מנדי ברגר | יום א' אב ה׳תשפ״ג 19.07.2023

תקנות חדשות יאפשרו העברת נפטר בחינם בין רשויות שונות

כיום אזרחי ישראל נאלצים לשלם מכיסם עד אלפי שקלים עבור העברת נפטר מרשות אחת לרשות אחרת • לבקשת הוועדה לפניות הציבור בכנסת, המוסד לביטוח לאומי התחיל בהליך של תיקון תקנות לצורך מימון המדינה של העברת נפטרים בין רשויות • התוספת התקציבית הנדרשת עומד על 6-8 מיליון שקלים • יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס: "זה לא נכון ולא הגיוני לתת למשפחות לנהל מו"מ על מחיר העברת הנפטרים"  
תקנות חדשות יאפשרו העברת נפטר בחינם בין רשויות שונות
אילוסטרציה: שאטרסטוק

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התכנסה לישיבת מעקב בנושא תשלום על העברת נפטר מחוץ לרשות בה הוא מתגורר.

בדיון הקודם (16.01.23) עסקה הוועדה במקרים של משפחות שנאלצו לשלם אלפי שקלים ע"מ להעביר את קרוב משפחתם שנפטר ברשות אחת לקבורה ברשות אחרת. בעקבות הדיון המוסד לביטוח לאומי קיים מספר דיונים פנימיים ע"מ לפטור את הבעיה ולהקל על הנטל של אזרחי ישראל שנאלצים להתמודד עם סוגיה של העברת נפטר בין רשויות.

ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור: "כל אזרח בישראל יודע שיש לו כתובת ממשלתית אחת לשירותי הקבורה כאשר הוא צריך אותם. אנחנו כאן בוועדה עלינו על לקונה שחושפת את האזרחים שלה לטיפול בגורמים לא מוסמכים כאשר יש צורך בהעברת נפטר מרשות אחת לרשות אחרת. המדינה כבר מוציאה כספים משמעותיים על קבורת אזרחיה, אבל ברגע האמת יש פירצה שהמדינה צריכה לדעת לסתום. זה לא נכון ולא הגיוני לתת למשפחות לנהל מו"מ על מחיר העברת הנפטרים כדי להביא אותם לקבורה". 

לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי המסגרת התקציבית לשירותי קבורה בישראל עומדת כיום על 295 מיליון שקלים ויש צורך בתוספת תקציבית ע"מ לאפשר העברה בחינם של נפטרים מרשות אחת לאחרת.

עו"ד לבנה עזרה, המוסד לביטוח לאומי: "בחנו את כל החלופות האפשריות והגענו למסקנה שהאפשרות הטובה ביותר עבור המשפחות והטובה ביותר מבחינה חוקית, משפטית ויישומית היא להיעזר בשירותים של חברה קוברת, בהגדרתה בתקנות, שתבצע את העברת הנפטר בין רשויות שונות. העברת הנפטר בין הרשויות השונות תיעשה במימון מלא של המדינה, בניגוד למצב כיום שהמשפחות נאלצו לממן מכיסם את ההעברה, ע"י אחת מ- 540 החברות הקוברות שאנחנו נמצאים איתם בהסכמים. לשם כך יש צורך בגידול תקציב של 6-8 מיליון שקלים בתקציב המוסד לביטוח לאומי".

יצחק ישי, מנהל אגף בכיר קבורה, המשרד לשירותי דת: "אנחנו מפרסמים בכל המקומות הרלוונטיים את המוקד שלנו למקרים של פטירה - 0120*. אדם משלם כל החיים שלו ביטוח לאומי, ראוי שיהיה מענה מלא לכל בעיות הקבורה מצד המדינה והביטוח הלאומי, גם אם צריך להביא תוספת תקציבית לשם כך".

יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "קשה לי להאמין שבסכומים קטנים יחסית של 6 מיליון שקלים יהיה צורך בקיצוץ גורף במשרדים הממשלתיים. אני מבקש שהמוסד לביטוח לאומי יתקדם בהעברת התקנות ויעדכן את הוועדה על התהליך מול משרדי הממשלה השונים. צריך לדעת למצוא פתרון אחד ויחיד עבור אזרחי ישראל לצורך קבורה ראויה גם כאשר יש צורך להעביר נפטר מרחקים גדולים מרשות אחת לרשות אחרת".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.