שניאור דייטש | יום י"ז אב ה׳תשפ״ג 04.08.2023

עובר התעללות, ללא אוכל כשר ותפילין: חרדי עצור במדגסקר

ר', תושב ביתר עילית בן 39, נעצר לפני כחודש וחצי כשבמזוודתו 59 צבים נדירים. מאז שנכלא, עבר כבר 4 בתי מעצר, שוהה בתנאים קשים מנשוא, סופג מכות והשפלות והתפילין נלקחו ממנו | בשיחה עם עורך דינו, אמר בבכי: "זה לא נורמלי, ויתרתי על ארוחות כדי שיתנו לי התפילין. תצילו אותי" | משפטו יחל בעוד שבוע - ואם יורשע הוא עלול לרצות עד 10 שנות מאסר(!) בתנאים איומים
עובר התעללות, ללא אוכל כשר ותפילין: חרדי עצור במדגסקר
הצבים שנתפסו במזוודה של ר' מביתר. נחשבת לעבירה חמורה במדגסקר

מאז שנעצר ר', חרדי מביתר עילית לפני כחודש וחצי בשדה התעופה הבינלאומי במדגסקר בשל החשד להברחת 59 צבים נדירים, הוא הועבר כבר ארבע פעמים מבית מעצר אחד לאחר – וכל זאת בתנאים קשים תוך שהוא סובל ממכות ונמנע ממנו להניח תפילין. בשיחת טלפון עם עורך דינו מרדכי ציבין לפני כמה ימים, אמר ר' בבכי: "תצילו אותי, זה לא נורמלי מה שקורה פה. אני כל הזמן בפינה, לקחו לי את הבגדים והתפילין ואין לי מה לאכול. אני לא יכול לשרוד את הדבר הזה".


עו"ד הבינלאומי מרדכי ציבין

 

ר' המשיך לספר: "אני ישן פה עם 150 אנשים בתוך חדר אחד, כל בן אדם יש לו 30 ס"מ לישון, וכולם פה יכולים להרביץ לי. שבוע שעבר מישהו ניסה לפגוע בי. רק רציתי להגיד לו משהו, אז הוא נתן לי שתי סטירות. בלילה אני אומר לעצמי 'מתי יגיע הבוקר'". לדבריו, "נתתי לסוהר פה את האוכל שלי בשביל שיביא את התפילין. הספקתי להניח כמה דקות, ואז בא אליי עוד אחד וביקש ממני כסף. אמרתי שאין לי לתת לו, אז הוא נתן לי פיצוץ בעין ולקח לי את התפילין."

העצור צועק 'הצילו' מתוך הכלא:

 

לצד ההתעללות ואי כיבוד אמונתו, הוא סובל מחרפת רעב בשל אוכל הטריפה שמוגש לאסירים בכלא.

הברחת צבים נדירים נחשבת לעבירה חמורה מאוד במדגסקר, והתביעה מבקשת להטיל על ר' 10 שנות מאסר ו-100 אלף דולר קנס. משפטו ייפתח ב-11 באוגוסט למניינם. 

בינתיים הוא יושב בכלא יותר מחודש וחצי, והועבר בין 4 בתי כלא בשל תנאי מעצרו הקשים והתערבות משרד החוץ.

למרות שנדרש לשלם 200 דולר בשבוע כדי שיוכל לקבל אוכל כשר – האסירים לטענתו גונבים לו אותו.

כדי לממן את ההגנה המשפטית שלו והוצאות נלוות, מנסים לגייס עבור ר' רבע מיליון יורו באמצעות קמפיין גיוס המונים, שאליו צורפו הקלטות בקולו בהן הוא מתאר את מצבו הקשה בכלא. ברשימת הממליצים לתרומה נמצאים רבנים ודמויות חשובות בחב"ד:

הרב משה הבלין, רבה של העיר קרית גת וחבר בי"ד רבני חב"ד, הרב יוסף הכט רב העיר אילת וחבר בי"ד רבני חב"ד, הרב דוד-מאיר דרוקמן מחשובי רבני אנ"ש ורבה של קריית מוצקין, הרב מנחם ברוד, הרב יוסף גערליצקי, שליח הרבי הראשי בעיר תל אביב, הרב משה שילת ועוד.

לסיוע במגבית ההצלה - לחצו כאן>>>

ברשימה של התורמים מופיעים גם דייני חסידות סאטמר בארה"ב, רבנים, וגם אישי ציבור ידועים: האלוף במיל' אודי שני, תת אלוף במיל אפרים סנה, תת אלוף במיל' שמעון חפץ, ואפילו איש עסקים מדובאי.

הצבים נתפסו במזוודה של ר' על ידי אנשי המכס המקומי. לאחר שהמזוודות עברו שיקוף, אנשי המכס זיהו משהו חשוד וכאשר פתחו את המזוודות, הם מצאו לתדהמתם 59 צבים. מחיר כל אחד מהם מוערך בין 9,000 ל-30 אלף שקל. ר' בן ה-39 טען שבמקצועו הוא בכלל אינסטלטור, ואמר בחקירתו שחשב שמותר להוציא צבים ממדגסקר לתאילנד - לשם היה אמור לטוס. לפי שלטונות המכס במדגסקר, הצבים היו עטופים בבדים, אך הוא לא דאג להם לאוכל ומים.

עו"ד מרדכי ציבין, העוסק במשפט פלילי בינ"ל, בייצוג ישראלים וערבים ממדינות אויב כמו סוריה, עיראק תימן ולוב ובעל קשרים מסתוריים, שמייצג את ר', מסר: "מרשי אזרח מהשורה ללא עבר פלילי. הוא לא היה מודע לעובדה שחל איסור להוציא צבים ממדגסקר, ואף לא דאג להסתירם. יש להניח כי 'האדם הסביר', בוודאי לא מקומי, לא היה מעלה על דעתו שמדובר בעבירה".

ציבין הוסיף כי "מצבו בכלא, שנחשב לאחד מהגרועים בעולם, קשה מנשוא, גופנית ונפשית. אני מצפה שגורמי האכיפה במדגסקר יגיעו בהקדם למסקנה כי מרשי חף מפשע, ובכך יבוא הקץ לסבל האיום בו הוא נתון עכשיו". במשפחתו של העצור פתחו גיוס המונים במטרה לסייע לו.

 

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
אמהלהה
י"ט אב ה׳תשפ״ג
2.
מנסה לתרום
י"ט אב ה׳תשפ״ג
אבל המערכת לא נותנת ללא מספר זהות. אני תושב חו''ל ואין לי מספר זהות. מה עושים?
3.
גם אם הוא עשה טעות הוא אח שלנו חייבים לע...
י"ט אב ה׳תשפ״ג
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.