו היה באותו יום בוושינגטון. סגן שגריר ישראל איתן רון בירך בשם השגריר, ישראל מי עמי שהיה באותו יום בישראל.

בין נואם לנואם הושמעה מוזיקה חסידית ושני זמרים ליוו את התזמורת, במיוחד בקטע האחרון בו פרצו ריקודים סוחפים כאשר המבוגרים העלו את ילדיהם על הכתפיים ורקדו.

הרב דוד מונדשיין מנהל קרן "אור אבנר" במוסקבה גרם להתרגשות כאשר הוא קורא את מכתבו של הרב בערל לאזאר השליח הראשי של חב"ד במדינות חבר העמים הרוסי ויו"ר אגודת הרבנים שבה.

250 מטר מבית העלמין

אורח הכבוד היה הרב משה קוטלרסקי איש המרכז לענייני חינוך וראש מטה השלוחים שהגיע במיוחד מניו יורק הביא את ברכתו לבניית המרכז היהודי המתבצעת בשליחותו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל שאביו קבור בעיר זו. האורח משגר תודות לר' לוי לביוב מייסד קרן "אור אבנר" על תמיכתו בשליח ובשליחותו.

הרב קוטלרסקי קיבל במעמד זה תעודת כבוד המיועדת למשפחת רוהר בראשות ר' יקותיאל יהודה (ג'ורג') מניו יורק שתרמה מהונה להקמת הבניין החדש. גם הרב דוד מונדשיין קיבל תעודה עבור ר' לוי לביוב על עזרתו והתמסרותו לפרויקט ועל עזרתו הרבה במימון אחזקת הפעילות היהודית באלמא אטא וקאזחסטן.

את הנאום המרכזי נשא הרב ישעיהו כהן שהגשים את חלומו למרות המקום המרוחק בו הוא מכהן כרב.

הוא הזכיר כי לפני 52 שנים נפטר רבי לוי יצחק זצ"ל והעירייה נתנה את המגרש שייבנה עליו המרכז היהודי המרוחק רק 250 מטרים מפתח בית העלמין שהוא שם גלות בתוך גלות. הנואם הודה לשלטון ולראשי העירייה על נדיבות וטוב ליבם למען יהודי המקום.

קדצ'קה נוסח ירושלים

במהלך הנחת אבן הפינה, הוטמן שיש שחור במעמקי הבור שנחפר ע"י הרב קוטלרסקי, הרב דוד אבא גורביץ' שליח חב"ד בטשקנט שבאוזבקיסטן והרב דוד מונדשיין מנהל קרן "אור אבנר". לאחר מכן ניגשו האח"מים, השגרירים וכל יהודי המקום לכסות את האבן עם העפר שהוכן מראש.

בחגיגה השתתף אדם שצפה מן הצד על הקהל והאזין בקשב רב לנאומים. הקהל לא הכיר אותו. הוא היה נציג החברה הקבלנית שתבנה את הבניין החדש. בתום הטקס פוצח הרב כהן ב"קדצ'קה" נוסח ירושלים ואז פרצה השמחה האמיתית. ריקודים שלא ניתן היה לעצור ורק לקראת החשכה הלכו אלף איש ואשה  לעבר בית העלמין לאוהל שעל קברו של ר' לוי  יצחק זצ"ל. התפילות והבכיות נשמעו למרחוק.

לאירוע הגיע אוטובוס מטשקנט שבאוזבקיסטן. מרחק נסיעה של 16 שעות בראשות הרב  דוד אבא גורביץ' השליח הראשי שם עומד בראש מוסדות חב"ד בטשקנט.

בערבו של יום נפגשו הרב קוטלרסקי, הרב ישעיהו כהן והרב דוד מונדשיין עם ראשי החברה הקבלנית שיבנו את הבניין לפגישת סיכום וקביעת יעדים עד לסיום הבנייה.

ראשי החברה הנמנים על מקורביו של ראש העירייה אלמא אטא הסבירו את המניע המרכזי לאי הופעתו של ראש העירייה בטענה שחגיגות כאלו יש הרבה בעירו ואין לו עניין בכך. הסירוב הוא גם לגבי דתות אחרות.

גם הרב ישעיהו כהן סירב.

שר הפנים של קאזחסטן שהיה בעבר ראש המשטרה החשאית הציע לתת את כרטיס האסיר של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל כתרומה לקהילה היהודית. למעשה הביא את הצילום. הרב כהן התעקש לקבל רק את הכרטיס המקורי. סימן לסגירת התיק כולו.

ילדי המחנה

מבין מיליון וחצי תושבי אלמא אטא רק שלושת אלפים הם יהודים. כולם אינם ילידי המקום. הם הגיעו כפליטים וכמהגרים מרוסיה, רומניה ועוד. הדור השני כבר נולד בקאזחסטן ולא כולם נישאו כדת משה וישראל. לאלו שעוד ניתן לעזור ולהציל מתכנן הרב ישעיהו כהן עתיד טוב יותר כגון בית ספר יהודי וקהילה יהודית תוססת. בינתיים הוא מארגן בחסות "אור אבנר" זו השנה השלישית מחנה קיץ לילדים היהודים ואלו שעברו בדיקה קפדנית של "מיהו יהודי" ויהודי כהלכה. קרוב למאה ילדים וילדות משתתפים השנה במחנה הקיץ בבית ספר בתוככי אלמא אטא, בין עצים ובמקום גבוה. הצוות להפעלת המחנה הגיע מהארץ והשקיע רבות בתפאורה ובמסר לנוער זה.

על קיר אולם האוכל תלו שלט ענק עם נוסח ברכת המזון ברוסית. כשביקרנו במקום הקשבנו לקטעי השיחה של המדריכות וכן השירה על טהרת הקודש, עבודה נפלאה.

צוות הטבחיות מכין את האוכל הטעים. הילדים מגיעים למחנה מדי יום בהסעה מאורגנת מכל רחבי העיר הגדולה.

הרב כהן שאירגן את המחנה זכה לשבחים רבים בקהילה היהודית ואף בתקשורת המקומית והארצית ציינו פעולתו בתוספת צילומים מן המחנה.

הנקיון, הפלאקטים והאיורים מעשי ידי המדריכות, השירים והמסרים משאירים רושם רב על בני הנוער. הרב כהן מקווה שהילדים האלה יהיו הבסיס לבית הספר היהודי שיקום כבר בקרוב.

מקווה לטוב

הנחת אבן הפינה למרכז היהודי באלמא אטא נקבעה ליום שני, כ' באב, יומא דהילולא של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל. ביום שני בבוקר הגיעו אורחים מחו"ל לאירוע. הרב ישעיהו כהן המתין בנמל התעופה ולמזלו כל האורחים הגיעו בזה אחר זה ובהפרש של שעה וחצי. הרב משה קוטלרסקי מנהל מטה השלוחים ונציג המרכז לענייני חינוך בניו יורק, הרב דוד מונדשיין מנהל קרן "אור אבנר" ממוסקבה ונציגו של ר' לוי לביוב מייסד הקרן, ברוך גורין עורך ירחון "לחיים" ממוסקבה, הרב עמנואל שמעונוב סגן הרב הראשי לאוזבקיסטן הגיע מטשקנט.

כל הפמליה נסעה ישירות לבית הכנסת של הקהילה שם כבר המתינו קהל המתפללים לבואם. לפני התיבה התפלל הרב קוטלרסקי. תוכנן שמיד לאחר התפילה תיסע כל הפמליה ל"אהל" ולציון רבי לוי יצחק זצ"ל הקבור בבית עלמין נכרי. גלות בתוך גלות. הרב קוטלרסקי מייעץ לחפש בית מלון שבו יש בריכה, תחליף למקווה. הרב שמעונוב נסע לכל בתי המלון לבדוק היכן יש בריכה שכזו. כעבור 10 דקות חזר עם הבשורה: יש מקווה.

לאחר מעמד הנחת אבן הפינה בערבו של יום התכנסו כל האורחים מחו"ל בביתו של הרב ישעיהו כהן במרכז העיר. הבית, ללא כל רהיט חדש, הכל ישן, סלון קטן אבל תמיד עם אורחים, במיוחד בשבתות. ההתוועדות לרגל היארצייט התקיימה בבית הקטן, והתארכה עד 2 לאחר חצות.

*

תודות לקרן "אור אבנר" מתחוללת "מהפכה יהודית" מאסיבית בטשקנט בירת אוזבקיסטאן ובאסיה המרכזית.

רעידת האדמה שהתרחשה בטשקנט בירת אוזבקסיטאן בשנת תשכ"ו שינתה בעקבותיה את פני העיר כולה. טשקנאט שאוכלוסייתה נאמדת בשני מיליון וחצי תושבים, רובם מוסלמים ורק שליש מתושביה הם אזרחים שהוגלו בשנות החמישים מארצות קומוניסטיות אחרות של ברית המועצות לשעבר. מספר היהודים בה כיום נאמד בכשלושים אלף.

4 בתי כנסת מתפקדים כיום בקהילה זאת בצורה פעילה. היה עוד בית כנסת באיזור מרוחק ממרכז העיר והוא נמכר.

הרב דוד אבר גורביץ' שליח חב"ד בטשקנט והמשמש כיום כרבה הראשי של טשקנט ומאז הגיעו למקום הביא לקידום והתפתחות מוסדות קהילתיים רבים בצורה משמעותית. משרדו שליד בית הכנסת האשכנזי הוא הכתובת של הרבנות הראשית הרוחש פעילות קהילתית כללית וחב"דית.

בבית הכנסת האשכנזי קיים מניין גדול מדי יום ולידו מטבח ואוכל חם לנצרכים. כן נשלחות מנות חמות וטריות לאלו שאין ביכולתם להגיע. בסמוך מצויים ספרייה תורנית וכן ישיבה וכולל לבעלי בתים כשאת השיעורים מוסרים הרב גורביץ' וכן ר' ישראל שיף, נציג הג'וינט בטשקנט, יהודי תלמיד חכם ובר אוריין.

בבית של הרב גורביץ' המשמש כבית חב"ד לכל דבר יש גם מקווה טהרה עם כל ההידורים והשכלולים. בימים אלו הוא עסוק בניהול מחנה קיץ שבו משתתפים מאות ילדים וילדות באחד מבתי הספר הגדולים שבמרכז טשקנט וזאת במסגרת קעמפ "גן ישראל" ובמימון קרן "אור אבנר" מיסודו של ר' לוי לביוב. למחנה הקיץ הגיעו מהארץ בחורים כמדריכים למחלקת הבנים וכן מדריכות עבור מחלקת הבנות ואלו מסייעים רבו לצד המדריכים מטשקנט.

הרב גורביץ' עסוק עתה בשיפוץ ובניית בית הספר היסודי. את הבניין קיבל מעיריית טשקנט ובשיפוצים מושקעים כמאה אלף דולרים הממומנים ע"י קרן "אור אבנר" ולקראת שנת הלימודים כבר יכנסו אליו ראשוני התלמידים. קומה לבנים וקומה אחרת לבנות.

ביקרנו בטשקנט והיינו בכל המקומות שהזכרנו ונציין שמספר הנרשמים לבית הספר הפתיע את המטפלים בעניין ועתה נערכים למערך ההסעות מכל רחבי העיר. הנרשמים עוברים בדיקה קפדנית על זיקתם ליהדות.

הרב גורביץ' מכהן בטשקנט כבר שש שנים אך התגבורת באה מ...סמרקנד שבקאזחסטן.

הרב עמנואל שמעונוב רב הקהילה הבוכרית בסמרקנד, שוחט ומוהל, צעיר בגיל 36, נמרץ, שבמסרקנד בנה מקוואות ובתי כנסת, ערך עיתון ואף הופיע בפינה שבועית ברדיו המקומי וקיבל הוראות מהאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל והצליח לבסס את הקהילה הבוכרית. לפני חודשיים התמנה לסגן הרב הראשי של טשקנט ורבה של הקהילה הבוכרית ובית הכנסת "טקסטיל". הוא התנה תנאי שהוא נשאר קשור לקהילתו בסמרקנד, לשם הוא נוסע מדי שבוע.

הרב שמעונוב, רק חודשיים בטשקנט, וכבר ניכרות טביעות אצבעותיו בקהילה הבוכרית ובין יהודי טשקנט בכלל.

בחצר בית הכנסת "טקסטיל" קיים מקווה ובבית הכנסת מתקיימים מניינים 3 פעמים ביום כאשר לאחר תפילת שחרית מוגשת ארוחת בוקר לחברי הקהילה. הישיבה והכולל לאברכים מוסיפים קול תורה. את השיעורים מדי יום מוסרים הרב שמעונוב וכן ר' בצלאל גורוביץ' ור' יעקב מרזיוף.

פעילות רבה קיימת סביב עזרה לנצרכים הן בהובלה לבית של אוכל חם וטרי והן בהמצאת תרופות ועזרה כללית.

הרב שמעונוב בתפקידו כסגן הרב הראשי לאוזבקיסטן מטפל בנושא גיטין וקידושין וכעת מארגן ומייסד חברה קדישא מחדש. בזמן שהותי במקום כבר הזדמן להם לטפל בקבורת הגברת גורוביץ' ע"ה אמו של ר' בצלאל גורוביץ' יהודי תלמיד חכם שנמנע מלעלות ארצה בגלל טיפול הטפול באימו שהיתה חולה שנים רבות ועתה הוא מתכונן לעלות ארצה.

הרב שמעונוב הוא השוחט והמוהל של טשקנט למרות גילו הצעיר עובד במסירות נפש של ממש ולזכותו נזקפת הפעילות היהודית המחזקת את רוחם והוא כיום מנהיג יהודי לאות ולמופת.

הרב שמעונוב מוסר לנו כי את הצלחתו הוא זוקף לזכותו של  האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל ואת המימון לזכותו של ר' לוי לביוב מייסד ומקים קרן "אור אבנר" וכן לג'וינט שבאמצעות מנהלו ר' ישראל שיף ניתנת לו האפשרות לתפקד.

*

כ"ו חשוון תשנ"ז

פעילויות עניפות בחינוך ועזרה ליהודי טשקנט באוזבקיסטן מבוצעות ע"י הרב הראשי והשליח הראשי של חב"ד הרב דוד אבא גורביץ' וסגנו הרב עמנואל שמעונוב

סופר מפורסם בטשקנט בירת אוזבקסיטן שהתחקה אחר הפעילות היהודית ועל העזרה הרוחנית שמקבלים מחוץ למדינה הגיע למסקנה שהיא באה מקריית מלאכי. היה זה לפני חמש שנים בחתימת הסכם עם מרכז חב"ד בטשקנט. היה זה הרב ליפא קורצוויל מנהל בית חב"ד בקריית מלאכי שהבטיח להאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל לאמץ את מרכז חב"ד בטשקנט, רבים מיוצאי טשקנט מתגוררים בקריית מלאכי.

לאחרונה שבו שניים מתלמידי מכון להוראה בערב ששהו בטשקנט. השניים נשלחו ע"י הרב ישראל גנזבורג מכפר חב"ד היו אברהם גרוזמן ושניאור זלמן ברגר. ראשי הקהילה בטשקנט ערכו להם קבלת פנים בבואם אך לא שכחו אותם בעוזבם והדגישו את עשייתם הנפלאה בחודש תשרי ולאחר מכן.

טשקנט הבירה של אוזבקיסטן שבמדינת חבר העמים הרוסי עיר נקייה ירוקה ויפה, הרביעית בגודלה ובמספר תושביה בכל חבר העמים. בעיר שני מיליון וחצי תושבים ומשתרעת על שטח של 250 קמ"ר. טשקנט הוא המרכז הגדול ביותר במרכז אסיה מבחינה תרבותית תעשייתית ומדעית.

הרבנות הראשית למרכז אסיה מתפקדת בראשות הרב הראשי הרב דוד אבא גורביץ' שהוא השליח של חב"ד. הרב גורביץ' שולח משלוחי מזון כשר ותשמישי קדושה לכל הקהילות באיזור, חזנים ומורים למדינות מרכז אסיה – טג'יקיסטן, אקמניסטן, קירגיזיה, קאזחסטן ואוזבקיסטן. בקזחסטן מתפקד הרב ישעיהו כהן בבירה אלמא אטא כרב ראשי הראשי ושליח ראשי של חב"ד.

במפקד האוכלוסין שנערך בתשמ"ט נמצאו בטשקנט כחמישים אלף יהודים וכיום לפי ההערכה מתגוררים בה כשלושים אלף. רוב היהודים עלו ארצה וחלקם היגרו לארה"ב ומתרכזים ברובע קווינס בניו יורק. יהודי בורכה מעדיפים להתגורר במרוכז וכך הם שומרים על מנהגיהם והמסורת. בארץ פועלת עמותת "חזון אבנר" ע"ש הרב אבנר לביוב ז"ל.

הפעילות היהודיות והקהילתית בטשקנט מבוססת על העזרה הרבה של קרן "אור אבנר" מיסודו של הרב לוי לביוב ובהנהלתו של הרב דוד מונדשיין במוסקבה.

בטשקנט, שלושה בתי כנסת בוכרים ואחד אשכנזי. מאות שנים היו היהודים בערי בוכרה שבאוזבקיסטן, הם שמרו על אורח חיים דתי וקפדני. תלמודי התורה היו מלאים בתלמידים, הכיבוש הרוסי הביא להגירה גדולה מבוכרה לטשקנט וסמרקנד וכך נוצרו קהילות בוכריות בטשקנט שבאוזבקיסטן ואלמא אטא בקאזחסטן באשחבר שבטורקימניסטן.

בזמן מלחמתה עולם השנייה נמלטו ממזרח אירופה אלפי יהודים לאוזבקיסטן וכך הוקמה קהילה גדולה הקהילה האשכנזית בטשקנט, עם מוסדות (שהיו במחתרת בתקופת השלטון הרוסי) ת"תים ובתי כנסת ומקוואות בבתים פרטיים.

לפני כשבע שנים נשלח הרב דוד אבא גורביץ' לטשקנט ע"י הרבי מליובאוויטש זצ"ל והכניס רוח חיים חדשים ליהודים בעיר ולכל הקהילות מסביב, יצויין שהרב גורביץ' התגורר שם עד לפני 30 שנה.

הרב גורביץ' הקים סמינר למורות, כולל לאברכים בהם לומדים עשרות תלמידים ובחודש אלול נפתחה שנת הלימודים בבית הספר ע"ש הרבנית חנה לביוב ע"ה עם 400 תלמידים ותלמידות. הבניין שנתקבל מעיריית טשקנט עבר סדרת שיפוצים ובנייה הודות לקרן "אור אבנר" והלימודים נלמדים בכל המקצועות ע"י מורים נבחרים. המורים ללימודי הקודש הם תלמידי ישיבה שחלקם עברו השתלמויות במוסקבה ובניו יורק. השלוחים אברהם גרוזמן ושניאור זלמן ברגר הדריכו את המורים איך להסביר לבני הנוער את משמעותם של חג תשרי, הם אף השתלבו במסגרת המורים והתקבלו לשביעות רצון המורים וההורים.

תלמידי בית הספר מגיעים מדי יום בהסעה מאורגנת מכל רחבי העיר. גם ארוחות צהרים הם אוכלים בבית הספר מנות חמות המגיעות מבית התבשיל המכין מנות חמות גם לנזקקים ורבים הם.

בחודשי הקיץ ועד לאחרונה פעלו בטשקנט במרץ רב האחים מאיר ולוי כהן בניהם של הרב אברהם כהן מבאר שבע שנשלחו מישיבת אור שמחה שבכפר חב"ד. במשך חודש החגים יצאו לשליחות בבישקק בירת קירגיזיה, הם צויידו ע"י הרב גורביץ' בתשמישי קדושה ומזון כשר. מאות יהודים השתתפו בתפילות ולרבים מהם היה זה בפעם הראשונה שמשתתפים בתפילה בציבור. מאיר כהן שהוסמך לשחוט, שחט מדי יום עשרות עופות. אחיו לוי כהן הסביר איך להכשיר את הבשר. בישקק נמצאת מרחק נסיעה של 16 שעות מטשקנט. שם הוקם בית הספר יהודי בעזרת קרן הוכשטיין והאחים כהן לימדו שם יהדות במשך חודש. העיתונות המקומית ציינה ובנדיבות בלתי רגילה את פעולותיהם של האחים כהן, שהגיעו בשליחות קרן "אור אבנר" ממוסקבה הנושאת בעול הכספי של פעילות חב"ד בחבר העמים.

בטשקנט פועלים שני מקוואות אחד בחצר ביתו של הרב גורוביץ' והשני בחצר בית הכנסת הבוכרי "גובנובה" שם מכהן הרב עמנואל שמעונוב רב בית כהכנסת והוא סגן הרב הראשי לטשקנט. במשך חודש החגים פעל גם השליח הרב ברוך אברמצייב הנמנה על ראשי הפעילים בקרב יהדות בוכרה בישראל. הרב שמעונוב הוא גם השוחט עבור יהודי טשקנט, סמרקנד והמדינות הסמוכות. בקהילתו קיים מטבח לנצרכים, כולל אברכים ושיעורים תורניים במשך כל שעות היום והלילה. את השיעורים נותנים הרב בצלאל גורוביץ' והרב יעקב מרזיוף.

בבית הכנסת האשכנזי בראשות הרב גורביץ' קיימת פעילות עניפה מלבד תפילות סדירות שחרית מנחה וערבית. בין אברכי הכולל נמנה הפרופסור אלכסנדר זיכרמן המחלק את זמנו בין בית החולים במרכז העיר לבין לימודי יהדות בבית הכנסת. לפני חודשים אחדים הצטרף לבקשת הרב גורביץ' ועם עוד כמה יהודים ייסדו חברה קדישא מסודרת בשונה למצב האנרכי שהיה קיים עד כה. יצויין שפרופ' זיכרמן ורעייתו וכן בנו הם רופאים מפורסמים בטשקנט.

ביקרנו לאחרונה בקאזחסטן ובאוזבקיסטן ובמיוחד בטשקנט ונציין את התנופה הרבה בפעילות שליחי חב"ד בקרב הקהילות הבוכריות והאשכנזי והודות לשליח הרב הראשי הרב גורביץ' שהוא גם הרב הראשי למרכז אסיה וסגנו הרב עמנואל שמועונוב העובדים בהרמוניה מלאה ולמטרה משותפת להגברת הפעילות הקהילתית והחיים הרוחניים הודות לקרן "אור אבנר" מיסודו של הרב לוי לביוב. יצוין חלקו של הג'וינט העולמי באמצעות מנהל הג'וינט בטשקנט ר' ישראל שיף שהוא תלמיד חכם ומלווה את הקהילות ומטרותיהן במיוחד לנזקקים שבהם.

*

רשמי ביקור מהנסיעה לאלמא אטא קזחסטן, כ' אב תשנ"ז

לאחר שביקרתי באלמא אטא לרגל הנחת אבן הפינה, בדיוק לפני שנה, הוזמנתי עתה לחגיגת חנוכת הבית

נסעתי למוסקבה ביום ד' ולאחר הנחיתה חיכיתי שעתיים וטסתי לאלמא אטא.

טיסה של 4 שעות כשהפרש השעות בין מוסקבה לקאזחסטן היא 3 שעות...

*

זקן בן 68 באלמא אטא בירת קאזחסטן עמד בתוקף על רצונו להימול

כהכנה לקראת חג השבועות פנו שלוחי חב"ד ופעילי מוסדות "אור אבנר" חב"ד ליובאוויטש באלמא אטא בירת קאזחסטן למייסד ארגון "ברית יוסף יצחק", ר' ירון עמית בבקשה לשלוח מוהל עבור קבוצת יהודים אשר רוצים להיכנס לבריתו של אאע"ה. עמית נעתר לבקשה ושיגר את המוהל המומחה הרב חיים רובין כשבאמתחתו כל הציוד הנדרש לבריתות.

הזריזות של המוהל הדהימה את השלוחים, מיד בהגיעו לאלמא אטא בשעות הבוקר המוקדמות עייף ורצוץ לאחר טיסת לילה, שאל אם אפשר כבר להתחיל במלאכת הקודש. הצעת המוהל אכן התקבלה ומיד משדה התעופה נסעו לבית הנימול הראשון כבן חודש. אין לתאר את גודל ההתרגשות של בני המשפחה בזמן הברית אשר מיום היוולדו של התינוק ציפו בקוצר רוח לבוא המוהל. כך עבר שבוע וחצי של בריתות בזה אחר זה, סוד ההצלחה הגדולה בעריכת הבריתות הוא המומחיות הגדולה של המוהל אשר מיד לאחר הברית, הנימולים אינם מרגישים כלל כאבים ולמחרת הברית הם הולכים ורצים כאחד האדם, מובן שכשמגיע מוהל מומחה כזה מיד מתפשטת השמועה בעיר ובזה אחר זה מגיעים עוד אנשים למשרד "אור אבנר" חב"ד ליובאוויטש ושואלים אם המוהל עדיין בעיר נמצא בעיר. אחד הנימולים אשר כבר חמש פעמים רצה להיכנס בבריתו של אאע"ה אך בכל פעם ברגע האחרון תקף אותו פחד, אך כשיצא שמו הטוב של המוהל הזדרז הנ"ל ונכנס בבריתו של אאע"ה.

כבר בדרשתו השבועית בבית הכנסת ציין הרב ישעיהו כהן שליח חב"ד ורבה הראשי של אלמא אטא על הזכות הגדולה שנפלה בחלקם של הנימולים בהיכנסם לבריתו של אאע"ה ובזכות קיום מצוות הברית ניצל אדם מכרת ומתקשרת נשמתו לעם היהודי. מיד לאחרי התפילה ניגש אחד המתפללים, יהודי כבן שישים ושמונה, חבר בכולל תפארת זקנים אשר נולד בשנים הראשונות של הקומוניסטים, ואמר: ברצוני גם להיות מאוחד עם עמי, ורצוני להיכנס לבריתו של אאע"ה. למחרת מיד לאחר סדר הלימודים בכולל אמר לשלוחים: אני מוכן פיזית ונפשית להיות מאוחד עם עמי...

כרגיל לפני עריכת ברית מילה ממלאים טופס שאלון אם הבריאות כשורה. לאחר מילוי הטופס כשבדקו את לחץ הדם של הקשיש התברר שיש לו לחץ דם גבוה מהרגיל אך הוא בשום אופן לא ויתר, ואמר: רוצה אני להיות כאחד מעמי, מה אני אשם שנולדתי לאחר שהתחילה תקופה של רדיפת הדת?! ופשוט מירר בבכי קורע לב, ואם לא נעשה לו היום ברית מי יודע אם פעם נוכל לעשות לו. מיד התקשר המוהל עם טובי הרופאים בארץ ולאחר בירור ממושך התקבלה ההחלטה לעשות את הברית. אין לתאר את גודל  ההתרגשות של הנימול בזמן הברית ודמעות של שמחה זלגו מעיניו. לאחר סיום הברית הזמין את המוהל והשלוחים לבוא לביתו ולשמוח בשמחתו בסעודת מצווה. בהגיעם לביתו חיכה הנימול על הכביש המוביל לביתו כשהוא רץ לקראתם. לא הועילו כל הפצרותיהם בהפצרתם שעליו לנוח אחרי הברית, כשבפיו טענה: אין הזמן כעת למנוחה היום לאחרי שנים של סבל סוף סוף מרגיש אני את עצמי יהודי אמיתי גאה.

לאחר ההצלחה הגדולה בערכית הבריתות החליט הרב ירון עמית מנהל ומייסד ארגון "ברית יוסף יצחק" לפתוח מרכז בריתות חדש אשר באופן קבוע יתאפשר לימול יהודים, כדוגמת מרכז בריתות הקיים בשאר המדינות של חבר העמים הרוסי, ובשלב ראשון השאיר את כל הציוד היקר הנצרך לבריתות בשווי של אלפי דולרים.

אגב, בעת סעודת הברית של הנימול הראשון ספרה סבתו, אם אמו, שהיתה מקורבת מאוד למשפחת נימוטין מקראון הייטס ובתשמ"ט אף נסעה לבקרם. ר' יוסף נימוטין הביא אותה אל האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בעת חלוקת הדולרים וסיפרה שהיא מאלמא אטא והרבי שאל אותה אם היא יודעת שאביו טמון בעיר זו. האשה סיפרה שאכן הם פוקדים את הציון לעיתים קרובות.

*

ט"ו סיוון תשנ"ז

באלמא אטא בירת קאזחסטן נשלמות ההכנות לחנוכת הבית למרכז היהודי ובית חב"ד בראשות הרב ישעיהו כהן הרב הראשי ושליח חב"ד לאלמא אטא

בסוף שבוע הבא יתאספו אלפי יהודי אלמא אטא בירת קאזחסטן ממדינות חבר העמים הרוסי לחגוג את חנוכת הבית שישמש בית כנסת מרכזי והמרכז היהודי הגדול ובו מקווה, אולם הרצאות ואירועים, חדרי שיעורים, בית התבשיל וגן ילדים. הבניין הוא רק חלק אחד מתוך קומפלקס גדול שתוכנן ע"י האדריכל ישראל מאיר גודוביץ' מתל אביב

בדיוק לפני שנה חגגו שם את הנחת אבן הפינה לבנין זה ביום כ' באב שהוא יומא דהילולא של הגה"צ רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל אביו של האדמו"ר מליובאוויטש זצל הטמון בבית העלמין היהודי במקום לשם הוגלה ע"י הקומוניסטים לאחר שהואשם בהפצת יהדות ברוסיה.

הבניין החדש שהושלם כולו ברוב פאר והדר במשך השנה הודות ליוזמתו וחריצותו של השליח הרב ישעיהו כהן שהוא אישיות דינאמית וכריזמטית ומהווה דוגמא לשלוחים אחרים שנשלח עוד ע"י האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל.

מנהל מרכז השלוחים של חב"ד הרב משה קוטלרסקי הפועל בניו יורק גייס תורמים נכבדים למטרה זו בעיקר את הנגיד ר' שמואל רוהר מניו יורק שתרם את הוצאת הבנייה באלמא אטא ואת ר' נחום אפטרגוט מאנטוורפן שתרם את הוצאת בניית מקווה טהרה בבניין.

בנוסף לחגיגת חנוכת הבית יגיעו כל המוזמנים לציונו של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל לרגל יומא דהילולא. יצויין שהאוהל הבנוי על ציוני עבר שיפוץ ואתר הציון עבר גם הוא שיפוץ שיכול לקלוט את קהל הבאים.

נודע כי כל השלוחים שיגיעו לחגיגה ישארו לשבת של התוועדות שיהיה גם כינוס של שלוחים יחד עם התורמים הנכבדים שישארו שם למשך השבת במיוחד הנגיד ר' לוי לביוב מייסד קרן "אור אבנר אשר כל הפעילות של הרב ישעיהו כהן באלמא אטא ממומנת ע"י קרן "אור אבנר" – חב"ד.

*

המרכז היהודי הגדול ביותר באסיה התיכונה שיתנוסס לגובה של 9 קומות יוקם השנה באלמא אטא בירת קאזחסטן לפי התוכנית של האדריכל גודוביץ' מתל אביב.

חלומות מתגשמים.

המרכז היהודי הגדול ביותר בכל אסיה התיכונה עומד לקום בבירת קאזחסטאן, אלמא אטא. בניין בן 9 קומות מיוחד בסוגו עומד לקום ליד הבניין הקיים של קומפלקס חדש חדיש והסיפור סביבו אף הוא מיוחד.

השליח החב"די לאלמא אטא, הרב ישעיהו כהן בנו של הרה"ג רבי אשר לעמיל הכהן רב קהילת חב"ד בביתר עילית יצא למקום כהונה חדש הנחשב למקום שבו האדמה חרוכה. מדינה מוסלמית קומוניסטית מחבר המדינות של ברית המועצות. מה שהביא אותו לשם ודווקא לשם היות ובמקום זה נפטר ואף נקבר הרב לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל. לשם הוגלה ע"י הקומוניסטים בעוון הפצת יהדות והתגורר שם 15 שנה. הרב הכהן העדיף לצאת לשם ובתקופה הקצרה כבר עשה פעלים ופעולות נפלאות.

בשנה שעברה ביום היארצייט של רבי לוי יצחק זצ"ל כ' באב תשנ"ו נורתה אבן הפינה לבית חב"ד הגדול באירוע רב רושם שזכה לכיסוי תקשורתי נרחב בכלי בתקשורת בקאזחסטן. הנציג החב"די הבכיר שהגיע מניו יורק היה הרב משה קוטלרסקי, מנהל מרכז השלוחים שהיה גם זה שהביא את התורמים לבניין החדש. אורח נוסף במעמד היה הרב דוד מונדשיין מנהלו הדינאמי של קרן "אור אבנר" מיסודו של איש העסקים ר' לוי לביוב המממן את הפעילות של חב"ד במדינות חבר העמים וביניהם של אלמא אטא.

הרב ישעיהו כהן הניחן בעשייה ללא מעצורים גם בתנאים קשים ביותר התחיל מא' וכבר מתקרב ל-ת'.

השליח הרב ישעיהו כהן בעזרתם של בחורים שהגיעו לפני הפסח במטרה לעמוד לימינו בהכנת סדר פסח המוני ליהודי אלמא אטא והכשירו מסעדה יוקרתית גדולה והשתתף בו קהל גדול ביניהם יהודים שראו לראשונה סדר ליל פסח. גם בימים שלפני פסח חילקו מוצרי מזון כשרים לפסח במיוחד מצות יין ובשר שנשלחו ע"י קרן "אור אבנר".

השליח הדומיננטי הצליח להגיע להישגים וצוין בפורומים ממלכתיים בקאזחסטן בהקמת מרכז יהודי תוך זמן קצר של חצי שנה. הבניין בן 2 קומות מוכן ועתה נערכים בו עבודות הפנים וחגיגת חנוכת הבית תתקיים ביומא דהילולא של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל ביום כ' באב תשנ"ז. ביום זה תימלא גם שנה לחגיגת אבן הפינה למרכז היהודי שבמרכזו בית הכנסת, בית תמחוי ומקווה טהרה אותה תרם ר' נתן אפטרגוט מאנטוורפן.

לפרי רוחו ועשייתו צירף השליח הרב הכהן את האדריכל הישראלי, ישראל מאיר גודוביץ' שהוא נינו של החפץ חיים זצ"ל מראדין. האדריכל גודוביץ' תיכנן את המרכז הקהילתי הגדול במוסקבה "מארינה רושצ'ה" וזכה לתהודה רבה. הקומפלקס במרינה רושצ'ה הוקם על המקום בו נשרף הבניין המפורסם של המרכז החב"די במרכז מוסקבה.

האדריכל גודוביץ' שוחח במשרדו עם הרב הכהן וזה סיפר לו על חשיבות הפעילות באלמא אטא ועל מיקום הבניין הקיים ועל ההצעה לבנות בניין גדול לידו. הרב הכהן סיפר את הסיפור ביום שישי בצהריים. בליל שבת עלה רעיון ותוכנית בראשו של האדריכל אך זה, שהחל לשמור שבת השתדל במוצאי שבת לרשום את הסקיצה המתאימה. במוצאי שבת התקשר גודוביץ' אל חסיד חב"ד שבשכנותו וסיפר לו כי יש לו רעיון אך הוא זקוק לתמונתו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל כשהוא עטוף בטלית וזה המציא לו תמונה שכזו.

למחרת כבר היה על שולחן העבודה של האדריכל הסקיצה. ליד הבניין הקיים, שהמרחק בינו לבין שער בית העלמין באלמא אטא בו טמון בחלקה היהודי רבי לוי יצחק זצ"ל, הוא 200 מטרים, יוקם מבנה ענק בן 9 קומות של המרכז היהודי הגדול ביותר באסיה התיכונה. דגם הבניין הוא ארון קודש פתוח וצורת הבניין הוא של טלית. תעתיק טליתו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל...

בבניין המתוכנן יהיו משרדים של הקהילה היהודית וחדרי לימוד, מוזיאון יהודי וחדר ישיבות, ספרייה וחדרי משחק, מחשבים ומוסיקה, קליניקה וכן חנות ומינימרקט עם כל מוצרי האוכל כשרים למהדרין. מטבח ומסעדה לכחמישים איש, 10 חדרי אירוח-מלון, אולם אירועים ואולם ספורט.

חלומות וגם מתגשמים.

*

קהל רב השתתף בחגיגה רבת הרושם של בית הכנסת הגדול והמרכז היהודי באלמא אטא בירת קאזחסטאן בראשות הרב ישעיהו הכהן הרב הראשי ושליח חב"ד.

איחולי מזל טוב נשמע ללא ספור פעמים במהלך החגיגה המרכזית באלמא אטא בירת קאזחסטאן שנחוגה ביום חמישי האחרון ברוב פאר והדר ובהשתתפות קהל רב על משפחותיהם. אירוע שהפיח רוח חיים חדשה לקהילה היהודית המונה כמעט עשרת אלפים איש.

רק לפני שנה בדיוק חגגו את יריית אבן הפינה ביום כ' באב שהוא יום ההילולא של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, שנפטר ונטמן בבית העלמין המקומי בהיותו שם בגלות ע"י הקומוניסטים.

ביום חמישי האחרון התקיימה התפילה האחרונה בבית הכנסת הישן, בית מיושן מט ליפול. לאחר התפילה נסגר המקום על סוגר ובריח.

השתתפנו בחגיגת הקהילה היהודית באלמא אטא ובתפילת השבת למחרת החגיגה השתתף קהל רב במיוחד כאלו שמעולם לא דרכה כף רגלם בבית הכסנת שהגיעו בהמוניהם במשך השבת ומכל רבדי הציבור.

ביום החגיגה שהה יורי לושקוב ראש עיריית מוסקבה בקאזחסטן לפגישה עם ראש עיריית אלמא אטא ויקטור חרפונוב שהיה עד לפני חודשים שר בכיר בממשלת קאזחסטן. לאחר הפגישה מיהר להגיע לרחבת בניין הקהילה היהודית והתפעל מהקהל הגדול ובמיוחד מיופיו וגודלו של הבניין שגימורו המושלם הודגש ע"י כל הדוברים המברכים והנאומים.

בקהל ישבו שגרירים של מדינות רבות. אחדים מהם הוזמנו לברך את הקהילה היהודית. ראשי קהילות יהודיות מהערים הסמוכות לאלמא אטא באו לייצג את קהילותיהם.

הרחבה הענקית שהוכנה במיוחד לקרלית אלפי איש היתה מלאה, אפילו דחוסה. לאחר סדרת הנאומים שהיו קצרות וענייניות הכניסו את ספרי התורה שהובאו מבית הכנסת הישן לתוך היכל בבית המדרש החדש כשהתזמורת מנגנת ניגוני שמחה והקהל הרחב החל רוקד בהתלהבות ומעייני רבים זלגו דמעות גיל.

ראש העירייה ויקטור חרפונוב שסירב לנאום, נקרא לבמת ההנחיה, ניגש אל הרב ישעיהו הכהן ללחוץ את ידו ולחש לו כי דלתות לשכתו פתוחות תמיד עבורו והרב כהן הפתיע אותו והגיש לו חנוכיית כסף מהודרת וראש העירייה מרוב התרגשות, בשובו חזרה למקומו שכח את המסלול.

בעוד הקהל פוסע אל תוך בית הכנסת עם ספרי התורה התכבד הרב משה קוטלרסקי לגזור את הסרט בכניסה. הרב קוטלרסקי הוא מחותן פעמיים לחגיגה זו הן כמנהל מרכז השלוחים של חב"ד ברחבי תתל והן כנציג משפחת רוהר מניו יורק שתרמו את הבניין החדש.

הריקודים בתוך בית הכנסת נמשכו זמן רב ומחוצה לו נמשכו הריקודים למעלה משלוש שעות וניכר היה על אנשי הקהילה ומשפחותיהם ששמחו ושימחו ללא הרף ועשו כל המאמצים שהשמחה תימשך עוד ועוד.

גם במשך השבת הגיעו עשרות רבות לבניין החדש, תופעה שלא היתה קיימת בממדים שכאלה עד כה.

בבנין החדש שנבנה בפאר רב ובגימור מושלם, בית כנסת רחב ידיים עם עזרת נשים מלמעלה, חדרי שיעורים והרצאות, מקווה טהרה עם כל השכלולים ההלכתיים שנבנתה בהדרכת המרכז הארצי לטהרת המשפחה שמרכזו בירושלים.

*

בקהילה היהודית של אלמא אטא בירת קאזחסטן התרגשו מקבלת משלוח של רעיית נשיא ארה"ב שהכיל כיפות וטליתות

הרב ישעיהו כהן רבה הראשי של אלמא אטא בירת קאזחסטן בקושי התעשת כשנקרא לבוא בדחיפות לשגרירות ארה"ב במקום כהונתו. הטלפון הבהול הגיע בדיוק כשעסק בתיקון בעיה הלכתית במקווה החדש שגמר לבנות. רק כשסיים לעסוק בתקלה טילפן לשגרירות. סגן השגריר הודיע לו כי זה עתה הגיע משלוח מעניין עבור בית הכנסת. תרומת הילארי קלינטון רעיית נשיא ארה"ב.

הרב כהן נסע מייד לבנין השגרירות, שם המתינו לו כל חברי המשלחת והגישו לו את המכתב המרגש ואת החבילה  הארוזה שהכילה כיפות וטליתות, כמות שתוכל לספק את המוני הבאים.

מסתבר וכך הוסבר להרב כהן שהגברת קלינטון בביקורה באלמא אטא סיפר לה סגן השגריר אד ליברמן שהוא יהודי שביום הכיפורים האחרון ביקשה ממנו רעייתו שגם היא יהודייה שברצונה ללכת לבית הכנסת החדש שחנוכת הבית התקיים במעמד קהל רב, חודש לפני כן. ליברמן גילה לגב' קלינטון שזו הפעם הראשונה שהוא ביקר בבית כנסת אך בהגיעו לשם כבר מצא 300 איש ולא היה מקום להיכנס. כל הכיפות אזלו וכך הטליתות.

הגב' קלינטון לקחה יוזמה ובשובה לוושינגטון הורתה לעובדי לשכתה לרכוש כמות גדולה של כיפות וטליתות ולשלחם לבית הכנסת באלמא אטא וצירפה מכתב מפורט של הערכה לקהילה היהודית ואיחולים לשגשוגה ולכן תרומתה.

הרב ישעיהו כהן הגיע לאלמא אטא בירת קאזחסטן לפני שלוש שנים כשליח חב"ד למקום זה בו נטמן הגאון רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל אביו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל שהוגלה ע"י הקומוניסטים מדנייפרופטרובסק בעוון הפצת יהדות, ולאחר 15 שנות גלות נפטר בכפר צ'יאלי ליד אלמא אטא ונטמן בה. חנוכת הבית לבניין המרכזי של הקהילה היהודית "בית מנחם" ואהל לוי יצחק התקיים ביום ההילולא כ' באב. הבניין מכיל בית כנסת גדול ונהדר, ספרייה, מקווה טהרה, בית התבשיל, ארגון נוער צבאות ה', ומתקיימים בו שיעורי תורה למבוגרים ופעילות מגוונות לנוער ולסטודנטים.

יהודי אלמא אטא ברית קאזחסטן השתתפו בהמוניהם בהכנסת ספר תורה חדש

זו השנה השלישית ברציפות באלמא אטא בירת קאזחסטן שהמוני היהודים מתכנסים, בתאריך כ' באב יומא דהילולא של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל שהוגלה לשם מדנייפרופטרובסק באוקראינה שם כיהן כרב העיר ובגין הפצת היהדות הוגלה לאלמא אטא, לפני 54 שנה, שם נפטר ונטמן.

שליח חב"ד ורב העיר הרב ישעיהו כהן, בנו של הרה"ג רבי אשר לעמיל כהן רב קהילת חב"ד בביתר עילית, שמאז בואו לעיר להתגורר בה פעל גדולות ונצורות, ודביקותו במשימה אינה יודעת גבולות ובלתי נלאה.

הפעילות שלו החלה לפני חמש שנים בבית הכנסת הישן שמט ליפול. ארגן מניין שלוש פעמים ביום ורבים באו במיוחד לתפילות השבת. הזקנים נהנו לבוא לשיעורי התורה והתושבים היהודיים זכו לעזרה הומניטרית ותמיכה רבה במוצרי אוכל, תרומתם של גופים בינלאומיים שונים.

לפני שנתיים התקיים טקס חגיגי ומרשים להנחת אבן הפינה למרכז היהודי החדש, סמוך לבית העלמין היהודי בעיר. באירוע השתתפו פקידי ממשלה בכירים, ראשי העיר וארגונים רבים. בדיוק כעבור שנה ביום זה התקיים הטקס החגיגי של חנוכת הבית של המרכז היהודי. בית גדול ומרשים ביפיו, בית כנסת גדול ומקווה טהרה, בית התבשיל וחדרי שיעורים.

כעת התקיימה הכנסת בספר תורה חדש לבית הכנסת וקהל המשתתפים עלו פי כמה מההשתתפות של השנה שעברה וכן של לפני שנתיים. השמחה היתה גדולה לאין ערוך.

התכונה לכך היתה רבה. אנשי המימשל והעירייה וכן שגרירים של מדינות שונות הרגישו חובה לבוא. תזמורת ונגנים וקהל הרוקדים שמילאו את הרחבה וכן את הכביש הסואן העובר ליד המרכז היהודי משכו את התקשורת ששידרה זמן רב על האירוע.

המחותנים הראשיים היו השלוחים הקבועים במקום: הרב ישעיהו כהן ואחיו הרב אלחנן הכהן והשו"ב הרב יהודה קובלקין. מחותנים נוספים היו ר' משה דוד כהן הכהן מביתר עילית שהוא יו"ר הקרן לסיוע ליהודי קאזחסטן העושה רבות עבורם והוא זכה שעמד מאחורי ארגון האירוע, אליו הצטרף אח נוסף, ר' יוסף יצחק הכהן מקראון הייטס.

ספר התורה החדש נכתב לזכרה ועילוי נשמתה של הילדה חיה מושקא ע"ה בת להרב בערל לאזאר השליח הראשי של חב"ד למוסקבה וחבר העמים ויו"ר איגוד הרבנים בחבר העמים.

סיום כתיבת האותיות האחרונות התקיים בביתו של הרב ישעיהו הכהן, והכותבים היו האורחים שהגיעו במיוחד מחו"ל ביניהם בלטו הרב בערל לאזאזר והרב דוד מונדשיין מנכ"ל קרן "אור אבנר" ממוסקבה, הרב יוסף יצחק אהרונוב יו"ר צעירי חב"ד, הרב מאיר ורוזוב מכפר חב"ד שהיה מנחה האירוע החגיגי, הרב נפתלי גוטליב מביתר עילית מחבר הסדרה הביוגרפית "תולדות לוי יצחק" ור' מרדכי גולדברג מירושלים שתרומתו לחגיגה היתה משמעותית בכך שהרכיב את החופה והאפיריון בו הובילו את ספר התורה ובמהלך הטקס הוצבה על במת הכבוד.

בשעה היעודה של היציאה מבית הרב עם ספר התורה התמלאה הרחבה בקהל רב ובקושי יכלו לפלס דרך לחופה כשספר התורה נישא בידי המוזמנים לכך. הריקודים נמשכו לכל אורך הדרך וילדי קייטנת "מחנה ישראל" נשאו לפידים בידיהם. ספר התורה היה הסיבה לחגיגה הגדולה.

הטקס היה מרשים וחגיגי. כל הנואמים הדגישו את חשיבותו של המרכז היהודי שבמרכזו בית כנסת ואת מקומו של רב הקהילה הרב ישעיהו כהן שהפריח את השממה היהודית והביא אותם לממדים טובים ואטרקטיביים.

הרב ישעיהו הכן הדגיש את ייחודו של אותו יום, יומא דהילולא של רבי לוי יצחק זצ"ל וכל התודות מופנית אליו.

בערבו של יום, בסיומה של החגיגה התכנסו האורחים וחשובי הקהל לסעודת מצווה שבמהלכה נערך פדיון הבן וכן סעודת מצווה לילד שנימול באותו יום.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
יפה
כ"א אב ה׳תשפ״ג
מאוד מאוד
תיקון א' מרבים קזחסטאן לא היתה מקום קשה ליהדות כמו כל קצוות בריה''מ הגם שאלמא אטא היתה מקום גלות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.